درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
دوشنبه، 26 آذر 1397 - 03:09   

پاسداران حقیقت؛ گروهی از روزنامه نگاران چهره ۲۰۱۸ مجله تایم شدند

  پاسداران حقیقت؛ گروهی از روزنامه نگاران چهره ۲۰۱۸ مجله تایم شدند


ادامه ادامه مطلب یک

"تقویت تعاونی‌ها با افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون" در صدر اخبار پربازدید این هفته شارا

  "تقویت تعاونی‌ها با افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون" در صدر اخبار پربازدید این هفته شارا


ادامه ادامه مطلب دو

گفتگو با یکی از مدیران شرکت گوگل/  چطور به هوش مصنوعی اعتماد کنیم؟

  گفتگو با یکی از مدیران شرکت گوگل/ چطور به هوش مصنوعی اعتماد کنیم؟


ادامه ادامه مطلب سه

پیش‌بینی فضای سایبری تا سال 2025 چگونه خواهد بود؟

  پیش‌بینی فضای سایبری تا سال 2025 چگونه خواهد بود؟


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  تقدیر و تجلیل از کارکنان مرکز آموزش و پژوهش بانک توسعه تعاون
  فضای مجازی
  پیش‌بینی فضای سایبری تا سال 2025 چگونه خواهد بود؟
  سرپرست روابط عمومی استانداری تهران: روابط عمومی ها دنبال جریان های سیاسی نباشند
  مشاور استاندار کرمان خواستار سیاست گذاری ارتباطی از سوی مدیران و روابط عمومی ها شد
  گفتگو با یکی از مدیران شرکت گوگل/ چطور به هوش مصنوعی اعتماد کنیم؟
  مدرس ارتباطات: نمی توان مردم را از تکنولوژی دور نگهداشت/ طبیعی است مردم فیلترینگ را دور بزنند
  با حذف آگهی های دولتی: چرخ رسانه های مکتوب از حرکت خواهد ایستاد
  تغییرات در اداره کل حوزه ریاست، روابط‌عمومی و اموربین‌الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
  این هفته اجرا می‌شود؛ تحویل ٨٠ باب منزل مسکونی ساخته شده توسط خیرین بانک صادرات ایران در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 28594صفحه نخست » آخرین رویدادهای روابط عمومیسه شنبه، 17 اسفند 1395 - 23:38
نقش مدیران ارشد در ناکامی روابط عمومی ها
رسول غلامی ارجنکی-کارشناس روابط عمومی و تبلیغات - شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- با گذشت نزدیک به 65 سال از تاسیس روابط عمومی به مفهوم سازمانی آن در ایران، متاسفانه هنوز این علم، فن وحرفه در ایران با چالش ها، تنگناها و مشکلات عدیده ای روبه رو است که در اولین گام به نقش مدیران در موفقیت و یا شکست روابط عمومی ها در سیستم های بسته و یا باز مدیریتی می پردازیم.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- با گذشت نزدیک به 65 سال از تاسیس روابط عمومی به مفهوم سازمانی آن در ایران، متاسفانه هنوز این علم، فن وحرفه در ایران با چالش ها، تنگناها و مشکلات عدیده ای روبه رو است که در اولین گام به نقش مدیران در موفقیت و یا شکست روابط عمومی ها در سیستم های بسته و یا باز مدیریتی می پردازیم.

طبق تعاریف تشکیلاتی، روابط عمومی در ستاد مدیریت دستگاه ها خلاصه شده و با توجه به ضعف هایی که وجود داشت از گذشته تا کنون برای مدیران کار انجام می دادند. متاسفانه امروزه می بینیم که بعضی مدیران ارشد به ضرورت روابط عمومی ایمان راسخ نداشته و فقط این حوزه را در ساختار تشکیلاتی جای داده اند و نگاهی کاملا تشریفاتی به این حوزه دارند.

در موضوع روابط عمومی ایران مسائل مختلفی وجود دارد، درک نادرست مدیران از روابط عمومی ها آسیب اول در این حوزه است و این مهم باعث شده روابط عمومی ها در جایگاه مورد انتظار خود قرار نداشته باشند.

آنچه تاکنون در آسیب شناسی روابط عمومی ها متداول بوده است توجه به نقاط ضعف داخلی واحد روابط عمومی و انتظارات بعضا غیر منطقی مدیران ارشد فارغ از مشکلات بیرونی است که گریبانگیر مدیران روابط عمومی ها است.

سیستم مدیریتی بسته بعضی مدیران که خود را در پیله مدیریتی داخلی محبوس کرده و بی نیاز از ارتباطات بیرونی می بینند حتی در سطح کلان، از معضلات پیش روی مدیران روابط عمومی است و در این درک نادرست مدیریتی، وجود روابط عمومی خیلی ضروری به نظر نخواهد رسید.

ما همواره شاهد برگزاری کارگاه ها و همایش های مرتبط با این حوزه هستیم بدون آن که شنونده اصلی یعنی مدیران در هیچ یک از این گردهمایی ها حضور داشته باشند! جالب است که هزینهاش را تأمین میکنند تا کارمندان شان روابط عمومی را یاد بگیرند، اما خودشان به مسائل روابط عمومی وقعی ننهاده و در هیچ کدام از این برنامه به نقش اصلی خود این مدیران به عنوان منابع جدی آسیب توجه نشده است.

