درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
سه شنبه، 28 آذر 1396 - 01:05   

بانک آینده موفق به دریافت گواهینامه استاندارد رسیدگی به شکایات مشتریان گردید

  بانک آینده موفق به دریافت گواهینامه استاندارد رسیدگی به شکایات مشتریان گردید


ادامه ادامه مطلب یک

مدیرکل جدید روابط عمومی استانداری اردبیل منصوب شد

  مدیرکل جدید روابط عمومی استانداری اردبیل منصوب شد


ادامه ادامه مطلب دو

«بام» در صدر عبارات جست و جو شده در اینترنت

  «بام» در صدر عبارات جست و جو شده در اینترنت


ادامه ادامه مطلب سه

نوآوری؛ حلقه مفقوده روابط عمومی ها برای پیشبرد اهداف سازمانی بانکها

  نوآوری؛ حلقه مفقوده روابط عمومی ها برای پیشبرد اهداف سازمانی بانکها


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  مخاطبان روستایی، حلقه گمشده اطلاع رسانی در روابط عمومی
  برنامه ریزی و هدایت برنامه های روابط عمومی
  محمد سلطانی فرمعاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد شد
  انتصاب مدیر روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش
  نوآوری؛ حلقه مفقوده روابط عمومی ها برای پیشبرد اهداف سازمانی بانکها
  آشنایی با سالنامه تخصصی روابط عمومی
  نشست جهانی روابط عمومی مالتا
  سه فاجعه بزرگ روابط عمومی در سال 2017
  گوگل و آمازون ؛ دو رقیب جدی بانکها در سال ۲۰۱۸
  جشنواره جدید بانک ملی ایران با موضوع پیام رسان بله، به زودی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 30449صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریپنجشنبه، 22 تیر 1396 - 22:57
رسانه ها از صدها بمب اتم قدرتمند تر هستند
فرار مغزها فقط در مورد تحصیل کرده های رشته های فنی و مهندسی و پزشکی نیست که امروزه به ما آسیب می رساند بلکه در زمینه خبرگان روابط عمومی و رسانه ما چندین برابر آسیب می بینیم چون در حال از دست دادن دفاع های خود می باشیم.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- در حالی که بسیاری متصور هستند که پر سروصدا ترین سلاح های ساخت بشر یعنی بمب های اتمی قویترین و نابود کننده ترین سلاح ها هستند تجربه ثابت کرده قویترین و تاثیر گذار ترین سلاح رسانه است و نه بمب اتم، چون رسانه می تواند زنده ها را در اختیار صاحب رسانه قرار دهد در حالی که بمب فقط مرده پس می دهد و نفرت زنده ها را می خرد.

در گیر و دار اختلافات میان برخی کشورهای عربی با قطر می بینیم یکی از اصلی ترین هدف این کشورها بستن شبکه الجزیره می باشد، در دعوای میان روسیه و کشورهای غربی می بینیم کشورهای غربی رسانه های راشا تودی و اسپوتنیک را هدف قرار می دهند و در دعوا میان ایران و کشورهای اروپایی می بینیم کشورهای غربی شبکه های ایرانی همچون پرس تی وی و العالم و.. را هدف قرار می دهند.


همین واکنش ها نشان می دهد که اینان از بمباران خبری رسانه های مختلف خود واهمه دارند، بمبارانی که می تواند معادلات جو استراتژیک سیاسی و نظامی را بر هم زند.

خیلی ها آن زمان این تصمیم را به سخره گرفتند و باور نداشتند که این شبکه خبری بتواند تاثیر گذار باشد اما پس از تاسیس آن، این شبکه توانست در بسیاری از تحولات بین المللی مخصوصا در منطقه خاور میانه و شمال آفریقا تاثیر گذار باشد.


