درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 15:16   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  روابط‌عمومی سنتی را فراموش کنید
  6 استراتژی دگرگون کننده برای آزادسازی پتانسیل رهبری شما
  چند نکته مهم در پرامپت‌نویسی
  کمپین‌های داده
  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 30212صفحه نخست » آموزش روابط عمومیدوشنبه، 19 تیر 1396 - 10:56
نشریه داخلی و ضرورت ها
شادروان حسین قندی - هدف اصلی از انتشار نشریه داخلی باید ارزیابی شود. روابط عمومی موظف است اهداف کوتاه مدت و بلند مدت انتشار نشریه را پیش از انتشار، تدوین و تبیین کند تا در خلال انتشار دچار گمراهی یا خطا نشود و در حین راه بخشی از مخاطبان خود را از دست ندهد.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-  انجمن جهانی روابط عمومی در تعریف روابط عمومی تاکید بر مفاهمه دارد؛ تفاهمی که درون سازمان، میان مدیران و کارکنان و در بیرون سازمان، میان سازمان و کسانی که با آن سر و کار دارند، باید وجود داشته باشد و یا به وجود آید.


براساس همین تعریف و با عنایت به وظایف روابط عمومی، بدون ایجاد رابطه صحیح میان کارکنان در داخل سازمان، رابطه صحیح با خارج از سازمان نیز امکانپذیر نیست، اگر هم باشد خالی از خدشه نخواهد بود.


هر چند روابط عمومی با استفاده از نظریه ها و فلسفه های علومی چون مدیریت، روان شناسی و ارتباطات انسانی می تواند روابط بهتری با مدیران و کارکنان ایجاد کند؛ اما این نکته را نباید از نظر دور داشت که خلاقیت به عنوان عنصر اساسی در کار روابط عمومی، وجه تمایز روابط عمومی موفق از ناموفق تلقی می شود. در هر حال، با استفاده و بهره گیری از خلاقیت، روابط عمومی می تواند به اقدامات زیر در بهینه سازی روابط درون سازمان دست بزند:


- ایجاد احساس مسولیت به نحوی که کارکنان همواره خود را جزئی از سازمان بدانند.


- روابط عمومی باید زبان کارکنان، یا به عبارتی سخنگوی آنان باشد و در مقابل، خواست های مدیران سازمان را نیز به کارکنان منتقل کند.


- روابط عمومی باید به نیازها، شکایت ها و درد دل های کارکنان توجه کند و تا سرحد امکان در جهت رفع و حل مشکلات و نیازها و مسائل آنان بکوشد و دست کم برای شنیدن نیازها و درد دل های آنها گوش شنوا داشته باشد.


- سیاست های سازمان را به کارکنان منتقل کند و آنان را در جریان برنامه های در دست اقدام و برنامه های آینده قرار دهد و به همین منظور سیستم اطلاع رسانی روزآمد و قوی ایجاد کند و از این راه کارکنان را با اهداف سازمان آشنا کند.


- روابط عمومی باید به رفاه کارکنان در سازمان توجه نشان دهد و در زمینه بهداشت محیط کار و سلامت کارکنان بکوشد و موارد رفاهی دیگر چون غذاخوری و سرگرمی های مناسب برای ساعات فراغت آنان فراهم آورد.


- روابط عمومی حتی در خارج از محیط کار نیز موظف به ایجاد تسهیلاتی برای کارکنان است که از جمله آنها می توان به بیمه، وسیله رفت و آمد، ایجاد مهد کودک و تهیه ملزومات زندگی به قیمت ارزان تر از بازار اشاره کرد.


- روابط عمومی وظیفه دارد به برگزاری جشن ها، جلسه های سخنرانی و جلسه های آشنایی کارکنان با یکدیگر اقدام کند و به انتشار نشریات داخلی بپردازد.

