درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 08:53   

روابط‌عمومی: افزایش اعتماد به رسانه‌ها و پیامدهای آن

  روابط‌عمومی: افزایش اعتماد به رسانه‌ها و پیامدهای آن


ادامه ادامه مطلب یک

ادغام ابزارهای دیجیتال در هر مرحله از استراتژی فروش

  ادغام ابزارهای دیجیتال در هر مرحله از استراتژی فروش


ادامه ادامه مطلب دو

روابط‌عمومی را هسته اصلی استراتژی رشد خود قرار دهید

  روابط‌عمومی را هسته اصلی استراتژی رشد خود قرار دهید


ادامه ادامه مطلب سه

هوش مصنوعی در دادگاه: توهمات و خطرات

  هوش مصنوعی در دادگاه: توهمات و خطرات


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  نوروز ۱۴۰۳، گامی نو در مسیر تحول روابط‌عمومی با هوش مصنوعی
  شکاف همدلی بین کارگران و شرکت‌ها: چالشی بزرگ برای مدیران عامل
  روابط‌عمومی مبتنی بر داده: ضرورتی برای حرفه‌ای شدن
  پنج نکته از بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  پنج درس از بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  هوش مصنوعی و آینده زنجیره تامین: تحولات کلیدی و گام‌های عملی
  12 گام برای ارتقای برنامه‌ها و فعالیت‌های روابط‌عمومی در سال جدید
  روابط‌عمومی را هسته اصلی استراتژی رشد خود قرار دهید
  ادغام ابزارهای دیجیتال در هر مرحله از استراتژی فروش
  هوش مصنوعی در دادگاه: توهمات و خطرات
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 27401صفحه نخست » شنبه، 4 دی 1395 - 12:57
عاشقی که دیوانه‌وار به روزنامه‌نگاری عشق می‌ورزد
مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس شامگاه 2 دی ماه میزبان جمعی از بزرگان ادب و هنر ایران در پاسداشت بیش از پنج دهه فعالیت رسانه‌ای خسرو حقگو، پیشکسوت رسانه‌ای فارس، بود.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، هفدهمین نشست از سلسله نشست‌های «روزنامه‌نگار در زوم»، بیش از آنکه به نقد بگذرد، به پاسداشت اهالی ادب و هنر ایران از خسرو حقگو، یکی از پیشکسوتان عرصه فعالیت‌های مطبوعاتی و رسانه‌ای گذشت .

در این برنامه، ناصر امامی، یکی از پیشکسوتان رسانه و نویسنده و شاعر، از دورانی سخن گفت که خسرو حقگو، زمینه‌ساز برپایی محافل ادبی در شیراز شده بود و تمام ادیبان، شاعران و هنرمندان، دفتر روزنامه «پیغام امروز» را پاتوقی برای تبادل نظر و تجربه می‌دانستند .

او با اشاره به اینکه مدیر روزنامه «پیغام امروز»، دکتر عظیمی که زمانی هم به عنوان نماینده در مجلس آن دوران حضور داشت، از منتقدان جدی شاه محسوب می‌شد و حتی خود شاهد نقدهایش در زمان افتتاح سد درودزن بوده است، اینگونه سخنانش را ادامه داد: خاطرات زیادی از فعالیت‌های رسانه‌ای و نشست‌های ادبی و رویدادهای شیراز داریم که همه به‌ نوعی با خسرو حقگو شریک است .

او با یادآوری اینکه حقگو با اکثر ادیبان، شاعران و هنرمندان دوره‌های مختلف مصاحبه‌هایی را داشته و پای بسیاری را به رسانه باز کرده است، گفت: حقگو، صفتی انسانی را با خود دارد و آن هم کمک و یاری به دیگران است، صفتی که علی‌رغم مشکلاتی که به واسطه آن داشته، از آن دست برنداشته است. او همیشه واسطه‌ای برای خیر و دوستی بوده است .

جمال سبحانی، روزنامه‌نگار و خبرنگار پیشکسوت استان فارس نیز در سخنانی گفت: خسرو حقگو نمونه بارز از یک روزنامه‌نگار اصیل است که به جای قرار گرفتن در متن، خود را در حاشیه قرار داده است .

او اعتقاد دارد که حقگو، به روزنامه‌نگاری عشق ورزیده و عاشقانه به این حرفه پرداخته و علی‌رغم آنکه توان راه‌اندازی روزنامه‌ای مستقل را برای خود داشت، ترجیح داد تمام توانش را برای توزیع مطبوعات مصروف کند تا روزنامه‌خوان‌ها و دوستداران مطبوعات، از این خواندن بهره‌مند شوند .

این روزنامه‌نگار قدیمی گفت: حقگو عاشقی است که دیوانه‌وار به معشوق خود یعنی روزنامه و روزنامه‌نگاری عشق می‌ورزد. بارها شاهد بودیم که علی رغم مشکلاتی که سر راهش قرار گرفت و تا مرز ورشکستگی او را پیش برد اما دست از کار رسانه نکشید .

او سابقه آشنایی‌اش با حقگو را به سال ۴۹ پیوند زد و گفت: من شاید شاگرد خوبی برای او نبودم، ولی ایشان راه و رسم روزنامه‌نگاری و الفبای آن را به عنوان یک مربی به من خبرنگار آموخت .

سبحانی تاکید دارد که خسرو حقگو تاریخچه مطبوعات کشور در استان فارس به‌شمار می‌رود و گنجینه‌ای است که تمام رسانه‌های مکتوب کشور را در خود دارد

اوجی، شاعر شیرازی نیز گفت: ابتدای دهه چهل، روزنامه «پیغام امروز» همپای «کیهان» و «اطلاعات» منتشر می‌شد و حقگو، نمایندگی آن را در فارس عهده‌دار بود .

او با بیان خاطراتی از دوران دوستی‌اش با حقگو، فراهم شدن امکان جمع‌آوری خاطراتش از برخی سفرها و فعالیت‌های ادبی را به واسطه انتشار این خاطرات توسط حقگو در مطبوعات آن زمان دانست .

او با یادآوری اینکه زمانی میرزاده و منشور، اعظم کار توزیع مطبوعات را عهده‌دار بودند، گفت: امروز تنها کسی که بار اصلی پخش مطبوعات ایران را در فارس بر دوش می‌کشد، خسرو حقگو است .

این شاعر معاصر اعتقاد دارد که حقگو شخصیتی آرام و متین است که حرف زدن با او انسان را آرام می‌کند .

حسن اولاد، دیگر شاعر شیرازی نیز گفت: اولین مطلب طنز من توسط خسرو حقگو در روزنامه «پیغام امروز» منتشر شد و بعدها این ارتباط نوشتاری تداوم یافت .

او؛ حقگو را عاملی در انتقال و انعکاس نوشته‌ها و آثار هنرمندان و نویسندگان و شاعران فارسی و شیرازی در رسانه‌های کشور دانست .

ابوالقاسم فقیری، پژوهشگر، نویسنده و ادیب شیرازی نیز در این جلسه با بیان اینکه از دوران آشنایی‌اش با حقگو، بیش از نیم‌ قرن می‌گذرد، گفت: حقگوی ما صفای مخصوص به خودش را داشته و دارد، با این دارندگی است که امروز برازندگی می‌کند .

او اضافه کرد: خسرو حقگو چون دیگران جوانی را به پیری رساند ولی صفائی که زینت‌بخش زندگی او بود، با خود یدک کشید و او را باید همچنان در ردیف جوانان قدیم به‌حساب آورد، مهربانی و طنز شیرینش هنوز در کلامش وجود دارد .

فقیری با بیان اینکه امروز بسیاری از خاطرات تلخ و شیرین زندگی را به فراموشی سپرده است، گفت: اما جریاناتی هست که نمی‌توان فراموششان کرد و دفتر «پیغام امروز» در چهارراه زند هم از جمله آنها است .

او گفت: «پیغام امروز» را در شیراز خسرو حقگو می‌چرخاند و ما بودیم که به همت و همین خسروخان پنجشنبه‌ها صفحاتی از روزنامه را به شعر، قصه و نقد کتاب اختصاص می‌دادیم. صفحات ادبی «پیغام امروز» را می‌توان به حساب اولین نشریه ادبی شیراز گذاشت .

این پژوهشگر حوزه فرهنگ عامه خاطرنشان کرد: از آن دوران عبدالعلی دستغیب، پرویز خائفی، صادق همایونی، منصور اوجی، امین فقیری، پیمان جهان‌بین، سیروس رومی، منوچهر تفنگدار، غلامحسین امامی، غلامحسین ده‌بزرگی را به خاطر دارم .

