شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، طبق لیست Brand Finance Global 500 list، شرکت گوگل با ارزشی معادل 109 میلیارد دلار، برای 5 سال پیاپی بهعنوان ارزشمندترین شرکت جهان انتخاب شد و شرکت اپل با ارزش 107 میلیارد دلار، در جایگاه دوم قرار دارد. در این گزارش اعلام شد اپل نتوانسته در رقابت با شرکتهایی مانند سامسونگ و هوآوی، چندان موفق عمل کند و این در حالی است که اپل این هفته اعلام کرده است که در سه ماهه اخیر، بالاترین درآمد را از ابتدای ایجاد این شرکت تاکنون، تجربه کرده است. شرکت گوگل بهعنوان اصلیترین موتور جستوجو با افزایش درآمد 20 درصدی، همچنان در صدر و بیرقیب است.
در جایگاه سوم لیست باارزشترین شرکتها، آمازون قرار دارد. ارزش این شرکت با 53 درصد افزایش، 106 میلیارد دلار است. شرکتهای AT & T و مایکروسافت به ترتیب، در جایگاه چهارم و پنجم قرار دارند. ارزش شرکت سامسونگ با 13 درصد افزایش نسبت به سال گذشته، به 66 میلیارد دلار رسید و فیسبوک با ارزشی معادل 62 میلیون دلار و افزایش 82 درصدی نسبت به سال گذشته، به جایگاه نهم دست پیدا کرد. شرکتهای چینی هم در این بین، بیشترین نرخهای رشد را از خود نشان دادند. Alibaba با ارزشی معادل 35 میلیارد دلار و با افزایش 94 درصدی، به جایگاه بیست و سوم دست پیدا کرد. Tacent از خود میزان رشد 124 درصدی را نشان داد و با ارزش 22 میلیارد دلار، به جایگاه چهل و هفتم دست پیدا کرد. شرکت WeChat نیز با افزایش 103 درصدی، به ارزشی معادل 13 میلیارد دلار دست پیدا کرد و در جایگاه صدم این لیست قرار گرفت. در این جدول ردهبندی، نام شرکتهای چینی در 100 کشور برتر، زیاد به چشم میخورد، جایگاه دهم ویازدهم این لیست را شرکتهای چینی ICBC Bank و China Mobile به نام خود ثبت کردهاند.Lego با کنار زدن Disney، بهعنوان قدرتمندترین نام تجاری در این رتبهبندی انتخاب شد. لیست500 The Brand Finance Global، هرساله برترین برندها را از نظر قدرت و سرمایه، معرفی میکند.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره 3976
|