هدف از انتشار نشریه داخلی
هدف اصلی از انتشار نشریه داخلی باید ارزیابی شود. روابط عمومی موظف است اهداف کوتاه مدت و بلند مدت انتشار نشریه را پیش از انتشار، تدوین و تبیین کند تا در خلال انتشار دچار گمراهی یا خطا نشود و در حین راه بخشی از مخاطبان خود را از دست ندهد. به این منظور لازم است پیش از انتشار نشریه داخلی، پرسشنامه ای میان کارکنان و مدیران توزیع شود و یک نظرسنجی به عمل آید تا برای روابط عمومی روشن شود که کارکنان و مدیران چه محتوایی را برای نشریه خودشان می پسندند. پرسشنامه ضمن آن که نباید حاوی پرسشهای متعدد و خسته کننده باشد، باید از پرسش های تخصصی و خارج از توان پاسخگویی کارکنان نیز خالی باشد. در پرسشنامه می توان پرسش هایی درباره علاقه و تمایل مخاطبان به نوع مطالب و همچنین قطع و اندازه نشریه، نام نشریه، تعداد صفحات و نظایر آن مطرح کرد.


تعداد پرسش ها باید حداکثر 10 پرسش و به صورت تستی باشد تا وقت زیادی برای پر کردن آن نگیرد. همچنین حتی در حین انتشار می توان هر 3 ماه یک بار پرسشنامه های مشابه دیگری نیز در خود نشریه به چاپ رساند تا همچنان گردانندگان نشریه از نظرهای مخاطبانشان برای بهبود محتوای نشریه بهره بگیرند. نتیجه بررسی پرسشنامه کمک شایان توجهی به دست اندرکاران انتشار نشریه داخلی خواهد کرد و حرکت آنان را برای انتشار تسریع می کند. همچنین پرسشنامه به روابط عمومی کمک می کند تا به هدفهای خود که در واقع ایجاد تفاهم از راه انتشار نشریه است، دست یابد. روابط عمومی ضمن آگاهی یافتن از نظرات کارکنان و مدیران درباره نشریه دلخواه آنان، باید به این نکات توجه کند و در انتشار نشریه آنها را به مورد اجرا درآورد:


1- آگاه کردن کارکنان از عملکرد و پیشرفت های سازمان
2- آگاه کردن کارکنان از اهداف کوتاه مدت و بلندمدت سازمان
3- آموزش کارکنان از طریق نوشته های مختلف مانند مقاله، گزارش های گوناگون، مصاحبه و حتی داستان و حکایت
4- آگاه کردن مدیران از وضع کارکنان و نحوه کارکرد آنان
5- آگاه کردن کارکنان از خواست های مدیران برای بالا بردن کیفیت فعالیت های سازمان
6- تهیه مطالبی برای سرگرمی کارکنان و ایجاد همدلی بین آنان.

انواع نشریه های داخلی
نشریه های داخلی برحسب نوع مطالب و هدف از انتشار، به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که هریک کارکرد ویژه خود را دارند و با توجه به انگیزه روابط عمومی با هدف خاصی منتشر می شوند.


نشریه داخلی اطلاع رسانی: این نوع نشریه معمولا با توجه به میزان فعالیت سازمان به صورت روزانه یا هفتگی منتشر می شود و مطالب آن حاوی اخبار درون سازمان به منظور آگاه کردن کارکنان از وضعیت داخلی و همچنین تصمیم گیری های مدیران درباره مسائل داخلی و کارکنان است. اطلاعیه ها، بخشنامه انتصاب ها، ترفیع ها و خبرهایی از این دست نیز در این نشریه می آید.


نشریه داخلی آموزشی: نشریه های آموزشی هنگامی انتشار می یابند که مدیران درصدد باشند از طریق نشریه اقدام به آموزش کارکنان خود کنند. گاهی این نشریه ها می توانند جای کلاسهای آموزشی را هم بگیرند یا زمینه مساعدتری را برای تشکیل این گونه کلاسها فراهم آورند. نوع مطالب آموزشی بستگی تام به میزان سواد کارکنان و اهداف آموزش دارد.


گاه چند نشریه همزمان، با توجه به نوع مخاطب منتشر می شوند. مثلا نشریه ای برای کارکنانی که به کارهای تخصصی اشتغال دارند و نشریه ای برای کارکنان عادی با سطح سواد مثلا زیردیپلم که به کارهای خدماتی مشغولند. یا نشریه ای برای آن دسته از کارکنان که به کارهای حسابداری یا کامپیوتر می پردازند. به این ترتیب اگر آموزش برای هر گروه با توجه به میزان سواد و تخصص آنان از راه انتشار نشریه صورت گیرد، نتایج مثبت خود را نشان خواهد داد. ذکر این نکته ضروری است که آموزش از طریق نشریه بویژه برای افراد کم سواد، حتما باید با در نظر گرفتن برخی از موضوع های دیگر مثل چاپ تصاویر مختلف (عکس، طرح و کاریکاتور) باشد تا درک و فهم آن برای مخاطب آسان شود. دوره انتشار نشریه های آموزشی بسته به نوع آموزش ، هفتگی و ماهانه است.


