شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- روابط عمومی دیجیتال بسیار متفاوت از روابط عمومی سنتی است. در عین حال که اصول اساسی این دو مشابه هم هستند، اما روندها و تکنولوژی به ما روش های جدیدی می دهد. اگر تصور می کنید می توانید از استراتژی خسته قدیمی برای حصول نتایج استفاده کنید، باید در تصورات تان تجدید نظر کنید.
در اینجا فهرستی از روندها و عملکرد های روابط عمومی دیجیتال که شما می توانید با استفاده از آن ها استراتژی های کسب و کار خود را به روز نگه دارید، ارائه شده است:
• فهرست رسانه ها و تاثیر گذاران خود را بسازید
شما چه یک موسسه روابط عمومی، یا یک تبلیغات چی، استخدام کرده باشید و چه پرسنل داخلی روابط عمومی در شرکت خود داشته باشید، فهرست سازی، سنگ بنای استراتژی های روابط عمومی های آنلاین شماست. گردآوری فهرستی از تاثیرگذاران، روزنامه نگاران، منتقدان محصول و تولیدکنندگان، اولین گام اساسی در راه اندازی فعالیت های روابط عمومی آنلاین شما می باشد. شما می توانید فهرست را به صورت دستی، و با جستجو در تاثیرگذارانی که می خواهید هدف قرار دهید، توسعه دهید، و یا از پایگاه داده های آنلاین برای تهیه فهرست های جامع تر استفاده نمائید. سرویس هایی مانند Meltwater و Cision، به برای شما دسترسی به اطلاعات تماس رسانه ای را فراهم می نمایند. آن ها به شما اجازه جستجو بر اساس صنعت، منطقه و نشر، می دهند.
• از رسانه های اجتماعی برای جذب تاثیرگذاران مطرح و برجسته استفاده کنید
یک فهرست روابط عمومی نه تنها شامل رسانه ها و منتقدان است، بلکه شامل تاثیرگذاران دارای دنبال کنندگان فراوان در رسانه های اجتماعی نیز می شود. در شرایطی که همه چیز آنلاین اتفاق می افتد، یک همگرایی بین رسانه های اجتماعی و جهان روابط عمومی بوجود آمده است. امروزه، پیدا کردن تاثیرگذاران در اینستاگرم، توییتر، فیس بوک، و یا سایر پلت فرم هایی که برند شما هدف قرار داده است، به یک هنجار بدل شده است.
برای جلب توجه تاثیرگذاران، به یاد داشته باشید که تعامل بسیار مهم است. توییت مجدد توییت آن ها، لایک کردن به روز رسانی های آن ها، و دوباره نویسی پست های آن ها، همگی در این امر کمک کننده می باشند. این تیم شماست، شما باید از آن روابط حمایت نموده و آن ها را در جهت موثر بودن پرورش دهید.
• اتاق مطبوعات دیجیتال خود را به حداکثر برسانید
به طور سنتی، زمانی که شما یک کنفرانس خبری برگزار می کنید، همه در اتاق کنفرانس خبری جمع شده تا مشتاقانه در انتظار اعلام خبر شما باشند. به طور مشابه، هنگامی که شما یک خبر مهم برای گزارش امروز دارید، می توانید ابتدا آن را در وب سایت خود فریاد بزنید، و سپس از طریق رسانه های اجتماعی، برای افزایش تاثیر خودتان.
مطمئن شوید که تاثیرگذاران و افراد رسانه ای شما، زمانی که به اتاق مطبوعاتی آنلاین شما مراجعه می نمایند، احساس راحتی می کنند. این کار مثل آن است که آن ها را دعوت به یک کنفرانس مطبوعاتی کرده اید. اگر آن ها به راحتی قادر به دریافت اطلاعات مورد نیاز خود باشند، می توانند از آن اطلاعات در هنگام نوشتن داستان ها، مقاله ها و بلاگ های خود استفاده نمایند. اطلاعات باید سازماندهی شوند، به طوری که کسانی که نیاز به پیدا کردن آن دارند بتوانند به سرعت این کار را انجام دهند.
• از سرویس های خبری معتبر و قابل اطمینان برای انتشار اخبار خود استفاده کنید
اگر شرکت شما یک اطلاعیه مهم دارد که می خواهید از طریق انتشار رسانه ای و در خوراک اخبار دریافت شود، پس شما علاوه بر ارسال اخبار به فهرست رسانه های خود، نیاز به استفاده از یک سرویس خبری آنلاین دارید. استفاده از سرویس خبری همچنین به شما کمک خواهد تا بکلینک (لینک دهنده) بدست آورده و بهینه سازی موتورهای جستجوگر خود را تقویت نمائید.
سرویس های انتشار (توزیع) روابط عمومی دیجیتال متعددی وجود دارند که شما می توانید از آن ها استفاده کنید. احتیاط کنید که فقط به واسطه جذابیت خدمات تخفیفی یک سرویس، وسوسه نشوید. بسیاری از متخصصین رسانه ها و نشریات، از سرویس های خبری مورد اعتماد مانند Business Wire و PR Newswire استفاده می کنند.
همچنین، به خاطر داشته باشید که سرویس های خبری از فیدهای RSS --Real Simple Syndication -- به عنوان یک روش توزیع محتوا در طیف وسیعی از سایت های متراکم و به هم پیوسته و به منظور ایجاد بکلینک، استفاده می نمایند. گوگل (GOOG) و دیگر موتورهای جستجو، این جمع آوری کننده ها را به همان بزرگی که هستند، رتبه بندی نمی کنند، بنابراین مزایای بهنیه سازی موتورهای جستجوگر به بزرگی حد تصور شما نیست. سرویس های خبری معتبرتر بکلینک قابل احترام تری برای استراتژی های بهنیه سازی موتورهای جستجو در اختیار شما قرار خواهد داد.
• از رسانه های اجتماعی برای هدف قرار دادن رسانه ها استفاده نمائید
شما می توانید رسانه ها و تاثیرگذاران را با استفاده از رسانه های اجتماعی هدف قرار دهید. از مخاطبان سفارشی و مخاطبان مشابه، برای ارسال پیام های شدیدا نیازمند توجه به رسانه ها و تاثیرگذارانی که می خواهید تحت تاثیر قرار دهید، استفاده نمائید. در این راه، به رسانه هایی که می خواهید پیام خود را در آن گسترش دهید، مانند هر مخاطب دیگر نگاه کنید. شما می توانید پیام های خاص را به سادگی به آن ها انتقال داده و به شیوه های خلاقانه ای به آن ها دست یابید.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|