شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- یکی از عمدهترین وظایف واحدهای روابط عمومی در تمامی سازمانها اطلاعرسانی و آموزش است. در زمینه اطلاعرسانی، روابطعمومی تلاش میکند تا در دو بعد درونی و بیرونی وظیفه خود را انجام دهد. مطمئناً ارباب رجوع فکر میکند هرگاه به سازمانی مراجعه کند همه افراد باید در خدمت او باشند و کار و امور مرتبط با او را به نحو مطلوب و موثر انجام دهند.
در یک دستهبندی کلی میتوان خواستهها و انتظارات ارباب رجوع را به دو بخش تقسیم کرد:
الف:خواستههای مشروع: مجموعهای از خواستهها و انتظارات اطلاق میشود که در چارچوب قوانین و مقررات سازمان قابل تحقق باشد. ارباب رجوع میخواهد این بخش از خواستههایش با سرعت و کیفیت مناسب برآورده شود.
ب: خواستههای نامشروع: مجموعهای از خواستهها و انتظارات را شامل میشود که در چارچوب قوانین و مقررات سازمان قابل تحقق نیست ولی ارباب رجوع انتظار دارد کارکنان سازمان مقررات را نادیده انگاشته و با تطمیع و روشهای دیگر سعی میکند به خواسته غیرقانونی خود برسد. قطعاً راضی کردن ارباب رجوع در این زمینه، کاری غیراخلاقی و غیرقانونی قلمداد میشود و میتواند پیامدهای ناگواری را برای مسئول مربوطه به همراه داشته باشد.
وظیفه و رسالت اصلی روابط عمومی در این مقوله، مشخص کردن زمینههای کاری و شیوههای مطلوب و مناسب برخورد با ارباب رجوع در سازمان و اجرای دقیق طرح تکریم با رضایت خاطر متصدی مربوطه است و این امر انجامپذیر نیست مگر با زمینهسازی مناسب برای اجرای طرح. به عبارتی حتی اگر بخشنامه و دستورالعملهای مربوطه دقیق و مناسب طراحی شده باشند تا زمانی که بستر و زمینه استقرار طرح تکریم توسط واحدهای روابطعمومی آماده نشده باشد نمیتوان به اجرای موفقیتآمیز طرح مذکور دل بست.
بنابراین در فرآیند مردمسالاری باید بدانیم وظیفهمان در برابر مردم چیست و از سوی دیگر مردم چه نقشی در برابر ما ایفا میکنند. به بیان سادهتر روابطعمومی موظف است برای مردم، ارباب رجوع و کارمندان مشخص کند جایگاه روابطعمومی و مردم در این فرآیند ارتباطی کجاست؟ اجرای طرح تکریم و تاکید مسئولان و دستاندرکاران بر اجرای دقیق آن میتواند در این زمینه یاریرسان باشد. بررسیهای زیادی لازم است تا اجرای این طرح در قالب شعار محدود نماند.
|