درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 13:04   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  6 استراتژی دگرگون کننده برای آزادسازی پتانسیل رهبری شما
  چند نکته مهم در پرامپت‌نویسی
  کمپین‌های داده
  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 26500صفحه نخست » شنبه، 8 آبان 1395 - 11:26
ضعف رهبری سازمانی و روابط عمومی در مدیریت بحران گلکسی نوت 7
کابوسی که ساسونگ برای خودش ساخت
در سال‌های اخیر، شرکت سامسونگ تلاش کرده بود وجهه خود را در بازار آمریکا «انسانی‌» کند. این موضوع در برندسازی شرکت، تبلیغات تلویزیونی و نمایشگاه عرضه محصولات مشهود است.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، در سال‌های اخیر، شرکت سامسونگ تلاش کرده بود وجهه خود را در بازار آمریکا «انسانی‌» کند. این موضوع در برندسازی شرکت، تبلیغات تلویزیونی و نمایشگاه عرضه محصولات مشهود است. سامسونگ به سرعت پیشرفت می‌کرد تا به یک برند دوست‌داشتنی‌تر تبدیل شود. این شرکت سال 2016 را خیلی خوب شروع کرده بود و فروش گوشی‌های گلکسی S6 و S7 آن در سراسر دنیا به اوج خود رسید. اما تنها در چند هفته اخیر، از زمانی که اولین خبرها در اوایل سپتامبر در مورد انفجار باتری گوشی هوشمند گلکسی نوت 7 منتشر شد، همه چیز خراب شد و امروز برند سامسونگ در بدترین وضعیت خود به سر می‌برد. بعد از فراخوان جمع‌آوری محصول، تحقیقات در این زمینه و آسیب‌شناسی، سامسونگ در نهایت اعلام کرد تولید گوشی نوت 7 را برای همیشه متوقف می‌کند. در میان خبرهایی مبنی بر اینکه سامسونگ هنوز نتوانسته منبع مشکل را شناسایی کند، برای همه مشخص شد که مدیریت بحران در این شرکت، تحت تاثیر ضعف رهبری سازمان قرار گرفته است.

 

چه اتفاقاتی رخ داد؟

قرار نبود این اتفاقات رخ دهد. این شرکت کره‌ای معرفی گلکسی نوت 7 و سپس خرده‌فروشی آن را ظرف 10 روز در اوایل اوت انجام داد. نوت 7 قرار بود امسال با آی‌فون 7 وارد رقابت شود. این فاصله زمانی می‌توانست تا قبل از رسیدن آی‌فون تلاطمی در بازار به نفع سامسونگ ایجاد کند و نشان دهد که نوت 7 از نظر تکنیکی و مهارت‌های طراحی بسیار پیشرفته است و ثابت کند که سامسونگ به خواسته‌های مشتریان خود گوش داده است. این استراتژی قبلا هم توسط سامسونگ به‌کار گرفته شده بود. دی.جی کو، مدیر سامسونگ موبایل، گوشی‌های گلکسی S7 و S7 Edge را در آستانه کنگره جهانی موبایل 2016 معرفی کرده بود. این شروع زودهنگام در ماه فوریه باعث شد سامسونگ قبل از رونمایی آی‌فون SE اپل نظر بازار را جلب کند؛ تقابلی که خانواده گوشی‌های S7 را در وضعیت خوبی قرار داد.رونمایی زودهنگام نوت 7 نیز همین اثر را داشت. فروش اولیه و واکنش عمومی در رسانه‌های اجتماعی خوب بود. همه اینها پیش از معرفی آی‌فون 7 از سوی اپل که قرار بود تغییرات اساسی در سخت‌افزار و هدفون‌های خود ایجاد کند، به نفع سامسونگ تمام شده بود اما همه چیز طبق برنامه پیش نرفت و درست زمانی که بازخوردهای خوبی از آن دریافت می‌شد، انفجار گوشی‌ها شروع شد.کارشناسان در ارزیابی‌های اولیه اعلام کردند مشکل اصلی از باتری‌های لیتیوم یونی گوشی گلکسی نوت 7 است که باعث داغ شدن برخی قطعات و در نهایت انفجار آنها می‌شود. سامسونگ چون می‌خواست زودتر از اپل محصول خود را وارد بازار کند، مهندسان شرکت را مجبور کرد زودتر از موعد این باتری‌ها را جاسازی کنند و آنها فرصت تست ایمنی را نداشتند.