نشریه سرگرمی و رفاهی: روابط عمومی ها وظیفه دارند همواره از روحیه کارکنان خود باخبر باشند و بکوشند طراوت و سرزندگی کارکنان سازمان را در محیط کار از راههای گوناگون حفظ کنند. یکی از راههای حفظ روحیه بالای کارکنان، انتشار نشریه ای است که محتوای آن به حفظ طراوت و سرزندگی کارکنان به شکل مقتضی کمک کند؛ مطالب شاد، سرگرم کننده، مسابقه های جایزه دار، داستان های خنده آور، داستان های شاد و مصور، قرار دادن انواع کوپن برای تخفیف خرید از برخی فروشگاه های از قبل تعیین شده و... می تواند اوقاتی از ساعات فراغت کارکنان را پر کند و ضمن آن تفریح و سرگرمی هم به شمار آید. دوره انتشار چنین نشریه هایی معمولا هفتگی است؛ اما به تشخیص روابط عمومی و تمایل مخاطبان می تواند هفته ای 2 شماره هم منتشر شود.


نشریه تبلیغی: این نشریه ها در سازمان هایی انتشار می یابند که به علت گستردگی کار یا کثرت و تنوع محصولات، دارای کارکنان زیادی هستند که در ساختمان های مختلف یا حتی شهرهای گوناگون به کار مشغولند. محتوای این نشریه ها، معرفی فعالیت ها یا محصولاتی است که تولید می شوند؛ زیرا اگر کارکنان از کم و کیف فعالیت ها و تولیدات آگاه باشند، نوعی غرور و افتخار به آنان دست می دهد و توانایی آنان را نیز افزایش می دهد. این نشریه ها از نظر کاغذ و چاپ باید کیفیت بسیار بالایی داشته باشند و دوره انتشار آنها ماهانه باشد.


نشریه های عمومی: این نشریه ها متداول ترین نشریه های داخلی هستند و محتوای آنها تلفیقی از اطلاع رسانی، آموزش، سرگرمی و رفاهی است. درصد حجم هر یک از این موضوع ها، بستگی به مخاطبان آن دارد که در پرسشنامه پیش از چاپ با توجه به سن ، سواد، شغل و نوع کار در سازمان و پارامترهای دیگر ارزیابی می شود تا معلوم شود مثلا چند درصد مطالب اطلاع رسانی باشد و چند درصد آموزشی، سرگرمی و یا رفاهی. موضوع این نشریه که معمولا به صورت هفتگی یا ماهانه (بسته به تعداد صفحات آن) انتشار می یابد، می تواند شامل موارد زیر باشد: - سرمقاله، درباره مهمترین موضوع داخلی سازمان که همه کارکنان در آن سهمی دارند یا درباره یکی از برنامه های آینده و نقش کارکنان در پیشبرد آن. مقاله های آموزشی به زبان غیرتخصصی که همه فهم و قابل درک باشد. کاربرد تصویر، کارهای گرافیکی، نقشه، جدول و نظایر آن در درک بهتر مقاله موثر خواهد بود. تهیه و ارائه گزارش از قسمت های مختلف سازمان ، به نحوی که کارکنان دیگر را در شناخت فعالیت های آن بخش یاری دهد. مصاحبه با مدیران یا یکی از کارکنان به مناسبت موفقیت در کار یا آشنایی با کارمند جدید، کارمند مبتکر و خلاق و...این مصاحبه ها باید بتدریج با همه کارکنان صورت بگیرد و مصاحبه هایی جدی نیست، بلکه پرسش ها می تواند درباره ساده ترین موضوع ها مثلا در مورد غذای مورد علاقه مصاحبه شونده و یا غیره باشد.

داستان های کوتاه
خبرهای سازمانی مربوط به تازه ترین تصمیمات، انتصاب ها، اعلامیه ها، بخشنامه ها که به زبان خبری تنظیم شده باشد، خبر درباره کارکنان، جابه جایی ها، تعمیرات و...اخبار مربوط به تولد فرزندان کارکنان، ترفیع آنان، بازنشستگی ها، مسافرت ها درج خبر مربوط به بیماری کارکنان، عیادت از بیماران صفحه مربوط به خوانندگان که خود نویسنده آن باشند، مانند داستان هایی که نوشته اند، شعرهایی که سروده اند یا چاپ خاطراتشان با ذکر نام نویسنده. صفحه سرگرمی و بازیها با قید این که مثلا به برنده حل جدول جایزه تعلق می گیرد. صفحه انتقادها، بویژه انتقاد از برخی تصمیماتی که مدیران اتخاذ می کنند. صفحه خانواده، در هر شماره معرفی خانواده یکی از کارکنان همراه با تصاویر آنان. چاپ کوپن های مختلف و ذکر این نکته که جمع آوری متوالی آنها براساس شماره و ارسال به روابط عمومی به قید قرعه جایزه دارد و همچنین کوپن های تخفیف چند درصدی برای خرید از فروشگاه سازمان یا کوپن غذای مجانی در برخی شماره ها به صورت شانسی.

آناتومی نشریه داخلی
آناتومی یا اندام شناسی یک نشریه داخلی بستگی به موضوع نشریه دارد. در واقع 3 عنصر محتوای نشریه، دوره انتشار و مخاطبان نشریه تعیین کننده قطع، اندازه و ستون بندی آن است. اگر مخاطبان نشریه داخلی افرادی باسواد بالا باشند، قطع نشریه نباید چندان بزرگ باشد و قطع A4 مناسب ترین قطع خواهد بود. قطع تابلوئید (Tabloid)برای مخاطبانی که میانگین سواد آنان حدود دیپلم است، کارآمد خواهد بود. تنوع ستون بندی نشریه نیز براساس همین مبناست. نشریه ای که کیفیت محتوای آن زیاد است ستون ثابتی رامی طلبد و نشریه هایی که از نظر موضوع متنوع هستند، به تبع آن تنوع ستون بندی با عرضهای متفاوت را می خواهد.

نام نشریه
نام نشریه باید هماهنگ با فعالیت سازمان و در ارتباط مستقیم با آن باشد. واژه های با حروف اندک و جدا از هم ایده آل است، اما بهتر آن است که نام نشریه را بین کارکنان به مسابقه گذاشت و مناسب ترین نام را برگزید. در عین حال باید توجه داشت که نام نشریه، یک واژه و آن واژه آشنا و مانوس باشد. طراحی یا خطاطی نام نشریه نیز باید در ارتباط با فعالیت سازمان باشد. روابط عمومی یک سازمان سازنده رایانه، طراحی مدرنی برای نام نشریه در نظر می گیرد و یک کارخانه قالیبافی، زمینه های سنتی را در خطاطی یا طراحی لوحه از یاد می برد.

تعداد صفحات نشریه داخلی
تعداد صفحات یک نشریه داخلی با هر یک از موضوعاتی که قبلا به آن اشاره شد، به دوره انتشار آن بستگی دارد؛ به طور مثال در یک نشریه هفتگی نه آنقدر باید تعداد صفحات زیاد باشد که در مدت یک هفته مجالی برای مطالعه آن نباشید و نه آنقدر کم که با ورق زدنی در چند دقیقه خوانده شود.تنوع مطالب سبک و سنگین، میزان زمان مطالعه را تعیین می کند.

نشریه داخلی، نشریه خانه
هر نشریه داخلی باید این امکان را برای خود فراهم کند که به عنوان یک مایحتاج ضروری در سبد خانواده کارکنان قرار گیرد. اگر مرد خانه کارمند سازمان است باید این جذابیت را در نشریه ببیند که آن را به خانه ببرد و این احساس به او دست بدهد که همسر و کودک یا کودکانش نیز می توانند چون او از نشریه بهره ببرند.
یک نشریه داخلی خوب عضو خانواده کارکنان خواهد شد، به شرط آن که روابط عمومی سازمان بتواند همراه با نشریه، طراوت، تازگی، نشاط، مسولیت و احساس خوش دلبستگی را به خانه کارکنان ببرد.





 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روابط‌عمومی سنتی را فراموش کنید


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  6 استراتژی دگرگون کننده برای آزادسازی پتانسیل رهبری شما


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر


  رزومه خلاقانه‌ای که به شغل دلخواه در گوگل انجامید


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد