شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- یک ربات اجتماعی، یک ربات خودمختار است که با پیروی کردن از رفتارها و قوانینی که مربوط به نقشش است با انسانها یا سایر واحدهای فیزیکی خودمختار تعامل و ارتباط برقرار میکند. بر اساس این تعریف ربات اجتماعی باید تجسم فیزیکی داشته باشد.
به عبارتی، یک ربات اجتماعی، یک الگوریتم رایانه ای است که به صورت خودکار محتوایی را تولید می کند و با افراد در رسانه ها تعامل می کند و تلاش می کند تا احتمالا رفتار آنها را تغییر دهد.
36 درصد از کسانی که مورد بررسی قرار گرفتند گفتند که آنها در رسانه ها، ربات های اجتماعی را پیگیری می کنند، در حالی که یک ششم آنها گفتند که نمی دانند ربات اجتماعی چیست؟
یکی دیگر از این دلایل بسیار منفی و عمدتا یک طرفه، پوشش رسانه ای مبارزات انتخاباتی ایالات متحده و برگزیت توسط ربات های اجتماعی در سال گذشته است.
رسانههای نیویورک تایمز، واشنگتنپست، سی.ان.ان، ان.بی.سی، اخبار یاهو و شرکت غیرانتفاعی Pro Publica در میان سازمانهای خبری قرار دارند که از فناوری خودکار یا رباتهای پیامرسان برای پوشش خبری روز انتخابات ریاستجمهوری آمریکا استفاده کردند.
سازمانهای خبری بطور فزایندهای از هر دو سیستم استفاده میکنند که شامل بهرهبرداری از الگوریتمها یا ایجاد متن از داده و همچنین "بوتهای" خودکار برای ارائه اخبار بروزرسانی شده بر روی تلفنهای همراه هوشمند است.
برای مثال، ربات خبررسان نیویورکتایمز که اوایل امسال بر روی پیامرسان فیسبوک شروع به کار کرده، به ارائه اخبار کوتاه از خبرنگاران این رسانه میپردازد و به کاربران اجازه میدهد تا با آن تعامل داشته و بروزرسانیهای خبری دقیقتر را از آن دریافت کنند.
به گزارش پایگاه فیز، در حالیکه این رباتهای خبری هیچ نوع کسب درآمد فوری را ارائه نمیکنند، اما کمک میکنند تا افراد بیشتری از اپلیکیشنها و سایتهای روزنامهها دیدن کنند.
سیستمهای الگوریتمی نیز که دادهها را به خبر تبدیل میکنند، طی سالهای گذشته بیشتر برای عملکرد شرکتهای بزرگ و نتایج ورزشهای لیگ مورد استفاده بودهاند اما اکنون در پوشش اخبار انتخاباتی هم نقش ایفا میکنند.
پژوهشهای مختلف در اروپا نشان داده اند که خوانندگان نمیتوانند تفاوت یک خبر تولید شده توسط انسان یا رایانه را از هم تشخیص بدهند که این نشانگر پیشرفتهای فناوری در سالهای اخیر است.
فرصت ها شامل جمع آوری خودکار محتوا از منابع مختلف، مانند خوراک اخبار ساده، و به طور خودکار پاسخگویی به سوالات مشتری است.
با این حال، در حال حاضر تنها شش درصد از روابط عمومی ها از ربات های اجتماعی استفاده می کنند، در حالی که 8.5 درصد از آنها در آینده نزدیک می خواهند استفاده کنند. روابط عمومی ها گفتند که رباتها بیشتر برای پاسخ خودکار (51.5 درصد) یا برای شناسایی و پیگیری افراد در رسانه های اجتماعی (45.8 درصد) مورد استفاده قرار می گیرند.
بر طبق این نظرسنجی، حدود سه چهارم فکر می کنند که ربات های اجتماعی چالش های اخلاقی را برای متخصصان ایجاد می کند. نه درصد با این دیدگاه مخالفند، در حالی که 18 درصد نظری نداشتند.
این بررسی همچنین نشان می دهد که نیمی از روابط عمومی ها فکر می کنند که ربات های اجتماعی تهدیدی برای برندها و شهرت آنها هستند. 19 درصد گفتند که رباتها تهدیدی نیستند، در حالی که 31 درصد بی طرف بودند.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|