درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 6 آبان 1399 - 13:58   

اصول و آداب تشریفات کاربردی/میز غذا خوری/9

  اصول و آداب تشریفات کاربردی/میز غذا خوری/9


ادامه ادامه مطلب یک

آیا شکستن ساختار بوروکراسی ممکن است؟

  آیا شکستن ساختار بوروکراسی ممکن است؟


ادامه ادامه مطلب دو

نخست وزیر پاکستان خواستار حذف مطالب با محتوای اسلام‌هراسی در فیس بوک شد

  نخست وزیر پاکستان خواستار حذف مطالب با محتوای اسلام‌هراسی در فیس بوک شد


ادامه ادامه مطلب سه

پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی فراخوان داد

  پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی فراخوان داد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  اصول و آداب تشریفات کاربردی/میز غذا خوری/9
  انتصاب سخنگوی جدید دانشکده علوم پزشکی لارستان
  طرح ارزیابی عملکرد روابط عمومی دستگاه های اجرایی استان ایلام، الگوی کشوری می‌شود
  هفت گام اساسی برای حفاظت از عملکرد سازمان
  ایوی لی؛ پدر روابط عمومی
  معرفی کتاب:/ بدون فیلتر؛ روایت دست‌اول از موفقیت اینستاگرام
  سه مسیر برای انتخاب کانال ارتباطی مناسب پیام شما
  انتشار فراخوان دور جدید رتبه‌بندی روزنامه‌ها
  در شش ماهه نخست سال 99 اتفاق افتاد: 63 هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات اعطایی بانک رفاه کارگران به واحدهای تولیدی
  طرح‌ریزی در روابط‌عمومی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 2788صفحه نخست » تازه های شبکه روابط عمومیسه شنبه، 6 فروردین 1392 - 07:41
کاربردهای جنگ روانی در جهان امروز
  

جنگ روانی با هدف تضعیف اراده یک دشمن بالفعل یا بالقوه در جنگ و تقویت عزم مردم یک کشور یا متحدان آن برای دستیابی به اهداف سیاسی صورت می‌پذیرد.

جنگ روانی اقدام سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی بوده که طی مقاطع جنگی در روابط خصومت‌گرانه کشورها با هدف تاثیرگذاری بر افکار و رفتار نیروهای سیاسی و اجتماعی انجام می‌شود.

جنگ روانی با هدف تضعیف اراده یک دشمن بالفعل یا بالقوه در جنگ و تقویت عزم مردم یک کشور یا متحدان آن برای دستیابی به اهداف سیاسی صورت می‌پذیرد.

جنگ روانی عمدتا از طریق تبلیغات و یا مبارزه ایدئولوژیک مبتنی بر استراتژی‌ها و تاکتیک‌های طراحی شده‌ای انجام می‌شود تا طراحان آن به اهداف معین خود دست پیدا کنند.

تسلیحات مورد استفاده در این جنگ رادیو، تلویزیون، فیلم، گردهمایی عمومی، تظاهرات، شعارها، پوسترها، کتابها، روزنامه‌ها، مجلات، کنفرانس‌های خبری و دیگر ابزارها برای نفوذ و تاثیرگذاری بر افکار و احساسات اهل نظر یا توده‌های مردمی است.

جنگ روانی هم‌چنین ممکن است وسیله‌ای برای گمراه کردن یا به اشتباه انداختن سیاست‌گذاران و یا فرماندهان نظامی، در سطح محدودتر و پیچیده‌تری صورت بپذیرد.

قدمت جنگ روانی، به عنوان یک تاکتیک جایگزین برای استفاده از نیروی نظامی و یا بهبود کیفیت آن در مسیر نیل به اهداف نظامی یا دیپلماتیک ، همسنگ تاریخ مکتوب انسان است.

کاربرد گسترده‌تر جنگ روانی به مثابه یک ابزار کشورداری در جهان معاصر، به‌واسطه انقلاب تکنولوژیک در عرصه ارتباط جمعی بوده که دسترسی به اذهان و تاثیرگذاری بر نگرش‌های میلیون‌ها تن از انسان‌ها را در سرزمین‌های خارجی ممکن ساخته است.

جنگ روانی در حوزه تاثیرگذاری بر توده مردم به‌دنبال برانگیختن واکنش‌های احساسی از قبیل ترس، نفرت، بیزاری یا دوستی و غالبا به صورت ایجاد تصورات کلیشه‌ای در اذهان مخاطبان است.

نخستین‌بار استفاده کاملا سازمان‌‌دهی شده از جنگ روانی مدرن، در خلال جنگ جهانی اول در هیئت عملیات عظیم تبلیغاتی متفقین به‌وقوع پیوست که در تضعیف روحیه نظامیان و غیرنظامیان قدرت‌های محور نقش به‌سزایی داشت و در جلب همدلی بسیاری از کشورهای بی‌طرف نسبت به آرمان‌های متفقین، فوق‌العاده موفقیت‌آمیز بود که برای نمونه می‌توان به اعلام اصول 14گانه وودرو ویلسون رئیس‌جمهوری آمریکا که باعث ارتقا روحیه آسیب‌دیده متفقین و افزایش امید قدرت‌های مرکزی به صلحی عادلانه شد، اشاره کرد چرا که پیروزی روانی بزرگی را برای متفقین به همراه آورد.

در جنگ جهانی دوم، طرفین درگیر برنامه‌های روانی گسترده‌ای را با نتایجی مختلف به اجرا گذاردند، به طور مثال تسلیم بی‌قید و شرط آلمان و ژاپن از سوی متفقین با تقویت اراده آن دو کشور به مقاومت و طولانی کردن جنگ، نتیجه‌ای معکوس به بار آورد.

جنگ ویتنام، نقش قاطع جنگ روانی را در یک عملیات چریکی به نمایش گذاشت که در آن،‌ هیچ‌یک از طرفین قادر به انهدام نیروی نظامی طرف دیگر نبود اما هر کدام می‌کوشیدند تا قلوب و اذهان مردم را از آن خود سازند.
باید گفت جنگ روانی از سال1945 یعنی پایان جنگ جهانی دوم تا به امروز به نحو فزآینده‌ای رقابت ایدئولوژیک به خود گرفته لذا اگر بتوان توده مردم و خواص یک جامعه را به نظام عقیدتی خاصی جذب کرد، پیروزی بزرگ و ماندگاری نصیب آن نظام سیاسی شده است.

امروزه جنگ روانی به یک عامل مهم تاثیرگذار بر تمامی حوزه‌های سیاست خارجی و فعالیت‌های دیپلماتیک قدرت‌های بزرگ، همچون مذاکرات خلع سلاح مبدل شده اما باید گفت در جنگ نظامی زمانی که اولین تیر شلیک شود همه متوجه آن می‌شوند اما در جنگ روانی ممکن است تا آخرین تیر شلیک شود و هیچ کس متوجه آن نشود.

 

مطالب مرتبط :

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اصول و آداب تشریفات کاربردی/میز غذا خوری/9


  پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی فراخوان داد


  تشریفات کاربردی/ کارت ویزیت-5


  مرگ شاه گوشه‌گیر؛ پدر سامسونگ نوین


  مخاطرات صنعت تبلیغات در پیچ و خم کرونا


  شرکت روابط عمومی مرکوری روابط خود را با ترکیه قطع می کند


  آمازون در صدر برترین تبلیغ‌کنندگان سال


  کرونا و رهبری در مرحله‎ پاسخگویی


  نخست وزیر پاکستان خواستار حذف مطالب با محتوای اسلام‌هراسی در فیس بوک شد


  آیا شکستن ساختار بوروکراسی ممکن است؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: دعوت دبیرخانه پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی برای حضور در این رویداد علمی