درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 04:45   

حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد

  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت

  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  جوایز، مسئولیت اجتماعی شرکتی و جنجال به عنوان آهن‌ربای رسانه‌ای
  عکس ریش فتوشاپ شده مارک زاکربرگ در فضای مجازی وایرال شد
  فراتر از تبلیغات: بن‌بست پایداری در تبلیغات دیجیتال
  روابط‌عمومی و ارتباطات در روز زمین 2024: مسئولیت‌ها، کارکردها و نقش‌ها
  پیش‌بینی 2024: هفت روند روابط‌عمومی که امسال اهمیت خواهند داشت
  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی
  دنیای روابط‌عمومی فراتر از کنفرانس‌های مطبوعاتی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 26886صفحه نخست » چهارشنبه، 26 آبان 1395 - 11:29
مشتری کودک 9 ماهه است
همیشه این جمله را در شغل خود زیاد شنیدیم که: همیشه حق با مشتری است، اما تاحالا شده که بهش فکر کنیم، به عمق مطلب برویم و از آن نتیجه گیری کنیم؟ آیا به راستی همیشه حق با مشتری است؟ آیا هر آنچه مشتری می گوید همیشه صحیح است؟ آیا مشتری حتی با حرف های غیرمنطقی و از اساس اشتباه نیز دارای حق است؟
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، همیشه این جمله را در شغل خود زیاد شنیدیم که: همیشه حق با مشتری است، اما تاحالا شده که بهش فکر کنیم، به عمق مطلب برویم و از آن نتیجه گیری کنیم؟ آیا به راستی همیشه حق با مشتری است؟ آیا هر آنچه مشتری می گوید همیشه صحیح است؟ آیا مشتری حتی با حرف های غیرمنطقی و از اساس اشتباه نیز دارای حق است؟

بیایید فکر کنیم با مشتری ای طرف هستیم که از خدمات یا محصولات ما به اشتباه و تصور غلط ناراضی است و شکایت ایشان مبنای منطقی ندارد. تصور کنید مشتری سازمانی شما کودکی 9 ماهه است، کودک 9 ماهه یعنی یک انسان که تازه به دنیا آمده، هیچ نمی داند و فقط دارای شناخت ذاتی از دنیای پیرامون خود است، این نوزاد فقط به طور ذاتی می داند که اگر گرسنه است با استفاده از گریه و شیون احساس خود را نشان دهد و اگر در حال شیرخوارگی سیر شود با تکان دادن سر خود به سمت راست و چپ به ما نشان می دهد که سیر شده است، یا به طور ذاتی می داند که عشق چیست و آن را با حس کردن مادر خود نشان می دهد، اما کم کم حرف زدن، راه رفتن، اصطلاحات گفتاری، خشم، لجاجت، بیان خواسته ها، پافشاری روی خواسته ها و... را از طریق پدر و مادر خود و البته محیط پیرامون یاد می گیرد.

و حالا، آن کودک 9 ماهه را یک مشتری تصور کنید، به طور ذاتی از محصول ما با اطلاعات قبلی، تبلیغات، صحبت های دیگران و امثال آن شناخت پیدا کرده و قصد خرید دارد و حالا می خواهد اطلاعات بیشتری را از آن محصول کسب کند، در نتیجه پس از کسب اطلاعات از کارشناس فروش، محصول (خدمت) مورد نظر را خریداری می کند و با توجه به نقطه رضایت خود، اطلاعات قبلی و البته اطلاعات حین خرید از فروشنده، نسبت به قضاوت در مورد خرید خود اقدام می کند و پس از مدتی این حس به او القا می شود که این محصول نیازهای او را برآورده نساخته و در خرید خود دچار شک می شود، در نتیجه اگر مشتری خوبی باشد و به سازمان اعتماد داشته باشد، شکایت می کند و باید امیدوار بود که هنوز می توان این مشتری را وفادار کرد.

هنگام تماس مشتری احتیاج به یک شنونده خوب داریم تا صدای مشتری (گریه های نوزاد) را با گوش جان شنیده و سنگ صبور او شود. کافی است فقط به مشتری گوش دهیم و نیازهایش را حس کنیم و به راحتی راه زیادی را طی کنیم تا او آرام شود، در نتیجه به آن جمله معروف همیشه حق با مشتری است خواهیم رسید، یعنی نه مشتری دروغ می گوید، نه غیرحق، او یا حرف حق می زند یا به خاطر اطلاعات اشتباه، اطلاع رسانی کم در گذشته، یا هر چیز شبیه آن فکر می کند حرف او حق است، و در صورتی که مشتری تصور اشتباهی دارد با آموزش و توضیح همراه با صبوری می توان او را قانع و مشکل اش را رفع کرد. اما گوش کردن همیشه نخستین گزینه است.

درواقع این نوزاد 9 ماهه فقط گریه می کند و حس بدی دارد و فکر می کند باید اعتراض کند، و ما باید بدانیم که مشتری دروغ نمی گوید، فقط حس می کند حرف او حق است، پس حق با اوست و این مشکل ما است که مشتری تصور اشتباهی دارد، (استثنا زمانی که مسئله شخصی می شود) در نتیجه می توانیم بدون توجیه، بدون گارد و بدون گفتن جملاتی مثل مشکل از شماست، مشتری را با خود همراه سازیم و پس از آنکه او را آرام کردیم می توانیم مشکل را در فضای آرام حل کنیم و این نوزاد کم کم بزرگ شده و با شناخت بیشتر از ما نیازهای خود را با گریه نشان نخواهد داد و سعی می کند در فضای آرامش نیازش را اعلام کند و مانند هر انسان دیگری اگر نیازش رفع شود آرام می ماند و حال خوبی دارد، اما اگر نیازش پس از چند بار اعلام در فضای آرامش ارضا نشود قطعا شکایت می کند و دست به شیون خواهد زد.

در نتیجه مشتری (نوزاد) فقط یک مادر با قلبی از جنس دل و جان می خواهد تا شکوه های او را گوش داده و حال او را خوب کند، بارها شنیده اید که مشتریان شاکی فقط احتیاج به گوش شنوا دارند و پس از آن احتیاج به رفع مشکل دارند، حالا تصور کنید که اگر این گوش شنوا نباشد، مشکل چیز دیگری می شود و از بحث اصلی خود خارج می شود.

در نتیجه با ایجاد یک حس خوب و استفاده از مهارت خوب گوش کردن، می توانید اعتماد مشتری را برگردانید و در فضای آرام مشکل را حل کنید که اگر در گوش دادن مهارت خود را نشان ندهید و حتی خیلی کم گارد داشته باشید و مشکل را به هیچ وجه شخصی نکنید تا بتوانید در فضای آرام مشکل را حل کنید.

مشتری نوزاد 9 ماهه است که احتیاج دارد کسی حرف هایش را گوش و او را آرام کند و توجیه شما در ابتدا حتی بحق به درد مشتری نخواهد خورد.

 

منبع: فرصت امروز

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی


  ارتباطات ترکیبی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد