درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 15:09   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد
  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد
  آژانس‌های روابط‌عمومی جهانی برای راه‌اندازی کمپین بحران آب و هوایی UNDP/ICCO همکاری می‌کنند
  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد
  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند
  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX
  نوآورترین شرکت‌های جهان در سال 2024
  چت‌بات آرنا (Chatbot Arena)
  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 27682صفحه نخست » دوشنبه، 27 دی 1395 - 10:46
تطبیق نیازهای بعدی مشتری از طریق بازسازی «پرسونا»
پرسونای مشتری (Persona) ابزاری است که به بازاریابان کمک می‌کند تا بتوانند با ایجاد پلی از شکاف سخت بین تجربه مشتری و انتظارات او از یکسو و مفروضات ناخودآگاه ارائه‌دهنده محصول یا خدمت از سوی دیگر با موفقیت عبور کنند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، پرسونای مشتری (Persona) ابزاری است که به بازاریابان کمک می‌کند تا بتوانند با ایجاد پلی از شکاف سخت بین تجربه مشتری و انتظارات او از یکسو و مفروضات ناخودآگاه ارائه‌دهنده محصول یا خدمت از سوی دیگر با موفقیت عبور کنند. درواقع اگر مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و ترجیحات و الگوهای فکری و رفتاری مخاطب فرضی را گردآوری کنیم، به این مجموعه پرسونای مخاطب گفته می‌شود. استفاده از پرسونا‌ در چارچوب طراحی تفکر شما مهم است؛ اما آیا نتایج آن نیز رضایت‌بخش و واضح است؟ در این مقاله، الکس ایگور سنگیکیان، مدیر نوآوری محصول در مورد چارچوب «امکان‌های مجاور» (Adjacent possible) در مدیریت محصول به بحث می‌پردازد. با تمرکز خاص بر یک نیاز عمده پرسونا و تلاش برای رفع این نیاز با محصول‌تان می‌توانید محصول بعدی را با دیدگاه متمرکزتری بسازید.

حدود 10 سال قبل، زمانی که درگاه‌های اخبار در وب را توسعه می‌دادم، برای اولین‌بار در مورد ساخت پرسونا‌ برای یک محصول شنیدم. از آن هنگام، رفع این نوع نیاز ارتباطی از سویFlipboard، فیس‌بوک و بسیاری از شبکه‌های دیگر برعهده گرفته شد. خوشبختانه بسیاری از صنایع، ساخت محصولات طبق ایده‌ها و نیازهای مدیران اجرایی بلندمرتبه را متوقف کرده‌اند (حداقل در اکثر مواقع این اتفاق افتاده است) و برمبنای نیازهای کسانی که از اهمیت واقعی برخوردارند نمونه‌هایی ایجاد کرده‌اند. مشتریان حتی امروز با چارچوب‌های جدیدی مانند Design Sprint، هنوز با چالش‌هایی روبه‌رو هستم که 10 سال پیش داشتم. یک مثال از این مورد، فرآیند ایجاد پرسونا‌هاست. برای تایید فرضیه خود، درون محیط چابک با تکنیک‌های نو، باید گام مشابهی برای درک مشتریان و تصدیق نیازهایشان برداریم. این فرآیند بسیار مهم است؛ اما به زمان نیاز دارد و در برخی موقعیت‌ها نمی‌توانستم ارتباط واقعی بین پرسوناها‌ و محصول نهایی را بیابم.

 

اهمیت پرسونا‌

استدلال من به هیچ وجه، خلاص شدن از این فرآیند در یک چارچوب طراحی محصول نیست. ایجاد پرسونا‌ها چیزی نیست جز تلاش برای نزدیک‌تر شدن به مشتریان و درک نیازهای آنها. برای ممکن کردن این امر باید واقعا به آنها گوش فرادهید. به‌طور متناوب، باید ایده‌هایی برای ایجاد این مشتری منحصر‌به‌فرد و بدون هیچ ارتباط واقعی با آنها، ارائه دهیم. واضح است که این راه، بهترین راه‌حل نیست.

برخی از دلایل برای استفاده از این پرسونا‌ عبارت است از:

ایجاد همدلی با مشتریان‌تان

درک بهتر نیازهای آنها

توانایی دسته‌بندی مشتریانی که با چند پرسونای خیالی ارائه شده‌اند.

 

استفاده از امکان‌های مجاور

امروزه، فرآیند ایجاد پرسونا، به‌رغم اهمیت آن‌ به اندازه کافی مفید نیست. پس از مرحله ایجاد پرسونا، قدم بعدی در اکثر فرآیندهای تفکر طراحی «توفان فکری» یا brainstorming است. ایده‌هایی که بروز پیدا می‌کنند، ضرورتا به بزرگ‌ترین نیازهای پرسونا مرتبط نیستند. از این بدتر، گاهی که بسیاری از نیازها را اولویت‌بندی می‌کنیم، دردسرهای مشتری را فراموش می‌کنیم.از نظر من باید اهمیت چارچوب امکان‌های مجاور را در مدیریت محصول درک کنیم. این ایده ابتدا توسط زیست‌شناس نظری، استوارت کافمن مطرح شد. او استدلال می‌کند که فرآیند تکاملی انسان خردمند (homo sapiens ) با توسعه یک نیاز بیولوژیک در یک دوره زمانی صورت می‌گیرد. فردی که این ایده را وارد مفهوم محصولات دیجیتال کرد، جیمز مک‌‌کویوی با کار روی تغییرات بنیادین دیجیتال بود. (Digital Disruption به مفهوم تغییراتی در حوزه فناوری‌های دیجیتال است که با سرعت و دامنه وسیعی ایجاد می‌شود و به‌صورت بنیادین روش‌های خلق ارزش، تعاملات اجتماعی، و نحوه انجام کسب‌و‌کار و حتی نحوه نگرش افراد را دگرگون می‌سازد). مفهوم Adjacent Possible توسط استوارت کافمن، تئوریسین علم زیست‌شناسی توسعه داده شده است تا توضیح دهد که چگونه سیر تکاملی عمل می‌کند. این مفهوم بعدها توسط استیون بی.جانسون مشهور شد. دیدگاه آنها این است که نوآوری «از هیچ» اتفاق نمی‌افتد؛ بلکه در خلال مفهومی ظهور می‌کند که توسط تکاملات قبلی آماده‌سازی شده است. یکی از نظرات این است که برای دستیابی به امکان‌های مجاور جدیدتان (که البته آسان نیست) باید نیازهای بعدی مشتریان‌تان را بشناسید. به این معنا که با تمرکز بر این مشکل، مشکل بعدی را دریابید. شرکت‌هایی مانند Sonos و Logitech که با مفهوم پخش موسیقی در خانه کار می‌کنند، توسط مک‌کویوی به‌عنوان مثال‌های خوبی از این مورد طبقه‌بندی می‌شوند.

 

تمرکز بر نیاز اصلی آنها

اکنون به بحث پرسوناها بازمی‌گردیم؛ برای شناسایی نیاز بعدی یک مشتری، شرکت‌ها باید تلاش کنند تا در رقابت جلوتر از بقیه باشند. مخصوصا وقتی درک دردسرهای مشتری مورد سوال است، این مساله اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. زمانی که پرسوناهای خود را طراحی می‌کنید، باید اکثر نیازهای آنها را فهرست‌بندی کنید و با محصول خودتان به آن نیازها پاسخ دهید. راهی که ارائه می‌کنیم با ایده‌های بسیار زیاد و اکثر مواقع با یک محصول جدید همراه است. (حتی اگر قبلا یک ایده داشته باشیم). اما چه می‌شود اگر منحصرا بر آن یک نیاز اصلی تمرکز کنیم و به‌شدت تلاش کنیم تا آن را با محصول‌مان برطرف کنیم؟ این روش می‌تواند پل قوی‌تری بین پرسوناها و محصول بعدی خود بسازد. بر مشتری واقعی خود و آنچه اکنون واقعا آنها را آزار می‌دهد، حتی اگر به نظر کوچک یا واضح بیاید، تمرکز کنید. ممکن است وقتی که زمان تفکر در مورد نیازهای پرسوناها به میان می‌آید، همه اطلاعاتی که از آنها می‌گیریم یک اختلال باشد. ما فاقد تمرکز هستیم. پس از اینکه همه نیازهای مشتریان را فهرست‌بندی کردیم و از داده‌های آنها آموختیم، نوآوری بعدی امکان مجاور شما چه خواهد بود؟ با استفاده از این روش‌شناسی، بهتر است از همه اطلاعات دیگری که دارید رها شوید و تلاش کنید تا ویژگی بعدی خود را با تمرکز خاص بر یک نیاز مجزا بسازید. باید یک مرحله دیگر در چارچوب ایجاد پرسوناها و بازسازی محصول‌تان وجود داشته باشد. البته این یک نسخه دقیق برای موفقیت نیست؛ اما قطعا ارزش تلاش را دارد. شما چه فکر می‌کنید؟

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره 3959

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  انسان یا ماشین؟ مرزهای مبهم هوش مصنوعی


  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  نتایج یک مطالعه: روابط‌عمومی تأثیر قابل توجهی بر رشد کسب‌وکار دارد


  رسانه سمی


  چرا بهره‌وری ما را مضطرب می‌کند؟


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد