درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
چهارشنبه، 4 مهر 1397 - 10:10   

سخنرانان پانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران

  سخنرانان پانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران


ادامه ادامه مطلب یک

پنج ایده برای راه‌اندازی کسب و کار پٌر درآمد در افغانستان

  پنج ایده برای راه‌اندازی کسب و کار پٌر درآمد در افغانستان


ادامه ادامه مطلب دو

گوگل پس از ۲۰ سال جستجو به آینده می‌نگرد

  گوگل پس از ۲۰ سال جستجو به آینده می‌نگرد


ادامه ادامه مطلب سه

محتواهای تکان‌دهنده؛ دردسر تازه فیس‌بوک

  محتواهای تکان‌دهنده؛ دردسر تازه فیس‌بوک


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  سخنرانان پانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران
  دو تن از پایه‌گذاران اینستاگرام استعفا دادند
  گوگل پس از ۲۰ سال جستجو به آینده می‌نگرد
  سرپرست اداره کل روابط عمومی وزارت کشور منصوب شد
  با انتشار پایگاه خبری «تهران رسانه» موافقت شد
  محتواهای تکان‌دهنده؛ دردسر تازه فیس‌بوک
  حملات دو روزنامه ترکیه به بنیاد "هاینریش بُل" آلمان
  پنج ایده برای راه‌اندازی کسب و کار پٌر درآمد در افغانستان
  افغانستان
  قدردانی از روابط عمومی های برتر استان همدان
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 30924صفحه نخست » تازه های شبکه روابط عمومیدوشنبه، 23 مرداد 1396 - 11:18
ده گام ساده برای مستندسازی فرایندهای کسب و کار
سجاد رحیمی مدیسه - اغلب سازمان ها از فرایندهای کسب و کار تکراری برای انجام ماموریت های خود بهره می برند و چنانچه سازمانی بخواهد وضعیت موجود خود را بهبود بخشد، می بایست ابتدا وضعیت موجود را مستند نماید.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- اغلب سازمان ها از فرایندهای کسب و کار تکراری برای انجام ماموریت های خود بهره می برند و چنانچه سازمانی بخواهد وضعیت موجود خود را بهبود بخشد، می بایست ابتدا وضعیت موجود را مستند نماید.

 

مستندسازی این فرایندها می تواند در قالب های مختلف و با رویکردهای گوناگونی انجام پذیرد. اما بسیاری از سازمان ها به قدری درگیر کسب و کار و امور جاری خود می شوند که از مستندسازی فرایندهای خود غافل می شوند.

 

حال آن که جدا از مباحث بهبود فرایندی مستمر که امری لازم است، ارائه ی خدمات و محصولات استاندارد و در نهایت رضایت مشتریان نیز در گرو داشتن فرایندهای یکپارچه و استاندارد است. لذا اولین گام برای هر گونه اقدامی در راستای حفظ و بهبود وضعیت موجود، مستندسازی فرایندهای سازمان خواهد بود. در ادامه الگویی گام به گام و سریع برای مستندسازی فرایندهای سازمانی ارائه خواهد شد:

1 نام گذاری فرایند: برای آغاز، عنوان فرایندهای سازمان را به همراه توصیفی مختصر بنویسید.


2 مرزبندی فرایند: نقاط آغاز و پایان هر فرایند را تعیین کنید. چه چیزهایی موجب آغاز فرایند می شوند و چگونه متوجه پایان فرایند می شوید؟


3 خروجی های فرایند: تعیین کنید چه چیزی توسط فرایند تولید می شود.


4 ورودی های فرایند: مشخص کنید چه مواردی لازم است تا فرایند انجام شود و این موارد از کجا می آیند (مانند نامه، فکس، وب، تلفن و ...).


5 فعالیت های فرایند: با استفاده از تکنیک توفان مغزی، فعالیت هایی را که می بایست انجام شوند تا یک فرایند از آغاز تا پایان انجام پذیرد، مشخص کنید. این فعالیت ها را در قالب عبارت هایی همچون پذیرفتن درخواست، امضای نامه، توزیع کردن فرم و ... بیان کنید. در این مرحله نگران ترتیب و اولویت انجام فعالیت ها نباشید و آزادانه فکر کنید. یادداشت نویسی بر روی کاغذهای کوچک در این گام بسیار اثربخش خواهد بود. هر فعالیت را جداگانه بر روی یک کاغذ یادداشت بنویسید.


6 سازماندهی فرایند: تمام مواردی را که در گام قبلی به صورت توفان مغزی نوشته بودید، در این مرحله به ترتیب درست و در قالب یک نمودار جریان فرایند بنویسید. اطمینان حاصل کنید که نقاط کلیدی تصمیم را به درستی در هر فرایند شناسایی و مشخص کرده اید.


7 مرور فرایند: نگاه دوباره ای به ترتیب فعالیت ها داشته باشید. آیا بر اساس مرزهای تعیین شده در گام دوم کامل به نظر می رسد؟


8 نقش های فرایند: نقش هایی (کسانی) را که وظیفه ی انجام هر فعالیت بر عهده آنان است را در طول فرایند مشخص کنید. به هر فعالیت یک نقش تخصیص دهید. یعنی معین شود که انجام هر فعالیت را چه کسی بر عهده خواهد داشت.


9 ثبت فرایند در نرم افزار: پس از انجام تمامی گام های یاد شده، در این مرحله می بایست با بهره گیری از یک نرم افزار مستندسازی فرایند، آن را ثبت و ضبط نمود.


مرور نهایی فرایند: در این گام می بایست جریان فرایند را با صاحبان و ذینفعان مرور کنید و تایید درستی هر فرایند را از تمامی اعضای جلسه به دست آورید.

البته بدیهی است که مستندسازی فرایندهای کسب و کار در سازمان، امری تخصصی است و نیاز به تجربیات گذشته و همچنین دانش آکادمیک افراد دارد، اما اگر در سازمان شما تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص انجام نگرفته باشد، این الگوی ده گانه می تواند نقطه ی آغاز مناسبی برای این حرکت باشد. چرا که مستندسازی و بهبود فرایند امری پیوسته است که در طول زمان می بایست در سازمان جاری باشد.


www.imadiseh.ir
https://t.me/iBazari

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 1 نظر (فعال: 1 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
مخاطب
| 1397/5/31 - 12:09 |     0     0     |
لینک استاد رحیمی در انتهای مقاله را حذف کنید
فعال نیست ظاهرا


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سخنرانان پانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران


  سرپرست اداره کل روابط عمومی وزارت کشور منصوب شد


  شورای اطلاع‌رسانی سمنان چالش‌ها وفرصت‌ها/ روابط عمومی‌ حلقه مفقوده


  مدیر روابط عمومی محیط زیست گلستان استعفا کرد


  پنج ایده برای راه‌اندازی کسب و کار پٌر درآمد در افغانستان


  همسوسازی استراتژی های بازاریابی محتوا و روابط عمومی


  روابط‌عمومی چرا مهم است؟


  حملات دو روزنامه ترکیه به بنیاد "هاینریش بُل" آلمان


  نخستین رویداد روابط عمومی استان سمنان


  محتواهای تکان‌دهنده؛ دردسر تازه فیس‌بوک


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان مقاله و ثبت نام پانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران