درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 09:50   

متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد

  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند

  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  چرا جهان هنوز به امانوئل کانت نیاز دارد؟
  چگونه می‌توان کارمندان را به سفیران برند تبدیل کرد
  نظرسنجی: 63 درصد از کارمندان برای کار از راه دور دستمزد خود را کاهش می‌دهند
  تحول دیجیتال، راهکارهایی برای بهره‌مندی روابط‌عمومی
  کثرت‌گرایی رسانه‌ای و حق آگاهی مردم
  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید
  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد
  ابزار هوش مصنوعی جدید مایکروسافت یک ماشین کابوس عمیق است
  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!
  کارولین هاید، مجری بلومبرگ، می‌گوید سابقه روابط‌عمومی به او کمک کرده است
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 30206صفحه نخست » آموزش روابط عمومیشنبه، 31 تیر 1396 - 08:12
آموزش مهارت «نشریه»
در بین رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری، ماندگاری نوشتار در ذهن مخاطب بیش از دو مورد دیگر است و هم چنین رسانه های دیداری بیشترین تاثیرگذاری را دارند و از آن جا که نشریه یک رسانه نوشتاری و دیداری است، از دو ویژگی (ماندگاری و تاثیرگذاری) که در بالا ذکر شد، برخوردار است و به همین دلیل است که جزء موفق ترین رسانه ها محسوب می شود.
  

 

اشاره

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- همان طور که می دانید هر سازمان و یا شرکتی باید حداقل یک پل ارتباطی قوی با مخاطبین خود داشته باشد و یکی از مهمترین و قویترین پل های ارتباط با مخاطبین، نشریه است.

 

ضرورت وجود یک نشریه؟
 در بین رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری، ماندگاری نوشتار در ذهن مخاطب بیش از دو مورد دیگر است و هم چنین رسانه های دیداری بیشترین تاثیرگذاری را دارند و از آن جا که نشریه یک رسانه نوشتاری و دیداری است، از دو ویژگی (ماندگاری و تاثیرگذاری) که در بالا ذکر شد، برخوردار است و به همین دلیل است که جزء موفق ترین رسانه ها محسوب می شود. 

بخش اول: آشنایی با اصطلاحات و مفاهیم پایه در نشریه
در این بخش با اصطلاحات، ساختار و مفاهیم اصلی یک نشریه آشنا می شویم:

1- عنوان (نام) نشریه
نامی است که برای یک نشریه تعیین می شود. نام یک نشریه باید زیبا، جذاب، بامسما (معنی دار)، کوتاه و متناسب و مرتبط با محتوای نشریه باشد. مثلاً نشریه ای با عنوان «کارگزار روابط عمومی» را در نظر بگیرید، این نشریه مربوط به علم روابط عمومی است. همواره به یاد داشته باشید، نام یک نشریه، اولین نماینده محتوای نشریه در اذهان است و مخاطبین شما، نشریه تان را با آن نام می شناسند و لذا انتخاب یک نام با شرایط ذکر شده، در میزان موفقیت، تأثیرگذاری، ماندگاری و مقبولیت نشریه تان بسیار مؤثر است.

2- آرم (یا لوگو) نشریه
لوگو یا آرم نشریه، یک نماد گرافیکی است که به عنوان آرم ثابت و دائم نشریه استفاده می شود. غالباً محتوای این لوگو (نماد گرافیکی)، همان نام و عنوان نشریه است که با تغییراتی هنرمندانه در شکل حروف، به یک نماد تبدیل شده است. تبدیل نام نشریه به یک نماد گرافیکی، ضمن افزایش زیبایی و ظاهر هنری نشریه، در ماندگاری عنوان و تصور آن در اذهان مخاطبین، بسیار تأثیرگذار است.


3- دوره انتشار
منظور از دوره انتشار یک نشریه، فاصله زمانی است که بین انتشار هر دو شماره متوالی نشریه وجود دارد. مقدار این فاصله زمانی بستگی به توان، امکانات و میزان استقبال مخاطبین دارد. شما می توانید با توجه به سه عامل یادشده، یکی از دوره های انتشار زیر را برای نشریه خود انتخاب نمائید: 
- روزنامه - هفته نامه - دوهفته نامه - ماهنامه - فصلنامه - سالنامه - گاهنامه(1) - ویژه نامه(2)   
 
4- دوره و شماره نسخه
هر نشریه ای بالاخره از یک سال و یک ماه و یک روزی شروع شده است و با هر دوره انتشاری، بالاخره چندین شماره از آن منتشر شده است. به هر شماره از سری شماره های انتشار یک نشریه، یک نسخه یا یک شماره گفته می شود. یک نشریه در اولین دوره انتشار خود، شماره های متوالی می گیرد، اما اگر در مقاطع نسبتاً طولانی از زمان – به هر دلیلی- انتشار نیابد، تسلسل خود را از دست داده و هر زمان که بخواهد مجدداً راه اندازی شود، اصطلاحاً وارد دور بعدی شده و غالباً شماره نسخه های خود را از اول آغاز می کند. البته برخی نشریات معروف، برای حفظ اعتبار و سابقه شمارنده خود، همان شماره نسخه قبلی را ادامه داده و جهت معرفی دور جدید فعالیت خود، به ذکر شماره سال، اکتفا می کنند.
مثال:

فصلنامه کارگزار روابط عمومی
سال دوم / شماره1- مهرماه 1396

و یا: سال دوم / شماره9- مهرماه 1396

تذکر: در ابتدای را اندازی یک نشریه، در صورت تمایل می توانید چند شماره اول نشریه را تحت عنوان «پیش شماره» اول، دوم یا سوم، ارائه دهید. انتصاب یک نشریه تحت عنوان «پیش شماره» بدین معنی است که نشریه، مرحله آزمون، تست و فعال سازی را پشت سر می گذراند. همچنین در نسخه های پیش شماره، از مخاطبین برای رفع نقاط ضعف و بهبود کیفیت نشریه، نظرخواهی می شود. توجه داشته باشید، اختصاص بیش از سه نسخه اولیه یک نشریه به «پیش شماره»، منطقی و معقول نیست.

5- صفات موضوعی (قالب محتوایی)
بدیهی است محتوای یک نشریه، غالباً برخلاف محتوای یک کتاب، در اولین نگاه مشخص نمی شود. نشریات معمولاً به موضوعات و محتواهای متفاوت و متنوعی می پردازند. تعدد و تنوع قالب و موضوعاتی که می توانند در یک نشریه قرار بگیرند، آنقدر زیاد است که مسلماً گنجاندن همه موضوعات در چند برگ محدود یک نشریه، علاوه بر اینکه کاملاً غیر منطقی است، امکان پذیر نیز نیست. علاوه بر این، تعدد و تنوع بیش از حد مطالب و موضوعات یک نشریه، نشریه را از وحدت هدف و انسجام موضوعی خارج کرده و خواننده را نیز سردرگم می کند. از اینرو متولیان هر نشریه ای باید خطوط مرزی و محدودیت هایی را برای موضوعات و محتویات نشریه خود در نظر بگیرند. و اما نحوه تعیین محدودیت موضوعی:
 محدودیت موضوع یا به عبارتی زمینه هایی موضوعی محتویات یک نشریه، با ذکر کلماتی (بین دو تا حداکثر چهار کلمه) تحت عنوان «صفات موضوعی» بلافاصله پس از «دوره انتشار» نشریه، مشخص می شود. این کلمات به عنوان صفات موضوعی و قالب محتوایی نشریه تلقی شده و خواننده را در انتخاب نشریه ای متناسب با نیاز و علاقه خود، یاری می کند. در رایج ترین حالت، غالباً سه صفت موضوعی برای یک نشریه انتخاب می شود. البته لازم به ذکر است، در صورتیکه یک نشریه مربوط به گروه سنی و قشر خاصی از اقشار جامعه باشد، اغلب اولین صفت موضوعی به عنوان صنفی یا نوع گروه خاص مخاطب اشاره می کند. به مثال های زیر توجه فرمائید:

کارگزار روابط عمومی؛ دوفصلنامه تخصصی و آموزشی


تذکر: بدیهی است در یک نشریه صنفی تخصصی - نظیر نشریه تخصصی «علم رایانه» یا «علم پزشکی» - عموماً تمام مطالب مربوط به یک موضوع است و خواننده در آن به دنبال تنوع موضوعات نیست؛ ولی توصیه می شود جهت افزایش جذابیت، در نشریات عمومی، این تنوع در موضوعات رعایت شود تا بتواند توجه علایق مختلف را جلب نماید.
 

6- صفحات ویژه
در صورتی که شکل ظاهری و صفحه بندی نشریه شما به سبک رایج یعنی دفترچه ای باشد، قطعاً شش صفحه کلیدی خواهید داشت: جلد، پشت جلد(صفحه اول)، جلد پشت، صفحه آخر و دو صفحه وسط

 الف) روی جلد (جلد):
روی جلد، که بطور خلاصه معروف به «جلد» نشریه است، همان اولین صفحه خارجی است که در وضعیت بسته بودن نشریه، دیده می شود. جلد هر نشریه – همانند جلد اصلی هر کتاب- از اهمیت ویژه ای برخوردار است. احتمالاً برایتان پیش آمده که در بازار کتاب، به کتابی برخورد کرده اید که طرح جلد (همراه عنوان جذاب کتاب) توجه شما را به خود جلب کرده است و شما مشتاق شده اید که به صفحات درون و مطالب آن نیز نگاهی بیاندازید! و یا اینکه برعکس، از کتابهایی که از طرح جلدشان خوش تان نمی آید، به سرعت عبور می کنید! (هرچند محتوای خوبی داشته باشد) جلد یک نشریه نیز این چنین است. خصوصاً اینکه این مسأله برای نشریات مهم تر است. زیرا در انتخاب کتاب، فرد بیش از آنکه به دنبال ظاهر جذاب باشد، به دنبال موضوعی خاص می گردد، ولی نشریات، موضوع واحدی ندارند و لذا متولیان یک نشریه باید تلاش بیشتری برای جذب مخاطب بنمایند. از اینرو جلد نشریه شما باید جذاب ترین عناوین و گرافیک را دارا باشد تا بتواند مخاطب را جذب نماید. 
در طراحی جلد نشریه، به نکات زیر توجه کنید:
-    از گرافیکی ساده (غیر شلوغ)، زیبا، خلاقانه، جذاب و معنی دار (حاوی پیام) استفاده کنید.
-    عناوین مهمترین مقالات و موضوعات داخل نشریه را با اصطلاحات و عناوینی کوتاه و جذاب روی جلد بیاورید.
-    طرح روی جلد با اصلی ترین محتوای آن شماره از نشریه تان (یا مناسبت های تقویمی آن ماه)، تناسب داشته باشد. 


ب) پشت جلد:
پشت جلد، طرف داخلی جلد اصلی و در واقع، صفحه اول نشریه است. غالباً در این صفحه، متن سرمقاله (سخن نخست)، یک طرح گرافیکی مرتبط با موضوعات، فهرست کلی مطالب و شناسنامه نشریه قرار می گیرد. سعی کنید در چیدمان و صفحه آرایی این صفحه نیز دقت خاصی به خرج دهید، زیرا این صفحه پس از جلد، اولین منظر نگاه مخاطب است.

ج) جلد پشت:
جلد پشت، صفحه پشت صفحه آخر نشریه یا به عبارتی سمت قرینه جلد اصلی درحالتی است که نشریه بسته باشد. این صفحه غالباً به تبلیغات اختصاص می یابد؛ حال ممکن است تبلیغات متعلق به موضوعات یا جایگاه حقوقی متولیان نشریه باشد و یا تبلیغ آزاد یک مؤسسه یا شرکت خصوصی دیگر (جهت تأمین کمک هزینه های مالی).

د) صفحه آخر:
سمت داخل جلد پشت را صفحه آخر گویند. این صفحه، آخرین صفحه رسمی نشریه شماست که از آن می توانید برای درج آخرین موضوعات و یا جمع بندی کل موضوعات نشریه تان استفاده کنید. توصیه می کنیم در صورت عدم محدودیت فضا برای مطالب تان، این صفحه را به جمع بندی و ذکر یک پیام پایانی (همراه با تصویر) اختصاص دهید. همچنین می توانید بخش هایی نظیر جدول، مسابقه یا حتی شناسنامه نشریه را در این صفحه قرار دهید.

ه) صفحه مرکزی:
صفحه مرکزی، دوصفحه میانی نشریه است که محل دوخت در آن قرار می گیرد. این صفحه – که در واقع دو صفحه کنارهم و پیوسته است- در مقایسه با سایر صفحات، از اهمیت بیشتری برخوردار است. سعی کنید این دو صفحه را به بهترین موضوع نشریه اختصاص دهید. یا اینکه اگر تعداد صفحات نشریه تان زیاد است، این دو صفحه را به یک عکس بزرگ – البته مرتبط با مهمترین موضوع نشریه – همراه با یک یا چند جمله روی (یا در کنار) آن، اختصاص دهید. 

