درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
دوشنبه، 28 مرداد 1398 - 21:23   

امروزه روابط عمومی بیش از هر چیز، نیاز به تفکر دارد

  امروزه روابط عمومی بیش از هر چیز، نیاز به تفکر دارد


ادامه ادامه مطلب یک

داوود ریواز انسانی شریف و ارتباط گری حرفه‌ای بود

  داوود ریواز انسانی شریف و ارتباط گری حرفه‌ای بود


ادامه ادامه مطلب دو

چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی

  چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فیسبوک چرا و چگونه پیام‌های صوتی کاربرانش را شنود می‌کرد؟

  فیسبوک چرا و چگونه پیام‌های صوتی کاربرانش را شنود می‌کرد؟


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  سرپرست معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم: روابط عمومی‌ها، اتاق فکر دستگاه‌های اجرایی قم شوند
  معاون بازرگانی «تهران رسانه» منصوب شد
  بحث‌های درونی استقلال با ضعف روابط‌عمومی رسانه‌ای شد
  تشویق خلاقیت
  درس اخلاق روابط عمومی، احترام به "هک بزرگ"
  فیسبوک چرا و چگونه پیام‌های صوتی کاربرانش را شنود می‌کرد؟
  آمازون کالاهای به فروش نرفته را به خیریه اهدا خواهد کرد
  ۷۰ درصد توان خود را باید برای شنیدن حرف مردم بگذاریم
  نظرات مردمی را به گوش روسای سازمان می رسانیم تا در تصمیم سازی ها مدنظر قرار گیرد
  نشست روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی با خبرنگاران لرستان
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 27994صفحه نخست » فناوری نوجمعه، 15 بهمن 1395 - 12:25
خطر پوپولیسم دیجیتال 
در گفتگو با اوربیناتی استاد علوم سیاسی دانشگاه کلمبیا در نیویورک - از آنجا که تقریبا غیرممکن است بتوان مردم را متقاعد کرد پیام‌های ترامپ را نخوانند و نادیده بگیرند، ایراد اول متوجه رسانه‌های عادی تاکنونی مانند روزنامه‌ها و فرستنده‌های تلویزیونی است که نقش بزرگی در پیروزی ترامپ داشتند و دارند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- شبکه‌های اجتماعی به میانبر سیاستمداران در مسیر رودررویی با توده مردم تبدیل شده‌اند. فیلیپ فِلش، نویسنده مقالات فلسفی درباره توئیتر پراکنی ترامپ با نادیا اوربیناتی، استاد علوم سیاسی دانشگاه کلمبیا گفت‌وگو کرده است.


نخستین بار در سال ۲۰۱۱ "اندیشکده دِموس" Think tank Demos پژوهش‌ها و بررسی خود را از حضور عوامگرایان دست راستی در اروپا منتشر کرد. این تحقیق داده‌های ۱۲ هزار کاربر که هوادار یا عضو حزب‌های دست راستی بودند را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که اکثر هواداران حزب‌ها و شخصیت‌های عوام‌گرا و فعال در شبکه‌های اجتماعی، مردان جوان بیکار هستند و افزون بر حضور در شبکه‌های مجازی در تظاهرات و اجتماعات عوام‌گرایان هم شرکت می‌کنند.
 
با حضور دونالد ترامپ به صحنه سیاست از قرار برگ تازه‌ای در استفاده از شبکه‌های اجتماعی به ویژه توییتِر برای جذب توده‌ها گشوده شده است. 


فیلیپ فِلش Felsch نویسنده مقالات فلسفی برای "مجله فلسفه" چاپ برلین درباره توییتِر پراکنی دونالد ترامپ و پندار دموکراسی مستقیم از طریق شبکه‌های اجتماعی، با نادیا اوربیناتی Urbinati گفت‌وگو کرده است. خانم اوربیناتی استاد علوم سیاسی در دانشگاه کلمبیا در نیویورک است و سال‌هاست که به پژوهش در زمینه سازوکارهای نوین دموکراسی می‌پردازد. 


