درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 01:19   

حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد

  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت

  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  جوایز، مسئولیت اجتماعی شرکتی و جنجال به عنوان آهن‌ربای رسانه‌ای
  عکس ریش فتوشاپ شده مارک زاکربرگ در فضای مجازی وایرال شد
  فراتر از تبلیغات: بن‌بست پایداری در تبلیغات دیجیتال
  روابط‌عمومی و ارتباطات در روز زمین 2024: مسئولیت‌ها، کارکردها و نقش‌ها
  پیش‌بینی 2024: هفت روند روابط‌عمومی که امسال اهمیت خواهند داشت
  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی
  دنیای روابط‌عمومی فراتر از کنفرانس‌های مطبوعاتی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 28254صفحه نخست » شنبه، 30 بهمن 1395 - 11:47
پنج اقدام موثر برای شکوفایی سازمان با ابزار هوش مصنوعی
هوش مصنوعی زمینه‌ساز بازتعریف اصول مدیریتی
هشدارهای بسیاری مبنی بر پتانسیل هوش مصنوعی در بر هم زدن ساختار نیروی انسانی به‌ویژه در مشاغلی که به‌راحتی قابل خودکارسازی هستند، مطرح شده است. اما مدیران تمامی سطوح در سازمان‎ها مجبور به انطباق هر چه بیشتر با دنیای ماشین‎های هوشمند خواهند بود.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، هشدارهای بسیاری مبنی بر پتانسیل هوش مصنوعی در بر هم زدن ساختار نیروی انسانی به‌ویژه در مشاغلی که به‌راحتی قابل خودکارسازی هستند، مطرح شده است. اما مدیران تمامی سطوح در سازمانها مجبور به انطباق هر چه بیشتر با دنیای ماشینهای هوشمند خواهند بود. در واقع، باور عمومی بر این است که هوش مصنوعی به‌زودی قادر خواهد بود وظایف اداری را که بخش اعظم زمان مدیران را به خود اختصاص می‏دهد، بهتر، سریعتر و با هزینه کمتر انجام دهد. مدیراناز مدیران عملیاتی تا مدیران ارشد اجرایی- چگونه میتوانند در عصر هوش مصنوعی به حیات شغلی خود ادامه دهند؟ به‌منظور یافتن پاسخی برای این پرسش، ۱۷۷۰ مدیر از چهارده کشور جهان بررسی شده و با ۳۷ مدیر ارشد اجرایی فعال در حوزه تحولات دیجیتال مصاحبه‌ای انجام گرفته است. با تحلیل اطلاعات به دست آمده، پنج اقدام موثر شناسایی شدند.

 

 

اقدام اول-کارهای اداری را به هوش مصنوعی بسپارید

بر اساس بررسیهای انجام شده، مدیران تمامی سطوح بیش از نیمی از زمان خود را صرف هماهنگیهای اداری و کنترل وظایف میکنند (برای مثال، یک مدیر ساده در یک فروشگاه یا یک پرستار ارشد در یک مرکز پرستاری باید به صورت مستمر شیفتهای کاری کارکنان را به‌دلیل جابه‌جاییهای اضطراری، بیماری یا برنامه سفر آنان، تحت نظر داشته باشد). اینها از جمله مسوولیت‌هایی هستند که مدیران انتظار دارند با ظهور هوش مصنوعی دچار تحولات شوند. این انتظار چندان دور از دسترس هم نیست: هوش مصنوعی تمامی این وظایف را خودکار خواهد کرد.گزارش‌نویسی نمونهای دیگر است. خبرگزاری آسوشیتدپرس به کمک روباتهای نرم‌افزاری گزارشهای خود را از ۳۰۰ مورد به ۴۴۰۰ افزایش داد. کاربرد فناوری با آزاد کردن زمان خبرنگاران امکان تهیه گزارشهای تحقیقی و تفسیری را فراهم کرد. تصور کنید فناوریهای مشابه در آینده بتوانند پیشنویس گزارشهای مدیریتی شما را تهیه کنند. در واقع، این کار برای تهیه برخی گزارشهای تحلیلی مدیریتی انجام میشود. اخیرا موسسه تحلیل اطلاعات Tableau اعلام کرده است که با‏ Narrative Science، شرکت ارائه‌دهنده ابزارهای مجهز به زبان طبیعی، همکاری‌هایی را آغاز کرده است. نتیجه این همکاری ابزار Narratives است که در قالب برنامههای افزودنی Chrome به صورت خودکار توضیحاتی نوشتاری برای طرح‌های گرافیکی شرکت Tableau ارائه میکند. مدیران بررسی شده نگاه مثبتی نسبت به تغییرات مذکور دارند: ۸۶ درصد آنها بر این باورند که از توسعه نقشهای نظارتی و گزارشدهی هوش مصنوعی در سازمان حمایت خواهند کرد.

