درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
جمعه، 25 آبان 1397 - 16:58   

شورای عالی فضای مجازی مصوبه‌ الزامات حاکم بر اینترنت اشیا را ابلاغ کرد

  شورای عالی فضای مجازی مصوبه‌ الزامات حاکم بر اینترنت اشیا را ابلاغ کرد


ادامه ادامه مطلب یک

شجاع الدین طایفه روزنامه نگاری با نیم قرن در لاهیجان تجلیل شد

  شجاع الدین طایفه روزنامه نگاری با نیم قرن در لاهیجان تجلیل شد


ادامه ادامه مطلب دو

سالروز پیدایش «بی بی سی»

  سالروز پیدایش «بی بی سی»


ادامه ادامه مطلب سه

جلوگیری از خستگی چشم ها در اثر خیره شدن به صفحه نمایش کامپیوتر

  جلوگیری از خستگی چشم ها در اثر خیره شدن به صفحه نمایش کامپیوتر


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  زادروز سیاوش آذری روزنامه نگار با تجربه
  جلوگیری از خستگی چشم ها در اثر خیره شدن به صفحه نمایش کامپیوتر
  احتمال درج پیام هشدار بر روی هر نخ سیگار در کانادا
  سالروز پیدایش «بی بی سی»
  نشست دسترسی آزاد به اطلاعات برگزار می شود
  عرضه آخرین دستاوردهای شرکت ناواکوی بانک مسکن
  بررسی عوامل کاهش قیمت اوراق گواهی حق تقدم بانک مسکن
  تک تک رفتار یک مدیر را زیر نظر داشته باشید
  معاون فرماندار شادگان: روابط عمومی ها نقش مهمی در رضایتمندی های عمومی در جامعه دارند
  روابط عمومی تعاون روستایی خوزستان سرآمد تعاون روستایی های کشور
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 30924صفحه نخست » تازه های شبکه روابط عمومیدوشنبه، 23 مرداد 1396 - 11:18
ده گام ساده برای مستندسازی فرایندهای کسب و کار
سجاد رحیمی مدیسه - اغلب سازمان ها از فرایندهای کسب و کار تکراری برای انجام ماموریت های خود بهره می برند و چنانچه سازمانی بخواهد وضعیت موجود خود را بهبود بخشد، می بایست ابتدا وضعیت موجود را مستند نماید.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- اغلب سازمان ها از فرایندهای کسب و کار تکراری برای انجام ماموریت های خود بهره می برند و چنانچه سازمانی بخواهد وضعیت موجود خود را بهبود بخشد، می بایست ابتدا وضعیت موجود را مستند نماید.

 

مستندسازی این فرایندها می تواند در قالب های مختلف و با رویکردهای گوناگونی انجام پذیرد. اما بسیاری از سازمان ها به قدری درگیر کسب و کار و امور جاری خود می شوند که از مستندسازی فرایندهای خود غافل می شوند.

 

حال آن که جدا از مباحث بهبود فرایندی مستمر که امری لازم است، ارائه ی خدمات و محصولات استاندارد و در نهایت رضایت مشتریان نیز در گرو داشتن فرایندهای یکپارچه و استاندارد است. لذا اولین گام برای هر گونه اقدامی در راستای حفظ و بهبود وضعیت موجود، مستندسازی فرایندهای سازمان خواهد بود. در ادامه الگویی گام به گام و سریع برای مستندسازی فرایندهای سازمانی ارائه خواهد شد:

1 نام گذاری فرایند: برای آغاز، عنوان فرایندهای سازمان را به همراه توصیفی مختصر بنویسید.


2 مرزبندی فرایند: نقاط آغاز و پایان هر فرایند را تعیین کنید. چه چیزهایی موجب آغاز فرایند می شوند و چگونه متوجه پایان فرایند می شوید؟


3 خروجی های فرایند: تعیین کنید چه چیزی توسط فرایند تولید می شود.


4 ورودی های فرایند: مشخص کنید چه مواردی لازم است تا فرایند انجام شود و این موارد از کجا می آیند (مانند نامه، فکس، وب، تلفن و ...).


5 فعالیت های فرایند: با استفاده از تکنیک توفان مغزی، فعالیت هایی را که می بایست انجام شوند تا یک فرایند از آغاز تا پایان انجام پذیرد، مشخص کنید. این فعالیت ها را در قالب عبارت هایی همچون پذیرفتن درخواست، امضای نامه، توزیع کردن فرم و ... بیان کنید. در این مرحله نگران ترتیب و اولویت انجام فعالیت ها نباشید و آزادانه فکر کنید. یادداشت نویسی بر روی کاغذهای کوچک در این گام بسیار اثربخش خواهد بود. هر فعالیت را جداگانه بر روی یک کاغذ یادداشت بنویسید.


6 سازماندهی فرایند: تمام مواردی را که در گام قبلی به صورت توفان مغزی نوشته بودید، در این مرحله به ترتیب درست و در قالب یک نمودار جریان فرایند بنویسید. اطمینان حاصل کنید که نقاط کلیدی تصمیم را به درستی در هر فرایند شناسایی و مشخص کرده اید.


7 مرور فرایند: نگاه دوباره ای به ترتیب فعالیت ها داشته باشید. آیا بر اساس مرزهای تعیین شده در گام دوم کامل به نظر می رسد؟


8 نقش های فرایند: نقش هایی (کسانی) را که وظیفه ی انجام هر فعالیت بر عهده آنان است را در طول فرایند مشخص کنید. به هر فعالیت یک نقش تخصیص دهید. یعنی معین شود که انجام هر فعالیت را چه کسی بر عهده خواهد داشت.


9 ثبت فرایند در نرم افزار: پس از انجام تمامی گام های یاد شده، در این مرحله می بایست با بهره گیری از یک نرم افزار مستندسازی فرایند، آن را ثبت و ضبط نمود.


مرور نهایی فرایند: در این گام می بایست جریان فرایند را با صاحبان و ذینفعان مرور کنید و تایید درستی هر فرایند را از تمامی اعضای جلسه به دست آورید.

البته بدیهی است که مستندسازی فرایندهای کسب و کار در سازمان، امری تخصصی است و نیاز به تجربیات گذشته و همچنین دانش آکادمیک افراد دارد، اما اگر در سازمان شما تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص انجام نگرفته باشد، این الگوی ده گانه می تواند نقطه ی آغاز مناسبی برای این حرکت باشد. چرا که مستندسازی و بهبود فرایند امری پیوسته است که در طول زمان می بایست در سازمان جاری باشد.


www.imadiseh.ir
https://t.me/iBazari

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 1 نظر (فعال: 1 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
مخاطب
| 1397/5/31 - 12:09 |     0     0     |
لینک استاد رحیمی در انتهای مقاله را حذف کنید
فعال نیست ظاهرا


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سالروز پیدایش «بی بی سی»


  زادروز سیاوش آذری روزنامه نگار با تجربه


  نشست دسترسی آزاد به اطلاعات برگزار می شود


  جلوگیری از خستگی چشم ها در اثر خیره شدن به صفحه نمایش کامپیوتر


  معاون فرماندار شادگان: روابط عمومی ها نقش مهمی در رضایتمندی های عمومی در جامعه دارند


  تک تک رفتار یک مدیر را زیر نظر داشته باشید


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: پانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران برگزار شد/ گزارش کامل