شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- روابط عمومی یعنی گسترش شتابان «سرمایه ارتباطی» در سایه: اعتمادسازی، یکپارچگی و همکاری، تقویت درک متقابل، ارتقای بهره وری ارتباطی، بکارگیری نظارت مردمی، افزایش خلاقیت اجتماعی، شتاب دادن به داد و ستدهای ارتباطی برای مبادله آرامش ...
اهم وظایف ارتباطی در شرایط بحران:
1-مساله شناسی ارتباطی
ـ کسب آگاهی درباره حوادث احتمالی پیش روی
ـ تحلیل اطلاعات محیطی در زمینه وضعیت پیش آمده
ـ پیش بینی های منطقی درباره تحولات محیط و اثرات آن بر افکار عمومی
ـ تقویت افق شناسی ارتباطی
ـ برنامه نویسی برای آینده
ـ آینده نگری و به دنبال آن آینده سازی برای نظام ارتباطی (فکری و احساسی) افکار عمومی
2- بحران ستیزی
پیشگیری از بحران:
شناسایی محورها و گلوگاه های بروز بحران
فراهم آوردن فرآیندهای برنامه ریزی برای پیشگیری از بروز بحران.
یادآوری های مداوم به واحدهای ذینفع برای انجام اقدامات پیشگیرانه.
حل و فصل بحران:
ترویج طرز تلقی سرمایه ای از بحران؛
فراهم کردن زمینه های پذیرش اصولی بحران در افکار عمومی؛
خط شکن شدن در بحران و باز کردن راه برای بقیه فعالیت های ارتباطی؛
هوشیاری مضاعف در زمان بروز بحران
ایجاد فضای آرام و تسلط بر امور در افکار عمومی؛
حمله به قلب و نقاط کلیدی بحران؛
تصمیم گیری های اصولی و منطقی در حوزه ارتباطات؛
تقویت قدرت ترکیب عوامل و توانمندی های دیگران برای حل بحران.
3-نظریه پردازی برای ایجاد آرامش
- هدایت ایدئولوژیک افکار عمومی به طور جامع نگر و کلی؛
- ایده سازی و یاددادن به افراد که ایده سازی کنند؛(بالا بردن سواد رسانە ای عمومی)
- تحلیل مسایل حرفه ای از دیدگاه ارتباطی (روانشناختی و جامعە شناختی) در ابعاد مختلف؛
- برقراری ارتباط بین مولفه ها و موضوعات؛
- تبیین درست جریانات سیاسی،اجتماعی و...درون و برون سازمانی؛
- سوژه سازی برای ایجاد آرامش در افکار عمومی.
فکر آفرینی، ایجاد امید، شفافیت، هم افزایی، بینش آفرینی، تفاهم و مشارکت آفرینی از دیگر وظایف روابط عمومی هاست و فعالان این عرصه باید در اعتماد سازی، حرکت آفرینی و مبادله آرامش همگام با سایر بخش های فنی نقش آفرین باشند...
به بهانه حملات تروریستی داعشیان منفور به خاک سرزمینم ایران...
و نقشی که هر روابط عمومی باید برای خروج از انفعال و تماشاچی بودن و اتخاذ رویکردی فعالانه و موثر،ایفا کند
|