شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، هفدهمین نشست از سلسله نشستهای «روزنامهنگار در زوم»، بیش از آنکه به نقد بگذرد، به پاسداشت اهالی ادب و هنر ایران از خسرو حقگو، یکی از پیشکسوتان عرصه فعالیتهای مطبوعاتی و رسانهای گذشت .
در این برنامه، ناصر امامی، یکی از پیشکسوتان رسانه و نویسنده و شاعر، از دورانی سخن گفت که خسرو حقگو، زمینهساز برپایی محافل ادبی در شیراز شده بود و تمام ادیبان، شاعران و هنرمندان، دفتر روزنامه «پیغام امروز» را پاتوقی برای تبادل نظر و تجربه میدانستند .
او با اشاره به اینکه مدیر روزنامه «پیغام امروز»، دکتر عظیمی که زمانی هم به عنوان نماینده در مجلس آن دوران حضور داشت، از منتقدان جدی شاه محسوب میشد و حتی خود شاهد نقدهایش در زمان افتتاح سد درودزن بوده است، اینگونه سخنانش را ادامه داد: خاطرات زیادی از فعالیتهای رسانهای و نشستهای ادبی و رویدادهای شیراز داریم که همه به نوعی با خسرو حقگو شریک است .
او با یادآوری اینکه حقگو با اکثر ادیبان، شاعران و هنرمندان دورههای مختلف مصاحبههایی را داشته و پای بسیاری را به رسانه باز کرده است، گفت: حقگو، صفتی انسانی را با خود دارد و آن هم کمک و یاری به دیگران است، صفتی که علیرغم مشکلاتی که به واسطه آن داشته، از آن دست برنداشته است. او همیشه واسطهای برای خیر و دوستی بوده است .
جمال سبحانی، روزنامهنگار و خبرنگار پیشکسوت استان فارس نیز در سخنانی گفت: خسرو حقگو نمونه بارز از یک روزنامهنگار اصیل است که به جای قرار گرفتن در متن، خود را در حاشیه قرار داده است .
او اعتقاد دارد که حقگو، به روزنامهنگاری عشق ورزیده و عاشقانه به این حرفه پرداخته و علیرغم آنکه توان راهاندازی روزنامهای مستقل را برای خود داشت، ترجیح داد تمام توانش را برای توزیع مطبوعات مصروف کند تا روزنامهخوانها و دوستداران مطبوعات، از این خواندن بهرهمند شوند .
این روزنامهنگار قدیمی گفت: حقگو عاشقی است که دیوانهوار به معشوق خود یعنی روزنامه و روزنامهنگاری عشق میورزد. بارها شاهد بودیم که علی رغم مشکلاتی که سر راهش قرار گرفت و تا مرز ورشکستگی او را پیش برد اما دست از کار رسانه نکشید .
او سابقه آشناییاش با حقگو را به سال ۴۹ پیوند زد و گفت: من شاید شاگرد خوبی برای او نبودم، ولی ایشان راه و رسم روزنامهنگاری و الفبای آن را به عنوان یک مربی به من خبرنگار آموخت .
سبحانی تاکید دارد که خسرو حقگو تاریخچه مطبوعات کشور در استان فارس بهشمار میرود و گنجینهای است که تمام رسانههای مکتوب کشور را در خود دارد .
اوجی، شاعر شیرازی نیز گفت: ابتدای دهه چهل، روزنامه «پیغام امروز» همپای «کیهان» و «اطلاعات» منتشر میشد و حقگو، نمایندگی آن را در فارس عهدهدار بود .
او با بیان خاطراتی از دوران دوستیاش با حقگو، فراهم شدن امکان جمعآوری خاطراتش از برخی سفرها و فعالیتهای ادبی را به واسطه انتشار این خاطرات توسط حقگو در مطبوعات آن زمان دانست .
او با یادآوری اینکه زمانی میرزاده و منشور، اعظم کار توزیع مطبوعات را عهدهدار بودند، گفت: امروز تنها کسی که بار اصلی پخش مطبوعات ایران را در فارس بر دوش میکشد، خسرو حقگو است .
این شاعر معاصر اعتقاد دارد که حقگو شخصیتی آرام و متین است که حرف زدن با او انسان را آرام میکند .
حسن اولاد، دیگر شاعر شیرازی نیز گفت: اولین مطلب طنز من توسط خسرو حقگو در روزنامه «پیغام امروز» منتشر شد و بعدها این ارتباط نوشتاری تداوم یافت .
او؛ حقگو را عاملی در انتقال و انعکاس نوشتهها و آثار هنرمندان و نویسندگان و شاعران فارسی و شیرازی در رسانههای کشور دانست .
ابوالقاسم فقیری، پژوهشگر، نویسنده و ادیب شیرازی نیز در این جلسه با بیان اینکه از دوران آشناییاش با حقگو، بیش از نیم قرن میگذرد، گفت: حقگوی ما صفای مخصوص به خودش را داشته و دارد، با این دارندگی است که امروز برازندگی میکند .
او اضافه کرد: خسرو حقگو چون دیگران جوانی را به پیری رساند ولی صفائی که زینتبخش زندگی او بود، با خود یدک کشید و او را باید همچنان در ردیف جوانان قدیم بهحساب آورد، مهربانی و طنز شیرینش هنوز در کلامش وجود دارد .
فقیری با بیان اینکه امروز بسیاری از خاطرات تلخ و شیرین زندگی را به فراموشی سپرده است، گفت: اما جریاناتی هست که نمیتوان فراموششان کرد و دفتر «پیغام امروز» در چهارراه زند هم از جمله آنها است .
او گفت: «پیغام امروز» را در شیراز خسرو حقگو میچرخاند و ما بودیم که به همت و همین خسروخان پنجشنبهها صفحاتی از روزنامه را به شعر، قصه و نقد کتاب اختصاص میدادیم. صفحات ادبی «پیغام امروز» را میتوان به حساب اولین نشریه ادبی شیراز گذاشت .
این پژوهشگر حوزه فرهنگ عامه خاطرنشان کرد: از آن دوران عبدالعلی دستغیب، پرویز خائفی، صادق همایونی، منصور اوجی، امین فقیری، پیمان جهانبین، سیروس رومی، منوچهر تفنگدار، غلامحسین امامی، غلامحسین دهبزرگی را به خاطر دارم .
فقیری با تاکید براینکه خاطرات شیرین آن دوران را هنوز فراموش نکردهام، گفت: حقگو بود که با محبت ویژهاش به ما امکان تعالی داد و ما ماندیم و بارور شدیم. بعضیها را میشناسم که از خوبان روزگارند، حقگو هم در ردیف ایشان است .
امین فقیری، نویسنده معاصر شیرازی نیز گفت: وقتی روزنامه پیغام امروز، ویژهنامه ادبی را ترتیب میداد، من هفت، هشت سال از دیگران کوچکتر بودم و از اینکه داستانکهایم در آن منتشر میشد، بسیار لذت میبردم .
او اضافه کرد: هنوز بوی مرکبی برخاسته از روزنامههایی که داستانکهایم در آنها چاپ میشد را در خاطر و یاد خود دارم. تمام خاطراتی که از حقگو و «پیغام امروز» وجود دارد، شیرین و خوب است .
رحیم هودی، پیشکسوت تئاتر و نمایش نیز با بیان خاطراتی از دوران دوستیاش با حقگو و فعالیت رسانهای او، به ویژگیهای اخلاقی این روزنامهنگار پرداخت .
این هنرمند یادآور شد: دفتر «پیغام امروز» مکانی بود برای گردهماییهای دوستانه هنرمندان و رفع مشکلات و کدورتهای افراد و حقگو در این بین نقشی تاثیرگذار داشت .
مهدی فقیه، بازیگر شیرازی سینما و تلویزیون نیز با بیان خاطراتی از وضعیت نمایش در دهه چهل شیراز، به تاثیرگذاری رسانه و فعالان رسانه در انتقال نیازها و رفع آنها، پرداخت .
او با طرح موضوع خاطرهای در خصوص گرفتن عوارض از تئاتر توسط شهرداری وقت، انتشار مطلبی در روزنامهها را موجب رسیدگی به این مسئله دانست و گفت: به واسطه انتشار همان مطلب، علی نصیریان و عزتالله انتظامی برای بررسی به شیراز آمدند و وقتی توان موجود را مشاهده کردند، قرار شد هر هفته یکی از آنان برای آموزش به بازیگران، به شیراز سفر کند .
رئیس شورای شهرستان شیراز نیز در مراسم تقدیر از "خسرو حقگو" با تاکید بر اینکه در روزنامهنگاری خود را شاگرد خسرو حقگو میداند، گفت: آقای حقگو امکان ارتباط با رسانههای ورزشی را برای من فراهم و زمینههای مهیا کرد تا اخبار ورزش فارس را به مجلههای ورزشی آن روز ارسال کنم .