مدیر «کمیسیون ایمنی محصولات» در آمریکا حداقل صریح‌تر رفتار کرده است. او اعلام کرد باتری‌های نوت 7 نسبت به فضایی که در آن جای می‌گیرند بیش از حد بزرگ هستند و به همین دلیل اتصال کوتاه ایجاد می‌کنند.بعد از انتشار اولین خبرها که 35 مورد انفجار گوشی گزارش شده بود، سامسونگ اعلام کرد که تولید این محصول را متوقف کرده و یک «برنامه معاوضه» را آغاز کرد تا گوشی‌های خراب را از دست مشتریان جمع‌آوری کند. همچنین به 5/ 2 میلیون فردی که این گوشی را خریده بودند، هشدار داده شد که بگذارند باتری گوشی خالی شود و دیگر آن را شارژ نکنند. شوک بعدی در 23 سپتامبر وارد شد؛ زمانی که کاربران اعلام کردند حتی گوشی‌های جایگزین شده نیز منفجر شده‌اند. در روز 5 اکتبر، یکی از این گوشی‌های نوت 7 جایگزین شده در جیب مردی که سوار هواپیما بود، پیش از بلند شدن هواپیما منفجر شد. یک گوشی دیگر هم دست دختری جوان را در ایالت مینسوتا سوزاند و سپس انفجارهای دیگری در ایالت‌های کنتاکی و ویرجینیا گزارش شد. همان‌طور که نیل سایبارت، تحلیلگر محصولات اپل گفته، این گوشی‌های نوت 7 فقط داغ یا ذوب نشده بودند یا طوری نبود که از درون بترکند، بلکه دقیقا مثل یک بمب منفجر شده‌اند.

بعد از اینکه گوشی‌های جایگزین هم شروع به انفجار کردند، شرایط برای نوت 7 و شرکت سامسونگ وخیم‌تر شد. تا آن زمان، مصرف‌کننده تا حدی نسبت به این شرکت حسن نیت داشت. اکثریت دارندگان گوشی‌های نوت 7 که در فراخوان اولیه گوشی‌های خود را پس دادند، به جای روی آوردن به یک برند دیگر، درخواست یک نوت 7 دیگر کردند. اما نکته عجیب این بود که چرا سامسونگ این گوشی‌ها را یک باره از بازار جمع و مشکل آن را رفع نمی‌کند. این شرکت در عوض به سرعت اعلام فراخوان داد و سپس وقتی گزارش انفجار گوشی‌های جایگزین شده منتشر شد، بلافاصله تولید را متوقف نکرد و به جای آن همچنان از دارندگان نوت 7 خواست در عوض گوشی مدل دیگری را که ایمن‌تر بود دریافت کنند. باب اودانل، تحلیلگر عرصه تکنولوژی، اشاره می‌کند که فراخوان دادن برای محصولات تکنولوژی تاکنون بی‌سابقه نبوده، اما کاری که شرکت سامسونگ کرد کاملا جدید بود. «شرکت‌های دیگری را داشته‌ایم که برای جمع‌آوری محصولات خود فراخوان داده‌اند. همیشه تصور ما این بود که این شرکت‌ها بعد از فراخوان، مشکل ایجاد شده را حل می‌کنند و همه چیز حل می‌شود. اما این بار، چیزی حل نشده است

 

اشتباه در برقراری ارتباط عمومی

فراخوان سامسونگ بسیار گسترده بود. اولین‌بار بود که شاهد بودیم در فرودگاه‌ها اعلام کردند مسافران اجازه ندارند این مدل گوشی را با خود به هواپیما بیاورند. همه این اعلامیه‌های عمومی و اخبار به منزله تبلیغاتی منفی برای شرکت سامسونگ بود که صدها هزار نفر در سراسر دنیا آن را می‌شنیدند.پس چه اتفاقی افتاد؟ یک غول الکترونیک برجسته با سال‌ها تجربه، چطور توانست چنین محصول پرنقصی را وارد بازار کند؟ به گفته تیم باجارین، مدیر استراتژی‌های خلاقانه، عجله سامسونگ برای ورود محصول جدید به بازار باعث شد «سامسونگ تست اطمینان از کیفیت محصول را برای تضمین طراحی درست و امنیت نوت 7 انجام ندهد. این موضوع به‌طور کلی تاثیری منفی بر برند سامسونگ خواهد داشت و توانایی این شرکت را برای تولید گوشی‌های هوشمند گران‌قیمت و ایمن، زیر سوال می‌برد. تا زمانی که شرایط به درستی مدیریت نشود، در بلندمدت آسیبی جدی به برند سامسونگ وارد خواهد شد.»این ناکامی می‌تواند بیش از 17 میلیارد دلار به شرکت سامسونگ خسارت وارد کند. نمودار زیر روند این ناکامی را از زمان رونمایی تا اولین فراخوان جهانی و سپس توقف روند تولید گوشی به تصویر کشیده است. البته اینکه چه چیزی می‌تواند بحران سامسونگ را رفع کند در اینجا نشان داده نشده است. زمانی که این غول کره‌ای اولین فراخوان را اعلام می‌کرد، اپل آخرین قدرت خود را عرضه کرد. بدتر از آن، وقتی سامسونگ شاهد بود گوشی‌های نوت 7 یکی پس از دیگری منفجر می‌شوند، گوگل گوشی‌هایی را معرفی کرد که به‌طور مستقیم با ابزارهای گران رقابت خواهند کرد.