فقیری با تاکید براینکه خاطرات شیرین آن دوران را هنوز فراموش نکرده‌ام، گفت: حقگو بود که با محبت ویژه‌اش به ما امکان تعالی داد و ما ماندیم و بارور شدیم. بعضی‌ها را می‌شناسم که از خوبان روزگارند، حقگو هم در ردیف ایشان است .

امین فقیری، نویسنده معاصر شیرازی نیز گفت: وقتی روزنامه پیغام امروز، ویژه‌نامه ادبی را ترتیب می‌داد، من هفت، هشت سال از دیگران کوچکتر بودم و از اینکه داستانک‌هایم در آن منتشر می‌شد، بسیار لذت می‌بردم .

او اضافه کرد: هنوز بوی مرکبی برخاسته از روزنامه‌هایی که داستانک‌هایم در آنها چاپ می‌شد را در خاطر و یاد خود دارم. تمام خاطراتی که از حقگو و «پیغام امروز» وجود دارد، شیرین و خوب است .

رحیم هودی، پیشکسوت تئاتر و نمایش نیز با بیان خاطراتی از دوران دوستی‌اش با حقگو و فعالیت رسانه‌ای او، به ویژگی‌های اخلاقی این روزنامه‌نگار پرداخت .

این هنرمند یادآور شد: دفتر «پیغام امروز» مکانی بود برای گردهمایی‌های دوستانه هنرمندان و رفع مشکلات و کدورت‌های افراد و حقگو در این بین نقشی تاثیرگذار داشت .

مهدی فقیه، بازیگر شیرازی سینما و تلویزیون نیز با بیان خاطراتی از وضعیت نمایش در دهه چهل شیراز، به تاثیرگذاری رسانه و فعالان رسانه در انتقال نیازها و رفع آنها، پرداخت .

او با طرح موضوع خاطره‌ای در خصوص گرفتن عوارض از تئاتر توسط شهرداری وقت، انتشار مطلبی در روزنامه‌ها را موجب رسیدگی به این مسئله دانست و گفت: به واسطه انتشار همان مطلب، علی نصیریان و عزت‌الله انتظامی برای بررسی به شیراز آمدند و وقتی توان موجود را مشاهده کردند، قرار شد هر هفته یکی از آنان برای آموزش به بازیگران، به شیراز سفر کند .

رئیس شورای شهرستان شیراز نیز در مراسم تقدیر از "خسرو حق‌گو" با تاکید بر اینکه در روزنامه‌نگاری خود را شاگرد خسرو حقگو می‌داند، گفت: آقای حقگو امکان ارتباط با رسانه‌های ورزشی را برای من فراهم و زمینه‌های مهیا کرد تا اخبار ورزش فارس را به مجله‌های ورزشی آن روز ارسال کنم .

سید کمال پاک‌فطرت تاکید کرد: خسرو حقگو حق بزرگی بر گردن فرهنگ، هنر و رسانه‌های استان فارس و کشور دارد و باید این حق به‌درستی گرامی‌ داشته شود .

سعید نظری،‌ روزنامه‌نگار، نیز حقگو را یک مدیر خوب رسانه‌ای دانست که پای نشریات کشوری را به نقاط مختلف فارس باز کرد .

وی در عین‌حال گفت: اما آنقدر که به واسطه تلاش‌های حقگو، پای روزنامه‌ها و مطبوعات کشوری به فارس باز شد، پای فارس به نشریات کشوری باز نشد .

نظری تمام روزنامه‌خوان‌های فارس را به نوعی مدیون و بدهکار حقگو و فعالیت‌های او دانست و گفت: حقگو علی‌رغم همراهی دائم‌اش با خبرنگاران از گذشته دور تا امروز، هیچ زمانی به حوزه آموزش ورود نداشت و ما بیشتر شاگردان تجربی او بودیم تا کلاسیک .

او تاکید کرد که حقگو تاریخ شفاهی رسانه‌های فارس به‌شمار می‌رود و مستندسازی این تاریخ شفاهی یک امر ضروری است .

خسرو حقگو نیز در این جلسه به بیان خاطراتی از فعالیت رسانه‌ای در دوران قبل از انقلاب و دشواری‌هایی که به‌واسطه داشتن ستون‌های ثابت و نوشتارهای طنز این ستون‌ها از سوی مسئولان وقت بر او وارد شده بود، پرداخت .

او یادآور شد که در آن دوران روزنامه‌نگار و خبرنگار بودن، به واسطه نبود امکان ارتباطات سریع برای انتقال و انعکاس رویدادها، دشواری‌ها و در عین‌حال لذت خود را داشت .

مدیر موسسه «پیغام امروز» همچنین به بیان خاطره‌ای شیرین از برقراری اولین تماس تلفنی مستقیمش با سردبیر روزنامه برای ارسال یک خبر، پرداخت .

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس نیز در این جلسه تلاش انجام شده از سوی سیروس رومی برای تاریخ تذکره‌ای مطبوعات فارس را ستود و گفت: اگرچه تاریخ مطبوعات فارس به خوبی توسط رومی کار شده و اثری ماندگار در این عرصه است، با این همه استادان، اهالی رسانه و پژوهشگران این عرصه، باید به تدوین تاریخ تحلیلی مطبوعات فارس نیز توجه کنند .

کوروش کمالی سروستانی بر لزوم تقسیم بندی نسلی اهالی رسانه در فارس تاکید و اضافه کرد: اگر بخواهیم از مشروطیت تا امروز تقسیم بندی نسلی اهالی مطبوعات در فارس را تحلیل کنیم و مشروطیت را اولین بخش روزنامه نگاری فارس بگیریم،شاید ۴ نسل اول تا پیروزی  انقلاب اسلامی را در بر می‌گیرد و البته  بخشی از نسل چهارم به بعد از انقلاب منتقل می‌شود اگرچه منفعل !

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، از نکته سنجی و مصلحت اندیشی در کنار قدرت شناسی و زیبایی شناسی به عنوان ویژگی‌های چند وجهی خسرو حقگو ، روزنامه نگار پیشکسوت شیرازی نام برد و گفت: در این سال‌ها اگرچه حلقه تاسیسات و توزیع فرهنگی جناب حقگو تقویت پیدا کرد اما چرخش قلم‌اش کمتر شد که البته طبیعی بود و به همین دلیل نیز در این عرصه ماندگار شد و آن جایی هم که لازم بود، در بزنگاه‌ها نقش خودش و حساسیت خودش و توالی خودش را نشان داد و این سجایای او قابل ستایش است .

کمالی سروستانی با بیان اینکه امروز با نسل پنجم و نسل ششم روزنامه نگاری در فارس و شیراز روبرو هستیم، گفت: نسل پنجم و ششم روزنامه نگاری شیراز نیازمند یک آموزش علمی‌تر ،دقیق‌تر و وسیع‌تر است .

وی ضمن تحلیل وضعیت فرهنگی شیراز گفت:شهر شیراز نه به کالبد که به روح خود زنده و نام آور است و روح ماندگار شهر فرهنگ است و فرهنگ‌وران و نویسندگان و هنرمندان،آفرینندگان این روح‌اند،به همین دلیل باید فرهنگ‌وران شهر قدر ببینند و در صدر نشینند تا فرهنگ شهر شیراز چون گذشته بدرخشد .

کمالی سروستانی تصریح کرد:  اگر فرهنگ‌وران قدر نبینند،شهر قدر نمی‌بیند و ما نیازمند روح بزرگ شیراز هستیم .

 

منبع: ایسنا

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  12 گام برای ارتقای برنامه‌ها و فعالیت‌های روابط‌عمومی در سال جدید


  هوش مصنوعی و آینده زنجیره تامین: تحولات کلیدی و گام‌های عملی


  ادغام ابزارهای دیجیتال در هر مرحله از استراتژی فروش


  روابط‌عمومی را هسته اصلی استراتژی رشد خود قرار دهید


  پنج درس از بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران


  روابط‌عمومی مبتنی بر داده: ضرورتی برای حرفه‌ای شدن


  پنج نکته از بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران


  شکاف همدلی بین کارگران و شرکت‌ها: چالشی بزرگ برای مدیران عامل


  نوروز ۱۴۰۳، گامی نو در مسیر تحول روابط‌عمومی با هوش مصنوعی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد