درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 10:21   

حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد

  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت

  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  10 عبارت برای ابراز قدردانی بدون گفتن "متشکرم"
  غول روابط‌عمومی در تضاد با تعهدات آب و هوایی خود با بنیاد چارلز کخ قرارداد امضا کرد
  هرگز کسی را آزار نده
  دیپلماسی روابط‌عمومی
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  جوایز، مسئولیت اجتماعی شرکتی و جنجال به عنوان آهن‌ربای رسانه‌ای
  عکس ریش فتوشاپ شده مارک زاکربرگ در فضای مجازی وایرال شد
  فراتر از تبلیغات: بن‌بست پایداری در تبلیغات دیجیتال
  روابط‌عمومی و ارتباطات در روز زمین 2024: مسئولیت‌ها، کارکردها و نقش‌ها
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 30414صفحه نخست » گفتگویکشنبه، 18 تیر 1396 - 12:08
ماجرای «پرسش‌های پرحاشیه خبرنگاران» در گفت‌و‌گو با دکتر حسن بشیر، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع)
نشانه‌های بلوغ ژورنالیسم در جامعه خبری ایران
حمیده گودرزی - یک مسئول ضبط و میکروفن خبرنگار را از او می‌گیرد و دور می‌اندازد، یک نماینده مجلس بر سینه خبرنگار مشت می‌زند، هنرپیشه‌هایی در نشست‌های خبری هرتوهینی که به ذهن و زبانشان می‌رسد در واکنش به پرسش‌های انتقادی خبرنگاران به آنها نثار می‌کنند، پیگیری‌های فراوان یک خبرنگار برای طرح پرسش از یک مسئول تا آخر به بن‌بست می‌خورد و...
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- یک مسئول ضبط و میکروفن خبرنگار را از او می‌گیرد و دور می‌اندازد، یک نماینده مجلس بر سینه خبرنگار مشت می‌زند، هنرپیشه‌هایی در نشست‌های خبری هرتوهینی که به ذهن و زبانشان می‌رسد در واکنش به پرسش‌های انتقادی خبرنگاران به آنها نثار می‌کنند، پیگیری‌های فراوان یک خبرنگار برای طرح پرسش از یک مسئول تا آخر به بن‌بست می‌خورد و... در حاشیه خبرها و گزارش‌هایی که در رسانه‌ها می‌خوانید و پیگیری می‌کنید چنین خبرهایی هم هست که هرچند ممکن است توجه بسیاری را بر نینگیزد اما نشانه مشکلاتی است که در انجام وظیفه اطلاع‌رسانی خبرنگاران و روزنامه نگاران وجود دارد. موضوعات پرتکراری که هرازگاهی به خاطر انتشار یک فایل تصویری یا صوتی در شبکه‌های مجازی هم داغ می‌شود و باعث می‌شود کاربران شبکه‌های اجتماعی برای لحظه‌ای با خبرنگاران همدلی کنند. آسیب شناسی و بررسی وجود چنین مشکلاتی در فرآیند اطلاع رسانی، راه‌های کم کردن این مشکلات و تأثیر آن بر انجام وظیفه خبرنگاران و روزنامه نگاران موضوع گفت‌و‌گوی ما با دکتر حسن بشیر عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) است که از نظرتان می‌گذرد.