سید کمال پاکفطرت تاکید کرد: خسرو حقگو حق بزرگی بر گردن فرهنگ، هنر و رسانههای استان فارس و کشور دارد و باید این حق بهدرستی گرامی داشته شود .
سعید نظری، روزنامهنگار، نیز حقگو را یک مدیر خوب رسانهای دانست که پای نشریات کشوری را به نقاط مختلف فارس باز کرد .
وی در عینحال گفت: اما آنقدر که به واسطه تلاشهای حقگو، پای روزنامهها و مطبوعات کشوری به فارس باز شد، پای فارس به نشریات کشوری باز نشد .
نظری تمام روزنامهخوانهای فارس را به نوعی مدیون و بدهکار حقگو و فعالیتهای او دانست و گفت: حقگو علیرغم همراهی دائماش با خبرنگاران از گذشته دور تا امروز، هیچ زمانی به حوزه آموزش ورود نداشت و ما بیشتر شاگردان تجربی او بودیم تا کلاسیک .
او تاکید کرد که حقگو تاریخ شفاهی رسانههای فارس بهشمار میرود و مستندسازی این تاریخ شفاهی یک امر ضروری است .
خسرو حقگو نیز در این جلسه به بیان خاطراتی از فعالیت رسانهای در دوران قبل از انقلاب و دشواریهایی که بهواسطه داشتن ستونهای ثابت و نوشتارهای طنز این ستونها از سوی مسئولان وقت بر او وارد شده بود، پرداخت .
او یادآور شد که در آن دوران روزنامهنگار و خبرنگار بودن، به واسطه نبود امکان ارتباطات سریع برای انتقال و انعکاس رویدادها، دشواریها و در عینحال لذت خود را داشت .
مدیر موسسه «پیغام امروز» همچنین به بیان خاطرهای شیرین از برقراری اولین تماس تلفنی مستقیمش با سردبیر روزنامه برای ارسال یک خبر، پرداخت .
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس نیز در این جلسه تلاش انجام شده از سوی سیروس رومی برای تاریخ تذکرهای مطبوعات فارس را ستود و گفت: اگرچه تاریخ مطبوعات فارس به خوبی توسط رومی کار شده و اثری ماندگار در این عرصه است، با این همه استادان، اهالی رسانه و پژوهشگران این عرصه، باید به تدوین تاریخ تحلیلی مطبوعات فارس نیز توجه کنند .
کوروش کمالی سروستانی بر لزوم تقسیم بندی نسلی اهالی رسانه در فارس تاکید و اضافه کرد: اگر بخواهیم از مشروطیت تا امروز تقسیم بندی نسلی اهالی مطبوعات در فارس را تحلیل کنیم و مشروطیت را اولین بخش روزنامه نگاری فارس بگیریم،شاید ۴ نسل اول تا پیروزی انقلاب اسلامی را در بر میگیرد و البته بخشی از نسل چهارم به بعد از انقلاب منتقل میشود اگرچه منفعل !
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، از نکته سنجی و مصلحت اندیشی در کنار قدرت شناسی و زیبایی شناسی به عنوان ویژگیهای چند وجهی خسرو حقگو ، روزنامه نگار پیشکسوت شیرازی نام برد و گفت: در این سالها اگرچه حلقه تاسیسات و توزیع فرهنگی جناب حقگو تقویت پیدا کرد اما چرخش قلماش کمتر شد که البته طبیعی بود و به همین دلیل نیز در این عرصه ماندگار شد و آن جایی هم که لازم بود، در بزنگاهها نقش خودش و حساسیت خودش و توالی خودش را نشان داد و این سجایای او قابل ستایش است .
کمالی سروستانی با بیان اینکه امروز با نسل پنجم و نسل ششم روزنامه نگاری در فارس و شیراز روبرو هستیم، گفت: نسل پنجم و ششم روزنامه نگاری شیراز نیازمند یک آموزش علمیتر ،دقیقتر و وسیعتر است .
وی ضمن تحلیل وضعیت فرهنگی شیراز گفت:شهر شیراز نه به کالبد که به روح خود زنده و نام آور است و روح ماندگار شهر فرهنگ است و فرهنگوران و نویسندگان و هنرمندان،آفرینندگان این روحاند،به همین دلیل باید فرهنگوران شهر قدر ببینند و در صدر نشینند تا فرهنگ شهر شیراز چون گذشته بدرخشد .
کمالی سروستانی تصریح کرد: اگر فرهنگوران قدر نبینند،شهر قدر نمیبیند و ما نیازمند روح بزرگ شیراز هستیم .
منبع: ایسنا
|