درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 15:18   

حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد

  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت

  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  پیش‌بینی 2024: هفت روند روابط‌عمومی که امسال اهمیت خواهند داشت
  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی
  دنیای روابط‌عمومی فراتر از کنفرانس‌های مطبوعاتی
  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی اعلام شد
  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت
  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد
  راهنمای کوتاه بحران
  کسی غلطی می‌کند و کسی به غلط جواب می‌دهد
  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 30098صفحه نخست » سه شنبه، 30 خرداد 1396 - 12:24
نقش سهامداران در تعیین حاکمیت شرکتی
در بسیاری از کشورهای پیشرفته، حاکمیت شرکتی در میان مجموعه‌های مختلف به موازات روابط با سرمایه‌گذاران در حال تحول است.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، در بسیاری از کشورهای پیشرفته، حاکمیت شرکتی در میان مجموعه‌های مختلف به موازات روابط با سرمایه‌گذاران در حال تحول است. در بسیاری از شرکت‌های بزرگ این حاکمیت به سمتی می‌رود که بتواند همسو با انتظارات سهامداران حرکت کند.در چند سال اخیر، هیات‌مدیره در میان تعداد زیادی از شرکت‌های آمریکایی و انگلیسی هر روز روابط خود را به سهامداران نزدیک‌تر می‌کنند. بخشی از این تغییرات در نتیجه قوانینی بوده است که دولت‌ها و مقام‌های ناظر در بورس‌های این کشورها به دنبال اعمال آن هستند. به‌منظور ایجاد نظارت و تعدیل حقوق مدیران عامل شرکت‌ها و حتی مدیران ارشد، شرکت‌های زیادی میزان حقوق را بر اساس رای سهامداران تعیین می‌کنند.این قانون موجب می‌شود مدیران عامل نتوانند صرفا هر حقوقی را که مورد نظرشان است دریافت کنند؛ گره خوردن حقوق و مزایای آنها با اهداف شرکت، رابطه‌ای برد ـ برد در سازمان ایجاد می‌کند.تا قبل از بروز بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸، فرهنگ حاکمیتی در میان شرکت‌های بورسی کشورهای توسعه‌یافته با همان روش‌های سنتی تعیین می‌شد؛ به این معنا که هیات‌مدیره معمولا در تعیین استراتژی‌های شرکت نقش زیادی نداشت. می‌توان گفت که وظایف هیات‌مدیره به انتخاب یا خلع مدیرعامل و بررسی دقیق گزارش‌های مالی ارائه شده از سوی مدیران مالی و تایید این گزارش‌ها خلاصه می‌شد. اما این دیدگاه پس از بحران اقتصادی، با تغییرات قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شده است.

 

شرکت استیت استریت (State Street)، شرکت مادر تخصصی خدمات مالی آمریکا، یک بررسی روی شرکت‌های بورسی آمریکایی و انگلیسی انجام داده است که نشان می‌دهد در یک دهه اخیر تمرکز سهامداران بر استراتژی بلندمدت در شرکت در حال افزایش است.طبق این گزارش، در میان شرکت‌هایی که مورد بررسی قرار گرفته اند، دو درخواست اصلی را از سوی سهامداران می‌توان مشاهده کرد.اولین درخواست عمده سهامداران افزایش نقش هیات‌مدیره، به‌خصوص در تعیین استراتژی‌ها است. به این معنا که دیگر وظایف اعضای هیات‌مدیره تنها موارد ذکر شده در بالا نیست و به این لیست موارد جدید زیادی اضافه شده است. سهامداران انتظار دارند مدیران غیرموظف در شرکت نقشی پررنگ‌تر داشته باشند. هیات‌مدیره در میان این شرکت‌ها، می‌تواند مدیران را برای تعیین استراتژی بلندمدت یاری دهد؛ به‌خصوص در زمان بروز بحران‌های اقتصادی کلان، دیدگاه سهامداران و هیات‌مدیره، می‌تواند در چالش‌های پیش روی شرکت خیلی مفید باشد.

هیات‌مدیره در تعیین ریسک‌هایی که شرکت با آنها روبه‌رو است نقشی موثر بازی می‌کند و انتظار دارد در تعیین استراتژی‌ها برای روبه‌رویی با مسائلی که می‌توانند کسب‌وکار شرکت را تهدید کنند، دخیل باشند. در میان بسیاری از سهامداران، انتظار می‌رود هیات‌مدیره همچنین در تعریف استانداردهای اخلاقی در ساختار شرکت به‌طور محسوسی شرکت کند. هیات‌مدیره تنها نباید در عزل و نصب مدیرعامل دخیل باشد، بلکه باید تعیین‌کننده حقوق و مزایای آنها نیز باشد و عملکرد وی را بررسی کند. همه این موارد نشان می‌دهد تا چه حد جلب نظر سهامداران در میان شرکت‌های بورسی آمریکایی و انگلیسی اهمیت پیدا کرده است. به عبارتی دیگر، شرکت‌ها متوجه می‌شوند، سهامداران می‌توانند به‌عنوان مشاورانی پرقدرت در هدایت بهتر شرکت در کنار آنها باشند. از سوی دیگر، سهامداران نیز واقف هستند که بودن و نبودن آنها می‌تواند برای شرکت حیاتی باشد و بنابراین به‌عنوان صاحبان اصلی آن، تمایل دارند درخواست‌هایشان در شرکت اعمال شوند.

درخواست دومی که گزارش استیت استریت به‌عنوان پرطرفدارترین مورد به آن اشاره می‌کند، افزایش تعهدات مدیران غیرموظف در شرکت است. این گزارش می‌گوید در میان شرکت‌های آمریکایی تعاملات میان سهامداران و مدیران عامل به‌طور چشمگیری در حال افزایش است. درحالی‌که در سال ۲۰۱۴ تنها ۲۰ درصد از شرکت‌های بورسی آمریکایی تحت نظارت استیت استریت برای تعیین استراتژی‌های راهبردی شرکت با سهامداران در تعامل بوده‌اند، در سال ۲۰۱۵، این میزان به ۳۰ درصد از شرکت‌ها افزایش یافته است. به عبارتی طی یک‌سال، تعداد شرکت‌هایی که تعهدات خود را به سهامداران افزایش داده‌اند، رشدی پنجاه درصدی داشته است که رقمی قابل ملاحظه است.این تصویر با آنچه در دهه‌های قبل در میان شرکت‌ها شاهد بوده‌ایم کاملا متفاوت است. از سوی دیگر، تحولاتی این‌چنینی دور از ذهن نیستند. سرمایه‌گذارانی که احساس می‌کنند مدیران برای بالا بردن ارزش سهام آنها در تلاش هستند، لزومی برای خروج از شرکت نمی‌بینند. به نظر می‌رسد دولت‌ها نیز برای افزایش مشارکت سرمایه‌گذاران و تشویق آنها به سرمایه‌گذاری در پی ایجاد سازوکارهای مناسب برای آن هستند.هرچند ممکن است هنوز این تحولات به شرکت‌های ایرانی نرسیده باشد، اما دیر یا زود شاهد تحول ساختاری در میان آنها نیز خواهیم بود. چه بهتر که شرکت‌ها و مدیران بتوانند پیشاپیش خود را برای رویارویی با آن آماده سازند.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره 4074

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  ارتباطات ترکیبی


  کسی غلطی می‌کند و کسی به غلط جواب می‌دهد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد