درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 07:03   

متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد

  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند

  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  کثرت‌گرایی رسانه‌ای و حق آگاهی مردم
  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید
  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد
  ابزار هوش مصنوعی جدید مایکروسافت یک ماشین کابوس عمیق است
  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!
  کارولین هاید، مجری بلومبرگ، می‌گوید سابقه روابط‌عمومی به او کمک کرده است
  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان
  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!
  اپل به دستور دولت چین، واتس‌اپ و تردز را از اپ استور چین حذف کرد
  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 28421صفحه نخست » یکشنبه، 8 اسفند 1395 - 11:44
آیا آورده شرکا در شرکت‌ها می‌تواند غیرنقدی باشد؟
شرکت‌های تجاری لزوما دارای سهامدارانی هستند که این سهامداران و شرکا باید اموالی را به شرکت تزریق کنند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، شرکت‌های تجاری لزوما دارای سهامدارانی هستند که این سهامداران و شرکا باید اموالی را به شرکت تزریق کنند. با جمع‌آوری این آورده یا سرمایه است که شرکت به توان مادی می‌رسد و می‌تواند سرمایه‌گذاری یا اعتبار کسب کند. حداقل تعداد شرکا در حقوق ایران دو نفر هستند که البته این تعداد تنها برای شرکت‌های سهامی عام سه نفر خواهند بود. در این نوشتار به این خواهیم پرداخت که جدا از تئوری‌ها و رویکردهای نظری حقوقی آیا سهامداران می‌توانند به جز پول نقد و وجه رایج کشور اموال مادی مانند زمین، ملک، خودرو، کالا یا اموال غیرمادی مانند حق معنوی و سایر این موارد را به عنوان سرمایه به شرکت بیاورند.

برابر با قانون، برای تاسیس شرکت، موسسان باید یک حداقل میزانی را که در خصوص شرکت‌های مختلف، رقم متفاوتی است نزد بانک تودیع کنند و آن را به اداره ثبت شرکت‌ها اعلام کنند. این وجه از حداقل میزان قانونی نمی‌تواند کمتر باشد و بدون احتساب آن اساسا شرکت امکان تاسیس ندارد اما قانون تجارت ایران پذیرفته است که قسمتی (و نه همه سرمایه) از تعهد موسسان شرکت می‌تواند به‌صورت غیر نقد باشد. در این موارد؛ عین آن یا مدارک مالکیت آن در همان بانکی که برای پرداخت مبلغ نقدی حساب باز شده است تودیع و گواهی بانک به ضمیمه اظهارنامه و ضمائم آن به مرجع ثبت شرکت‌ها تسلیم می‌شود. بنابراین برای مثال در شرکت‌های سهامی عام که 35درصد از سرمایه لزوما باید نقدی و به‌صورت وجوه نقد باشد، برای بقیه این میزان یکی یا همه موسسان می‌توانند به‌عنوان سرمایه یک ملک را معرفی کنند. در این گونه موارد آنها مدارک مالکیت خود را به بانک مربوطه تودیع می‌کنند و این امر به اداره ثبت شرکت‌ها اعلام می‌شود و در روزنامه رسمی این کار، اعلام می‌شود و به اطلاع عموم می‌رسد.

 

انواع مال غیرنقد

اموالی که به شکل غیر نقدی قرار است تودیع شوند یا به قول قانون‌گذار آورده باشند؛ طبیعتا یا به‌صورت مادی و ملموس هستند یا به‌صورت غیرمادی و ناملموس مانند کار، حرفه یا هنر. در خصوص اموال مادی، بحث کمتری خواهیم داشت. چه اینکه این اموال می‌تواند به شکل مال غیر منقول اعم از زمین، ملک، آپارتمان و از این دست باشد. طبعا وقتی فردی این مال را به عنوان سرمایه معرفی می‌کند، دیگر مالکیت آن نیز به شرکت منتقل می‌شود و چنانچه ضرر و زیان و خسارتی به ملک وارد شود یا ارزش آن بعدها بالاتر رود به ضرر یا سود شرکت محسوب می‌شود و نه فردی که آن را به‌عنوان آورده به شرکت سپرده است. همچنین فرد می‌تواند اجاره‌بهای ماهانه ملک را به شرکت به‌عنوان آورده بسپارد. این امر نیز بدون ایراد است.

اما مهمترین نکته در خصوص این اموال، تقویم آنها است. تقویم و قیمت گذاری اموال باید توسط کارشناسان رسمی دادگستری که از متخصصان امر هستند انجام پذیرد. صرف اینکه فرد بیان کند ملک او فلان مقدار ارزش دارد، ارزش قانونی نخواهد داشت و نظر متخصص که به‌صورت رسمی نیز بیان می‌شود حائز اهمیت است. این امر، کاملا حیاتی و مهم است. چه اینکه معمولا افراد دوست دارند ارزش اموال و املاک خود را بالاتر از میزان واقعیت بیان کنند اما نظر کارشناس غالبا بر اساس یک نظر با احتساب وضعیت مال، سن آن، عرف بازار و سایر عوامل معین می‌شود و نظری است که می‌توان به آن استناد کرد.

یک نکته مهم دیگر را باید بیان کرد. چنانچه فرد بخواهد ملک خود را به مالکیت شرکت درآورد طبق قانون ثبت این کار باید به‌صورت رسمی و در دفاتر اسناد رسمی انجام گیرد و به صرف یک مبایعه‌نامه اداره ثبت شرکت‌ها را ملزم به پذیرش آن نمی‌تواند کند. اما در مورد سایر اموال می‌تواند این‌گونه نباشد مثلا چنانچه کالای با ارزشی است مثلا ابزار یک کارخانه که می‌تواند صدها میلیون تومان ارزش داشته باشد صرف اینکه کالا در صورت‌جلسه‌ای به‌صورت قانونی به مالکیت شرکت دربیاید، قابل قبول است. البته نقل و انتقال برخی کالاها تشریفات قانونی خود را دارد مثلا انتقال خودرو به مالکیت شرکت باید هم توسط اداره راهنمایی و رانندگی تایید شود و هم سند به‌صورت رسمی در دفترخانه منتقل شود یا کشتی‌ها و برخی شناورها شرایط و تشریفات خاص خود را دارا هستند.

 

اموال غیر مادی

حق اختراع، حق تالیف، حق تصنیف و حقوقی مانند آن، سال‌ها است که در حقوق ایران به رسمیت شناخته شدند. سوال اینکه آیا می‌توان آنها را به عنوان سرمایه و آورده به شرکت منتقل کرد؟در حقوق ایران و در قانون تجارت به‌طور خاص ممنوعیتی در این خصوص دیده نمی‌شود. البته همان‌گونه که در بالا نیز اشاره شد باید ارزش مادی آن مشخص شود. بنابراین باید کارشناسان رسمی دادگستری در خصوص اینکه ارزش ریالی حق اختراع کالا چه میزان است اظهار نظر کنند و میزان آن را به‌طور رسمی بیان کنند. بنابراین پس از تقویم آن و قیمت‌گذاری کردن می‌توان حتی حق اختراع را نیز به‌عنوان سرمایه به شرکت آورد. البته کاملا واضح و مشخص است که صاحب حق اختراع دیگر نمی‌تواند حقوق اختراع خود را به طرق دیگر به افراد یا شرکت‌های بیگانه منتقل کند.

از طرف دیگر این حقوق معنوی باید مشروع و قانونی باشد. مثلا فردی نمی‌تواند میزان نفوذ سیاسی خود و رانت را به‌عنوان سرمایه بیان کند. اما فرد می‌تواند تجربه تجاری ارزشمند خود را به‌عنوان سرمایه معرفی کند و هیچ‌گونه ممنوعیت قانونی در این خصوص دیده نمی‌شود. بنابراین صنعت و هنر قابلیت پذیرش به‌عنوان سرمایه شرکت را خواهند داشت. نکته مهم اینکه در خصوص بحث آورده‌ها، ما با تعاریف حسابرسی و حسابداری مواجهیم. برای حسابداران هر چیزی لزوما باید با ارزش مالی و ریالی برآورد شود به همین دلیل است که قانون‌گذار نیز در حقوق تجارت در تلاش است که این اموال لزوما تقویم و سپس به‌عنوان سرمایه ثبت و ضبط شوند.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره 3994

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه


  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید


  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید


  انواع مختلف شهرت


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  ارتباط موثر، کلید محافظت از مردم و جامعه در برابر بحران‌های محیطی


  رازهای روابط‌عمومی


  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم


  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان


  روابط‌عمومی و عجز در تهیه خبر


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد