شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، علی حیدری عصر پنجشنبه در کارگاه آموزشی یک روزه مدیران روابط عمومی دستگاه های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت که امروزه انحصار اطلاعاتی و خبری شکسته شده و مخاطب دیگر منتظر پردازش خبر توسط رسانه نیست .
وی یادآور شد که با ورود شیوه های نوین و حضور شبکه های مجازی دیگر حتی تک تک افراد جامعه خود پردازش کننده و منتشر کننده خبر شده اند و این مهم کار رسانه ها را نیز سخت کرده است .
حیدری از ظهور و حضور اثرگذار شبکه های اجتماعی و فضاهای مجازی به عنوان انقلاب چهارم در عرصه خبر و اطلاع رسانی یاد کرد و بر ضرورت بهره مندی مجموعه روابط عمومی ها و حتی رسانه ها از این ابزارهای جدید نیز تاکید کرد .
این استاد ارتباطات با بیان اینکه مخاطب شناسی امروزه اصلی ترین کارکرد رسانه ای محسوب می شود بر ضرورت جذابیت، اثربخشی و قدرت اغناع مخاطب در انتشار یک خبر نیز تاکید داشت .
وی با طرح این پرسش که تاکنون کدام یک از رسانه ها و پایگاه های خبری به سمت ایجاد دغدغه، قضاوت و تصمیم در خبر بودند، گفت که امروزه افزون بر 80 درصد از مندرجات، مطالب و محتویات رسانه ای در کشورمان خبر نیست بلکه نظر است .
مدیرکل اخبار استانهای خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان کرد که روابط عمومی ها خود رسانه هستند و باید بتوانند با جریان سازی خبری و اطلاع رسانی حرفه ای نقشی اثربخش در پویایی، توسعه و پیشرفت سازمانی خود ایفا کنند .
ریزش روز افزون مخاطبان برخی رسانه ها حتی رسانه های مرجع، فقدان عناصر و جامعیت در خبر، کلیشه ای بودن نگارش های خبری، غفلت از سبک ها و روش های نوین انتقال اطلاعات همچون سبک قالی ایرانی، ضرورت رعایت اصل بی طرفی در رسانه، لحاظ نکردن نظر و دیدگاه خبرنگار در انتشار خبر، مطالعه و اشراف اطلاعاتی خبرنگار نسبت به حوزه فعالیت خبری خود، دوری از نقدهای یک جانبه در رسانه ها نیز بخشی دیگر و چکیده ای از مطالب و توصیه های این استاد علوم ارتباطات در کارگاه یک روزه مدیران روابط عمومی های استان کهگیلویه وبویراحمد بود .
منبع: ایرنا
|