درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
سه شنبه، 28 آذر 1396 - 01:04   

بانک آینده موفق به دریافت گواهینامه استاندارد رسیدگی به شکایات مشتریان گردید

  بانک آینده موفق به دریافت گواهینامه استاندارد رسیدگی به شکایات مشتریان گردید


ادامه ادامه مطلب یک

مدیرکل جدید روابط عمومی استانداری اردبیل منصوب شد

  مدیرکل جدید روابط عمومی استانداری اردبیل منصوب شد


ادامه ادامه مطلب دو

«بام» در صدر عبارات جست و جو شده در اینترنت

  «بام» در صدر عبارات جست و جو شده در اینترنت


ادامه ادامه مطلب سه

نوآوری؛ حلقه مفقوده روابط عمومی ها برای پیشبرد اهداف سازمانی بانکها

  نوآوری؛ حلقه مفقوده روابط عمومی ها برای پیشبرد اهداف سازمانی بانکها


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  مخاطبان روستایی، حلقه گمشده اطلاع رسانی در روابط عمومی
  برنامه ریزی و هدایت برنامه های روابط عمومی
  محمد سلطانی فرمعاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد شد
  انتصاب مدیر روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش
  نوآوری؛ حلقه مفقوده روابط عمومی ها برای پیشبرد اهداف سازمانی بانکها
  آشنایی با سالنامه تخصصی روابط عمومی
  نشست جهانی روابط عمومی مالتا
  سه فاجعه بزرگ روابط عمومی در سال 2017
  گوگل و آمازون ؛ دو رقیب جدی بانکها در سال ۲۰۱۸
  جشنواره جدید بانک ملی ایران با موضوع پیام رسان بله، به زودی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 26947صفحه نخست » تازه های شبکه روابط عمومیدوشنبه، 1 آذر 1395 - 11:02
در شرایط بحرانی، مدیران زن بیشتر سرزنش می‌شوند
این یک حس درونی یا تصور شخصی نیست: تحلیل جدیدی از پوشش رسانه‌ای در مورد مدیران عامل نشان داده رفتار رسانه‌ای با مدیران زن، نسبت به همتایان مرد آنها کاملا متفاوت است.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، این یک حس درونی یا تصور شخصی نیست: تحلیل جدیدی از پوشش رسانه‌ای در مورد مدیران عامل نشان داده رفتار رسانه‌ای با مدیران زن، نسبت به همتایان مرد آنها کاملا متفاوت است. طبق تحقیقی که توسط بنیاد راکفلر (Rockefeller Foundation) منتشر شده و پوشش خبری 20 مدیر مرد و زن را بررسی کرده، همان‌طور که هر کسی ممکن است انتظار داشته باشد، زندگی شخصی و خانوادگی مدیران زن معمولا بیشتر موضوع اخبار قرار می‌گیرد. موضوع جالب‌تر آن است که نویسندگان این تحقیق حتی به یک مقاله که به زندگی شخصی مدیران مرد پرداخته باشد، برنخورده‌اند.

 

اما مساله‌ مهم‌تر این است که مدیران عامل زن وقتی با مشکلاتی در شرکت‌های خود مواجه می‌شوند، بیشتر مورد سرزنش قرار می‌گیرند. تحلیل بنیاد راکفلر نشان می‌دهد وقتی شرکتی که مدیر آن یک زن است وارد بحران می‌شود، 80 درصد محافل خبری که به این موضوع می‌پردازند، مدیرعامل را منبع مشکل می‌دانند؛ اما وقتی مدیر شرکتی مرد باشد و آن شرکت وارد بحران شود، اخبار 31 درصد اوقات مدیر را مقصر می‌دانند. جودیت رادین، رئیس بنیاد راکفلر، معتقد است این اختلاف بسیار زیاد است. او می‌گوید: «در میان رسانه‌ها، هنگام پرداختن به اخبار مربوط به مدیران عامل زن، سوگیری ناخودآگاهی وجود دارد

این سوگیری، به‌خصوص در مواردی که زنان بار زیادی از سرزنش‌ها را به خاطر وجود یک مشکل که ممکن است ناشی از رهبری او باشد یا نباشد تحمل می‌کنند، به موانعی که رهبران زن باید برطرف کنند تا در سطوح ارشد به موفقیت برسند، نگاهی ناراحت‌کننده ارائه می‌کند. بررسی راکفلر مشخص نکرده چرا زنان اغلب به خاطر مشکلات شرکت‌هایشان مورد سرزنش قرار می‌گیرند؛ اما بخشی از این مشکل به این موضوع برمی‌گردد که مدیرعامل بودن یک زن هنوز برای خیلی از افراد غیرطبیعی است.

در میان شرکت‌های لیست Fortune 500 تنها 22 زن مدیرعامل هستند، یعنی 4/ 4 درصد. رادین می‌گوید: «شاید این حس کلی وجود دارد که زنان به اندازه کافی صلاحیت مدیرعامل‌شدن را ندارند، بنابراین وقتی اشکالی پیش می‌آید، ابهام یا نبود تحلیل‌های کافی در رسانه‌ها در مورد قدرت و قابلیت زنان، باعث می‌شود سریعا آنها را به خاطر زن بودنشان ملامت کنند.» همچنین تحقیقات دیگری نشان می‌دهد احتمال استخدام و سپس اخراج زنان در شرایط بحران شرکت‌ها بیشتر است که این موضوع درصد مسوولیت‌‌ زنان در شرایط بحرانی را بالا می‌برد. یاهو بعد از چند سال کشمکش برای سازگاری خود با تحولات اینترنت، ماریسا میر را استخدام کرد و او اغلب به خاطر شکست‌ها و مشکلات فزاینده این شرکت مورد سرزنش قرار می‌گیرد. میر اخیرا در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز نسبت به سوگیری‌های پوشش‌های رسانه‌ای اعتراض کرده است. او گفته: «من تلاش کرده‌ام هیچ گونه نگاه جنسیتی نداشته باشم و معتقدم تکنولوژی یک حوزه خنثی از نظر جنسیتی است. اما فکر می‌کنم گزارش‌های خبری همه مبنای جنسیتی دارند. همه ما مطالبی را دیده‌ایم که فقط زنان را سرزنش می‌کنند؛ مثل مطالبی که تنها بر ظاهر زنان متمرکزند. من فکر می‌کنم همه زنان از این موضوع آگاهند و انتظار داشتم در سال‌های اخیر این‌گونه مقالات کمتر شوند

میر را با تیم آرمسترانگ مقایسه کنید که با هدایت شرکت بحران‌زده AOL در مسیر تملک از سوی شرکت ورایزون (Verizon)، به موفقیت رسید. یاهو نیز در چنین فرآیندی به سر می‌برد و قرار است تحت تملک ورایزون قرار گیرد.  تحقیق راکفلر بیش از 100 مقاله از 37 خروجی خبری مختلف را که در مورد 20 مدیرعامل زن و مرد در شرکت‌های بزرگ تکنولوژی نوشته شده بودند، مرور کرده است. محققان مقاله‌ها را در چهار گروه دسته‌بندی کردند: مقاله‌هایی در مورد شرکت‌های بحران‌زده، در مورد مدیران تازه استخدام شده، مدیران اخراج شده یا مستعفی و در مورد مدیرانی که بازنشسته شده‌اند.

مقالاتی که در مورد مدیران زن نوشته شده بودند، 49 درصد مواقع بحث جنسیت را مطرح کردند، درحالی‌که مقالات در مورد مدیران عامل مرد، تنها 4 درصد به بحث جنسیت پرداخته‌اند. به عبارت دیگر، اگر در مقاله‌ای در مورد «یک مدیرعامل» صحبت می‌شود، در واقع منظور نویسنده یک مرد است. اگر مدیرعاملی زن باشد، نویسنده در مقاله حتما این مساله را مورد تاکید قرار می‌دهد. این موضوع حیرت‌انگیز نیست؛ چون سوگیری ناخودآگاهی وجود دارد که یک مرد را در کنار کلمه مدیرعامل قرار می‌دهد. درست همان‌طور که وقتی از یک پرستار یا مربی مهد کودک صحبت می‌شود، ذهن یک زن را تصور می‌کند.

البته نویسندگان و خبرنگاران زن به‌طور ویژه‌ای در مورد مدیران عامل زن مطلب می‌نویسند؛ اما این موضوع باعث نمی‌شود سوگیری‌ها در پوشش‌های خبری کم شود. در واقع، طبق تحقیق صورت گرفته، زنان بیشتر در مورد زندگی شخصی یک مدیرعامل زن مطلب می‌نویسند. بیست درصد مقالاتی که در مورد مدیران زن توسط نویسندگان زن نگاشته می‌شود، به زندگی شخصی آنها اشاره می‌کند؛ درحالی‌که وقتی مردان در مورد مدیران زن مطلب می‌نویسند، تنها 5 درصد مواقع به زندگی شخصی آنها می‌پردازند.  این نوع پوشش خبری در ظاهر ممکن است اشکالی نداشته باشد. حتی می‌توان گفت برای مخاطب، دانستن اینکه مدیر یک شرکت معروف چگونه کار و خانواده خود را مدیریت می‌کند و چه نوع کفشی می‌پوشد، جالب‌تر باشد. اما این باعث می‌شود تفاوت‌های مدیران مرد و زن به شکلی جلوه داده شود که هیچ ربطی به مهارت‌های رهبری آنها ندارد.

داستان‌های پر زرق و برق در مورد اینکه فلان مدیر زن چگونه «همه این کارها را انجام می‌دهد» سوگیری‌های ذهنی مخاطب را در مورد زن بودن و مرد بودن مدیران تقویت می‌کند.  نظرات در مورد اینکه یک مدیرعامل ایده‌آل چه شکلی است و اینکه یک مدیر زن چه قابلیت‌هایی را باید به نمایش بگذارد، بر هر چیزی از مصاحبه شغلی گرفته تا توصیه‌نامه‌، استخدام، ارتقا، ارزیابی عملکرد و البته پوشش‌های رسانه‌ای تاثیرگذار است. سوگیری‌های جنسیتی در مدیریت موضوع تازه‌ای نیست. تلاش برای مقابله با آن به کمک هیات‌مدیره شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران سازمانی، خود شرکت‌ها و البته رسانه‌ها نیاز دارد.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره 3916

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  آشنایی با سالنامه تخصصی روابط عمومی


  نظر جالب این روزنامه نگار اینوستیگیتیو درباره فقر و فقیر


  سه فاجعه بزرگ روابط عمومی در سال 2017


  نقش روابط عمومی و تبلیغات


  شش گرایش جدید روابط عمومی در جهان


  توسعه و تجهیز روابط عمومی ها به ابزار نوین ضروریست


  تقدیر از روابط عمومی بانک صادرات قم


  مدیرکل جدید روابط عمومی استانداری اردبیل منصوب شد


  انتصاب مدیر روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش


  محمد سلطانی فرمعاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد شد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: جلد سوم کتاب استانداردهای روابط عمومی منتشر شد