شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- یکصد و نود و هشتمین نشست علمی تخصصی انجمن روابط عمومی ایران برگزار شد.
یکصدو نود و هشتمین نشست علمی تخصصی انجمن روابط عمومی ایران با موضوع « نقش روابط عمومی ها در تقویت زنجیره های تولید » روز سه شنبه ۳ اسفند ۹۵ در سالن اجتماعات پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با حضور هئیت مدیره و فعالان حوزه روابط عمومی برگزار شد.
به گزارش شارا به نقل از انجمن روابط عمومی ایران، در ابتدا رئیس انجمن روابط عمومی ایران ضمن خیرمقدم و قدرانی از حضور شرکت کنندگان در این نشست گفت: روابط عمومی به عنوان سیاستگذار ارتباطی سازمان، باید برای جایگاه خود در سازمان ارزش قایل شود و این جایگاه را به شکل منطقی مدیریت کند.
کاظمی دینان در ادامه گفت: روابط عمومی باید استعدادهای خود را کشف کند در این راستا از تجربیات دیگر روابط عمومی ها، بهره ببرد. وظیفه ما در روابط عمومی مهرورزی و شاد نگه داشتن مردم است. یک روابط عمومی موفق با گشاده رویی می تواند به اهداف خود دست یابد.
سخنران علمی این نشست دکتر " افسانه مظفری" مدرس و عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، مدیر مسئول ماهنامه گلچین تغذیه و تندرستی و مدیر مسئول مجله علمی پژوهشی مطالعات رسانه ای دانشگاه آزاد اسلامی با موضوع " نقش روابط عمومی ها در تقویت زنجیره های تولید " بود.
وی با اشاره به اینکه تحقق امنیت غذایی یکی از شروط توسعه می باشد، گفت: امروزه کشورهای در حال توسعه به دنبال رسیدن به اهدافی که توسعه آنهارا تضمین می کنند، هستند. بهبود امنیت غذایی، بهبود و تقویت رشد اقتصادی در کاهش فقر و حفظ منابع طبیعی، از اهداف این کشورهاست. بنابراین یکی از شروط، تحقق امنیت ملی است که از ارکان توسعه اقتصادی به شمار می آید.
مظفری با تعریفی از امنیت غذایی ادامه داد و گفت: اجلاس جهانی غذا در سال 1996 تعریف کاملی از امنیت غذایی را به این شرح اعلام کرد؛ امنیت غذایی هنگامی وجود دارد که همه مردم در تمامی ایام به غذای کافی، سالم و مغذی دسترسی فیزیکی و اقتصادی داشته باشند و غذای در دسترس، نیازهای یک رژیم تغذیه سازگار با ترجیحات آنان را برای یک زندگی فعال و سالم تامین سازد. غذای کافی، دسترسی، زمان، زندگی سالم و فعال از مفاهیم اصلی امنیت غذایی به شمار می آید. امنیت غذایی در ایران شامل دو مولفه، تولید محصولات غذایی منهای صادرات و واردات مواد غذایی تشکیل شده است. در شرایطی که دنیا، زنجیره های تولید را در بخش خودکفایی و خود اتکایی، اصل قرار داده و سلامت تولید حاصل از کار زنجیره ای و برنامه ریزی برای تنظیم بازار را محور می داند، تولید برای صادرات، عامل برتری اقتصادی کشورها نسبت به یکدیگر است. بنابراین ایجاد زنجیره های تولید در بخش کشاورزی، سبب افزایش راندمان، بهبود تولید و ارتقای بهروری، کاهش هزینه های تولید، ارائه محصول با کیفیت و با قیمت مناسب به بازارهای جهانی و کاهش سهم واسطه گرایی می شود. مجموعه این چرخه از حلقه های بهم تنیده تحت عنوان زنجیره های تولید، تامین و توزیع می تواند توسعه پایدار را در راستای اقتصاد مقاومتی موجب شود.
نقش روابط عمومی ها زنجیره های تولید
وی با توجه به نقش روابط عمومی ها در اهمیت امنیت غذایی گفت: روابط عمومی ها در این بحث با اطلاع رسانی، آگاهی و پردازش اطلاعات به مولدان جامعه از اهمیت ویژه ای برخوردارند که بدین لحاظ نقش اساسی روابط عمومی ها به منصه ظهور می رسد چرا که در مرکز زنجیره های اطلاع رسانی قرار دارند. اطلاع رسانی توسط روابط عمومی ها باید ابتدا به رسانه ها و سپس به مراکز تولید و بازار اشاعه پیدا کند. از آنجایی که در حاشیه حلقه های به هم تنیده ی این زنجیره ها قوانین، سیاست ها و راهبردهای مهمی نهفته است، اگر این عوامل با ابتکارات و عملیات اجرایی مولدان عجین شود، می تواند به سمت و سوی توسعه پایدار حرکت کند.
دکتر مظفری افزود: علوم ارتباطات یکی از بنیادی ترین دانش ها و مهم ترین عوامل پیشرفت انسان امروزه و شالوده و زیربنای سایر علوم قرن حاضر است. امروزه نقش روابط عمومی ها در ایجاد ارتباطات گسترده و تاثیرگذار و کمک به نتیجه گیری های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نقش درخورتوجه است
امروزه در عرصه روابط عمومی ها، مسائل، تصمیمات و تقاضاهای متنوع، مشتریان و کارکنان موجب شده است که با تحقیق و بررسی تبعات مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد. پاسخگویی بدون در نظر گرفتن عوامل و تبعات یاد شده غیر ممکن است. برای پاسخگویی منطقی و شفاف، سریع و صریح لازم است که از ظرفیت های سایر علوم بهره گرفت
|