مدتی است صدا و سیما تقریبا هرروز گزارش هایی را از شهرستان های مختلف کشور از وضعیت شلوغی بازارهای خرید عید در برنامه های پربیننده خبری پخش می کند. در این گزارش ها، خبرنگار از مردم درباره خریدهایی که کردند سوال می کند و اینکه تاحالا خریدهایتان را تمام کرده اید یا نه، تا کنون چه چیزخریده اید و خلاصه از این قبیل سوالاتی که …
.
.نشان دهنده این مساله است که مردم در حال خرید اقلام مختلف از کفش و لباس گرفته تا ارزاق عمومی هستند. شاید هدف گزارش های متعدد صدا و سیما در این بارهتوصیف این نکته باشد که به رغم شرایط سخت اقتصادی، زندگی جاری همراه با شور و نشاط همچنان ادامه دارد که البته این مساله، هم امری مفید است و هم “تا حدی واقعی”.
.
اما تکرار بیش از اندازه چنین گزارش هایی بدون اینکه برخی واقعیت های اجتماعی در نظر گرفته شود باعث اشکالات مهمی در فضای اجتماعی کشور می شود اولین اشکال ترویج فرهنگ مصرف گرایی است واقعیت این است که بسیاری از مردم نه امسال که بسیاری از سال ها یا به دلایل اقتصادی (گرانی غیرمنطقی کالاها در شب عید) یا فرهنگی (نبود فرهنگ خرید شب عید در رسوم اجتماعی و خانوادگی) برنامه خریدی برای شب های عید نوروز نداشته و ندارند و خریدشان را مطابق نیاز انجام می دهند حال آیا این برنامه های مکرر ، موجب ترویج فرهنگ مصرف گرایی، آن هم در شرایطی که افزایش تقاضا به طورخودکار باعث افزایش قیمت ها می شود نخواهد شد؟
.
این گزارش های یک طرفه عمدتا یک واقعیت اجتماعی مهم را نادیده می گیرند و آن هم گرانی و وضعیت اقتصادی بسیاری از خانواده های ایرانی است. نادیده گرفتن این واقعیت انکار ناپذیر باعث آسیب اجتماعی بسیار بزرگی می شود. تصور کنید در خانواده ای زندگی می کنید که در فرهنگ تان خرید شب عید وجود داشته است و امسال به دلیل شرایط خاص اقتصادی امکان خرید بسیاری از اقلامی که هرسال برای نوروز تهیه می کردید ندارید. آیا می توانید تصورکنید که این گزارش ها چه تاثیر روحی در این خانواده از فرزندان گرفته تا والدین می گذارد؟
.
وقتی آن ها فکر می کنند که عده ای بی آنکه ذره ای درک از شرایط موجود داشته باشند مشابه هرسال درحال انجام سنت خرید شب عید هستند، آیا دچار افسردگی روحی، احساس شرمندگی، احساس اختلاف طبقاتی و بی عدالتی و… نمی شوند؟ آیا می توان این آسیب را جبران کرد؟ و خلاصه آنکه آیا بهتر نیست صدا و سیما حد و اندازه را در این نوع گزارش ها رعایت کند و با درنظر گرفتن تاثیر شرایط سخت اقتصادی بر تغییر رفتار مردم این گزارش ها را تهیه کند به گونه ای که این گزارش ها نشان دهد زندگی همچنان ادامه دارد اما نه مشابه سال های قبل.
منبع: رصد |