درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 29 فروردین 1403 - 01:14   

واقعیت با فرم طولانی در مدل های زبان بزرگ" و سیستم اس‌اِی‌ف‌ئی

  واقعیت با فرم طولانی در مدل های زبان بزرگ" و سیستم اس‌اِی‌ف‌ئی


ادامه ادامه مطلب یک

آیا نگه‌داشتن گوشی در جیب خطر دارد؟

  آیا نگه‌داشتن گوشی در جیب خطر دارد؟


ادامه ادامه مطلب دو

چند نکته برای موفقیت در یک دوره کمپین روابط‌عمومی

  چند نکته برای موفقیت در یک دوره کمپین روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

مدیر روابط‌عمومی اسبق معاونت هنری وزارت ارشاد دارفانی را وداع گفت

  مدیر روابط‌عمومی اسبق معاونت هنری وزارت ارشاد دارفانی را وداع گفت


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  اخبار ممنوعه
  در مذمت مبالغه‌گویی متخصصان روابط‌عمومی
  3 راه برای اینکه در جلسه بعدی هوشمندتر به نظر برسید
  متخصصان روابط‌عمومی و ارتباطات: صدای برابری برای افراد دارای معلولیت
  آینده روابط‌عمومی در عصر رسانه‌های دیجیتال
  رسانه در عصر پست‌ مدرن؛ از مرگ سوژه تا ستیز با واقعیت
  جامعه‌شناسی ارتباطات
  استراتژی سیاه روابط‌عمومی
  قدرت تحول‌آفرین روابط‌عمومی فراتر از روابط رسانه‌ای
  چه کسی پشت جنبش هوش مصنوعی مدرن است؟
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 2836صفحه نخست » گزارشچهارشنبه، 21 فروردین 1392 - 15:17
مروری بر تغییر و تحولات روابط عمومی
سال 1391 در حالی به پایان ‌رسید که من از آن به عنوان سال بحران آموزش در روابط عمومی ایران یاد می‌کنم؛ سالی که روابط عمومی ایران علاوه بر رکود حرفه ای...
  

شارا، مهدی باقریان- سال 1391 در حالی به پایان ‌رسید که من از آن به عنوان سال بحران آموزش در روابط عمومی ایران یاد می‌کنم؛ سالی که روابط عمومی ایران علاوه بر رکود حرفه ای،‌ شاهد بحران آموزش نیز بود. البته روابط عمومی ایران در سال 1391 لحظات خوبی را هم تجربه کرده است، برخی اصلاحات ساختاری در تشکیلات وزارتخانه ها، برگزاری رویدادهای علمی، راه اندازی شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران، انتشار منابع علمی معتبر، برگزاری جشواره های روابط عمومی برتر و غیره از جمله فعالیت های برجسته و تاثیرگذار موسسات و تشکل های روابط عمومی بوده است.

سال 1391 با تمام اتفاقات خوب و بدش تمام شد؛ سالی که سرشار از اتفاقات مهم و اثربخش در این حوزه بود. اما رویکرد ما در این گزارش به اتفاقات مهمی باز می‌گردد که در روابط عمومی ایران رخ داده است.

قوانین و مقررات
در سال 1391، براساس تصویب معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری عنوان «اداره کل روابط عمومی» به «مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی» تغییر یافت. در ساختار سازمانی مراکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت خانه‌ها و معاونت‌های رئیس جمهور، اولین سطح پایین‌تر از رئیس مرکز، مدیر است و هر مرکز هم حداکثر می‌تواند سه اداره داشته باشد.
 با توجه به اصلاح تبصره ۳ ماده ۲ آیین نامه نحوه فعالیت، وظایف و اختیارات روابط‌عمومی دستگاه های اجرایی، مصوبات شورای اطلاع رسانی دولت برای مراکز روابط عمومی و اطلاع رسانی دستگاه‌های اجرایی لازم الاجراء است.
در ماده
۴ این مصوبه به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است که رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع رسانی وزارتخانه‌ها و معاونت‌های رئیس جمهور پس از تایید رئیس شورای اطلاع رسانی دولت، توسط وزیر یا معاون رئیس جمهور منصوب و مستقیما زیر نظر وی فعالیت خواهد کرد. بر اساس مصوبه دولت، روسای مراکز روابط عمومی و اطلاع رسانی مکلف به هماهنگی با دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت و ارائه گزارش عملکرد خود هستند.
با عنایت به اینکه مرکز نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات وزارت کشور با ارتقاء عنوان سطح اداره روابط عمومی و امور بین الملل به اداره کل موافقت کرده است؛ لذا از تاریخ21/8/1391 پست رئیس به مدیر کل ارتقا می یابد.
براساس مصوبه جدید دولت، روابط عمومی‌ها حداکثر تا اول دی ماه هر سال مکلفند برنامه‌های ارتباطی، اطلاعاتی و انتشاراتی سال بعد خود را بر اساس برنامه سالانه وزارتخانه یا سازمان متبوع و هماهنگی با دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت تنظیم کنند.
امید است سایر نهادها و ادارات با بهره برداری مناسب از فرصت ایجاد شده که منجر به ارتقای جایگاه روابط عمومی در سطح کشور خواهد شد، زمینه رشد و اعتلای روابط عمومی ها را در سایر نهادها و وزارتخانه ها به عمل آورند.

موسسات و تشکل های روابط عمومی
انجمن ها، نهادها و موسسات متفاوتی به منظور گسترش فرهنگ روابط عمومی و ارتقاء سطح فعالیت آن در سطح کشور با رویکردهای متفاوت فعالیت می کنند. انجمن متخصصان روابط عمومی یکی از تشکل های روابط عمومی است که در سال گذشته در این زمینه فعالیت های خوبی انجام داده است. برگزاری پنجمین دوره مجمع عمومی انجمن، تشکیل کمیته ها و تدوین آیین نامه های تخصصی، الکترونی کردن کارت عضویت اعضا و چاپ کتاب سال انجمن، انتنشار چهار عنوان کتاب کاربردی با موضوعات پوستر، بروشور، فنون مطبوعاتی برای نشریه و برنامه ریزی نشر از جمله اقدامات انجمن در سال 91 است.
 برگزاری اولین همایش تخصصی تولید محتوا و هفتمین دوره جشنواره انتشارات روابط عمومی، برگزاری کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی علمی با مشارکت سازمان ها از جمله نشست نقش روابط عمومی در مسئولیت اجتماعی از دیگر اقدامات انجمن در سال گذشته است.
 همچنین انجمن روابط عمومی ایران در سال 1391 با برگزاری جلسات و نشست های تخصصی ماهانه، کارگاه های آموزشی، انتشار ماهنامه و فعالیت های اینترنتی گام بزرگی در اعتلای روابط عمومی برداشته است.
ضمنا موسسات روابط عمومی با برگزاری رویدادهای مختلف و فعالیت های آموزشی و پژوهشی در حوزه های ملی و بین المللی، گام های موثری جهت اعتلای روابط عمومی در ایران برداشته است.

رویدادهای مهم روابط عمومی ایران
1. دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی
با استعانت از خداوند متعال، دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی و نهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با همکاری دانشگاه های تهران، علامه طباطبایی، امام صادق (ع)، آزاد اسلامی، سوره، الزهرا (س)، مذاهب اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه، دارالحکمه، دانشکده صداوسیما، و نیز کمیسیون ملی یونسکو، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و هشت انجمن شاخص روابط عمومی ایران و با شرکت حدود 1200 نفر از رهبران، اندیشمندان، نخبگان، مدیران و کارشناسان صاحب نام در حوزه ارتباطات و روابط عمومی کشورهای اسلامی با شعار "روابط عمومی اسلامی، مسئولیت پذیری، کارآمدی و اخلاق مداری" در روزهای 17، 18 و 19 آذرماه 1391 در تهران- ایران برگزار شد.
در این کنگره که با موضوع "روابط عمومی اسلامی" برگزار گردید مسایل مختلف جهان اسلام از دیدگاه روابط عمومی و توقعات و انتظارات از کارگزاران مسلمان روابط عمومی در صحنه های مختلف منطقه ای و بین المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


2. هفتمین همایش روابط عمومی الکترونیک

هفتمین همایش روابط عمومی الکترونیک به عنوان یکی از بزرگترین گردهمایی های حرفه ای سالانه مدیران و کارشناسان روابط عمومی کشور، با موضوع بررسی «روابط عمومی الکترونیک؛ تجارب و کارکردها» با حضور اساتید، دانشجویان، مدیران و کارشناسان روابط عمومی سازمان های دولتی و غیر دولتی، بانک ها و موسسات مالی و اعتباری، شرکت های صنعتی و نهادهای بخش عمومی روز 25 اردیبهشت ماه 1391 در هتل المیک تهران برگزار شد.

 

3. هفتمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی

سالن اجتماعات شهید قندی وزارت ارتباطات روز 25 تیر ماه 1391 شاهد گردهمایی دیگری از اصحاب روابط عمومی و ارتباطات بود. جمعی از مدیران و کارشناسان روابط عمومی در وزارتخانه ها، سازمان ها، نهادها و شرکت های دولتی و خصوصی گردهم آمده بودند تا ضمن شرکت در هفتمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی که توسط انجمن متخصصان روابط عمومی برگزار می شد، از مباحث و موضوعات طرح شده در نخستین همایش تخصصی تولید محتوا در روابط عمومی بهره گیرند.

این جشنواره با هدف آشنایی با اصول و استانداردهای نشر در روابط عمومی و ارایه آثار و تجارب موفق ادارات روابط عمومی، توسعه و ارتقا سطح توانمندی ها و مهارت های مورد نیاز مدیران و کارشناسان در حوزه انتشارات و انتخاب راهکارهای مناسب برای حرکت به سمت آموزش و نشر الکترونیک برگزار شد.

 

4. کنفرانس روابط عمومی، صنعت، تولید ملی

نخستین همایش روابط عمومی، صنعت، تولید ملی با حضور مدیران روابط عمومی و صنایع، بیستم شهریور 1391 با حضور بیش از 300 نفر از استادان، مدیران و کارشناسان روابط عمومی و با هدف بررسی نقش و تاثیرگذاری بیشتر روابط عمومی ها در فرایند افزایش کمی و کیفی تولیدات صنعتی در هتل المپیک تهران برگزار شد.

بررسی «نقش روابط عمومی در ارتقای کمی و کیفی تولید ملی»، «روابط عمومی و نقش آن در بازارسازی تولیدات داخلی»، «روابط عمومی صنعت و فرهنگ سازی مصرف تولیدات داخلی»، «روابط عمومی، صنعت و تعاملات حرفه ای با رسانه های عمومی»، «روابط عمومی، صنعت و تبلیغات» و «روابط عمومی، صنعت و نظام دریافت و پرداخت» محور اصلی موضوعات این کنفرانس بود.

 

5. هشتمین سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی

هشتمین سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی صبح دوشنبه اول آبان 91 در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما آغاز به کار کرد.

در مراسم افتتاحیه هشتمین سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی که با حضور استادان، صاحبنظران و فعالان عرصه روابط عمومی و علوم ارتباطات در مرکز همایشهای صدا و سیما برگزار شد، روابط عمومیهای برتر کشور در بخشهای مختلف مورد تقدیر قرار گرفتند.

مهارت افزایی و توانمندسازی دست‌اندرکاران روابط‌عمومی در راستای حرفه‌ای شدن و دستیابی به یک استاندارد واحد در حوزه روابط‌عمومی اهداف و محورهای اصلی برگزاری این سمپوزیوم بوده است.

 

 

6. اولین سمینار نقش رسانه و روابط عمومی در اقتصاد مقاومتی

برگزاری اولین سمینار نقش رسانه و روابط عمومی در اقتصاد مقاومتی و مقابله با تحریم های اقتصادی با حضور دبیر تشخیص مصلحت نظام، اول و دوم بهمن 1391 در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

 

7. نخستین سمینار نقش زبان انگلیسی در ارتباطات

نخستین سمینار نقش زبان انگلیسی در ارتباطات توسط موسسه زبان انگلیسی VKV با همکاری انجمن متخصصان روابط عمومی، موسسه کارگزار روابط عمومی، بنیاد ملی رودکی و شرکت پست بانک 15 بهمن ماه سال جاری در تالار وحدت تهران برگزار شد.

 

جشنواره های روابط عمومی برتر

یکی از به یادماندنی ترین لحظات روابط عمومی ایران، اهدای جایزه روابط عمومی های برتر به برگزیدگان این حوزه است. موسسات هر ساله اقدام به برگزاری جشنواره روابط عمومی های برتر اقدام می نمایند که مهم ترین آن در سال گذشته، اهدای جوایز ممتاز جهانی پیشگامان روابط عمومی کشورهای اسلامی است.
برگزاری دومین جشنواره جوایز روابط عمومی الکترونیک و نهمین جشنواره روابط عمومی های برتر ایران که توسط موسسه کارگزار روابط عمومی برگزار شد از جمله این جشنواره هاست و این موسسه در یک اقدام جالب، اقدام به ثبت افتخارات روابط عمومی ایران در سالنامه تخصصی روابط عمومی ایران(1392) نمود و مورد استقبال قرار گرفت.

این اقدام در پی درخواست و پیشنهاد کارشناسان و مدیران روابط عمومی کشور در نطرخواهی های دوره ای موسسه کارگزار روابط عمومی صورت گرفته است و امید است پاسخ به این درخواست صنفی و حرفه ای بتواند باعث تشویق و ترغیب مدیران و کارشناسان این حوزه در نقش آفرینی بیشتر در میدان رقابت در این زمینه شده و به ثبت افتخارات نقش آفرینان موثر در این حوزه کمک کند.
 

راه اندازی شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران

"نتیجه خوب از کار خوب" ضرب المثل معروفی است که آنرا برای مسئولیت اجتماعی به کار می برند. حالا و در زمانه های که ارتباطات رویکرد جهانی نسبت به حقوق اجتماعی را تغییرداده دیگر کسی نمی تواند بگوید: " بگذارید خریدار مراقب باشد".
سال گذشته و هم زمان با راه اندازی شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا) اعلام کردیم که این شبکه در پاسخ به مسئولیت های اجتماعی موسسه کارگزار روابط عمومی طراحی و راه اندازی شده است. اینک یک سالی از آن آغاز می گذرد و فصل نگاهی دوباره برای تلاشی مضاعف در این مسیر فرا رسیده است.
احساس ما این است که تلاش و فعالیت در حوزه روابط عمومی، چیزی فراتر از مسئولیت های قراردادی است و تداوم آن یک نوع همدلی و همراهی مستمر و برنامه ریزی شده را می طلبد.
انتشار بیش از 2500 خبر در قالب های گوناگون خبری از جمله: یادداشت، مقاله، گزارش، گفت و گو، تحلیل وتفسیر، اعلامیه های خبری و . . . نشانگر پویایی راهی است که سال قبل آن را با شما آغاز کرده ایم.
ما تعهد به مسئولیت اجتماعی را در نهایت به معنای موفقیت بیشتر می دانیم و اعتقاد داریم کسی که منافع عمومی را بر منافع کوتاه مدت شخصی خود مقدم بداند، افراد و موسسات نیز نسبت به او تعهد و وفاداری بیشتری خواهند داشت.
وجود رسانه برای یک موسسه ارتباطی که مبنای کار خود را بر تعامل با مشتریان و مخاطبان خود قرار داده است، یک ضرورت است. ما در کنار شما از سالهای آغازین پایه گذاری موسسه کارگزار روابط عمومی به درک این ضرورت مقید بوده ایم و شاید نام نشریه کارگزار روابط عمومی به عنوان اولین رسانه ارتباطی موسسه و مخاطبان از نام موسسه کارگزار روابط عمومی هم شناخته تر باشد.
شارا به عنوان رسانه ای بدون قید زمان و مکان توانسته است در طول سال گذشته ارتباط مخاطبان موسسه را با همتایان خود برقرار سازد و با پوشش دادن اهم اخبار این حوزه، منبع خبری و اطلاع رسانی مناسبی برای مخاطبان خود باشد.
البته که ما در گام اول مدعی پوشش کامل اخبار این حوزه نیستیم و برای شناخت کم و کاستی های آغاز یک کار بزرگ به ارزیابی فعالیت های خود نشسته ایم و یقینا از نتایج به دست آمده برای افزایش کیفیت و کمیت این شبکه بهره خواهیم برد.
شارا در حقیقت در یک سال عمر خود خط ارتباطی شما با موسسه کارگزار روابط عمومی بوده است.همگان به اهمیت یک خط ارتباطی به عنوان ابزاری موثر در حوزه روابط عمومی اعتقاد دارند. نظریه شبکه توصیه می کند که هر چه اطلاعات آسانتر کسب شوند، اطمینان بیشتری بین اعضای یک شبکه به وجود خواهد آمد و آنها احساس موفقیت بیشتری خواهند داشت. آنها همچنین احساس خواهند کرد که مورد توجه بیشتری قرار گرفته اند و بیشتر از یک مشتری و یک مخاطب عادی مورد توجه هستند.به همین دلیل ما در موسسه کارگزار روابط عمومی اعتقاد داریم رضایت مندی مشتری چیزی بیشتر از یک دستورالعمل است و در واقع تعهدی است که خود را مقید به انجام آن می دانیم.
شارا می تواند خبر خوب سال 1391 باشد، زیرا به نظر می رسد این شبکه اطلاع رسانی توانسته است با برقراری یک خط ارتباطی دائم و پویا، دیدگاهی مثبت از روابط عمومی را در اذهان مخاطبان و مشتریان عام خود در سطح همه سازمانها و نهادها و گروه های هدف جایگزین نماید.
این تلاش همچنان ادامه خواهد یافت و ما مطمئن هستیم که این راه و مسیر درسال هایی که پیش روی جهان در حال نغییر است توسعه بیشتری خواهد یافت. (www.shara.ir)

 

انتشارات
کتاب های تخصصی روابط عمومی
1- نام کتاب: سالنامه تخصصی روابط عمومی ایران (1392)
مدیریت: مهدی باقر یان
ناشر: کارگزار روابط عمومی
سال انتشار: 1391
مروری بر کتاب: این سالنامه در چهار رنگ در قطع خشتی، جلد گالینگور و با استفاده از کاغذ مناسب با مشخصات زیر تهیه شده است:
در این سالنامه مخاطب با کامل ترین روزنگار و وقایع، مناسبت ها و رویدادهای حوزه روابط عمومی مواجه می شود که منطبق بر دانایی محوری بوده و با رویکردی آموزشی به ارایه نکات کاربردی و موردنیاز اعضای خانواده روابط عمومی کشور پرداخته شده است.

2- نام کتاب: سالنامه آموزشی ارتباطی انجمن روابط عمومی ایران
مدیریت: میرزا بابا مطهری نژاد
ناشر: انجمن روابط عمومی
سال انتشار: 1391
مروری بر کتاب: سالنامه تخصصی، آموزشی، ارتباطی انجمن روابط عمومی ایران که در حقیقت یک کتاب آموزشی محسوب می شود، بسیاری از اساتید و کارشناسان معتقدند مدیران، کارشناسان و کارگزاران روابط عمومی یک جلد سالنامه با این ویژگی را باید همواره همراه داشته باشند.

3- نام کتاب: کتاب سال روابط‌عمومی ایران
نویسنده: گروهی از نویسندگان
ناشر: انجمن متخصصان روابط عمومی
سال انتشار: 1391
مروری بر کتاب: انجمن متخصصان روابط عمومی، کتاب سال 1391 روابط‌عمومی ایران را در 220 صفحه رنگی در قطع رحلی منتشر کرد. این کتاب علاوه بر مرور رویدادهای مهم روابط‌عمومی سال 1391، به معرفی رویدادهای مذکور نیز پرداخته‌ است. کتاب سال روابط‌عمومی همچنین حاوی مقالات برگزیده‌ای از نویسندگان مختلف است. معرفی کتاب‌های چاپ اول این حوزه در طول سال 91 بخش دیگری از این کتاب است.
میزگرد آسیب شناسی آموزش و تدریس در روابط عمومی ایران، گفتگو با دکتر مهدی محسنیان راد و چالش های روابط عمومی آنلاین در ایران از دیگر بخش های جذاب این کتاب است.


4- نام کتاب: اصول و آداب تشریفات
نویسنده: احمد یحیایی ایله ای- برات الله صمدی راد
ناشر: کارگزار روابط عمومی
سال انتشار: چهارم/ 1391
مروری بر کتاب: اگر چه این کتاب می‌تواند مرجعی مفید برای همه مردم در جهت بهبود روابط اجتماعی باشد اما لازم است با توجه به اینکه در این زمینه فقر منبع وجود دارد به عنوان مخاطبان اصلی از مدیران سازمان ها، روسای دفاتر، میهمانداران هواپیما و هتل و قطار، کارشناسان تشریفات امور بین‌الملل و روابط عمومی، کارگزاران امور توریستی و گردشگری یادی کنیم و امیدواریم که با مطالعه آن ضعف‌های علمی و کاربردی کتاب را به ما گوشزد نمایند.

5- نام کتاب: اصول و تکنیک‌های روابط عمومی
نویسنده: حسن اشلافی، محمد خداجوی
ناشر: هم‌پا
سال انتشار: 1391
مروری بر کتاب: این کتاب شامل مطالب زیر است: فصل نخست (شناخت، تعریف، ارکان، اصول و نقش‌ها و تاریخچه روابط عمومی)، فصل دوم (ویژگی‌های کارشناس و کارگزار روابط عمومی)، فصل سوم (اهمیت، نقش و جایگاه روابط عمومی در سازمان‌های فرهنگی)، فصل چهارم (آشنایی با بخش‌های مختلف روابط عمومی)، فصل پنجم (تکنیک‌های روابط عمومی)، فصل ششم (تبلیغ و روابط عمومی)، فصل هفتم (کاربرد وسایل ارتباط جمعی در روابط عمومی)، فصل هشتم (اخلاق در روابط عمومی)، فصل نهم (چهار الگوی ارتباطی در روابط عمومی).

6- نام کتاب: برنامه‌ریزی انتشارات در روابط عمومی
نویسنده: علی فروزفر
ناشر: کارگزار روابط عمومی
سال انتشار: 1391
مروری بر کتاب: این کتاب در چهار فصل: زمینه‌ها و ضرورت‌ها، انتشارات ادواری در روابط عمومی، انتشارات موردی در روابط عمومی و انتشارات برنامه‌ریزی شده تدوین شده است.

7- نام کتاب: برنامه‌ریزی و مدیریت کمپین‌های روابط عمومی
نویسنده: آن گرگوری
مترجم: مریم صالحی
ناشر: کارگزار روابط عمومی
سال انتشار: 1391
مروری بر کتاب: کتاب برنامه‌ریزی و مدیریت کمپین‌های روابط عمومی بر اساس نیاز به یک منبع جامع در حوزه صنعت روابط عمومی ترجمه شده و این کتاب عاملی خواهد بود تا روابط عمومی به عنوان یک موضوع مهم و اصلی در برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت راهبردی مورد توجه قرار گیرد. کتاب یاد شده در نه فصل تدوین شده و خطوط کلی برنامه‌ریزی و مدیریت کمپین‌های روابط عمومی را بررسی کرده است.
فصل اول: برنامه‌ریزی و مدیریت: بافت

8- نام کتاب: جمع‌آوری و پردازش اطلاعات در روابط عمومی
نویسنده: علیرضا محمودی، حسین یاری فیروزآباد
ناشر: ساکو
سال انتشار: 1391
مروری بر کتاب: این کتاب شامل 9 فصل است که به موضوعاتی نظیر: روابط عمومی در اطلاعات، نیازهای اطلاعاتی و مخاطب‌پژوهی، شناخت منابع اطلاعاتی، شیوه‌های فن‌آوری اطلاعات، حفاظت و نگهداری اطلاعات و راهبردهای جست و جو اشاره می‌کند.

9- نام کتاب: روابط عمومی انسانی
نویسندگان: هاشم عدنان، حسن بشیر، علی‌اکبر جلالی، محمد سلطانی‌فر، کریس گالووی، امیدعلی مسعودی، داود نعمنی انارکی، زهرا بابازادگان
ناشر: کارگزار روابط عمومی
سال انتشار: 1391
مروری بر کتاب: نخستین کتاب «روابط عمومی انسانی» با مطالب زیر همراه است:
- توسعه نیروی انسانی و شیوه‌های انسانی ارتباط در روابط عمومی دذو و رسانه‌های اجتماعی؛ (دکتر علی‌اکبر جلالی)
- روابط عمومی توسعه: مناسبات ارتباطی با محیط پیرامونی؛ (دکتر داود نعمتی انارکی)
- روابط عمومی و توسعه انسانی: رویارویی با ریسک‌های انسان بودن، یا ریسک‌های پیش روی انسان‌ها؟
- (پروفسور کریس گالووی)
- رفع تقابل فرهنگ‌ها از طریق ارتباطات انسانی؛ (دکتر مهد عدنان هاشم)
- جهانی شدن ارتباطات در راستای توسعه «انسان دانش محور»؛ (دکتر محمد سلطانی‌فر)
- نقش هنر خلاقیت و تصمیم‌گیری در توسعه روابط عمومی انسانی؛ (دکتر حسین بشیر)
- جهان مجازی و توسعه ارتباطات انسانی؛ (دکتر امید علی مسعودی)

10- نام کتاب: روابط عمومی توانمند
نویسنده: زهرا بابازادگان، محمد بصیریان راد
ناشر: کارگزار روابط عمومی
سال انتشار: 1391
مروری بر کتاب: این کتاب شامل نه فصل می‌باشد که فصل اول و دوم به توضیح خاستگاه و تاریخچه روابط عمومی در ایران و جهان پرداخته و تعاریف گوناگون روابط عمومی را از زبان پیشگامان و انجمن‌ها آورده و در فصل سوم اهم وظایف و فعالیت‌های درون سازمانی و بروی سازمانی روابط عمومی را بر شمرده است.
در فصل چهارم و پنجم، فنون و تکنیک‌ها و اصول روابط عمومی ذکر شده و در فصل ششم، هفتم و هشتم به ارتباط روابط عمومی با موضوعات تبلیغات، رسانه‌ها، قانون و جامعه مدنی دینی می‌پردازد. در فصل نهم که در واقع روابط عمومی مورد انتظار و برتر نامیده شده است به طبقه‌بندی فعالیت‌های یک روابط عمومی برتر و معرفی اطلاعات علمی و عملی مورد نیاز یک مسئول و کارشناس روابط عمومی همت گماشته است.

11- نام کتاب: روابط عمومی همراه
نویسنده: داوود زارعیان
ناشر: سیمای شرق
سال انتشار: 1391
مروری بر کتاب: کتاب روابط عمومی همراه در 4 فصل با موضوعات تعاریف، وظایف و کارکردهای روابط عمومی، تاریخچه تلفن همراه در ایران و جهان- روابط عمومی همراه- خدمات ارزش افزوده تلفن همراه و روابط عمومی و کارکردهای تلفن همراه در روابط عمومی منتشر شده است.
نقش پیامک، پیام‌های چند رسانه‌ای، بلوتوث و اینترنت در روابط عمومی از محورهای اصلی این کتاب است.

12- نام کتاب: روابط عمومی و سازمان‌های چابک
نوسنده: رفعت فرزادفر، عبدالرسول دشتی
ناشر: ارگ
سال انتشار: 1391
مروری بر کتاب: برخی از موضوعات مطرح شده در کتاب به شرح زیر است:
تحولات شتابان در عرصه روابط عمومی
افکار عمومی و ارتباط با رسانه
هوش هیجانی و روابط عمومی
روابط عمومی، استرس دائمی و برخی راهکارهای مقابله با آن
افسردگی سازمانی
شایعه و راهکارهای مقابله با آن در سازمان
روابط عمومی و لزوم حرکت به سوی سازمانی چابک

13- نام کتاب: شش گفتار روابط عمومی نوین
نویسنده: حسن بشیر
ناشر: کارگزار روابط عمومی
سال انتشار: 1391
مروری بر کتاب: این کتاب، مجموعه‌ای از مقالات ارایه شده در همایش‌های بین‌المللی روابط عمومی در ایران است که در چند سال اخیر توسط نگارنده نوشته و مطرح شده است.
دومین گفتار این مجموعه تحت عنوان «روابط عمومی الکترونیک و نظام‌های اطلاع‌رسانی» درباره نظام‌های اطلاع‌رسانی در حوزه روابط عمومی الکترونیک است. روابط عمومی‌ها در حقیقت یک رسانه عمومی هستند که نه تنها تولیدکننده پیام، بلکه توزیع‌کننده آن نیز هستند. به عبارت دیگر، روابط عمومی نظامی از اطلاع‌رسانی است که هم‌زمان نظام پیچیده تولید پیام با نظام توزیع آن را با استفاده از نظام‌های دیگر رسانه‌ای پیوند داده و ساختار کاملی از نظام اطلاع‌رسانی را ایجاد کرده است که می‌تواند همه مراحل مربوط به «صنعت پیام‌سازی» از آغاز تا پایان را طی کند.
سومین گفتار این مجموعه تحت عنوان «ارتباط تصویری: تحول پیام‌ها و برداشت‌ها در روابط عمومی 2» تحول پیام‌ها در شیوه‌های تصویری ارتباط را تشریح می‌کند. در این زمینه باید تأکید کرد که روابط عمومی مدرن از مرزهای سازمان، نوشتار، گفتار و بالاخره تبلیغات به شیوه سنتی عبور کرده است. عامل اساسی این تحول مهم، فضای مجازی و ابزار عملیاتی آن یعنی اینترنت است که فضای ارتباطی در سطوح مختلف فردی، اجتماعی، محلی و جهانی را به شدت متحول ساخته است.
چهارمین گفتار تحت عنوان «ارتباطات عمومی همگرا: مدلی برای مدیریت نوآورانه روابط عمومی الکترونیک سازمان، شهر و شهروندان» تلاش کرده است مدلی نو در روابط عمومی سازمان، شهر و شهروندان با استفاده از ارتباطات عمومی همگرا ارایه دهد.
عنوان پنجمین گفتار این مجموعه، «نقش هنر خلاقیت و تصمیم‌گیری در توسعه روابط عمومی انسانی» است که نقش هنر خلاقیت و تصمیم‌گیری در توسعه روابط عمومی انسانی را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد.
ششمین گفتار که آخرین مقاله در این مجموعه است، با عنوان «درآمدی بر کاربرد نشانه‌شناسی در تحلیل پیام‌های تبلیغاتی؛ مطالعه موردی: آگهی‌های مطبوعاتی» نمونه‌ای از مطالعات موردی در مورد آگهی‌های مطبوعاتی که معمولاً توسط سازمان‌های روابط عمومی به رسانه داده می‌شوند را مورد تحلیل نشانه‌شناسی قرار داده است.


14- نام کتاب: مبانی و اصول روابط عمومی
نویسنده: اصغر حصیی، حبیب رزمی‌زاده
ناشر: موعود اسلام
سال انتشار: 1391

15- نام کتاب: نظریه و مفاهیم ارتباطات در روابط عمومی و روزنامه‌نگاری
نویسنده: بابک فربودنیا
ناشر: نوید مهر
سال انتشار: 1391
مروری بر کتاب: در کتاب انواع مدل‌های ارتباطی تشریح و پس از آن به انواع ارتباطات اعم از گروهی، فردی، انسانی و ... پرداخته شده است. همچنین نظریه‌پردازی‌های دانشمندان این عرصه نیز در این کتاب بررسی شده است.

16- نام کتاب: کتاب‌شناسی ارتباطات و ساختار آن
نویسنده: منصور تاجداران، محمد سالمیان
ناشر: باران اندیشه ایرانیان
سال انتشار: 1391
مروری بر کتاب: کتاب‌شناسی مذکور زیر مجموعه رشته ارتباطات (روزنامه‌نگاری، رسانه‌ها، نظریه‌های ارتباطات و خاطرات روزنامه‌نگاران، روابط عمومی، تبلیغات و ...) در سال‌های 1380 تا 1390 است و متشکل از 380 عنوان کتاب چاپ شده (تألیف و ترجمه) در زمینه ارتباطات است که به روش توصیفی تهیه شده و علاوه بر مشخصات و ساختار کتاب که شامل نام کتاب، نویسنده و مترجم، ناشر، سال انتشار و تعداد صفحات و قطع کتاب می‌باشد، چکیده‌ای از اثر با عنوان مروری بر کتاب به همراه تصویر روی جلد نیز ارائه شده است.

17- نام کتاب: کاربرد فنون مطبوعاتی در نشریه
نویسنده: سید شهاب سید محسنی
ناشر: کارگزار روابط عمومی
سال انتشار: 1391
مروری بر کتاب: این کتاب در پنج فصل: سرمقاله‌ نویسی، مقاله نویسی، مصاحبه، تهیه و تولید خبر و گزارش نویسی تدوین شده است.

18- نام کتاب: پوستر
نویسنده: قربانعلی تنگ شیر
ناشر: کارگزار روابط عمومی
سال انتشار: 1391
مروری بر کتاب: کتاب پوستر، تألیف قربانعلی تنگ شیر از سوی انتشارات کارگزار روابط عمومی به بازار کتاب عرضه شده است.

19- نام کتاب: مدیریت تولید و انتشار بروشور
نویسنده: مهدی باقریان
ناشر: کارگزار روابط عمومی
سال انتشار: 1391
مروری بر کتاب: این کتاب در پنج فصل: کلیات و مفاهیم، ساختار بروشور، صفحه‌آرایی بروشور، فرآیند تولید و انتشار بروشور و اقدامات بعد از انتشار بروشور تدوین شده است.

20- نام کتاب: استراتژی‌ روابط عمومی
نویسنده: ساندرا اولیور
مترجم: سید محمد اعرابی، مرجان فیاضی
سال انتشار: 1391
مروری بر کتاب: در عصر امروز روز به روز شاهد توجه بیشتر مدیران ارشد در سازمان‌های کوچک و بزرگ به روابط عمومی هستیم. مدیریت روابط عمومی مانند سایر کارکردهای سازمانی در دو سطح استراتژیک و عملیاتی قابل مطالعه است. کتاب استراتژی روابط عمومی با تمرکز بر نگرش استراتژیک و ارائه مفاهیم، تئوری و مطالعات موردی بر اهمیت استراتژیک روابط عمومی برای سازمان‌ها تاکید می‌کند و قصد ندارد به مدیریت عملیاتی روابط عمومی وارد شود.

21- نام کتاب: هنر در روابط عمومی
نویسنده: خداداد رضایی
ناشر: انتشارات بقیه العتره
سال انتشار: 1391
مروری بر کتاب: این کتاب در هشت بخش توسط انتشارات بقیه العتره منتشر شد. نقش هنر در روابط عمومی و بخش اداری و پشتیبانی از جمله بخش های این کتاب می باشد.

22- نام کتاب: مدیریت علمی روابط عمومی
نویسنده: دکتر احمد یحیایی ایله ای
ناشر: دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان
سال انتشار: 1391
مروری بر کتاب: کتاب مدیریت علمی روابط عمومی شاید به جرأت بتوان گفت از اولین تألیفاتی است که به صورت همه جانبه به زوایای مختلف روابط عمومی توجه داشته است.

23- نام کتاب: کتاب خلاصه مقالات دومین کنگره کارگزاران مسلمان روابط عمومی
ناشر: کارگزار روابط عمومی
سال انتشار: 1391
مروری بر کتاب: کتاب خلاصه مقالات دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شد. کتاب خلاصه مقالات دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی که روزهای 18 و 19 آذرماه در تالار وحدت برگزار شد، به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شد. این کتاب شامل چکیده مقالاتی است که به دبیرخانه علمی کنگره ارسال شده و در داوری مورد پذیرش واقع شده است .

24- نام کتاب: روابط عمومی و مدیریت شهری
نویسنده: دکتر احمد یحیایی ایله ای و مهران کفاش
ناشر: روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور
سال انتشار: 1391
مروری بر کتاب: کتاب «روابط عمومی و مدیریت شهری» توسط روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در تیراژ 2000 نسخه منتشر شد.


25- نام کتاب: مبانی کلی نظریه‌های ارتباط جمعی
نویسنده: مهناز امیرپور و شفیع بهرامیان
ناشر: جامعه‌شناسان
سال انتشار: 1391
مروری بر کتاب: کتاب مبانی کلی نظریه‌های ارتباط جمعی تالیف مهناز امیرپور و شفیع بهرامیان در 418 صفحه توسط انتشارات جامعه‌شناسان منتشر شد. این کتاب دارای شش فصل در حوزه جامعه شناسی و نظریه های ارتباطی است.

26- نام کتاب: کتاب بین المللی روابط عمومی 92-1391

ناشر: پویندگان توسعه پایدار ��" کاوشگران روابط عمومی

سال انتشار:اسفندماه 1391

 مروری بر کتاب: این کتاب با تاکید بر بدیع بودن، کاربردی بودن و درگیر شدن با نیازهای امروز جامعه روابط عمومی ایران از مهمترین شاخص های محتوایی برای انتخاب موضوعات استفاده کرده است.

علاوه بر خبرهایی بکر از گوشه و کنار دنیای روابط عمومی دارای گفت گو هایی اختصاصی با بزرگان این عرصه در جهان همچون پروفسور کروکبرگ است. در ادامه با مقالات کاربردی چون روشهای مدرن تبلیغات و روابط عمومی در دنیای اینترنت برمی خوریم.

در پایان به معرفی جدیدترین کتاب های خارجی و داخلی می پردازد که مرجع مناسبی برای جستجو و تحقیق است.

 

نشریات روابط عمومی

در سال گذشته به روال سابق انتشار نشریات تخصصی روابط عمومی زیر استمرار داشت:

 1- فصلنامه کارگزار روابط عمومی
صاحب امتیاز و مدیرمسوول: مهدی باقریان
ناشر: کارگزار روابط عمومی
در سال گذشته دو شماره از نشریه به همراه ویژه نامه هفتمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران در 120 صفحه با تحت پوشش قرار دادن خبرهای نمایشگاه و مصاحبه با مسئولان اجرایی کنفرانس و مقالات تخصصی روابط عمومی به چاپ رسید.


2- دوفصلنامه روابط عمومی الکترونیک
صاحب امتیاز و مدیرمسوول: مهدی باقریان
ناشر: کارگزار روابط عمومی


3- ماهنامه روابط عمومی

 مدیرمسوول: میرزابابا مطهری نژاد
ناشر: انجمن روابط عمومی ایران


4- تحقیقات روابط عمومی
صاحب امتیاز و مدیرمسوول: هوشمند سفیدی
ناشر: آرمان روابط عمومی

 

لوح های فشرده در زمینه روابط عمومی
1- مدیریت تشریفات کاربردی/ 4 لوح
استاد علی بیدارمغز
انتشارات کارگزار روابط عمومی
مروری بر لوح فشرده: در دنیای امروز برقراری ارتباط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی خانوادگی، منوط به رعایت اصول و آیین تشریفات است.
تشریفات نه به معنای تجمل گرایی و تجمل‌پرستی، بلکه به معنای نظم‌دهی و نظم‌بخشی در یک سازمان که روند فعالیت های منسجمی را در پیش دارد، از اصول اولیه ارتباطات اجتماعی به شمار می‌رود. تشریفات رعایت یک سری قوانین رفتاری است که نه تنها توسط نمایندگان یک کشور بلکه توسط نمایندگان و کارگزاران اکثر نظام های سیاسی و اجتماعی رعایت می‌شود و متناسب با ساختار اجتماعی و فرهنگی، ویژگی های مذهبی و تاریخی و آداب و رسوم یک کشور تغییراتی در اجرای آن به عمل می‌آید. اما در برخی از موارد رفتاری، اصول مشابهی وجود دارد که فراگیری و رعایت این اصول، به طور فراگیر و همگانی نظم را در قالب رفتاری منسجم در دستگاه ها و سازمان ها به ارمغان خواهد آورد. این مجموعه گامی کوچک در این جهت است که می‌تواند در ابعاد گوناگون زندگی، محل کار، اماکن عمومی، گفتگوهای رسمی، سفرها و... به کار آید.

2- روش های تدوین کمپین های اطلاع رسانی/ 3 لوح
احمد پاکزاد
انتشارات کارگزار روابط عمومی
روابط‌عمومی به عنوان یک بخش رسمی در هر سازمان برای آن که مورد احترام باشد و فعالیت‌های آن در جهت حمایت و رشد سازمان مؤثر واقع شود، ‌باید از همان اصولی پیروی کند که دیگر بخش‌های رسمی سازمان از جمله حقوقی،‌ مالی و‌ منابع انسانی پیروی می‌کنند. ویژگی کلیدی نقش استراتژیک روابط‌عمومی این است که بر اساس درک روشنی از سهم روابط‌عمومی و فلسفه زیربنایی و نحوه عملکرد پژوهش‏مدار آن استوار است. از سوی دیگر،‌ روابط‌عمومی تاکتیکی بر ارائه خدمات ارتباطی که توسط دیگران هدایت می‌شود تمرکز دارد.
برنامه‌ریزی استراتژیک بدین معنا نیست که همه چیز قابل کنترل است:‌ این غیرممکن است،‌ اما برنامه‌ریز را وارد فرایندی می‌سازد که به او در تعیین سهمی که می‌تواند انجام دهد،‌ چگونگی انجام و ارزیابی آن در صورت موفقیت کمک می‌کند. آن‌ها باید متوجه باشند که در این راه، سطحی از انعطاف و تعدیل عمل‌گرایانه مورد نیاز است و البته رویدادهای پیش‌بینی نشده سبب می‌شود که حتی مخالف بهترین برنامه‌ها عمل کنند. برنامه‌ریزی و مدیریت برنامه‌های استراتژیک،‌ علمی و خلاق است. فرایندی است که قوه ادراک را تحریک می‌کند،‌ احساسات را درگیر می‌سازد و قطعات سازنده را به گونه‌ای قرار می‌دهد که سبب اقدام کارا و اثربخش سازمان فرد برنامه‌ریز شود.

 

3. روابط عمومی اسلامی و ارتباطات زمان بحران در جهان متغییر رسانه ها
دکتر علی اکبر جلالی
انتشارات کارگزار روابط عمومی

این سخنرانی در تاریخ 18 آذرماه 1391 در دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی ارائه شد.

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه تصور غلط رایج در مورد روابط‌عمومی


  احساس طبیعت: عکاسی خلاقانه


  قدرت تحول‌آفرین روابط‌عمومی فراتر از روابط رسانه‌ای


  جامعه‌شناسی ارتباطات


  استراتژی سیاه روابط‌عمومی


  چه کسی پشت جنبش هوش مصنوعی مدرن است؟


  رسانه در عصر پست‌ مدرن؛ از مرگ سوژه تا ستیز با واقعیت


  در مذمت مبالغه‌گویی متخصصان روابط‌عمومی


  3 راه برای اینکه در جلسه بعدی هوشمندتر به نظر برسید


  اخبار ممنوعه


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد