شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- ما از کودکان و نوجوانان خود در برابر خطرات مختلف محافظت می کنیم؛ از تماشای خشونت در برنامه های تلویزیونی و سینما گرفته تا سیگار، اسلحه و غیره. زیرا به سلامت فیزیکی و روانی آنها اهمیت می دهیم. اما از سوی دیگر، از ایجاد رابطه سالم بین آنها و غذا عاجز هستیم و از فرزندان مان در برابر موج تبلیغات خوراکی های ناسالم (junk food) محافظت نمی کنیم.
به گزارش شارا به نقل از ایران جوان، دکتر تام وارشاوسکی، مدیر Childhood Obesity Foundation و استادیار دانشکده پزشکی بریتیش کلمبیا، با انتشار مقاله ای جالب در torymedia.com، به این معضل پرداخته است و می نویسد:
از سال 1979 به این سو، تعداد کودکان کانادایی مبتلا به چاقی مفرط سه برابر بیشتر شده است. هم اکنون یک نفر از هر 3 کودک کانادایی اضافه وزن دارد. بیشترین افزایش در گروه سنی 12 تا 17 سال مشاهده می شود.
شواهد مستند، وجود ارتباط بین اوبیسیتی و تبلیغاتی که کودکان در معرض آن قرار دارند را نشان می دهد. تبلیغاتی که آنها را در معرض مشکلات جدی، از جمله بیماری های قلبی، سکته و دیابت قرار می دهد.
بازاریابی یک بیزنس پیچیده است. میلیون ها دلار پول صرف ساخت تبلیغاتی می شود که کودکان و نوجوانان را هدف قرار می دهند. نتیجه تحقیقات اخیر پژوهشگران کانادایی نشان می دهد که 90 درصد از آگهی های مربوط به مواد غذایی که توسط کودکان و نوجوانان دیده می شوند، محصولات فاقد ارزش غذایی و حتی ناسالم را تبلیغ می کنند. اکثر تبلیغات به انواع بیسکوئیت، کیک، بستنی، غلات صبحانه، رستوران های فست فود و نوشیدنی های اشباع شده با قند مربوط است.
کودکانی که آگهی های رستوران های فست فود را در تلویزیون تماشا می کنند، 50 درصد بیشتر از سایر کودکان به خوردن غذاهای عرضه شده در این رستوران اقدام می کنند. مصرف هفتگی این غذاها، به معنای 800 کالری اضافه برای پسران و 660 کالری اضافه برای دختران در هفته می باشد. این یعنی بیش از 4.5 کیلو (10 پوند) اضافه وزن در یک سال.
کبک برای مبارزه با این معضل، از سال 1980 به این سو، آگهی های تبلیغاتی برای مخاطب زیر 13 سال را ممنوع کرده است. در حال حاضر لایحه ای برای ممنوعیت تبلیغ غذا و نوشیدنی به کودکان زیر 13 سال در کانادا در مجلس سنا در حال بررسی است، که به خودی خود گامی مثبت تلقی می شود. اما کارشناسان معتقدند که شرط سنی بایستی به 16 سال افزایش پیدا کند. مقامات سایر کشورهای جهان، از جمله انگلستان، نیز ممنوعیت مشابه را به اجرا گذاشته اند. در پایان نظرسنجی با شرکت 126 کارشناس بین المللی تغذیه و اوبیستی، اکثر پاسخ دهندگان تعیین سقف سنی 16 سال و حدود نیمی از پاسخ دهندگان تعیین سقف سنی 18 سال را توصیه کردند.
|