 

اقدام دوم- تمرکز بر داوری

اغلب تصمیمات مستلزم ایجاد نگرشی فرای توان هوش مصنوعی در بهرهبرداری از اطلاعات هستند. مدیران همواره از دانش خود در زمینه پیشینه و فرهنگ سازمان و همچنین انعکاسهای اخلاقی استفاده میکنند. این جوهره قضاوت انسان است؛ کاربرد تجربه و تخصص برای نقد تصمیمات و اقدامات مهم و حیاتی. مدیران بررسی شده مهارتهای‏ قضاوت محور نظیر تفکر خلاقانه و تجربی، تحلیل و تفسیر اطلاعات و توسعه استراتژی را سه مهارت از چهار مهارت جدید مورد نیاز برای کسب موفقیت در آینده می‌دانند.همان‌طور که لین تامپسون، مدیر خدمات ERP واحد فناوری اطلاعات نیروی دریایی ایالات متحده اشاره می‌کند: «مدیران از هر اقدامی که با هدف قضاوت انجام شود با عنوان الزامی برای اجرای قوانین یاد میکنند و اگر یکی از وعدههای بالقوه یادگیری ماشینی کمک به تصمیم‌گیرندگان باشد، پس باید فناوری را به عنوان ابزاری برای پشتیبانی از مدیران قلمداد کنیم نه جایگزینی برای آنان

 

اقدام سوم- ماشین‌های هوشمند در جایگاه همکاران

مدیرانی که «هوش مصنوعی را به‌عنوان هم قطاران خود در سازمان قلمداد میکنند به این نتیجه رسیدهاند که نیازی به مبازره با یک ماشین وجود ندارد». درحالی‌که قضاوتهای انسانی را نمی‌توان اتوماتیک‏سازی کرد، اما ماشینهای هوشمند میتوانند دستاوردهای بسیاری در این زمینه داشته باشند که از آن جمله میتوان به نقش سیستمهای پشتیبان تصمیم‌گیری داده محور و همچنین فعالیتهای اکتشافی و تحقیقاتی آنها اشاره کرد. در واقع، ‏ ۷۸ درصد از مدیران بررسی شده‏ اظهار کرده‏اند به توصیههای سیستمهای هوشمند در اتخاذ تصمیمات مرتبط با کسب وکار در آینده اعتماد خواهند داشت.شرکت Kensho Technologies ارائه‌دهنده نسل جدیدی از خدمات تحلیل سرمایهگذاری از جمله شرکتهایی است که تلاش می‏کند از چنین فرصتهایی بهره‌برداری کند. سیستم این شرکت به مدیران اجازه می‏دهد سوالات مربوط به سرمایهگذاری را به زبان انگلیسی ساده مطرح و پاسخهایی را در زمانی کوتاه و چند دقیقهای دریافت کنند. تصور مهارتهای چنین فناوریهایی در پشتیبانی از مدیران و تیمهای مدیریتی در ارزیابی عواقب تصمیمات و بررسی سناریوهای مختلف هیجان انگیز به نظر می‌رسد.این کارمندان مجازی نه تنها در سازمان کار خواهند کرد، بلکه به مدیران در تعامل با ماشینهای هوشمند از طریق گفت‏وگو یا سایر پلت‌فرمهای ارتباطی بصری کمک خواهند کرد. هوش مصنوعی در گذر زمان به مهمترین و در دسترس‌ترین دستیار و مشاور مدیران تبدیل خواهد شد.

 

اقدام چهارم- خلاق باشید

درحالی‌که مدیران دارای مهارتهای خلاقانه از جمله ارکان اصلی سازمان‌ها به‌شمار می‌روند، شاید کاربردی‌ترین توانایی آنان تقویت خلاقیت اطرافیان باشد. چنین مدیرانی با کنار هم قرار دادن ایدههای متضاد آنها را به راه‌حل‌هایی یکپارچه، کاربردی و جذاب تبدیل میکنند. آنان تفکر طراحانه را در روح تیم‌ها و سازمان میدمند. یک‌سوم مدیران شرکت‌کننده در تحقیقات ما تفکر خلاقانه و تجربی را مهارت اصلی مورد نیاز برای کسب موفقیت در عصر حکمرانی هوش مصنوعی می‌دانند.در یکی از مصاحبه‌ها، پیتر هارمر، مدیرعامل شرکت Insurance Australia Group، ‏ بر نیاز به مدیرانی که زمینه‌های پرورش خلاقیت مشارکت‌جویانه را فراهم میکنند، تاکید داشت: «ما به افرادی نیاز داریم که میتوانند ایدههایی جدید از دل ایده‌ها ایجاد کنند

 

اقدام پنجم-‏ ایجاد شبکهها و مهارتهای اجتماعی

مدیران در این بررسی از ارزش مهارت قضاوت در فضای شغلی به خوبی اطلاع داشته و بر آن تاکید داشتند. اما آنان در عین حال مهارتهای اجتماعی و نقش مهم آن در ایستادگی آنان در قبال تحولات ناشی از هوش مصنوعی را نادیده میگیرند. درحالی‌که مدیران از فناوری برای بهره‌برداری از دانش نیروی انسانی خود، مشتریان و جوامع مختلف بهره‌برداری میکنند، باید‏ قادر به بهرهبرداری از بینشها، چشم‌اندازها و نگرشهای متنوع نیز باشند.

 

پیش به سوی موفقیت

هوش مصنوعی در نهایت ثابت خواهد کرد که ارزانتر، کارآمدتر و به‌طور بالقوه نسبت به انسان عادلانه عمل میکند. اما چنین سناریویی نباید به دغدغهای برای مدیران تبدیل شود. حضور هوش مصنوعی فقط به معنی تغییر تمرکز مسوولیت‌های مدیران بر وظایفی است که فقط انسانها قادر به انجام آن هستند. نگارش گزارشهای درآمدی یکی از این وظایف است، اما تهیه پیام‌هایی که منجر به جلب همکاری نیروی انسانی سازمان شود، فقط و فقط کار مغز انسان است. پیگیری برنامهها و منابع ممکن است به‌زودی در حوزه وظایف ماشینهای هوشمند قرار بگیرد. اما تهیه پیشنویس استراتژی بدون شک پدیده‌ای انسانی است. ظهور هوش مصنوعی صرفا با هدف گسترش اتوماسیون اداری و نه برای جایگزین شدن با نیروی انسانی بوده است.اگر کاستی‌های سازمان در زمینه مهارتهای تحلیلی یک نشانه باشد، سازمان‌ها نمی‌توانند برای جلب تمایل کارکنان نسبت به همکاری با ماشین‌های هوشمند منتظر بمانند. رهبران باید اقدامات زیر را برای آماده‌سازی سازمان و تیمهای تحت مدیریت خود برای سپردن وظایف بیشتر به ماشینهای هوشمند انجام دهند:

جست‏وجوی اولیه:‏ به‌منظور حرکت در مسیری نامشخص و مبهم، مدیران باید تجربه کار با هوش مصنوعی را داشته باشند و بینشهای حاصل از آن را به چرخههای تجربی انتقال دهند.

اتخاذ شاخص‌های کلیدی عملکرد برای انطباق بیشتر:‏ هوش مصنوعی معیارهای جدیدی را برای کسب موفقیت تعریف خواهد کرد. مهارت‌های مشارکت‌جویانه، اشتراک‌گذاری اطلاعات، آزمایش، یادگیری و تصمیم‌گیری تاثیرگذار.

توسعه استراتژی‌های آموزش و استخدام برای‏ تقویت مهارت‌های خلاقانه، مشارکتی و قضاوتی: رهبران باید نیروی انسانی و تیم‌های مدیریتی متنوعی را تربیت کنند که از توان ایجاد توازن میان تجربه و هوش خلاقانه و اجتماعی برخوردار باشند.

درحالی‌که تحولات مذکور به یکباره پدید نمی‌آیند، اما سرعت توسعه قابل توجه بوده و پیامدهای آن بسیار گسترده‌تر از تصورات مدیران ارشد اجرایی است. مدیرانی که از مهارت ارزیابی ویژگیهای نیروی کار آینده برخوردار باشند، میتوانند خود را برای استقبال از فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی آماده کنند. مسلما این یک فرصت بکر برای شکوفایی هرچه بیشتر سازمان شما هم خواهد بود.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره 3987

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  ارتباطات ترکیبی


  کسی غلطی می‌کند و کسی به غلط جواب می‌دهد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد