شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- همان طور که نیاز هر شرکت متفاوت است، هر وب سایتی نیز متفاوت است، اما فرآیند راه اندازی هر وب سایتی برای هر برندی تقریبا یکسان است. هر زمان که شما یک وب سایتی را می سازید یا از یک شرکت تقاضا می کنید یکی برای شما راه ندازی کند، لازم است که مراحل زیر را رعایت کنید. برای حصول اطمینان از کسب بهترین نتایج این مراحل در زیر آورده شده اند. بسته به اندازه و پیچیدگی پروژه شما، این مراحل را می توان ساده کرد یا با نیاز ویژه برند شما سازگار نمود.
1.کشف و استراتژی
در طول مرحله کشف و استراتژی، اهداف شرکت خود، تفاوت ارزش ویژه، ماموریت و چشم انداز رقیب را تجزیه و تحلیل نموده و بررسی کنید. در نظر داشته باشید که شما می خواهید مشتری چه چیزی در باره شرکت شما یاد بگیرد زمانی که انها در وب سایت شما وارد می شوند از این بینش ها برای توسعه ارتباطات مرکزی استفاده کنید. شناخت مخاطب هدف و تعیین اینکه کدام روش بازاریابی برای هدایت ترافیک به هر صفحه موثرتر خواهد بود نیز امری حیاتی هست.
شما همچنین نیاز دارید سودهایی که قبلا داشتید را بررسی کنید و اینکه برای پیشرفت سایت تان چه چیزی تولید خواهید کرد از جمله، فیلم، تصاویر، پوسته وبلاگی، غیره. مهم است بدانید قبل از اینکه به مرحله بعد بروید شما مجبور هستید با چه محتوایی کار کنید. اطمینان حاصل کنید که شما قادر خواهید بود سایت را با مطالب مرتبط و جذاب تغذیه کنید که کاربر را به سایت شما بازمی گرداند و او را تبدیل به مشتری بلند مدت می کند.
2. ساختار اطلاعات
پس از اتمام مرحله استراتژی، پروژه وارد مرحله مهندسی اطلاعات می شود. بر اساس اطلاعات حاصله از کشفیات و مرحله استراژی، اهداف ویژه پروژه، شما می توانید طرح های ویژه سایت خود را ایجاد کنید که شامل مسیر های کاربر، ویژگیها، کاربردها، ساختار خطوط و سند مشخصات هستند.
این یک مرحله فوق العاده مهمی است، به خصوص برای پروژه های بزرگ. این اسناد می توانند به شما در ایجاد پایگاه مناسبی برای وب سایت تان کمک کنند. اطمینان حاصل کنید تمام ویژگی های لازم را اضافه کرده اید و در بوجه اختصاص یافته بمانید. اگر لازم باشد، این نیز زمان مناسبی برای توسعه پروژه در فاز است.
اگر شما صرفا یک سایت اطلاعاتی ساده ای را راه اندازی می کنید که هیچ ویژگی پیچیده نخواهد داشت، این مرحله را می توان ساده کرده و فقط مسیر کاربر ، نقشه سایت و ویژگی ها را قرار داد. به هر حال، من هرگز جهش از این مرحله را برای هیچ وب سایتی توصیه نمی کنم. بعد از تکمیل مرحله طرح و تیم توسعه شما تصویری روشن از آنچه که لازم است انجام دهید در دست خواهد داشت.
3. طرح خلاقانه
احتمالا این مرحله مورد علاقه همه است ، زیرا تمام کار های پشت پرده در اینجا نمود پیدا می کنند. طراح ها برای دستگاه های مختلف (دسکتاپ، تبلت، و موبایل)، بر اساس قاب های طراحی ایجاد شده در مرحله مهندسی اطلاعات، ماکت ایجاد می کنند. می توانید برای اولین بار مشاهده کنید که وب سایت به وسیله رنگ، فونت، و برند شما چطور به نظر می رسد. برای افراد درگیر در پروژه هیجان انگیز است که ببینند همه چی چطور به نظر خواهد رسید و انها با همدیگر برای راه اندازی یک وب سایت خوب و مورد پسند کاربر کار کنند.
در طول فاز طراحی، به یاد داشتن این امر حائز اهمیت است که قیافه و احساس بر اساس سلیقه و ترجیحات شخصی شما ایجاد نمی شوند، بلکه در عوض، نشان دهنده اهداف و برندسازی کلی وب سایت است. هر صفحه باید طوری نامگذاری شود که در صورت حذف لوگو کاربر هنوز آن را به عنوان وب سایت شرکت تشخیص دهد.
www.forbes.com
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|