و اما تذکر مهم:
آنگونه که در ابتدا گفتیم، صفحات شرح داده شده در صورتی است که شکل ظاهری و صفحه بندی نشریه شما به صورت کلاسیک و رایج – یعنی دفترچه ای -باشد؛ اما در صورتی که قالب نشریه تان خارج از این سبک باشد (یعنی به صورتی خلاقانه صفحه آرایی و تا شده باشد)، ممکن است چنین صفحاتی با این تعاریف وجود نداشته باشد. در این صورت، نشریه شما دارای یک سبک نو و قالب خلاق بوده و قسمت های اهم و مهم آن با توجه به نوع قالب تعیین می گردد. مثلاً فرض کنید
توصیه می شود تا می توانید قالب ظاهری نشریه تان را از شکل کلاسیک دفترچه ای خارج نموده و با اشکال جذاب تر و خلاقانه ای با ابتکار خودتان طراحی کنید. هرگز فراموش نکنید، خلاقیت و ابتکار در ظاهر نشریه، از مهمترین عوامل افزایش جذابیت و مقبولیت یک نشریه بوده است.

7- سرمقاله/ سخن نخست
آنگونه که ابتدای هر کتاب، سخنی کوتاه تحت عنوان «مقدمه» یا «پیشگفتار» دیده می شود، نشریه نیز از این قاعده مستثنی نیست. «سرمقاله» یا «سخن نخست» در واقع مقدمه و پیامی است کوتاه که توسط سردبیر (یا مدیر مسئول) نوشته و در صفحه اول نشریه درج می شود. شما می توانید برای این مقدمه، عنوانی نو و مبتکرانه غیر از عناوین پیشنهادی (سرمقاله- سخن نخست) درنظر بگیرید. همچنین متن این پیام و مقدمه کوتاه باید ترجیحاً دوستانه بوده و بتواند در ابتدای نشریه با مخاطب ارتباط برقرار کند. شما در این مقدمه باید بطور خلاصه به اهداف نشریه و موضوع مهم روز اشاره کنید. 

8- شناسنامه نشریه
همانطور که از نامش پیداست، «شناسنامه» یک نشریه، بیان کننده کلیه مشخصات اصلی یک نشریه است. غالباً شناسنامه نشریه در محدوده مساحتی حداکثر به اندازه یک چهارم صفحه A4 (البته به نسبت مساحت صفحات) و در صفحه اول (داخل جلد) و یا صفحه آخر (داخل جلد پشت) قرار می گیرد. در شناسنامه نشریه، مشخصات حقوقی(سازمانی) و حقیقی(شخصی) گروه تهیه کننده نشریه ارائه می شود. این اطلاعات به شرح زیر است:


 

اطلاعات مندرج در شناسنامه یک نشریه

ردیف

عنوان

شرح

1

صاحب امتیاز

منظور از صاحب امتیاز، ارگان، نهاد، تشکلی و یا فردی است که متولی اصلی یک نشریه بوده و مسئولیت قانونی و همه امتیازات حقوقی نشریه متعلق به آن است. نهاد صاحب امتیاز، وظیفه حمایت های مالی و حقوقی(اداری و قانونی) نشریه را برعهده دارد.

2

مدیر مسئول

مدیر مسئول، شخص اول نشریه و یا نماینده رسمی نهاد صاحب امتیاز در نشریه است. مدیر مسئول، مدیر و مسئول اصلی نشریه بوده و وظیفه هدایت، نظارت و مدیریت کلی امور نشریه را برعهده دارد. قابل ذکر است، مدیرمسئول تنها مسئولیت قانونی نشریه را برعهده داشته و غالباً در انجام امور اجرایی نشریه سهمی ندارد.

3

سردبیر

از آن جایی که مدیرمسئول در مدیریت و پیگیری مستقیم امور اجرایی دخالتی ندارد، بدیهی است باید فردی را برای این مسئولیت در نظر بگیرد، از اینرو سردبیر، به عنوان مدیر و مسئول مستقیم همه امور و پیگیری های اجرایی نشریه منصوب می شود. به عبارت دیگر، مدیریت تمام امور و دغدغه های کاری یک نشریه (از قبیل پیگیری برگزاری جلسات، تهیه مطالب، تایپ و ویرایش و چاپ در زمان معین و...) برعهده سردبیر است.

4

هیأت تحریریه

هیأت تحریریه، گروه نویسندگان یا محققینی است که وظیفه تهیه و تأمین مطالب هرشماره از نشریه را برعهده دارند. ممکن است اعضای این هیئت در هرشماره تغییر یابند. اعضای هیئت تحریریه باید افرادی با انگیزه، متفکر و خلاق، اهل تحقیق و مطالعه، و خوش قلم باشند.

5

تایپیست

تایپیست فردی است که وظیفه تایپ مطالب تهیه شده توسط هیئت تحریریه را برعهده دارد. این فرد باید مسلط به یک برنامه ویرایشی نظیر word بوده و با قوانین و اصول تایپ و نگارش صحیح کلمات و لغات آشنایی داشته باشد. دقت و هوشیاری تایپیست در زمان تایپ اولیه مطالب، در کاهش چشمگیر اتلاف وقت توسط ویراستار و در نتیجه کاهش خطاهای لغوی و بهبود کیفیت نشریه بسیار مؤثر است.

6

ویراستار

ویراستار فردی است متخصص در ادبیات و اصول نگارش و نویسندگی که وظیفه غلط یابی، ویرایش و تصحیح اشتباهات املایی و ادبیاتی مطالب را برعهده دارد. ویراستاری ممکن است روی مطالب خام اولیه انجام شود، لیکن اغلب، مطالب تایپ شده به ویراستار تحویل می شود. قابل ذکر است غالباً ویراستار یک نشریه، همان شخص سردبیر است، لیکن ممکن است ویراستاری توسط فردی دیگر – یا حتی یک گروه مجزا - انجام شود.

7

صفحه آرایی و گرافیک (طراح)

پس از تایپ و ویرایش مطالب، نوبت چیدمان، صفحه آرایی و صفحه بندی نشریه است. صفحه آرا باید به نرم افزار کاری خود مسلط بوده و همچنین از ترکیب عکس و استفاده از گرافیک در صفحه آرایی غفلت ننماید. توصیه می شود جهت افزایش زیبایی و جذابیت صفحات، برای صفحه آرایی، به جای استفاده از نرم افزارهای ویرایشی (نظیرword) از برنامه های گرافیکی (نظیرphotoshop) استفاده کنید.