اگر زمانی افتخار ژاپنی ها این بود که گوشی تلفن روی میز رئیس جمهوری بزرگترین رقیب اقتصادی شان یعنی ایالات متحده مارک پاناسونیک بود و ایرانی ها پوزخند می زدند که رئیس جمهوری ایالات متحده تحریم های ایران را در حالی امضا می کند که زیر پایش فرش ایرانی است، قطری ها افتخار می کردند که رئیس جمهوری ایالات متحده برای پیگیری اخبار به جای رسانه های قدرتمند غربی شبکه انگلیسی زبان الجزیره را نگاه می کند.

 

در واقع امروزه اگر بخواهیم مساحت و توانمندی اقتصادی و نظامی و سیاسی کشورهای درگیر با قطر را با این کشور در دو کفه ترازو قرار دهیم می بینیم که اصلا قطر وزنه ای در مقابل اینان به حساب نمی آید اما وقتی شبکه الجزیره را در این طرف کفه ترازو کنار قطر قرار دهیم می بینیم که به یکباره وضعیت موازنه تغییر می کند.


همین که این شبکه تصمیم گرفت اطلاعاتی را در مورد زندان های مخفی امارات در یمن و یا وضعیت اسفبار مردم یمن منتشر کند فضای اجتماعی در کشورهای عربی به یکباره از این رو به آن رو شد.


همین که این شبکه تصمیم گرفت در مورد رفتار پادشاه بحرین در قبال اکثریت شیعه این کشور صحبت کند و یا اینکه در مورد ماجرای واگذاری جزیره های تیران و صنافیر و یا شرایط اجتماعی و اقتصادی داخلی مصر صحبت کند می بینیم که فضا را برای سران کشورهای متخاصم آنچنان تنگ کرد که دیگر نمی توانستند خویشتنداری کنند و در اجلاس اخیر وزرای اطلاع رسانی کشورهای عربی به وزیر اطلاع رسانی قطر حمله ور شدند که شبکه الجزیره در حال بر اندازی در این کشورها می باشد.


ویژگی اصلی موفقیت شبکه الجزیره در آن بود که بانیان آن هم خود اینکاره بودند و هم اینکه از روز اول تصمیم گرفتند از خبرنگاران خبره استفاده کنند و از هزینه کردن در این زمینه هیچ ابایی نداشتند.


قطر نیاز نداشت دویست یا سیصد کانال راه اندازی کند تا در سطح بین المللی نفوذ داشته باشد چون کامل متوجه بود که همان یک کانال قدرت مند می تواند کاری کند که دویست و یا سیصد کانال ضعیف نمی توانند انجام دهند چرا که مجموع مخاطبان آن چندصد کانال با یک کانال قوی قابل مقایسه نیستند، و در جنگ رسانه ای تعداد رسانه ها مهم نیست بلکه کیفیت و تعداد مخاطب جذب شده مهم است.


من به عنوان یک ایرانی بسیار تاسف خوردم وقتی آقای انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد چند روز پیش اعلام کردند که مجموع تیراژ نشریات ایرانی به حدود 900 هزار عدد در روز نمی رسد در حالی که برخی نشریات در ایالات متحده ویا دیگر کشورهای غربی به تنهایی چندین ملیون عدد در روز تیراژ دارند.

 

به عنوان فردی که بیش از سی سال در رسانه های داخلی ایران فعالیت کردم می توانم بگویم اصلی ترین مشکل ما در ایران خودداری از استفاده از افراد خبره و هزینه کردن برای آنها در داخل کشور می باشد چون اصل توانمندی رسانه بر دوش نیروهای آن است و ما در رقابت با رسانه های بین المللی نیروهای زبده مان را از دست می دهیم.


رسانه های بین المللی به راحتی می توانند نیروهای زبده رسانه ای ما را با پرداخت ده ها برابر حقوق جذب کنند وما فقط تماشاگر آنها هستیم.


فرار مغزها فقط در مورد تحصیل کرده های رشته های فنی و مهندسی و پزشکی نیست که امروزه به ما آسیب می رساند بلکه در زمینه خبرگان روابط عمومی و رسانه ما چندین برابر آسیب می بینیم چون در حال از دست دادن دفاع های خود می باشیم.


در واقع جذب نیروهای رسانه ای ما توسط دیگران مانند این می ماند که ما سالها تلاش کردیم قویترین سلاح ها را تولید کرده ایم و زمانی که وقت بهره برداری از آنها است این سلاح ها را دیگران مفت از ما می گیرند.


بد نیست که ما نیز یک بازنگری در استراتژی رسانه ای و تبلیغاتی خود داشته باشیم و همانگونه که برای تولید سلاح های دفاعی، که بنده تاکید دارم لازم است، هزینه می کنیم، برای تولید رسانه ای خود نیز هزینه کنیم تلاش کنیم خبرنگاران خبره بین المللی ایرانی تربیت کنیم و تلاش کنیم به گونه ای با آنها رفتار کنیم که هم رسانه های ما بتوانند خوب و قدر نمایان گردند و هم اینکه توانمندی آن را داشته باشیم که نیروهای توانمند خود را نگه داریم و آنها را به دیگران نبازیم.


به یاد دارم زمانی خبری منتشر شد مبنی به اینکه خانم کریستیان امانپور که ایرانی الاصل است با شبکه خبری سی ان ان قراردادی کاری بسته تا سالانه بیست ملیون دلار حقوق دریافت کند و علاوه بر آن امتیازات دیگری که چندین ملیون دلار ارزش داشت نیز برایش در نظر گرفته شده بود.


برخی سوال داشتند که این خانم چه ویژگی کاری دارد که چنین مبلغی را برای وی در نظر می گیرند، من در پاسخ دادم همین که این سوال برایتان پیش آمده برای سی ان ان بیشتر از بیست ملیون دلار ارزش دارد چون این شبکه برند سازی کرده و از این برند خود استفاده بهینه خواهد کرد روسای جمهوری و مقامات عالیرتبه کشورها خواهش خواهند کرد که خبرنگار بیست ملیون دلاری سی ان ان به مصاحبه با آنها بپردازد چون آنها هم باور خواهند کرد که حتما این خبرنگار ویژگی خاصی دارد که این مقدار حقوق دریافت می کند.

 

بعد ما توقع داریم که رسانه های ما بتوانند با سی ان ان رقابت کنند.


اگر ماجراهایی که طی چند سال اخیر برای ایران وکشورهای دیگر منطقه پیش آمده را بررسی کنیم می بینیم همه ضربه ها از طریق رسانه ها به ایران و دیگر کشورها وارد شده و ضعف رسانه ای سبب نابودی برخی کشورها مانند عراق و لیبی و سوریه و افغانستان و یمن و… بوده چون دشمنان توانستند با استفاده از رسانه های خود فضای جامعه جهانی را بر علیه آنها بسیج کنند.


امروزه ما می توانیم با ابزار رسانه ای موازنه قدرت خود در قبال رقبای اصلی مان در جهان یعنی ایالات متحده و اسرائیل و عربستان سعودی متعادل سازیم چه بسا که بتوانیم حتی موازنه را به سمت خود تمایل دهیم چون حرف حق همیشه بر باطل پیروز است، اما مهم آن است همانگونه که موشک هایمان را به دیر الزور رساندیم حرف حق خود را به پایتخت دشمنان برسانیم، و رساندن این حرف نیاز به هزینه کردن و استفاده از نیروهای زبده دارد، مضاف بر اینکه مقامات ما باید رسانه ای های خود را باور داشته باشند.

 

منبع:

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  آشنایی با سالنامه تخصصی روابط عمومی


  نظر جالب این روزنامه نگار اینوستیگیتیو درباره فقر و فقیر


  سه فاجعه بزرگ روابط عمومی در سال 2017


  نقش روابط عمومی و تبلیغات


  شش گرایش جدید روابط عمومی در جهان


  توسعه و تجهیز روابط عمومی ها به ابزار نوین ضروریست


  تقدیر از روابط عمومی بانک صادرات قم


  مدیرکل جدید روابط عمومی استانداری اردبیل منصوب شد


  انتصاب مدیر روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش


  محمد سلطانی فرمعاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد شد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: جلد سوم کتاب استانداردهای روابط عمومی منتشر شد