شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- شاید بتوان گفت تاریخچه یادگیری ماشین ابتدا در فیلمهای هالیوودی نشان داده شد، آنجا که رباتها با هوش مصنوعی خود توانستند در نقش انسان ظاهر شده و در نهایت حتی جای انسان را هم بگیرند. اما امروزه و در دنیای واقعی نیز ما از رباتها برای انجام بسیاری از کارهای انسانی استفاده میکنیم. بازارهای کامپیوتری، ارائه خدمات به مشتری و امروزه حتی تبلیغات از جمله حوزههاییست که با یادگیری ماشین دچار تغییر و تحول شدهاند.
خود واژه یادگیری ماشین و فهم آن ممکن است برای بسیاری از مردم سخت باشد و حتی شبیه واژههای تخصصی به نظر برسد. علاوه بر این، این واژه هنوز برای بازاریابان معنی کاملا دقیق و روشنی ندارد. آنها تنها میدانند میتوان از یادگیری ماشین برای افزایش تاثیر تبلیغات خود استفاده کنند.
بگذارید از تعریف این واژه شروع کنیم: یادگیری ماشین نوعی از هوش مصنوعیست که به کامپیوتر این توانایی را میدهد تا بتوانند مشکلات را تشخیص دهند، رخدادها را پیش بینی کنند، متغیرها و خروجیها را کنترل کنند و در نهایت برنامه ریزی کنند بدون این که دقیقا برای این کارها برنامه ریزی شده باشند. همه این کارها نیز از طریق الگوریتمهای متعددی صورت میگیرد که بر اساس دادههای ورودی تغییر خواهند کرد.
شما میتوانید به یادگیری ماشین همانطور فکر کنید که به یادگیری انسانها. تصور کنید یک کودک مستندی تلویزیونی در مورد شیرهای آفریقایی مشاهده میکند و شاهد شکار انسانها و سایر حیوانات توسط این شیرهاست. اگر این کودک روزگاری بعد شیرها را از نزدیک ببیند، با به یادآوری خاطرات قبلی خود از میزان خطرناک بودن این حیوانات آگاه خواهد بود و خود را ایمن خواهد کرد.
اگر یادگیری ماشین را اعمال دادهها و اطلاعات جدید به سناریوهای مختلف بدانیم، شما حتما تاکنون کاربردهای زیادی از آن را اطراف خود دیدهاید. یادگیری ماشین تقریبا تمام صنعتها را متحول کرده و تبلیغات نیز یکی از این صنعتهاست.
بدون شک یکی از جذابترین کاربردهای یادگیری ماشین در تبلیغات، توانایی آن در پیش بینی عملکرد تبلیغات قبل از اجرایی شدن آن است. این کار صرفا از طریق بررسی پیشینه خود تبلیغ و استفاده از دادههای مربوط به تبلیغات مشابه امکان پذیر است. این ویژگی به شما این امکان را میدهد تا با انتخابهای هوشمندانه بازده تبلیغاتی خود را بالا ببرید.
الگوریتمها میتوانند کارهای زیادی انجام دهند تا تبلیغات ما را موثرتر کرده و بازدهی آن را بالا ببرند. در حقیقت ما از تمام راههای ممکن آگاه نیستیم و حتی نمیتوانیم بسیاری از آنها را تصور کنیم. درست است در دنیای کنونی ما هنوز رباتها برای انجام کارهای روزمره جایگزین انسان نشدهاند، اما نقش و تاثیر یادگیری ماشین در دنیای تبلیغات قابل انکار نیست. دسترسی به حجم عظیمی از دادهها بدون شک فرآیند اجرایی تبلیغات و پیشبینی تاثیرات آن را آسانتر خواهد کرد.
منبع: www.ibazaryabi.com
|