سوال: هر از گاهی خبری می‌بینیم و می‌شنویم از دعوا بین خبرنگار با یک مسئول، بازیکن ورزشی، هنرپیشه و...که با طرح پرسش خبرنگار آغاز شده و به واکنش عصبی مصاحبه شونده انجامیده، دلیل چنین برخوردهایی را در چه می‌دانید؟
پاسخ: در همین آغاز گفت‌و‌گو می‌خواهم به چهار نکته اشاره کنم. نکته اول اینکه باید بدانیم هر نوع برخورد منفی و توهین‌آمیز از هر کسی نسبت به فرد دیگری انجام گیرد، به هیچ وجه شایسته نیست و محکوم است. چه این فرد یک فرد عادی باشد و چه مسئول مملکتی یا یک چهره ملی. نکته دوم: اینکه باید بین نقد و توهین تفاوت اساسی قائل شد. نقد اگر چه گاهی تلخ است، اما می‌تواند توهین‌آمیز تلقی نشود. نکته سوم: جامعه ما در شرایط کنونی که همه چیز در تسخیر شبکه‌های اجتماعی و ارتباطگران لحظه‌ای است، یک جامعه نسبتاً نگران است. گاهی هم برای برخی کاملاً نگران می‌شود. این نگرانی، باعث می‌شود که هر سخنی درباره افرادی که به دلیل اجتماعی، یا سیاسی، یا هنری و غیره خود را برتر از دیگران بدانند، نوعی دخالت در حریم شخصی خاص آنها تلقی گردد. و به همین دلیل نوعی از آشفتگی و نگرانی در آنان ایجاد شود که نهایتاً منجر می‌شود که واکنش‌های منفی از خود بروز دهند. نکته چهارم: باید بدانیم که برخی از پرسش‌ها، همانگونه که در روش‌های خبری و مصاحبه‌ای مطرح است، می‌توانند منفی، سوگیرانه، تهدید آمیز، توهین‌آمیز و امثالهم تلقی شوند. بنابراین، گاهی نمی‌توان اصل سؤال را فارغ از این رویکردها دانست. اما مسأله مهم در اینجا این است که سؤال‌کننده نیز باید به چند نکته توجه کند: اول: جایگاه مصاحبه شونده یا سؤال شونده. به هر حال هر فردی جایگاهی دارد که باید به آن جایگاه احترام قائل شد. دوم: موقعیت و شرایط طرح سؤال. این مسأله اتفاقاً یکی از مسائل مهم تعیین‌کننده در جهت‌گیری سؤال است. هر سؤالی در هر شرایط و موقعیتی نمی‌تواند مطرح شود. سوم: شیوه طرح سؤال. این شیوه می‌تواند شامل ادبیات به‌کار گرفته شده تا مسائل پیرازبانی که شامل لحن و شدت و فراز و نشیب‌های مربوط به صدا باشد. این‌ها بخشی از مواردی است که می‌توانند در ایجاد برخورد در زمان مصاحبه‌ها یا طرح سؤال از افراد مختلف تأثیرگذار باشند.

سوال: خبرنگاران و اصحاب رسانه برای پیشگیری از وقوع چنین تنش‌ها و چالش‌هایی چه وظایف و مسئولیت‌هایی دارند؟
پاسخ: خبرنگار یک فرد عادی نیست. زبان گویای مردم است. تحلیلگر حوادث و جریان‌های روزمره است. به دنبال کشف حقیقت است که ارزش مهم کار وی نیز در همین است. خبرنگار با داشتن چنین جایگاه اجتماعی باید منعکس‌کننده اخلاق بلند اجتماعی و حرفه‌ای باشد. خبرنگاری که نداند در چه شرایطی، با چه موقعیتی، با چه زبان و ادبیاتی، پرسش‌هایی را مطرح می‌کند، نباید انتظار داشته باشد که پاسخ مناسب را دریافت کند. اتفاقاً در اینجا موضوع تخصص و حرفه‌ای بودن بشدت اهمیت پیدا می‌کند. در اینجا باید تأکید کرد که خبرنگار با داشتن چنین جایگاهی از نظر انعکاس مسائل جامعه، باید بخوبی بداند که هر گونه اقدامی که انجام می‌دهد می‌تواند در جامعه به شکل‌های مختلف رمزگشایی شود و این رمزگشایی گاهی با شیطنت‌هایی نیز همراه خواهد بود و گاهی نیز فراتر به ضد اخلاق تبدیل می‌شود. اتفاقاً در اینجا می‌توان نوعی از تفکیک میان خبرنگاران نیز ایجاد کرد. چرا برخی به عبارتی مسأله ساز هستند و برخی نیستند. این موضوع همیشه به معنای طرح مسائل غیر مهم که مشکلی ایجاد نمی‌کند یا اینکه به نوعی بی‌تفاوتی خبری نباید تلقی کرد. شیوه برخورد خبری و خبرنگاری و در حقیقت اخلاق خبرنگاری نیز در این زمینه باید بشدت مورد توجه قرار گیرد. تاکنون البته کمتر دیده شده است که خبرنگار حرفه‌ای و متعهد به دنبال ایجاد نوعی بحران‌سازی خبری باشد و جامعه خبرنگاری ما بحمد‌الله به یک بلوغ ژورنالیستی رسیده است که می‌‌داند چگونه در شرایط مختلف باید مسائل را به شکل مناسب مطرح نمود که منجر به آگاهی‌سازی اجتماعی گردد.