8

مدیر اجرایی

مدیراجرایی، بازوی کاری و توانمند سردبیر است. از آن جایی که دغدغه ها و پیگیری های اجرایی و عملیاتی نشریه زیاد است، سردبیر فردی را به عنوان مدیر اجرایی جهت انجام مستقیم امور اجرایی منصوب می کند. از مهمترین وظایف مدیراجرایی، می توان به این موارد اشاره کرد: پیگیری نقل و انتقال مطالب بین تحریریه، ویراستار، تایپیست و صفحه آرا، پیگیری امور تکثیر و چاپ، تبلیغ، امور اشتراک، توزیع و امور مالی...

9

مدیر ارتباطات الکترونیکی

مدیر ارتباطات الکترونیکی فردی است که وظیفه بروزرسانی سایت نشریه برعهده دارد. این فرد باید مسلط به امور اینترنتی و قواعد بارگذاری و لغات آشنایی داشته باشد. دقت و هوشیاری تایپیست در زمان تایپ اولیه مطالب، در کاهش چشمگیر اتلاف وقت توسط ویراستار و در نتیجه کاهش خطاهای لغوی و بهبود کیفیت نشریه بسیار مؤثر است.

10

ارتباط با ما...

در آخرین قسمت شناسنامه نشریه، باید پل ارتباطی بین مخاطبین و مسئولین نشریه به صورت شفاف معرفی گردد. این اطلاعات می تواند ترکیبی از این موارد باشد: آدرس دقیق و صندوق پستی دفتر نشریه، شماره تلفن و نمابر، شماره همراهی جهت ارتباط پیامکی، آدرس وب سایت یا پست الکترونیکی نشریه یا سردبیر...


 

9- مهمترین قالب های انتقال محتوا در یک نشریه:
صرف نظر از محتوا و موضوع یک مطلب در نشریه باشد، برای انتقال یک مطلب و محتوا به خواننده، قالب های ساختاری و نگارشی متعدد و متنوعی وجود دارد که توصیه می کنیم حتماً به این قالب ها توجه داشته و در حد امکان از آنها استفاده کنید. در جدول زیر، برخی از مهمترین قالب ها ارائه شده است:

 

ردیف

عنوان قالب

شرح

1

خبر

پاراگرافی کوتاه که خواننده را از آخرین تغییر و تحولات و اتفاقات روز، درباره موضوع خاصی مطلع می کند.

2

گزارش

نوعی خبر است که مربوط به مراسم، جلسه یا برنامه خاصی است. غالباً گزارش همراه با عکس است.

3

مصاحبه

متن گفتگو با یک مسئول یا شخصیت برجسته اجتماعی، در قالب پرسش و پاسخ های کوتاه و هدفمند

4

سرمقاله

«سرمقاله» یا «سخن نخست» در واقع مقدمه و پیامی است کوتاه که توسط سردبیر (یا مدیر مسئول) نوشته و در صفحه اول نشریه درج می شود. شما می توانید برای این مقدمه، عنوانی نو و مبتکرانه غیر از عناوین پیشنهادی (سرمقاله- سخن نخست) درنظر بگیرید.

5

عکس

عکس، زبان گویای یک موضوع است. استفاده از عکس در کنار هرقالب متنی دیگر، علاوه بر افزایش زیبایی و جذابیت محتوا، به مطلب درج شده سندیت نیز می بخشد.

6

مقاله

مقاله، متونی است غالباً جدی و با موضوعی واحد (تقریباً علمی یا تخصصی) که به بررسی تخصصی یک موضوع پرداخته و اغلب توسط یک نفر متخصص و صاحب قلم نوشته می شود.

7

صفحه خوانندگان

درج نظرات، انتقادات و پیشنهادات کارکنان و مخاطبان، باعث جذب آنها شده و به تنوع و جذابیت و اثربخشی نشریه می افزاید.

مخاطبین نشریه باید احساس کنند که در نشریه حضور دارند و وجود آن ها برای صاحبان نشریه دارای اهمیت است و این موضوع با استفاده از راه کارهایی هم چون نظرسنجی ها، ستون گفت و شنود، صفحه خوانندگان و ... محقق می شود.

باید به کارکنان و مدیران سازمان و شرکت این امکان را داد که از این طریق با هم ارتباط برقرار کنند و در واقع نشریه داخلی یک پل ارتباطی باشد بین این دو گروه تا بتوانند با گفتگو و مشارکت و هم افزایی ضمن رفع مشکلات موجود، زمینه را برای تحقق اهداف سازمان فراهم نمایند.

لذا کارکنان باید خود را در نشریه سهیم بدانند و احساس کنند که نظرات او برای نشریه و سازمان مهم است و سرکاری نیست. برای تحقق این موضوع می توان گروه های نقد و بررسی صفحات مختلف نشریه با حضور کارکنان تشکیل داد و همچنین صفحاتی را به نظرات و انتقادات و پیشنهادات آنان اختصاص داد.

8

تیتر

تیتر هدایت کننده خواننده به خبر است و چون خوانندگان همواره با نگاهی کوتاه به مطالب رسانه موضوع مورد علاقه خود را بر می گزینند, تیتر نویسی کار ظریفی به شمار می رود

 

1

صفحه آرایی

"ایجاد مجموعه‌ای از متن و تصویر که مخاطتیتر هدایت کننده خواننده به خبر است و چون خوانندگان همواره با نگاهی کوتاه به مطالب رسانه موضوع مورد علاقه خود را بر می گزینند, تیتر نویسی کار ظریفی به شمار می رود اطلاعات با دشواری مواجه سازد یا رغبتی در او ایجاد نکند، صفحه‌آرایی نیست."


 

بخش دوم :مراحل کاری و عملیاتی تهیه یک نشریه
در این بخش بطور خلاصه، مراحل اجرایی و عملیاتی تشکیل و تهیه یک شماره از یک نشریه، بیان می شود:

1) مرحله اول: تعیین مدیر مسئول
اولین گام، تعیین شخصی است که قرار است متولی اصلی یک نشریه باشد. در نشریات حقوقی (غیر شخصی) مدیر مسئول را نهاد «صاحب امتیاز» تعیین می کند.


2) مرحله دوم: تعیین سردبیر 
در دومین گام، مدیر مسئول، شخصی فعال، علاقمند و توانا را به عنوان «سردبیر» و مسئول مستقیم کنترل و پیگیری همه امور نشریه، انتخاب می نماید.
مهمترین وظایف سردبیر، بدین شرح است:
1)    عزل و نصب دبیر سرویس ها، مدیر اجرایی و سایر افراد فعال در نشریه با هماهنگی با مدیرمسئول 
2)    تعیین محورهای اساسی مطالب برای هر شماره با تائید کلی مدیر مسئول
3)    پیگیری از دبیر سرویس ها برای تحویل به موقع مطالب
4)    بررسی، تایید و یا رد مطالب رسیده و اعمال نظر از جنبه های مختلف (محتوایی، نگارشی و ... )
5)    نظارت بر صفحه آرایی، چاپ، توزیع، امور مشترکین، امور مالی و کلیه وظایف مدیر اجرایی
6)    آموزش افراد مورد نیاز برای ورود به سرویس ها یا سایر بخش های نشریه
7)    پیگیری تقویت ارتباط با مخاطبین، جذب و مشارکت گیری روزافزون آنها در مطالب و مراحل تهیه نشریه

3) مرحله سوم: تعیین سایر اعضای گروه نشریه 
پس از مشخص شدن سردبیر، وی باید با توجه به چارت نشریه، نسبت به شناسایی، جذب و انتصاب اعضای مورد نیاز چارت نشریه، اقدام نماید. حداقل این اعضا ( که در بخش شناسنامه نشریه در بند8 نیز آمده است ) بدین شرح اند:
- هیئت تحریریه  - تایپیست - صفحه آرا (طراح) - مدیر اجرایی
تذکر: آنگونه که در بخش شناسنامه اشاره شد، وظیفه ویراستاری مطالب نشریه قاعدتاً به عهده شخص سردبیر است، لیکن درصورت وجود فردی خبره و متخصص در زمینه ویراستاری، سردبیر می تواند این وظیفه را به شخص دیگری به عنوان ویراستار، واگذار نماید.
پس از تکمیل اعضای گروه، سردبیر باید با برگزاری جلساتی رسمی با اعضای گروه نشریه، نسبت به توجیه، آموزش و هماهنگی های کاری لازم اقدام نموده و درباره راه کارهای رفع مشکلات و موانع موجود، با یکدیگر هم اندیشی نمایند. متذکر می شویم، هم هدفی، همدلی و هماهنگی اعضای گروه نشریه، اولین و مهمترین شرط موفقیت و تحقق اهداف یک نشریه است.

 

4) مرحله چهارم: تعیین و فعال سازی سرویس ها و هیئت تحریریه 
اولین گام جهت تهیه اولین شماره یک نشریه، فعال سازی اعضای هیئت تحریریه و تعیین «سرویس ها» است. سرویس های نشریه، در واقع همان موضوعات یا قالب های ساختاری یک نشریه است. اغلب برای تسریع و تسهیل در تهیه مطالب نشریه، سردبیر برای هر قالب (موضوعی یا ساختاری) فرد یا گروهی را به عنوان دبیر «سرویس» آن موضوع یا قالب، مشخص می کند. مثلاً دبیر سرویس «فرهنگی»، دبیر سرویس «سیاسی» یا دبیر سرویس «کاریکاور و طنز»... دبیر هر سرویس، وظیفه تهیه و تأمین مطالب آن سرویس (موضوع یا قالب) را در مهلت زمانی تعیین شده، بر عهده دارد. لازم به ذکر است، تهیه یک مطلب ممکن است توسط نگارش با قلم اعضای هیئت تحریریه (تولید) و یا حاصل یک تحقیق یا مصاحبه (یا هریک از دیگر قالب های ذکر شده در جدول بند9) باشد.
آنگونه که گفته شد، باتوجه به تعداد و توانایی اعضای هیئت تحریریه، ممکن است هر سرویس فقط یک نفر متولی داشته باشد، یا حتی یک نفر متولی چند سرویس باشد. البته در بهترین حالت، هر سرویس، یک گروه مستقل را به خود اختصاص می دهد. 
به منظور فعال سازی و نظم بخشی به فرآیند تهیه نشریه، سردبیر باید با توجیه دقیق اعضای تحریریه و دبیر سرویس ها، مهلت دقیق تهیه مطالب را برای دبیر هر سرویس، تعیین کند. مثلاً دبیر سرویس مصاحبه باید بداند مصاحبه اش باید به صورت مکتوب حداکثر تا ساعت 9صبح روز شنبه فلان تاریخ، به دست سردبیر رسیده باشد. 


5) مرحله پنجم: بررسی مطالب و ویرایش اولیه 
پس تهیه مطالب توسط سرویس ها (هیئت تحریریه) نوبت بررسی و ویراستاری آنها توسط سردبیر است. (قابل ذکر است تحویل مطالب به سردبیر، ممکن است به طور مستقیم توسط دبیر سرویس، و یا توسط «مدیر اجرایی» انجام گیرد.) سردبیر در بررسی اولیه، مطالب تهیه شده را به دقت مطالعه نموده و در صورت لزوم به حذف، اضافه و اصلاح مطالب می پردازد. اصلاحات دست نویس سردبیر (خصوصاً کاراکترهای کوچکی نظیر ویرگول، نقطه و...)  ترجیحاً باید با رنگی متفاوت از متن اصلی باشد تا در چشم تایپیست، از قلم نیفتد.
برخی از مهمترین قواعد و اصول ویراستاری بدین شرح است:
-    جایگزینی کلمات و اصطلاحات عربی با معادل های فارسی، تا حد امکان
-    استفاده بجا از پرانتر (...) و جمله معترضه (جملات بین دو خط تیره) 
-    استفاده بجا از ویرگول، نقطه، نقطه ویرگول، دونقطه(:)، سه نقطه(...)، علامت تعجب، همزه، الف همزه، خط تیره و ممیز بین دو کلمه و سایر قواعد املائی
-    پرهیز از بکارگیری جملات طولانی و رعایت اصول انقطاع جمله و پاراگراف بندی
-    استفاده از ادبیات محاوره ای به جای ادبیات کتابی و رسمی با توجه به نوع مطلب و جلوگیری از ترکیب سهوی این دو ادبیات
-    استفاده از شکل صحیح جمع کلمات و عدم ترکیب نشانه های جمع عربی با کلمات فارسی و بالعکس

6) مرحله ششم: تایپ مطالب 
مطالب بررسی شده توسط سردبیر، جهت تایپ باید بدست تایپیست برسد. (بازهم قاعدتاً این وظیفه باید توسط مدیر اجرایی صورت گیرد.) تایپیست نیز باید با دقت و مهارت، مطالب دریافتی را به تفکیک قالب یا موضوع در یک برنامه ویرایشی (نظیر word) تایپ نماید. تسلط، آگاهی و دقت تایپیست در رعایت اصول صحیح تایپ و حروفچینی، به زیبایی، خوش خوانی، اعتباردهی و افزایش بار ادبیاتی نشریه بسیار کمک می کند.