خانم اوربیناتی، رئیس جمهور تازه آمریکا، دونالد ترامپ، نام خود را "ارنِست هِمینگوِی ۱۴۰ حرفی" گذاشته و افکار عمومی بین‌المللی را یکپارچه به پیام‌های توییتری خود متوجه ساخته است. معنی و اهمیت این پدیده برای دموکراسی در غرب چیست؟ 

اوربیناتی: این‌که سیاستمداری از طریق توییتر به مردم پیام بفرستد، تازه نیست. آغازگر این کار باراک اوباما بود که با دور زدن حزب خود و رسانه‌های سنتی، با مردم تماس برقرار کرد. اگرچه این مفهوم جمع اضداد است، ولی من اسم این را "نمایندگی بی‌واسطه" می‌گذارم، چون مقصود از این کار و پدیده، برپایی دموکراسی مستقیم نیست. با اینکه نمایندگان سیاسی هنوز به عنوان واسطه‌های ما عمل می‌کنند، اما به تازگی تماسی مستقیم میان ما و ایشان برقرار شده که گویی هویت نوینی برای ما پدید می‌آورد و به ما تلقین می‌کند که ما در روند تصمیم‌گیری‌های مهم نقش و دخالت داریم. با حضور ترامپ این احساس و گرایش فقط شدیدتر شده است. 


آیا به این ترتیب ما شاهد دگردیسی بنیادین نهادهای دموکراتیک هستیم؟ 
اوربیناتی: این درست است که اِعمال دموکراسی از سوی نمایندگان به گونه‌ای که پس از جنگ جهانی دوم پدید آمده، هم اکنون دچار دگرگونی شدیدی شده است. البته این بدان معنا نیست که عوام‌گرایان امروزی بر اصل نهادهای تاکنونی بتازند زیرا آنها نیازی به چنین تاخت و تازی نمی‌بینند. 


دگرگونی‌هایی که هم اکنون مشاهده می‌شود، بیشتر در حیطه زبان رخ می‌دهد. ترامپ برای این از توییتر خوشش می‌آید که در اینجا مجبور نیست زیاد حرف بزند بلکه از یک شیوه زبانی استفاده می‌کند که فرصت ژرفکاوی و سبک سنگین کردن به کاربر نمی‌دهد و او را مجبور می‌کند که بی‌درنگ موافق یا مخالف باشد. درست شبیه میدان‌های روم باستان که در آنها مردم موافقت خود را مستقیما با بالا بردن دست نشان می‌دادند.

 

به این ترتیب عوام‌گرایی نوین، ما را به همان روزها و حالات جمهوری روم باستان بازمی‌گرداند. یعنی همان فریادها یا هو کشیدن‌ها یا همان شور و ولوله‌ای که رهبران سیاسی در مردم ایجاد می‌کردند. 


 نقش و وضعیت کنونی حزب‌ها در این میان چیست و چگونه است؟
 اوربیناتی: حزب‌های سیاسی هم اکنون با بحران‌های شدیدی دست و پنجه نرم می‌کنند. نخستین این بحران‌ها فسادهای مالی هستند که جنجال آنها در دهه ۱۹۹۰ در ایتالیا برپا شد. همان دوره‌ای که سیلویو بِرلوسکونی بر سر کار آمد. ولی امروزه همین تغییر و تحول‌های حزبی در فرانسه، انگلیس و به ویژه در ایالات متحده هم رخ داده است. 


جمهوریخواهان آمریکا به راستی نمی‌دانند با نامزد خودشان که از خارج بر سرشان فرود آمده چه رفتاری باید داشته باشند. تردید شدید و انشعاب درونی که در حزب‌ها می‌بینیم، همه نشان از تحولات بنیادین دارند و این در حالی است که هسته اصلی دموکراسی‌های ما را حزب‌ها تشکیل می‌دهند و به این خاطر ما هم اکنون به سوی آینده ناروشنی پیش می‌رویم. 


رهبران و شخصیت‌های برجسته جای حزب‌ها را گرفته‌اند و مانند شهریاری که ماکیاولی ترسیم می‌کرد، می‌توانند هواداران خود را بدون هیچ واسطه و ضابطه نهادینی بسیج کنند و به جنب و جوش وادارند. ما هم اکنون شاهد دگردیسی دموکراسی که بر پایه نمایندگان انتخابی استوار بوده هستیم که به سوی عوام‌گرایی پیش می‌رود.

 
 چه تحولاتی حزب‌های ما را گرفتار این بحران‌های بنیادین کرده‌اند؟ 
اوربیناتی: نخست اینکه حزب‌ها دیگر جذاب نیستند. دوم امکان‌های تازه رسانه‌ای هستند که رهبرانی پر ابهت و جذاب می‌طلبند و اهمیت آنها را برجسته می‌کنند و حزب‌ها را بیش از پیش دچار بحران و کاهش هوادار می‌سازند. رهبران عوام‌گرا هیچ علاقه‌ای به سازمان‌های نظارتگر ندارند که ایشان را مجبور به رعایت اساسنامه‌ها و نظامنامه‌های دست و پاگیر کنند.

 

 آنها در واقع حزب شخصی خودشان را می‌خواهند. بِرلوسکونی به همین خاطر در آن دوره حزب فورتسا ایتالیا را برپا کرد. حالا ترامپ هم تقریبا همین کار را می‌کند، منتها به همراه گروهی درون حزب جمهوریخواه. 

پس ما به عنوان شهروندان بالغ و نگران، در این وضعیت پیچیده چه باید بکنیم؟
 اوربیناتی: از آنجا که تقریبا غیرممکن است بتوان مردم را متقاعد کرد پیام‌های ترامپ را نخوانند و نادیده بگیرند، ایراد اول متوجه رسانه‌های عادی تاکنونی مانند روزنامه‌ها و فرستنده‌های تلویزیونی است که نقش بزرگی در پیروزی ترامپ داشتند و دارند. این‌ها دانه دانه نظرها و پیام‌های ترامپ را تشریح و تفسیر می‌کنند و به این ترتیب برای او تبلیغ و او را مطرح می‌کنند.

 

در صورتی که به جای توجه به حرف‌های ترامپ باید کارهای او را آشکار کرد و به بحث کشید. باید توضیح دهیم او چه می کند و چه تصمیم‌هایی می گیرد. ما باید ترامپ را کنار بگذاریم و به بررسی مسائل و موضوع‌های سیاسی بازگردیم. افزون بر این ما باید باز به حزب‌های سیاسی رو کنیم. چالش بزرگ زمان ما اصلاح حزب‌های ما است. 


حقوقدان اتریشی هانس کِلزِن Hans Kelsen در دهه ۱۹۲۰ به درستی می‌گفت، آن دموکراسی که از میلیون‌ها رأی دهنده ولی بدون هیچ حزبی تشکیل شده باشد، به بار نخواهد نشست. این سخن ربطی به نخبه‌گرایی ندارد. نخبه‌گرایی واقعی آن است که ما نتوانیم آن را کنترل کنیم. درست مانند مورد ترامپ. 
 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  ۶ گام ساده برای ایراد یک سخنرانی عالی


  درس اخلاق روابط عمومی، احترام به "هک بزرگ"


  گوناگونی کماکان یک عامل تاثیرگذار اقتصادی در صنعت نشر خواهد بود


  امروزه روابط عمومی بیش از هر چیز، نیاز به تفکر دارد


  مدیران روابط عمومی های استان موظف به اطلاع رسانی از عملکرد دستگاه خود هستند


  آمازون کالاهای به فروش نرفته را به خیریه اهدا خواهد کرد


  فیسبوک چرا و چگونه پیام‌های صوتی کاربرانش را شنود می‌کرد؟


  محکومیت معاون سابق روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به ممنوعیت استفاده از گوشی هوشمند


  تشویق خلاقیت


  خبرنگاران مردم را با فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی آشنا کنند


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: 20 مردادماه آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی