درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 30 فروردین 1403 - 10:24   

هوش مصنوعی آنتروپیک به اندازه انسان‌ها متقاعدکننده است

  هوش مصنوعی آنتروپیک به اندازه انسان‌ها متقاعدکننده است


ادامه ادامه مطلب یک

ابزارهای هوش مصنوعی چشم و گوش ما را تضعیف می‌کنند

  ابزارهای هوش مصنوعی چشم و گوش ما را تضعیف می‌کنند


ادامه ادامه مطلب دو

نقد فیلم "جنگ داخلی" ساخته الکس گارلند: نگاهی عمیق‌تر

  نقد فیلم "جنگ داخلی" ساخته الکس گارلند: نگاهی عمیق‌تر


ادامه ادامه مطلب سه

مدیر روابط‌عمومی اسبق معاونت هنری وزارت ارشاد دارفانی را وداع گفت

  مدیر روابط‌عمومی اسبق معاونت هنری وزارت ارشاد دارفانی را وداع گفت


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم
  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید
  جستجوی گوگل در 10 سال آینده
  انتصاب مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران
  سرپرست حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل کتابخانه ملی منصوب شد
  «مجتبی‌پور» جایگزین «نعمتی» در روابط‌عمومی استانداری خراسان رضوی شد
  هیات رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان بوشهر انتخاب شدند
  سمیه‌سادات ابراهیمی مدیر‏کل‏ حوزه مدیرعامل، روابط‌عمومی و امور ‌‏بین‌الملل کانون شد
  پنج‌گانه‌ی اطلاعات: غول‌های اینترنتی در حال تغییر جهان
  نقد فیلم "جنگ داخلی" ساخته الکس گارلند: نگاهی عمیق‌تر
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 27333صفحه نخست » یکشنبه، 28 آذر 1395 - 12:46
مصاحبه واقعه مدار
مصاحبه واقعه مدار نوع ویژه ای از مصاحبه روایتی است که با اجرای آن، مصاحبه شوندگان، رخدادها یا جنبه هایی از زندگی روزمره خود را توصیف و روایت می کنند.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، مصاحبه واقعه مدار نوع ویژه ای از مصاحبه روایتی است که با اجرای آن، مصاحبه شوندگان، رخدادها یا جنبه هایی از زندگی روزمره خود را توصیف و روایت می کنند. مبنای این نوع مصاحبه بر این پیش فرض استوار است که تجارب افراد در یک حوزه معین به شکل دانش و روایتی- واقعه مدار و دانش معنایی ذخیره و یادآوری می شود.

 در واقع اگر در مصاحبه از روایتگر خواسته شود داستان خود را در محور یک واقعه سازماندهی کند، به آن مصاحبه واقعه مدار یا اپیزودیک گفته می شود.

دانش واقعه مدار در پیرامون تجارب و در ارتباط با شرایط و موقعیت های خاص شکل می گیرد، در حالی که دانش معنایی براساس انگاره ها و روابطی قرار دارد که مجزا از تجارب و موقعیت ها هستند و شکل تعمیم  یافته دارند.

در مورد دانش روایتی- واقعه مدار، واحد اصلی و مرکزی که دانش پیرامون آن شکل می گیرد، جریان و مسیر رویدادها و موقعیت ها در زمینه ویژه آنهاست، اما درمورد دانش معنایی، مفاهیم و روابط میان آنها، واحدهای اصلی و مرکزی محسوب می شوند.

به منظور دستیابی به هر دو نوع دانش واقعه مدار و معنایی از روشی استفاده می شود که طی آن با استفاده از روایت، دانش روایتی-واقعه مدار گردآوری و تحلیل می شود و در ضمن با مطرح کردن پرسش های دقیق، دانش معنایی نیز دسترس پذیر می شود.

مصاحبه واقعه مدار، اظهارات زمینه مداری را در قالب روایت نتیجه می دهد که نسبت به سایر انواع مطالب و اظهارات به تجارب و زمینه ای که این تجارب در آن ایجاد شده اند، نزدیک تر هستند.

از سوی دیگر، در این نوع مصاحبه فرآیند شکل گیری حقایق سریع تر از رویکرد هایی است که با سوالات مستقیم، مفاهیم انتزاعی را هدف قرار می دهند. در مصاحبه واقعه مدار، توجه ویژه معطوف به موقعیت ها یا رخدادهایی است که طی آن مصاحبه شوند، تجاربی در رابطه با مسئله مورد مطالعه داشته است.

مصاحبه شونده براساس ربط موضوعی می تواند هر دو شکل اظهارات (توصیفی یا روایی) را در مورد موقعیت مورد گفت وگو انتخاب کند و همچنین انتخاب سایر موقعیت ها نیز از سوی وی براساس ربط موضوعی انجام می گیرد.

 این نوع مصاحبه در برخی حوزه ها در عین حال که موجب آسان تر شدن بیان تجارب می شود، ذکر جزییات را نیز درمورد موقعیت ها و رخدادها تضمین می کند. با توجه به مطالب یاد شده، به طور خلاصه می توان گفت که مصاحبه واقعه مدار شامل روایت هایی از موقعیت ها یا رویدادها و بحث هایی در جهت شکافتن این زمینه ها برای رسیدن به دانش مفهومی و قاعده مند است.

درمورد مشکلاتی که ممکن است در اجرای مصاحبه واقعه مدار مطرح باشد، باید به مسئله اصلی مصاحبه هایی اشاره کرد که هدف آنها گردآوری اطلاعات در قالب روایی است.

برخی مصاحبه شوندگان در نقل و تعریف روایت گونه موقعیت ها توانایی کمتری نسبت به دیگران دارند که البته این مشکل در مصاحبه واقعه مدار که طی آن شماری از روایت های نسبتا کوتاه مطرح می شود، کمتر از مصاحبه روایتی است که اجرای آن نقل از روایتی کلی از سوی مصاحبه شونده را ایجاب می کند.

مصاحبه واقعه مدار نیز مانند سایر مصاحبه ها امکان گردآوری اطلاعات در مورد کنش ها و تعاملات را فراهم نمی کند، با این حال کسب این گونه اطلاعات نیز از طریق آگاه شدن از دیدگاه های شرکت کنندگان امکانپذیر می شود و همچنین مصاحبه واقعه مدار می تواند تفاوت های موجود میان گروه های مورد مطالعه را از نظر تجاربی که در زمینه مورد بررسی داشته اند، روشن کند. در جلسه آتی مثال هایی در این خصوص در حیطه بازاریابی ارائه خواهد شد.

 

منبع: فرصت امروز

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید


  روابط‌عمومی در زندگی یک برند


  استفاده نادرست از ابزارهای ارتباطی در محل کار: یک مشکل جدی


  3 راه برای اینکه در جلسه بعدی هوشمندتر به نظر برسید


  در مذمت مبالغه‌گویی متخصصان روابط‌عمومی


  اخبار ممنوعه


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار: 13 نکته برای گسترش استراتژیک


  کالیبراسیون روابط‌عمومی


  استراتژی‌های کلیدی برای بهبود خدمات مشتری کسب‌وکار


  متخصصان روابط‌عمومی و ارتباطات: صدای برابری برای افراد دارای معلولیت


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد