یکی از ابزارهای نوین و ساده اطلاع رسانی در عصرها حاضر استفاده از تکنولوژی پیام کوتاه (SMS) و همراه تصویر (MMS) است که به رسانه کوچک شخصی نیز تعبیر میشود. فراگیری این روش تا بدان حد توسعه و گسترش یافته است که روزانه میلیونها پیام کوتاه از این طریق از سوی سازمانها، دستگاهها و موسسات برای مخاطبان ارسال میشود. بهرهمندی اکثریت قریب به اتفاق افراد جامعه به تلفن همراه این قابلیت را با روندی افزایشی چشمگیری همراه ساخته و این فرصت مناسبی را در اختیار نیز قرار داده که از این ابزار رسانهای موثر نیز استفاده را به عمل آمده و پیامها و دیدگاه ها در اسرع وقت و با کمترین هزینه ممکن برای مخاطبان بیشمار ارسال گردد و از سوی دیگر با ارائه تنها یک شماره انبوهی از پیامهای و بازخوردهای مخاطبان را دریافت کنند، قابلیت اطلاع رسانی و اطلاع یابی ازمهمترین مزایای این رسانه کوچک شخصی است که بدون فراهم آمدن لوازم و تجهیزات خاص میتواند آن را عملیاتی و به کار برد. ارسال خبرهای کوتاه، تبریک و تسلیت، دعوت به برنامهها و مراسمهای مختلف و اطلاعرسانی عمومی از جمله رویکردهای اطلاع رسانی از طریق ابزار SMS میباشد.
در عین حال مزایای چون ارزان بودن آن در مقایسه با تعداد بازدید کنندگان پیام، سهل الوصل بودن و امکان تولید و ارسال پیام در هر وقت از شبانه روز ،ساده بودن آن از لحاظ آماده سازی محتوا، آماده سازی متن یک پیامک در یک دقیقه و قدرت بی نهایت در سرعت ارسال و پوشش دهی و از همه مهمتر داشتن صرفه اقتصادی بسیار بالا در مقایسه با سایر ابزارهای اطلاع رسانی ارسال یک پیامک به هزاران نفر با حداقل هزینه و اطمینان خاطر از دریافت پیام مذکور از دیگر قابلیتهای موثرابزار پیامک یا SMS است.
قابلیت خوب دیگر این رسانه شخصی تعامل بودن آن است. شما میتوانید نظر مخاطبان خود را پرسیدن و ظرف چند ساعت از صدها هزار نفر نظرسنجی دقیق به عمل آورد. همچنین به راحتی میتوان گروه هدف را انتخاب و فقط برای آن گروه خاص پیام فرستاد. آنچه بیش از همه در استفاده موثر از این فنرسانهای باید در نظر مجریان آن قرار گیرد تولید پیامهای کوتاه، غنی و اثربخش است به عبارتی دیگر به جهت محدودیت در استفاده از تعداد واحدهای زیاد در سیستم پیامک باید تدابیر اندیشیده شود که در پیامها با حداقل کلمات بیشترین مفهوم را دارا باشند، تا هم سرعت انتقال پیام افزایش یافته و هم مخاطبان به صورت سهلتری پیام را دریافت را درک کنند. همچنین قابلیت MMS که هنوز فراگیری لازم را در کشور پیدا نکرده، نسل پیشرفتتر سرویس SMS است که همانطور که عنوان شد امکان ارسال پیامهای تصویری، فایلهای گرافیکی، انیمیشنها، کلیپهای ویدئویی، کارت ویزیت، کارت پستال و ... را برای مخاطبان میسر و امکانپذیر می سازد که در نوع خود یک اطلاعرسانی آسان، سریع، جذاب و تاثیر بسیار بالا بر گروههای مختلف مخاطب قلمداد میشود.
رسانه های نوشتاری و تصویری
یکی از ابزارهای نوین و ساده اطلاع رسانی در عصرها حاضر استفاده از تکنولوژی پیام کوتاه (SMS) و همراه تصویر (MMS) است که به رسانه کوچک شخصی نیز تعبیر میشود. فراگیری این روش تا بدان حد توسعه و گسترش یافته است که روزانه میلیونها پیام کوتاه از این طریق از سوی سازمانها، دستگاهها و موسسات برای مخاطبان ارسال میشود. بهرهمندی اکثریت قریب به اتفاق افراد جامعه به تلفن همراه این قابلیت را با روندی افزایشی چشمگیری همراه ساخته و این فرصت مناسبی را در اختیار نیز قرار داده که از این ابزار رسانهای موثر نیز استفاده را به عمل آمده و پیامها و دیدگاهها در اسرع وقت و با کمترین هزینه ممکن برای مخاطبان بیشمار ارسال گردد و از سوی دیگر با ارائه تنها یک شماره انبوهی از پیامهای و بازخوردهای مخاطبان را دریافت کنند، قابلیت اطلاع رسانی و اطلاع یابی ازمهمترین مزایای این رسانه کوچک شخصی است که بدون فراهم آمدن لوازم و تجهیزات خاص میتواند آن را عملیاتی و به کار برد. ارسال خبرهای کوتاه، تبریک و تسلیت، دعوت به برنامهها و مراسمهای مختلف و اطلاعرسانی عمومی از جمله رویکردهای اطلاع رسانی از طریق ابزار SMS میباشد.