برخی از مهمترین این قواعد و اصول، بدین شرح است:
- استفاده از فاصله کوتاه (shift+space) به جای فاصله معمولی (space) مابین کلمات ترکیبی یا نشانه های جمع. مثلاً : «می گردد» به جای «می گردد»، « دانش آموز» به جای «دانش آموز»، «محاوره ای» به جای «محاوره ای»، ویا «نامه ها» به جای «نامه ها»
- رعایت فاصله ویرگول و نقطه، با کلمه قبل و بعد، طبق این قاعده که همواره کاراکترهای کنترلی (نظیر ویرگول و نقطه و...) باید به کلمه قبل چسبیده و از کلمه بعد به اندازه یک فاصله خالی، فاصله داشته باشد. مثلاً:
«من، تو، او: ما» به جای «من ،تو ، او :ما»، یا «سلام، ای صبح زیبا... دوستت دارم.» به جای «سلام ،ای صبح زیبا .....دوستت دارم .»
- رعایت فرورفتگی ابتدای هر پاراگراف
- عدم استفاده از shifr+enter (شکستن خط ضروری) در لابلای متون (هنگام تایپ، نه هنگام صفحه آرایی)

 

7) مرحله هفتم: ویرایش نهایی مطالب تایپ شده 
پس از پایان تایپ، پرینت مطالب مجدداً بدست سردبیر (یا ویراستار) رسیده و مطالب تایپ شده برای دومین بار بررسی می شود تا از عدم وجود غلط های احتمالی هنگام تایپ، اطمینان حاصل شود. در این مرحله، در صورت نیاز مجدد به اصلاح توسط تایپیست، پرینت های اصلاح شده (توسط مدیر اجرایی) به تایپیست برگشت داده شده و پس از اصلاح نهایی، فایل رایانه ای متنی مطالب (توسط مدیر اجرایی) تحویل صراح (صفحه آرا) می گردد.


8) مرحله هشتم: صفحه آرایی 
فرد طراح، فایل متنی مطالب اصلاح شده را دریافت و در برنامه ای گرافیکی – نظیر photoshop یا freehand – باز می کند. هرچند طراح می تواند صفحه آرایی نشریه را توسط همان نرم افزار ویرایشی – نظیر word – انجام دهد، و لیکن پیش از این اشاره شد، به منظور افزایش توان طراحی و زیباسازی گرافیکی ظاهر صفحات، توصیه می کنیم صفحه آرایی نشریه در یک برنامه گرافیکی انجام پذیرد. فرد طراح نیز باید در کار با نرم افزار مربوطه، متبحر بوده و با استفاده از عکس های مرتبط، جذاب و متنوع، در طراحی صفحات، خلاقیت و خوش سلیقگی لازم را به خرج دهد.


9) مرحله نهم: تأیید نهایی، تکثیر یا چاپ 
پس از تکمیل صفحه آرایی، نشریه آماده چاپ خواهد بود. البته از آن جایی که در دو مرحله قبلی ویراستاری سردبیر، تنها «متون» خام، مورد بررسی قرار گرفته و عکس ها، کاریکاتورها، نحوه چیدمان مطالب و گرافیک صفحات، بازدید و بررسی نشده است، لازم است صفحات آماده چاپ یا تکثیر، قبل از چاپ (یا تکثیر) برای آخرین بار توسط سردبیر (یا مدیر مسئول) مرور و تأیید نهایی را بگیرد.
چاپ و تکثیر یک نشریه غالباً به دو روش انجام می شود:
الف) چاپ: این روش برای نشریاتی است که اولاً محدوده مخاطبین بیشتر از 1000 نفر داشته و ثانیاً محدودیت مالی برای سفارش چاپ به چاپخانه (چاپ افست) ندارند. در این صورت، طراح باید فایل آماده چاپ نشریه را در قالب صفحات با پسوند tif به چاپخانه تحویل دهد. در این روش نیازی به پرینت صفحات نیست. این چاپ ممکن است تک رنگ، دو رنگ یا چهار رنگ باشد. (بسته به بودجه) 
ب) پرینت و تکثیر: این روش برای نشریاتی است که تعداد مخاطبین کمی (کمتر از 1000نفر) داشته و یا از لحاظ مالی نیز دارای محدودیت هستند. در این روش، صفحات طراحی شده، با رزولیشن 600 dpi (برای واضح افتادن عکس ها در تکثیر) پرینت گرفته شده و توسط دستگاه فتوکپی، تکثیر می شود. هرچند در این روش، صفحات نشریه بصورت تک رنگ (مشکی) تهیه خواهد شد، لیکن در صورت تمایل و وجود بودجه، می توانید استثنائاً دوصفحه یا همان برگی که یکطرفش، جلد رو و پشت نشریه را به خود اختصاص داده، بصورت رنگی طراحی کرده و پرینت و کپی رنگی لیزری بگیرید.


10) مرحله دهم: آماده سازی نشریه جهت توزیع 
پس از چاپ یا تکثیر، نشریه باید برای توزیع آماده شود. در صورتی که نشریه توسط چاپخانه تهیه شده باشد، غالباً توسط دستگاه، صفحه بندی و دوخت خورده است و لذا تقریباً کار تمام است؛ اما در حالت تکثیر، صفحات تکثیر شده باید توسط افراد، داخل هم قرار گرفته و دوخت بخورد. حتی گاهی اوقات بسته به نوع و قالب صفحات ممکن است لازم باشد قبل از دوخت، قسمت های اضافی و زائد صفحات، توسط دستگاه برش، در چاپخانه برش بخورد.
به هر حال، پس از صفحه بندی و دوخت، نشریه آماده است. در اینجا باید نسخه های متعلق به مشترکین خاص، داخل سلفون قرار گرفته و نام و مشخصات مشترک که روی قطعه کاغذ کوچکی پرینت گرفته شده، داخل آن قرار بگیرد. توصیه می کنیم نسخه های متعلق به مدیر، مسئولین و دبیران مدرسه یا سایر شخصیت های مدنظر را اینگونه آماده کنید.

11) مرحله یاز دهم: توزیع نشریه
اکنون نوبت توزیع حاصل دسترنج ده ها روز کار و تلاش است. قطعاً از اینکار لذت برده و خستگی چندین روزه تان به در خواهد شد...
و اما درباره نحوه توزیع نشریه، در نشریات پر تیراژ، نسخه های مشترکین، به صورت کاملاً رسمی، توسط پست ارسال شود، توصیه می کنیم درصورتی که شما نیز مشترکینی دور از دسترس دارید، همین کار را انجام دهید. مثلاً فرض کنیم قصد دارید نشریه تان را برای برخی مسئولین و شخصیت های سطح شهرتان نظیر شهردار، فرماندار، امام جمعه یا رئیس آموزش و پرورش ارسال کنید، ارسال پستی به آدرس دقیق منزل یا محل کار آنان، رسمی ترین (به قول خودتان، باکلاس ترین) روش خواهد بود.  ولی شما می توانید آنها را به صورت دستی و حضوری به افراد مدنظر تحویل دهید.
نکته مهم دیگر در بحث توزیع اینکه سعی کنید قبل از توزیع، جامعه مخاطب را در جریان انتشار نشریه قرار دهید.

12) مرحله دواز دهم: کنترل، نظرسنجی و ارزیابی
اکثراً فکر می کنند پس از توزیع نشریه، دیگر کار تمام است و باید بعد از کمی استراحت، به فکر شماره بعد بود. اما هنوز قسمت مهم و حساس کار مانده است. نشریه تنها یک وسیله تبلیغاتی نیست که فقط به دنبال هیاهو و جوسازی تبلیغاتی آن باشیم! هدف اصلی یک نشریه، برقراری ارتباط از طریق نوشتار است. باید ببینید زحمات شما چقدر نتیجه داده است؟! چقدر از آن استقبال کرده اند؟! نقاط ضعف و قوت نشریه تان کجاست؟! کدام مطالب و کدام بخش ها تأثیرگذارتر بوده است؟! آیا نشریه تان توانسته است نقش آفرینی کند؟! چه میزان از اهداف نشریه تان محقق شده است؟! 
آیا پیگیری کرده اید ببینید چه کسانی به صورت خودجوش به دنبال تهیه و مطالعه نشریه بوده و چه کسانی در برخورد با آن، بی علاقه یا کم رغبت اند؟! آیا از هرشماره از نشریه برای شناسایی و جذب اعضای جدید استفاده کرده اید؟! آیا از این موقعیت، حداکثر استفاده و بهره برداری تشکیلاتی کرده اید؟! 
اینها همه سؤالات و مسائلی است که از اولین لحظه توزیع نشریه باید با دقت و زیرکی تمام، به دنبال آن باشید؛ فرم نظرسنجی بدهید، بطور شفاهی از مخاطبان درباره مطالب و ظاهر نشریه بپرسید، نتایج معماها و مسابقات داخل نشریه را بررسی کنید، تغییرات فکری و رفتاری آنان را در موضوعاتی که در نشریه مطرح کرده اید، بررسی کنید، نقاط ضعف و قوت را به دقت شناسایی کرده و در شماره های بعدی لحاظ کنید، و خلاصه یک کلام، از «کنترل، نظرسنجی و ارزیابی» نتایج نشریه برای ارتقاء سطح کیفی و کمی نشریه و تحقق بیشتر و سریع تر اهداف موردنظرتان، غافل نشوید.


بخش سوم: عوامل موفقیت در نشریه

شناخت مخاطب
جزء مهمترین گام هایی که برای موفقیت یک نشریه بر می داریم، موضوع شناخت مخاطب است. ما قبل از هر کاری در نشریه ابتدا باید بدانیم که مخاطب مان چه کسی است و در چه بازه سنی ای قرار دارد.
این شناخت بوسیله شناسایی نیازها، خواسته ها، کمبود ها و آسیب های مخاطب صورت می گیرد و بعد از آن که ما شناخت خوب و کافی را از این موارد داشتیم می توانیم اهداف، چشم انداز و برنامه های نشریه مان را ترسیم و تنظیم کنیم.

 قرار داشتن منبع پیام در درون گیرندگان پیام
برای جذب مخاطبین خاص خود و همراه کردن آن ها در شماره های متوالی، باید توجه داشته باشیم که تالیف و ارائه مطالب باید به گونه ای باشد که نویسندگان و مولفین مطالب، خود از میان رده سنی مخاطب باشند. زیرا با توجه به نکته قبلی ای که گفته شد، فرد نویسنده اگر خود از میان رده سنی مخاطب باشد، مطمئنا ویژگی های روانی و اجتماعی آنها نیز نزدیک به هم و تا حدی یکسان است و این موضوع به انتقال مفاهیم بسیار کمک می کند.
البته این بدان معنا نیست که عنصر تجربه و حرفه ای گری در این میان نقشی ندارد، بلکه قرار گرفتن گروهی مجرب و حرفه ای در کنار گروه نویسندگان و ایفا نقش هدایتی، لازم و ضروری است.

نوآوری در عکس ها و رنگ ها
ما هر چه قدر هم در نشریه خود مطالب قوی و خوب داشته باشیم اما از لحاظ عکس و تصویر سازی ضعیف باشیم، خواننده چندان رغبتی برای خواندن یک مطلب نمی کند و این عکس است که به مطلب حرکت و احساس می دهد و باید به این نکته توجه داشته باشیم که حتما در همه صفحات نشریه و به خصوص در طرح جلد آن، از عکس ها و تصویرسازی های مناسب و جذاب استفاده کنیم و حتی می توانیم بعضی از صفحات نشریه مان را به عکس اختصاص دهیم. (گزارش تصویری از فعالیتها، عکس های خبری و ...)

نوآوری در ادبیات نشریه و سازمان حروف و به ویژه در تیترها
مخاطب باید نشریه را دوست و رفیق خود احساس کند و این کار محقق نخواهد شد مگر با استفاده از ادبیات صمیمی و خودمانی نزدیک به زبان مخاطب (ادبیات محاوره ای) در مطالب نشریه. و همچنین استفاده از زبان طنز در نوشته ها به دلیل سازگاری بیشتر ذائقه مخاطب با طنز.
« تیتر» یکی از مهم ترین قسمت های هر مطلب است و به عبارتی« تیتر» هدایتگر خواننده به سوی مطلب است و جمله یا عبارتی است که به مطلب هویت می دهد و می تواند خواننده را به خواندن مطلب ترغیب کند یا او را از خواندن باز دارد. بنابراین تیتر باید بتواند با حداقل واژه ها، حداکثر معنا و مفهموم را برساند پس یادمان نرود که برای مطالب مان حتما تیترهای جذاب و پر معنا انتخاب کنیم.

تعامل با مخاطبین نشریه
مخاطبین نشریه باید احساس کنند که در نشریه حضور دارند و وجود آن ها برای صاحبان نشریه دارای اهمیت است و این موضوع با استفاده از راه کارهایی هم چون نظرسنجی ها، ستون گفت و شنود، صفحه خوانندگان، پیامک و ... محقق می شود.
این تعامل با مخاطب می تواند:
1-  ملاکی برای ارزیابی موفقیت و یا عدم موفقیت شما و رفع کاستی ها باشد.
2-  نوع نگاه مخاطب را شناسایی و این نگاه را در ارائه مطالب نشریه حاکم کنیم.
3-  بسیار کمک کند به شما برای گرفتن ایده و سوژه از مخاطبین.

هماهنگی گروه تولید کننده نشریه ( مدیرمسئول، سردبیر، تحریریه و ...)
در فضای داخلی نشریه باید گروه تولید کننده، در اعتقادات و نگرش ها در هنگام سیاست گذاری های نشریه و مراحل مختلف تولید آن، نیز هماهنگ باشند و با برگزاری جلسات مستمر بین مدیرمسئول و سردبیر و تحریریه می توان به این هماهنگی رسید.

نقدپذیری از طریق تشکیل گروه های نقد نشریه
مخاطب باید خود را در نشریه سهیم بداند و احساس کند که نظرات او برای نشریه مهم است و برای تحقق این موضوع می توان گروه های نقد و بررسی صفحات مختلف نشریه با حضور مخاطبین تشکیل داد و همچنین صفحاتی را به نظرات و انتقادات و پیشنهادات آنان اختصاص داد.

 جلوتر از مخاطب حرکت کردن
این جلوتر بودن به ما این امکان را می دهد که با شناختی که از علایق و سلایق مخاطب داریم، حرکت آن ها را در جامعه پیش بینی نماییم و نشریه را با دگرگونی هایی که در جامعه برای او رخ می دهد، همگام و هم سو نموده و اصطلاحا حرکت او را رهبری نماییم.


استفاده از نظرات کارشناسی در زمینه های مختلف
ما برای غنای مطالب نشریه و هم چنین تالیف آگاهانه باید از کارشناسان مربوط با هر صفحه استفاده کنیم.

مواظبت و جلوگیری از چند پارگی شدن مطالب و عدم رشد کاریکاتوری نشریه
یکی از آسیب هایی که گریبانگیر برخی از نشریات است، چند پارگی در ارائه مطالب و صفحات است. در بعضی از نشریات شاهد هستیم که همه صفحات آن با هم تناسب و توازن ندارند. تعدادی از صفحات آن قدر قوی کار شده اند و تعدادی دیگر بسیار ضعیف و این مصداق همان کاریکاتور است. ما باید حداکثر تلاش خود را انجام دهیم که تمام صفحات نشریه در سطحی متوازن و مطلوب باشند و از رشد کاریکاتوری نشریه جلوگیری کنیم.

ساختار نشریه: تربیت کادر و نگاه سازمانی و سیستمی به کار
ما در نشریه نباید برای همیشه متکی بر تعداد خاصی از نویسنده ها باشیم و باید با برگزاری کلاس ها و مسابقات و کشف استعدادها در بین مخاطبین خود، از میان آنان کسانی را به کادر نویسندگان خود اضافه کنیم.
 

1. مدیر مسئول
کسی است که همه مسئولیت های اجرایی - مالی و اداری را بر عهده دارد. مدیر مسئول می تواند بخشی از اختیارات و وظایف خود را به سردبیر واگذار کند و همچنین مسئولیت مطالب چاپ شده در نشریه را بر عهده دارد.


2. سردبیر
کسی است که بخشی از وظایف مدیر مسئول به او تفویض می شود و بعضی از وظایف او به شرح زیر است:
. عزل و نصب دبیر سرویس ها، مدیر اجرایی و سایر افراد فعال در نشریه با هماهنگی با مدیرمسئول بر عهده سردبیر می باشد.
. تعیین محورهای اساسی مطالب برای هر شماره با تائید کلی مدیرمسئول
. پیگیری از دبیر سرویس ها برای تحویل به موقع مطالب
. تایید و یا رد مطالب رسیده و اعمال نظر از جنبه های مختلف (محتوایی، نگارشی و ...)
. نظارت بر صفحه آرایی و چاپ
. نظارت بر توزیع
. آموزش افراد مورد نیاز برای ورود به سرویس ها
 

با وظایف افراد چارت آشنا شدید، بعد از مشخص شدن و تقسیم بندی وظایف، سردبیر باید یک جدول مانند جدول زیر تهیه کند و آن را در اختیار دبیر سرویس ها قرار دهد.
 

ردیف

موضوع

قالب

شخص پیگیری کننده

تاریخ تحویل

1


 


 


 


 

2


 


 


 


 

مثال:

هویت ایرانی

مقاله

آقای ...

یکشنبه 21 مهر ماه

 

ما عمدتا 40 قالب در نشریات داریم که برخی از آن ها شامل موارد زیر می باشد:
خبر – گزارش –  یادداشت - شعر – داستان – مقاله – طنز – طرح و عکس و ...

 

منابع و پاورقی

1.  «گاهنامه» به نشریه ای گفته می شود که دوره انتشار زمانی مشخصی نداشته و به تناسب توان و سایر شرایط، در زمانهای با فواصل نامشخص تولید می شود. البته توصیه می شود تاحد امکان از انتخاب این قالب برای نشریه خود اجتناب کنید. زیرا تجربه نشان داده است به علت حاکم نبودن دوره انتظار و نظم زمانی مشخص، متولیان چنین نشریاتی در برقراری ارتباط مداوم و پایدار با مخاطبان خود، چندان موفق نیستند.
2.  «ویژه نامه» به نشریاتی گفته می شود که در مناسبت های خاص تقویمی انتشار می یابد. ویژه نامه ها علاوه بر اینکه در زمان انتشار، تابع مناسبت های تقویمی هستند، در محتوا و موضوعات نیز به آن مناسبت تقویمی کاملاً مرتبط و وابسته اند. مثلاً «ویژه نامه روز روابط عمومی». البته باید توجه داشته باشید که ویژه نامه ها غالباً نام های موقت خاص خود را دارند. این نام ها غالباً در هر مناسبتی متغیر است.
تجربه نشان داده است «ویژه نامه ها» - برخلاف گاهنامه - غالباً از مقبولیت مناسبی برخوردارند، زیرا معمولاً مخاطبین اهل مطالعه در هر حیطه ای تمایل دارند در هر مناسبتی، به بهانه آن مناسبت، اطلاعات بیشتری درباره آن کسب نمایند و لذا در مطالعه ویژه نامه ها بیش از نشریات معمولی، تمایل و رغبت از خود نشان می دهند.
تذکر مهم: قابل ذکر است، ذکر دوره انتشار یک نشریه روی جلد نشریه ضروری نیست و متولیان نشریه می توانند به جای ذکر دوره انتشار، به ذکر عنوان کلی و عام «نشریه» اکتفا کنند.

منبع: http://ravagh.ir
 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه


  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید


  انواع مختلف شهرت


  چگونه می‌توان کارمندان را به سفیران برند تبدیل کرد


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  ارتباط موثر، کلید محافظت از مردم و جامعه در برابر بحران‌های محیطی


  رازهای روابط‌عمومی


  تحول دیجیتال، راهکارهایی برای بهره‌مندی روابط‌عمومی


  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم


  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد