شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- اول باید با اهل فن، بصورت شورایی مذاکره و در قالب یک کمیسیون تخصصی یک اساسنامه و منشور و شرح وظایف و مقررات برای مسولین تهیه و تدوین تا جهت صدور قانونی مثل مصوبه و یا آیین نامه ای بصورت مقررات جدید وضع و آن را عملیاتی نمود.
از جمله در این آیین نامه: ساختار، وظایف و اختیارات شورای ستادی و صف،توسعه ارتباطات،تبلیغات و اطلاع رسانی را با یک سیاست و گفتمان واحد و با حق رای حتی آنان که مشاورند دنبال کرد؛
۱- نمایندگان پنج منطقه کشور از مدیران باسابقه از استانها چون مدیرکل روابط عمومی استانداری ها و یا اعضای شورای هماهنگی روابط عمومی های هراستان، با انتخاب استاندار بعنوان رییس شورا
۲-نمایندگانی ازدانشگاه در حوزه تخصصی ازجمله،تبلیغات،انتشارات،خبر و اطلاع رسانی،فضای مجازی ،ارتباطات و سنجش افکار و....
۳- نمایندگانی از وزارتخانه ها و سازمانها
بصورت ثابت همانند، وزارت کشور حوزه اطلاع رسانی و روابط عمومی دو نفر،دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت سه نفر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معاونت سینمایی،سمعی و بصری،انتشارات، و...چهارنفر و وزارتخانه و سازمان های دیگر بصورت اعضا هرکدام یک نفر
۴- دعوت از رسانه ملی صدا وسیما هر کدام دو نفر
۵- نمایندگانی از مطبوعات و خبرگزاری ها حوزه سیاسی،اجتماعی،اقتصادی و...هرکدام یک نفر
۶-نمایندگانی ازتشکل و صنوف مرتبط هرکدام یک نفر
۷-حضور نمایندگان تخصصی وزارت ارتباطات و فناوری ،حوزه ارتباطی و اطلاع رسانی ازITC هرکدام یک نفر
۹-تعیین مقررات جدید شرح وظایف +ساختار روابط عمومی هابانظرخواهی ازاهل فن بخصوص در شهرستانها
۱۰-مکانیزم جذب نیرو و جلوگیری از هر نوع نیروی غیرمتخصص
۱۱- منتفی شدن هر طرح و برنامه دولت ، مگر پیوست رسانه ای و تبلیغی ضمیمه باشد (به استثنای محرمانه)
۱۲-ساختار قانونمند برای بودجه و اعتبار
۱۳-آموزش حرفه ای هرسال و توسط رسانه ها و بخش خصوصی و اساتیددانشگاههای موفق
۱۴-ایجادبانک اطلاعات علمی از افراد این حرفه
۱۵- به روزشدن امکانات و تجهیزات
۱۶-نشست های منطقه ای مثل کارگروه های سابق
۱۷-تعیین متولی واحد و ارسال کلیه عملکردها به دستگاه نظارتی و متولی
۱۸- سیستم ارزیابی عملکردهای ستادی و صف تشویق و تنبیه اداری
۱۹-پژوهش و نظرسنجی
۲۰-پرهیز از روش های سنتی و منسوخ شده
۲۱- در بحث های بین المللی بدون نظرحوزه امورخارجه و بین الملل ادارات امور ابلاغ و منتشرو... نشود
۲۲- همه نظرات برون از شورا بصورت مشورتی اخذ، و این مهم و کاربردی است و هر شش ماه نقاط ضعف وقوت بررسی اقدامات وعملکردها ارزیابی وآسیب شناسی خواهد شد ولی،در نهایت تصمیم گیری با افراد همسو یا همان اعضای مجمع عمومی شورا و یاده نفر منتخب آنان خواهد بود
هزینه های شورا ازمحل اعضای شورا بصورت ماهانه و یاسالانه پرداخت خواهد شد و محل تشکیل جلسات بصورت دوره ای و دبیرخانه به عهده ریاست شورا خواهد بود.
و....
نتیجه:
با مجموعه کمتر از صد نفر به سی نفر و از سی نفر به ده نفر متخصص خاص موردقبول همگان خواهیم رسید که این ده نفرنمایندگان آن صدنفرخواهند بود و برای تکمیل و تصمیم گیری و بهبود روش ها چون اعضای اصلی برای دوسال انتخاب خواهند شد و نصف و بعلاوه یک، آرا در هر برنامه تصویب و لازم الاجرا خواهد بود تا تیم رسانه ای و تبلیغی دولت در ستاد و استانها با یک ریتم و آهنگ منظم در خدمت تنویر افکارعمومی باشد.
یک فعال روابط عمومی
|