سوال: ما در صنوف دیگر شاهد هستیم که اگر با پرستار یا پزشک یا وکیلی برخوردی صورت گیرد، سازمان آن صنف در قالب بیانیه یا پیگیری‌های حقوقی، برخورد رسمی و فرا شخصی نسبت به آن ماجرا دارد و به نوعی از جایگاه شغلی اعضای صنف خود حمایت می‌کند. با توجه به اینکه در رسانه‌ها ما هنوز سازمان صنفی متشکل و منسجمی نداریم، واکنش به این برخوردها چگونه باید صورت گیرد؟
پاسخ: خبرنگار متعلق به همه جامعه است. یک چهره مردمی است که از دل جامعه برخاسته و به دنبال طرح حقایق و آگاهی‌سازی اجتماعی است. این وضعیت جایگاهی را برای خبرنگار ترسیم می‌کند که فراتر از یک سازمان یا نهاد است. البته به دلیل ارتباط کلی مسئولیت خبرنگاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توان گفت که به نوعی باید این وزارتخانه نسبت به دفاع از حریم خبرنگاری و حرمت خبرنگاران احساس مسئولیت کند.

سوال: گاهی از زبان خبرنگاران می‌شنویم که این روزها به خاطر نداشتن پشتوانه هر کسی در هر مقامی به خودش اجازه می‌دهد با خبرنگاران رفتاری توهین‌آمیز داشته باشد، نظر شما چیست؟
پاسخ: این حکم کلی در این زمینه اصلاً درست نیست. هیچ گاه اینگونه نبوده است که هر کسی در هر مقامی به خود اجازه توهین به خبرنگاران بدهد. متأسفانه برخی از عدم تحمل‌ها، ناتوانی در پاسخ دادن، یا وجود شرایط خاصی باعث برخی از برخوردها شده است که به دلیل اینکه موضوع مرتبط با اصحاب رسانه است بدیهی است می‌تواند انعکاس وسیعی داشته باشد. اما نباید این مسأله را برای همه افراد تعمیم داد. مسأله اصلی این است که همه افرادی که امکان مصاحبه و طرح سؤال با آنان وجود دارد، باید سطح خوبی از بلوغ اجتماعی و فکری از خود در این زمینه نشان دهند. این بلوغ می‌تواند خودبازدارندگی در چنین مواردی باشد. از طرفی باید این بلوغ در پرسش‌کنندگان نیز در حد بالایی وجود داشته باشد. یکی از راه‌های کاهش این شیوه از برخوردهای توهین آمیز، عذرخواهی بموقع است. اقدام وزیر محترم بهداشت در عذرخواهی کردن از آنچه ناخواسته انجام شده بود، می‌تواند نمونه بارزی از بلوغ فکری و اجتماعی باشد. به هر حال یک اشتباهی صورت گرفته است اما عذرخواهی می‌تواند منعکس‌کننده نوعی از اخلاق متعالی باشد. یا آنچه در مورد کار بزرگ آقای رامبد جوان در رابطه با جناب آقای صفر کشکولی در سطح رسانه ملی اتفاق افتاد. اتفاقاً این حرکت می‌تواند آغاز حرکت بزرگی برای محاسبه نفسانی و مروری بر شیوه‌های برخوردهای ما باشد. جامعه ما و بخصوص افراد شاخص آن، باید هنر عذرخواهی را در حد اعلا داشته باشند. جامعه‌ای که نتواند در موارد اشتباه عذرخواهی کند، یک جامعه خودشیفته است که این خودشیفتگی می‌تواند عواقب ناگواری را برای آن رقم بزند. به‌نظر می‌رسد طرح این عذرخواهی در رسانه ملی نیز خود یک شیوه جدیدی را می‌تواند در سطح عموم جامعه ترسیم کند که امید است منجر به یک حرکت تصحیح‌کننده در مورد شیوه برخورد ما با افراد مختلف و از جمله خبرنگاران باشد که با وجود همه مشکلاتی که دارند در تلاش هستند که حقیقت را به شکل شفاف و صادقانه با مردم در میان بگذارند.

سوال: آیا می‌توان گفت تکرار چنین برخوردهایی به این دلیل است که جایگاه اصحاب رسانه در جامعه ضعیف و شکننده شده است؟
پاسخ: اصحاب رسانه نباید جایگاه خود را با چند برخورد نامناسب مورد تردید یا تضعیف قرار دهند. این جایگاه، جایگاه بلندی است که به‌نظر می‌رسد بیشتر افراد جامعه در حد مناسبی به این جایگاه توجه دارند و آن را مورد احترام قرار می‌‌دهند. مهم این است که اصحاب رسانه به شکل مناسبتری جایگاه بلند خود را بخوبی هم بدانند و هم مورد ارزیابی دائمی قرار دهند. هویت، چیزی نیست که ما درباره خودمان تصور می‌کنیم، اتفاقاً هویت، دیدگاه دیگران درباره ما است. بنابراین، چگونه باید هویت خبرنگاری را در ذهن جامعه تقویت کرد که این هویت تبدیل به یک هویت ماندگار شود؟ به‌نظر می‌رسد این مسأله نیز با قانون و آیین نامه و دستور و سفارش انجام نمی‌گیرد. خبرنگاران باید همانگونه که به مسأله خبر و چگونگی کشف حقیقت توجه می‌کنند به ساخت این هویت اقدام نمایند. این هویت، هویتی است که به شکل اجتماعی برساخته می‌شود و خبرنگاران بخش مهمی از همین جامعه هستند.

سوال: برخی معتقدند با توجه به اینکه رسانه‌ها نماینده افکار عمومی تلقی می‌شوند، توهین به خبرنگاران در درجه اول توهین به خانواده بزرگ رسانه و به نوعی هم توهین به مردم است. نظر شما در این باره چیست؟
پاسخ: به‌نظر می‌رسد که ما به جای بزرگنمایی برخی از حوادث باید به‌دنبال کاهش هیجانی و رسانه‌ای آنها باشیم. این حرکت می‌تواند اصل خبرنگاری را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد. بله خانواده رسانه یک خانواده بزرگی است که می‌تواند همه خبرنگاران و همه کسانی که در این زمینه همکاری می‌کنند را تحت پوشش قرار دهد. اما هیچگاه این گونه نباید باشد که به دلیل برخی از اقدامات نامناسب همه جامعه را به واکنش واداشت. این نحوه از تصعید هیجانی به جای گسترش نوعی از اخلاق عذرخواهی و تسامح و همدلی قطعاً به ضرر حرفه خبرنگاری خواهد بود که هیچ کس مایل به ایجاد آن نیست.

سوال: منشور دسترسی آزاد به اطلاعات تا حدودی مسئولان دولتی را موظف به پاسخگویی به خبرنگاران کرده است.اما هنرپیشه‌ها، چهره‌های ورزشی و فعالان بخش خصوصی با چه ابزار یا انگیزش‌هایی می‌توانند پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران باشند؟
پاسخ: موظف بودن مسئولان دولتی به پاسخگویی نیز یک امر مطلق نیست. برخی از تبصره‌های نوشته و نانوشته در این زمینه وجود دارد. اما مهم‌ترین عامل در این زمینه مشارکت در آگاهی‌سازی اجتماعی است که به نظر می‌رسد وظیفه همه است اعم از مسئولان و غیرمسئولان از جمله هنرپیشه‌ها. در همین زمینه باید تأکید کرد که مهم‌ترین مقرراتی که می‌توانند عامل جلوگیری از اینگونه برخوردها شوند، اخلاق محوری است و توجه به حرمت دیگران و پذیرش جایگاه افراد مختلف از جمله خبرنگاران است که متأسفانه در این شرایط از کمترین حمایت مادی و معنوی برخوردار هستند. اخلاق در همه زمینه‌ها می‌تواند راهگشا باشد. جامعه اخلاقی، جامعه موفقی است که تصویر اجتماعی مناسبی از خود منعکس خواهد کرد که همه افراد آن در این تصویر به دنبال بهترین بازنمایی خواهند بود.

آدرس مطلب:
http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/190388
نشانه‌های بلوغ ژورنالیسم در جامعه خبری ایران

منبع: روزنامه ایران
 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  10 عبارت برای ابراز قدردانی بدون گفتن "متشکرم"


  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  هرگز کسی را آزار نده


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  دیپلماسی روابط‌عمومی


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  ارتباطات ترکیبی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد