شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- به نظر من مدیریتهای ستادی و سازمانها تا زمانی که به کارکرد روابط عمومیها اعتقاد کامل نداشته باشند و حس مثبتاندیشی در مورد اینکه بخش روابط عمومی میتواند در کنار سایر بخشها به رشد و ارتقاء جایگاه سازمان کمک کند، وجود نداشته باشد پیوسته شاهد مشکلات زیادی خواهیم بود که در حال حاضر نیز بسیاری از موسسات و سازمانها با آن مواجه هستند.
در واقع ابتدا باید این نگاه مثبت در حوزه فعالیتهای یک سازمان وجود داشته باشد که روابط عمومی به عنوان عنصر کلیدی سازمان و در کنار مدیران ارشد مورد توجه قرار گیرد و در درجه بعد در خود روابط عمومی نیز این دیدگاه مثبت و باور نسبت به جایگاه واقعی و حوزه فعالیتهایی که این بخش میتواند بر اساس اعتبار و ارتباطات خود پوشش دهند، بایستی وجود داشته و محسوس باشد.
موضوع مهمی که اینجا مطرح میشود ایجاد و ارتباط مثبت و پویا میان بخشهای مختلف مدیریتی با روابط عمومیها و روابط عمومیها با رسانهها است که این زنجیره جز در شرایط داشتن نگاه مثبت و پویا به فرایند فعالیتهای تحت نظر واحد روابط عمومی، به همدیگر حاصل نمیشود.
ازطرفی دیگرمتاسفانه باید بگوییم در ارتباطاتی که با کارکنان در کلاسهای آموزشی دارم به این نتیجه رسیدم که متاسفانه نوعی بیتفاوتی نسبت به روابط عمومی وجود دارد و مدیران بدون توجه به کارکرد روابط عمومی در عرصه ارتباطات با مخاطبان و رسانهها که نوعی همکاری نزدیک به خصوص میان این دو بخش وجود دارد، لذا هنوز شاهد هستیم مدیران روابط عمومی به خاطر بیتوجهیهایی که میشود نمیتوانند مدیران ارشد را مجاب کنند تا به نقش اطلاعرسانی خود در حوزههای مختلف عمل نمایند.
از سوی دیگر نیز ما شاهد هستیم در کشورهای پیشرفته روابط عمومی به عنوان یک وزنه نقش مهمی در تصمیم سازیها و هدف گذاریها و دریافت بازخوردها و اینکه اهمیت افکار عمومی و سرمایههای اجتماعی از این طریق برای مدیران سازمانها مشخص میشود. اینکه تا چه حد توانستند از این سرمایهها و مزیتها در توسعه وپیشرفت سازمانی استفاده نمایند.
در کل باید گفت اگر مدیران به اهمیت و نقش تاثیرگذار روابط عمومی باور داشته باشند، باید این واحد بعد از بالاترین مقام هر سازمان در بخش ستادی و در کنار مدیریت عامل فعالیت کند،درحالی که میبینیم که در عمل این طور نیست و به همین دلیل روابط عمومی ها محجور مانده اند.
روابط عمومی به عنوان معنای واقعی کلمه میتواند با بهره گیری از رویکردهای ارتباطی درست وحرفه ای با مخاطبان خود، حامل اثربخشیهای زیادی در حوزههای مختلف سازمانی باشد و در این صورت نگاه مثبت و تفکر مثبتاندیشی که روابط عمومی میتواند در جامعه ایجاد کند انکار ناپذیراست به شرط آنکه از روابط عمومی حمایت لازم و بایسته در سازمان صورت گیرد.
|