شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، فتانه انفرادی، استاد علوم ارتباطات و روزنامهنگار در گفتوگو با ایسنا درباره نقش وسایل ارتباط جمعی گفت: وسایل ارتباط جمعی مانند سلسله اعصاب بدن که اندامهای مختلف را به هم وصل میکنند، میلیونها انسان در داخل و خارج از کشورها را به هم پیوند میدهند .
این مدرس دانشگاه با اشاره به عملکرد و نقش رسانهها در کمپینهایی مانند «چهارشنبه سوری ایمن» که در جامعه شکل میگیرد، بیان کرد: رسانهها در تمامی کمپینهای تبلیغاتی و غیرتبلیغاتی باید حضور داشته باشند زیرا میتوانند به مردم آگاهی و اطلاعات بدهند تا از خود مراقبت کنند .
او ادامه داد: بحث کمپین «چهارشنبه سوری ایمن» نیز، بحث خود مراقبتی مردم است که میتوانند از طریق این کمپین دانش، اطلاعات، آگاهی و مهارت خود را افزایش دهند تا سلامت خود و فرزندانشان تامین شود .
او با اشاره به اهداف رسانهها در این راستا، افزود: هدف رسانهها این است که مردم به اطلاعات، آگاهی، دانش و مهارت دست پیدا کنند تا در روز چهارشنبه سوری کمتر صدمه ببینند. اگر رسانهها در این نوع کمپینها حضور فعال نداشته باشند، کمپینها با شکست مواجهه میشوند .
فتانه انفرادی به اثربخشی رسانهها اشاره و اضافه کرد: رسانهها برای مشارکت مردم در کمپینها نقش موثری ایفا میکنند. این اثربخشی در هیچ دورهای مانند زمان حاضر نبوده است. به اعتقاد من رسانهها در تمامی مباحث اجتماعی، اقتصادی و سیاسی قدرتمند هستند و برنامه ریزان و سیاستمداران در دنیا نیز از رسانهها برای مشارکت اجتماعی در کمپینها استفاده میکنند .
این روزنامهنگار با بیان این که برخی مخاطبان به صداوسیما اعتماد دارند، یادآور شد: ما نباید نگاه مطلق به عملکرد صداوسیما داشته باشیم زیرا تعدادی از مخاطبان هنوز اخبار را از طریق صداوسیما پیگیری میکنند. از نظر من هر رسانهای که وظایف و کارکرد خاصی برایش تعریف شده، مخاطبان خاص خود را نیز دارد .
او ادامه داد: ما باید به این پرسشها پاسخ دهیم که صداوسیما چه نقشی در افزایش مشارکت مردم در کمپینها میتواند داشته باشد؟ آیا برنامه ریزان و سیاستگذاران رسانه ملی به نقش کمپینها پی بردهاند؟
این استاد دانشگاه با اشاره به عملکرد برنامه ریزان و سیاستگذاران حوزه رسانه افزود: برنامه ریزان و سیاستگذاران این حوزه باید با علم ارتباطات آشنا یا متخصص ارتباطات باشند. به عقیده من هر کسی که در رسانه فعالیت میکند و رشته ارتباطات نخوانده است باید رسانه و مخاطب را بشناسد .
او تصریح کرد: اگر رسانه ملی مخاطبان و فضای خود را بشناسد، متوجه میشود که این روزها به کمک حضور تکنولوژیهای ارتباطی، کمپینها در زندگی مردم جهان نقش بهسزایی دارند و بسیاری از کشورها در بحث انتخابات، تبلیغات و خود مراقبتی از کمپینها استفاده میکنند .
این روزنامهنگار در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم برنامهریزان و سیاستگذاران کشور بیشتر از گذشته در برنامهریزی و برنامهسازیهای خود نقش کمپینها را عملیاتی کنند. همچنین رسانهها باید در موضوعات محوری، سرمایه گذاری و ورود کنند .
منبع: ایسنا
|