شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی گفت: در این مقطع روابط عمومی نمیتواند فقط به نصب بنر و برگزاری مراسم خلاصه شود؛ ما به دنبال ایفای نقش توسعهای روابط عمومیها هستیم تا بتوانند اصلاح نگرشها را در دستور کار قرار دهند.
به گزارش شارا به نقل از آناج، داود بهبودی پیش از ظهر امروز در کارگاه آسیبشناسی پرتالهای دستگاههای اجرایی استان، با اشاره به نتایج انتخابات ریاست جمهوری و مسیر اعتدالی که ملت برگزیدند اظهار داشت: رویکرد دولت اعتدال توسعه گفتمان تعامل، تحمل و نقدپذیری است و رئیس جمهور محترم مخالفان را میپذیرند و از نقد آنها استقبال میکنند.
وی با بیان اینکه یکی از محدودیتهای روابط عمومی سازمانهای دولتی یک طرفه بودن آنها است و بیشتر مواضع سازمان را انتقال می دهند و کمتر به بازتاب نظرات، پیشنهادات و انتقادات جامعه هدف خود میپردازند، افزود: روابط عمومی باید بتواند در کارکردهای توسعه ادارات و دستگاهها با لحاظ بازتاب فعالیتهای خود در جامعه موثر و کارساز باشد.
بهبودی توضیح داد: وقتی از دنیای توسعه یافته صحبت میشود با ویژگیهای ثابتی مواجه هستیم که یکی از آنها شفافیت جامعه است؛ در جوامع توسعه یافته عملکرد مسئولان و مدیران به طور مرتب مانیتور و نظارت میشود و به دنبال آن مسئولیتخواهی و پاسخگویی هم اتفاق میافتد؛ قطعا وقتی جامعه ای به سمت شفافیت پیش میرود به سمت پاسخگویی هم خواهد رفت.
رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی ابراز داشت: در سطوح مختلف جوامع توسعه یافته به جای سلایق شخصی عقل جمعی، نظم و قاعدهمندی حاکم بوده و قابلیت پیشبینی شرایط مختلف در این جوامع وجود دارد.
این اقتصاددان با بیان اینکه مدیران روابط عمومی دانشمدار، دانشگستر و متکفل نشر دانش و توسعه آگاهی بوده و فعالیتهای آنها مبتنی بر دانایی محوری است، ادامه داد: شناخت و مطالعه افکار عمومی و فراهمآوری فرصت برای اظهارنظر منتقدان و در واقع گفتمانسازی توسعه از اصلیترین وظایف روابط عمومی به شمار میرود.
وی بر لزوم ارتقاء جایگاه روابط عمومیها در جهت تولید گفتمان و تغییر و اصلاح نگرشها تاکید و تصریح کرد: فعالیت روابط عمومیهای دستگاهها بیشتر روی مراسم تجلیل و همایشهای مختلف استوار است و هنوز روابط عمومیهای ما برای رسیدن به تحلیلگری فاصله زیادی دارند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی متذکر شد: ما باید توان و ظرفیت جلب مشارکت را در خود ایجاد کنیم و روابط عمومیها باید مبتنی بر مشارکت حرکت کنند؛ هر فعالیتی زمانی موفق است که از یک جانبه گرایی خارج شده و مشارکت ذینفعان را جلب کند.
بهبودی در عین حال خاطرنشان ساخت: اگر مبتنی بر صداقت و صراحت پیش نرویم اثر بخشی خود را از دست خواهیم داد.
|