در عین حال مزایای چون ارزان بودن آن در مقایسه با تعداد بازدید کنندگان پیام، سهل الوصل بودن و امکان تولید و ارسال پیام در هر وقت از شبانه روز ،ساده بودن آن از لحاظ آماده سازی محتوا، آماده سازی متن یک پیامک در یک دقیقه و قدرت بی نهایت در سرعت ارسال و پوشش دهی و از همه مهمتر داشتن صرفه اقتصادی بسیار بالا در مقایسه با سایر ابزارهای اطلاع رسانی ارسال یک پیامک به هزاران نفر با حداقل هزینه و اطمینان خاطر از دریافت پیام مذکور از دیگر قابلیتهای موثرابزار پیامک یا SMS است.
قابلیت خوب دیگر این رسانه شخصی تعامل بودن آن است. شما میتوانید نظر مخاطبان خود را پرسیدن و ظرف چند ساعت از صدها هزار نفر نظرسنجی دقیق به عمل آورد. همچنین به راحتی میتوان گروه هدف را انتخاب و فقط برای آن گروه خاص پیام فرستاد. آنچه بیش از همه در استفاده موثر از این فنرسانهای باید در نظر مجریان آن قرار گیرد تولید پیامهای کوتاه، غنی و اثربخش است به عبارتی دیگر به جهت محدودیت در استفاده از تعداد واحدهای زیاد در سیستم پیامک باید تدابیر اندیشیده شود که در پیامها با حداقل کلمات بیشترین مفهوم را دارا باشند، تا هم سرعت انتقال پیام افزایش یافته و هم مخاطبان به صورت سهلتری پیام را دریافت را درک کنند. همچنین قابلیت MMS که هنوز فراگیری لازم را در کشور پیدا نکرده، نسل پیشرفتتر سرویس SMS است که همانطور که عنوان شد امکان ارسال پیامهای تصویری، فایلهای گرافیکی، انیمیشنها، کلیپهای ویدئویی، کارت ویزیت، کارت پستال و ... را برای مخاطبان میسر و امکانپذیر می سازد که در نوع خود یک اطلاعرسانی آسان، سریع، جذاب و تاثیر بسیار بالا بر گروههای مختلف مخاطب قلمداد میشود.
تاریخچه
پیامک یا اساماس (به انگلیسی: Short Message Servic) (با نماد اختصاری SMS) (به معنی سرویس پیام کوتاه) سرویسی برای تبادل پیامهای متنی از طریق تلفنهای همراه (و برخی وسیلههای همراه دیگر مانند رایانه جیبی) و گاه برای رایانههای شخصی) است. پیام کوتاه یکی از فعالیتهای پرسود برای شرکتهای مخابراتی محسوب میشود و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۱۲ درآمد حاصل از این خدمات به ۶۷ میلیارد دلار در سال برسد.
این تکنولوژی در سال ۱۹۹۲ در گروه سما تلکام شرکت مخابراتی ودافون در انگلیس اختراع شد. نیل پاپورت یکی از مهندسین این شرکت که در ساخت این تکنولوژی مشارکت داشت در ۳ دسامبر ۱۹۹۲ اولین پیام کوتاه را فرستاد. در آن زمان تلفنهای همراه صفحه کلید نداشتند و برای نوشتن پیام کوتاه از کامپیوتر استفاده شد. این سیستم در واقع به عنوان یک پیجر اداری برای گزارش رفتوآمد مدیران شرکتها به منشی و دبیرخانه طراحی شده بود اما به مرور زمان استفاده از آن گسترش یافت به طوریکه تا بیست سال بعد نقشی محوری در نحوه برقراری ارتباط میان انسانها پیدا کرد. در سال ۲۰۱۱ حدود ۱۵۰ میلیارد پیام کوتاه فقط در بریتانیا ارسال شده است.
پیامک از سال ۱۳۸۱ وارد ایران شد و تا پنج سال بعد فقط از نام اختصاری انگلیسی اساماس برای آن استفاده میشد. در سال ۸۶ فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی واژههای پیامک و پیام کوتاه را به عنوان برابرهای فارسی این واژه تصویب کرد.
مت مکونن خالق پیامک است. وی ایده ارسال پیام کوتاه از طریق شبکههای موبایل را مطرح کرد. «مکونن» همواره از اینکه به عنوان خالق پیامک نامیده شود سرباز میزد و معتقد بود ارایه این فناوری حاصل تلاش و خرد جمعی بوده است. وی در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۴ (۱۰ تیر ۱۳۹۴) در ۶۳ سالگی و پس یک دوره مبارزه با بیماری درگذشت.
|