درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 23:13   

حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد

  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت

  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  جوایز، مسئولیت اجتماعی شرکتی و جنجال به عنوان آهن‌ربای رسانه‌ای
  عکس ریش فتوشاپ شده مارک زاکربرگ در فضای مجازی وایرال شد
  فراتر از تبلیغات: بن‌بست پایداری در تبلیغات دیجیتال
  روابط‌عمومی و ارتباطات در روز زمین 2024: مسئولیت‌ها، کارکردها و نقش‌ها
  پیش‌بینی 2024: هفت روند روابط‌عمومی که امسال اهمیت خواهند داشت
  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی
  دنیای روابط‌عمومی فراتر از کنفرانس‌های مطبوعاتی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 26545صفحه نخست » دوشنبه، 10 آبان 1395 - 13:11
رعایت اصول اخلاقی در مدیریت ریسک
سازمان‌های امروزی یقینا دارای مکانیزمی برای ارزیابی و مدیریت ریسک هستند و موفقیت کسب‌وکارشان در گرو دقت و سرعت در مقوله مدیریت ریسک است.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، سازمان‌های امروزی یقینا دارای مکانیزمی برای ارزیابی و مدیریت ریسک هستند و موفقیت کسب‌وکارشان در گرو دقت و سرعت در مقوله مدیریت ریسک است. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های ریسک که نادیده‌انگاری آن می‌تواند باعث بروز مشکلات فراوانی برای کسب‌وکار در آینده نزدیک شود، «ریسک زنجیره تامین» است.سازمان‌های پیشرو برای مدیریت زنجیره تامین از تدابیری از جمله گماردن مدیریت و تیم حرفه‌ای برای اطمینان از به‌موقع و باکیفیت بودن کالا یا خدمات به دست آمده از تک تک اعضای زنجیره تامین کمک می‌گیرند. این تیم برای اطمینان از تامین‌کنندگان و نیز کاهش ریسک از ابزارهای مختلفی بهره می‌برد؛ همانند:

 

1- ارزیابی کیفی محصولات و خدمات از طریق نمونه‌برداری.

2- بازدید سرزده و برنامه‌ریزی شده برای بررسی انطباق کیفی و قانونی.

3- وجود آلترناتیو تامین‌کننده به دو منظور: چانه‌زنی قیمت و عدم توقف ناگهانی خط.

مهم‌ترین موردی که به‌طور سنتی باعث انتخاب شدن در زنجیره تامین شرکت‌های بزرگ می‌شود‌، قیمت و کیفیت است. یعنی مدیر زنجیره تامینی موفق است که با شرکت‌هایی که بهترین کیفیت را با کمترین قیمت و بعضا با بازه پرداختی طولانی‌تر ارائه می‌کنند، قرارداد ببندد.

درصورت وجود مکانیزمی برای مدیریت ریسک - که الزام مهم کسب‌وکارهای کنونی است – جنبه‌های مختلف داخلی و خارجی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. ریسک‌های خارجی را می‌توان ریسک رقبا‌، قوانین و شرایط بازار دانست. ریسک‌های داخلی نیز به چهار دسته استراتژیک‌، انطباق قانونی‌، مالی و عملیاتی تقسیم‌بندی می‌شوند.مدیران ارشد سازمان‌ها هنگام شناسایی و طبقه بندی ریسک‌ها به‌منظور مدیریت آنها و برای بررسی اثرات ریسک‌های مختلف بر کسب‌وکار باید وقت کافی برای آن لحاظ کنند.

در دنیای کسب‌وکار، عمدتا تا همین چند سال قبل در طبقه‌بندی ریسک‌های مختلف برای انتخاب پیمانکاران در زنجیره تامین، عامل چشمگیر موارد مالی بود. یعنی پیمانکاری که کالا یا خدماتی با قیمت کمتر ارائه می‌کرد با لحاظ کردن کیفیت‌، به احتمال زیاد برنده بود. ولی پس از به‌وجود آمدن مسائلی از نوع ریسک ناشی از عدم رعایت اصول اخلاق تجاری در زنجیره تامین، توجه افراد به جنبه‌های جدیدی از کیفیت مطرح شد که همان جنبه‌های اخلاقی بود. یعنی یک تامین کننده حتی در انتهایی‌ترین عمق زنجیره در شرکت‌های بزرگ اگر کار غیرقانونی کند، دچار عقوبت از سمت دولت و حتی مصرف‌کنندگان می‌شود. نمونه‌هایی از این دست در شرکت‌های تولیدکننده پوشاک ورزشی نظیر نایک و آدیداس در دهه 90 میلادی یا فاجعه بوپال در سال 1982 یا حادثه آلاسکا برای نفت کش‌های شرکت اکسون موبیل در سال 1984 یادآور ریسک بالای عدم توجه به ریسک‌هایی از این دست است. نمونه‌ای که سال پیش شاهد آن بودیم افت چشمگیر سهام در شرکت فولکس واگن بود.

از منظر دیگر، ارزش بالای برند و قیمت سهام در بورس باعث شده است توجه به این جنبه از مدیریت ریسک بیشتر شود‌، بنابراین شرکت‌های زیادی به مدیریت ریسک از طریق ارزیابی رعایت جنبه‌های اخلاق تجاری و رعایت الزامات مخصوص که از این پس جزء لاینفک قراردادهای تجاری را شامل می‌شد، اقدام کردند.

راه حلی که این برندها و شرکت‌های معتبر برگزیده اند، ملزم کردن کلیه شرکت‌های زنجیره تامین به رعایت اصول اخلاق تجاری است. تمامی این شرکت‌ها پس از بررسی‌های فنی و تکنیکی الزامات دیگری را نیز طلب می‌کنند که عمدتا در یک بند مستقل در قراردادهای کاری یا حداقل به‌صورت ضمیمه قرارداد می‌آید. اصول تجارت اخلاقی (Code of Conduct) که در قرارداد‌ها الزامی است، معمولا شامل 3 الی 5 صفحه است که شامل قواعدی مبتنی بر 4 ستون زیر است:

1- رعایت قوانین کارگر و کارفرمایی بر اساس الزامات بین‌المللی

2- رعایت موارد ایمنی و بهداشت محیط کار

3- رعایت موارد زیست‌محیطی

4- رعایت قوانین ضدرشوه، فساد، ارتشا و تقلب

خبر خوب برای شرکت‌ها آن است که این قواعد به شکل کدهای اخلاقی و استانداردهایی نظیر SA8000 وISO26000 وجود دارد که هم قابل آموزش و هم قابل برون سپاری به شرکت‌های دارای صلاحیت بین‌المللی است. باوجود جدید بودن این مقوله در کشور عزیزمان، افراد و شرکت‌های زیادی وجود دارند که با این مفاهیم آشنا هستند و از مزایای «پایداری کسب‌وکار» استفاده می‌کنند. باید توجه داشت که در فضای کسب‌وکار جهانی باید با تمرکز بر این موارد، ریسک ناشی از ضربات مهلک «عدم رعایت اخلاق تجاری» به کسب‌وکار را با تدبیر به موقع و دانش به‌روز به حداقل رساند.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره 3899

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  ارتباطات ترکیبی


  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد