شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- پوشش گسترده رویداد مرگ پرنس موناکو و تبلیغ وسیع درباره روی کار آمدن پسر او در این منطقه کوچک و قمارخانه دار چسبیده به خاک فرانسه این پرسش را مطرح کرده بود که این عمل، آیا آگهی (خبر پولی) بود و یا خبر عادی؟.
این پرسشی بود که پاره ای از تفسیرنگاران آن را در هفته سوم اپریل 2005 مطرح ساخته و نوشته بودند که چرا برخی خبرگزاری های اصطلاحا جهانی این رویداد را که نه اهمیت سیاسی داشت و نه اجتماعی و اقتصادی و نه نقشی در امور بین المللی، تا به این حد پر و بال داده، هر روز دنبال کرده و رسانه های مشترک آنها مجبور به نقل آن شده بودند.
پاسخ این است:
این مسئله از آغاز پیدایش خبرگزاری ها در قرن نوزدهم و افزایش شمار آنها در دهه های اخیر (به دلیل تسهیلات اینترنتی) به وجود آمده و مطرح است، اما برای حل آن اقدامی اساسی و ضابطه مند نشده است و هنوز دولتمردان، سیاسیون و دست اندرکاران سرمایه و صنعت و ... از طریق خبرگزاری ها می توانند به صورت غیر مستقیم بر انتشار اخبار کنترل داشته باشند. بنابراین، بر سردبیر اجرایی یک رسانه (نشریه و رادیوتلویزیون) است که باید تبلیغ (نامرئی) در لابلای اخباررا تشخیص دهد و حذف کند و یا تصمیم بگیرد که تنها از اخبار خبرگزاری ها به صورت «سر نخ» استفاده و به خبرنگار و نویسنده ستادی (نشسته) رسانه خود اندرز دهد که چگونه آن را تکمیل و پس از زدودن تبلیغ از آن، دوباره نویسی کند و ....
پس از آنلاین شدن خبرگزاری ها ـ صرف نظر از کوچک و یا بزرگ بودن آنها، همه شان عنوان بین المللی گرفته اند زیرا که در هر نقطه از جهان می توان به مطالب آنها دسترسی داشت.
خبرگزاری ها، تا زمان آنلاین شدن و در دسترس همگان قرارگرفتن «رسانه» نبودند و در تعریف رسانه ها، «کمک رسانه ـ دستگاه کمکی» به حساب می آمدند، و اینک که در اینترنت قرار گرفته اند و در دسترس همه، عنوان رسانه (انتقال خبر و نظر از منبع به مخاطب، بدون واسطه) یافته اند. با عمومی و آسان شدن ساخت وبسایت و کار انتقال خبر و نظر در اینترنت و گسترش سوشِل نِت ورک ها، اینک هرکس که خبری، عکسی و وقوع رویدادی را با این ابزارها به دیگران دهد می توان این عمل او را انتقال خبر (خبرگزاری) خواند. ولی ژورنالیست بودن و ژورنالیستی نوشتن یک مطلب چیز دیگری است و کار هرکس نیست ـ تجربه، استعداد و تحصیلات و معلومات ویژه لازم دارد.
منبع: www.iranianshistoryonthisday.com
|