سیستم حاکم در مدیریت بعضی از سازمان ها همچنان سنتی و انتخاب مسئولین روابط عمومی مبتنی بر روابط به پیش می رود و بعضا می بینیم که به روابط عمومی ها به عنوان پارکینگ نیروهایی نگریسته می شود که به علل مختلف مورد بی مهری سیستم قرار گرفته و این نشان می دهد که مدیریت ارشد سازمان، روابط عمومی را هیچگاه یک علم و تخصص نمی داند.

مسئولین روابط عمومی از طرفی درگیر مشکلات داخلی خود اعم از کمبود نیروی انسانی، منابع مالی بسیار محدود، عدم شفافیت وظایف و ... هستند و از طرفی مدیریت ارشد می خواهد بیشتر خود را مطرح کند و لذا از روابط عمومی می خواهد در این کار پیشقدم شود در این رهگذر کمتر به نقش تفصیلی روابط عمومی توجه شده است.

روابط عمومی ها با وظایف خطیری که بر عهده دارند میتوانند چشم انداز مثبت و یا منفی از سازمان در جامعه و افکار عمومی جلوه دهند، در این بین رفتار و منش مدیران ارشد هر سازمان بر چگونگی کار و فعالیت روابط عمومی ها تاثیر بسـزایی دارد در صورتی که روابط عمومی مورد بی مهری مدیران ارشد سازمان باشد نمی تواند وظایف و اختیارات خود را در حیطه کاریش به درستی انجام داده و در حالتی از انزوا و انفعال قرار می گیرد به طوری که به تدریج از صحنه خارج شده و به حاشیه رانده می شود. بالعکس اگر مدیران ارشد سازمان رابطه خوبی با روابط عمومی ها داشته باشند، روابط عمومی سازمان به مجموعه اقدامات و کوشش های حساب شده ای که مدیریت آن سازمان برای تصویر کردن چهره ای مثبت از سازمان در میان گروه هایی که با سازمان در ارتباطند، بدل خواهد شد که اولین منفعت این موضوع به خود مدیران بر میگردد.

در بیشتر سازمان های دولتی روابط عمومی تحت الا مر یک مدیر است و باید آن کاری را که مدیر ارشد سازمان می خواهد انجام دهد و فقدان نگرش تخصصی از سوی برخی از مدیران در انتخاب و گزینش مسؤولان روابط عمومی و به تبع آن نبود تخصص در بدنه کارشناسی، روابط عمومی ها را در دستگاه های دولتی بیشتر بسان ابزار مشاطه گری، تبلیغات و توجیه اقدامات بعضا نادرست مدیران هدایت می کند.

این درحالی است که کشورهای پیشرفته برای اداره این سیستم های پیچیده، سختترین آموزشها و ملاکهای انتخاب را دارند، در ایران با این پیچیدهترین سیستم و پدیده جهان هستی به سادهترین شکل و نامناسبترین وجه برخورد می کنیم.

همه موارد فوق موجب شده است تا روابط عمومی ها در بیشتر نهادهای دولتی نتوانند آنطور که باید و شاید ،عملکرد مناسب و خروجی قابل توجهی داشته باشند اما تمامی مدیران ارشد باید این نکته را بدانند که تقویت روابط عمومی، به طور مستقیم بر آینده کاری شخص مدیر و سازمان مربوطه تاثیر بسیاری دارد. با این وجود دستگاه ها نیز هستند که با شناخت خوب از فلسفه و حیات روابط عمومی در سـازمان سعی دارند با فـراهم آوردن ساز و کار لازم و انتخاب افراد خبره و با تجربه روند کار روابط عمومی را در سازمان تسریع بخشیده و با ایده ها و اندیشه های اصلاح طلبانه برای توسعه حرفه روابط عمومی گامهای مثبتی بردارند.

منبع: پیام آشنا

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 1 نظر (فعال: 1 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
حسین واعظی
| 1396/10/4 - 23:04 |     1     0     |
مقاله بسیار جامع و ارزشمندی است باید از نگاه دقیق و متفاوت ایشان تشکر کرد با آرزوی موفقیت روز افزون


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  پوشش بی سابقه رسانه ها به مردن یک نهنگ


  هفت گام برای برنامه‌ریزی روابط عمومی کارآمد


  با حذف آگهی های دولتی: چرخ رسانه های مکتوب از حرکت خواهد ایستاد


  گزارش جهانی ارتباطات 2018: چالش‌ها و روندها


  پیش‌بینی فضای سایبری تا سال 2025 چگونه خواهد بود؟


  آنچه باید بدانیم/ روابط عمومی 2 چیست؟


  فضای مجازی


  آنچه باید بدانیم!/ تاکتیک ها


  تغییرات در اداره کل حوزه ریاست، روابط‌عمومی و اموربین‌الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران


  مدرس ارتباطات: نمی توان مردم را از تکنولوژی دور نگهداشت/ طبیعی است مردم فیلترینگ را دور بزنند


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: فراخوان دومین همایش بررسی نقش روابط عمومی در صنعت بانکداری