هر چه زمان بیشتری از ماجرای نوت 7 بگذرد، بیشتر شاهد این تخریب برند خواهیم بود. گوشی‌های دیگر می‌آیند و می‌روند. سود شرکت‌ها می‌آید و می‌رود. اما ضرر از دست دادن اعتبار برای شرکت‌ها دردی است که به این زودی خوب نمی‌شود. سامسونگ از همان ابتدای شروع بحران باید صداقت بیشتری نسبت به این مشکل نشان می‌داد. مثلا اقدامی که انجام داد را باید درست و همان «فراخوان محصول» نام‌گذاری می‌کرد؛ اما آن را «برنامه تعویض» نامید. این کار یک حس خنثی را القا کرد؛ انگار قرار است از شر هدایای ناخواسته‌ای که برای سال نو دریافت کرده‌ایم و آنها را لازم نداریم، خلاص شویم. کارشناسان بلومبرگ در این باره نوشته‌اند: کامل‌ترین توضیحات این شرکت تاکنون تنها در قالب گزارش‌هایی به آژانس‌های دولتی در کره، چین و آمریکا بوده است. تنها وقتی که در نهایت خبر توقف موقت تولید نوت 7 منتشر شد، سامسونگ بیانیه‌ای منتشر کرد مبنی بر اینکه «برنامه تولید خود را تعدیل کرده است.» این نوع لحن خشک و عکس‌العمل خنثی، حسی را منتقل می‌کند که ضرر و سقوط سهام شرکت مهم‌تر از نیاز اصلی مشتریان و ایمنی آنها است.

این خطای روابط عمومی سامسونگ قابل بخشش بود تا زمانی که انفجار گوشی‌های جایگزین شده هم شروع شد. همه معتقد بودند اگر تئوری خرید باتری‌های مشکل‌دار از یک تامین‌کننده جدید پیگیری شده، این مشکل باید به‌زودی برطرف شود، اما چنین اتفاقی نیفتاد و هنوز دلیل این اتفاق به‌طور دقیق مشخص نیست. سایبارت می‌گوید: «سامسونگ از انجام اقدامات سوال‌برانگیز در مورد جایگزین کردن گوشی‌های نوت 7 تا ناتوانی در ایجاد کانال ارتباطی شفاف با مصرف‌کنندگان، اجازه داد شرایط طی هفته‌های گذشته بدتر و بدتر شود.» ویلیام استوفگا از شرکت تحقیقاتی IDC، اشاره می‌کند که فروش گوشی‌های گلکسی‌نوت حدود 10 درصد کل فروش گوشی‌های سامسونگ را به خود اختصاص داده و از این پس، نیمی از مشتریان این گوشی به محصولات اپل روی خواهند آورد. سایبرت نیز می‌گوید: سوء مدیریت سامسونگ در اتفاق نوت 7 ریشه در رهبری سازمانی این شرکت دارد. «صرف‌نظر از این دلیل ریشه‌ای، تنها راهی که سامسونگ می‌تواند از این تجربه درس بگیرد این است که مدیرانی قوی را بگمارد تا به کمبودهای یافته شده در فرآیندها و فرهنگ سازمانی این شرکت بپردازند. سامسونگ بدون رهبری درست با ریسک تاثیرگذاری بحران ایجاد شده بر دیگر بخش‌های کسب‌وکار خود مواجه است و این امر رابطه بلندمدت آن را با عموم مردم به خطر می‌اندازد

 

آخرین شانس‌ها

سامسونگ یک شرکت عظیم است و این ناکامی آن را از میدان کسب‌وکار به در نخواهد کرد. اما این شرکت باید مبالغ زیادی صرف بازاریابی و تبلیغات کند تا وجهه تخریب شده خود را بازیابد. بحران گلکسی نوت تا سال‌ها بر شرکت سامسونگ سایه‌افکن خواهد بود. سامسونگ برای تامین خسارت مالی وارد شده مجبور است سهام خود را در تعدادی از شرکت‌ها (مثل Seagate و شارپ) بفروشد. این شرکت دوباره به بازار خرده‌فروشی بازخواهد گشت، اما علاوه‌بر مزیت رونمایی زودهنگام نوت 7، سود هفته‌های اول را که توسط مشتریان وفادار اولیه و تاثیرگذاران بر تکنولوژی به دست می‌آید و فروش گوشی‌های هوشمند در این دوره به بیشترین حد خود می‌رسد را نیز از دست داد. علاوه‌بر اینکه چنین اتفاقی در خاطر مشتریان می‌ماند، بسیاری از آنها پلت‌فرم‌های اجتماعی قوی‌ای در اختیار دارند که مساله نوت 7 را به این زودی‌ها از خاطره مردم پاک نخواهد کرد.

هیات‌مدیره سامسونگ باید نظارت دقیقی را بر تصمیم‌های مدیریتی این شرکت که اجازه تولید چنین محصولی را دادند، شروع کند. نحوه واکنش شرکت به مشکل، نحوه اجرای سیستم فراخوان و نحوه ارتباط با دنیا، همگی باید بررسی شوند. سامسونگ علاوه‌بر اینکه باید رسانه‌ها و پایگاه مشتریان را مطمئن کند که مساله نوت 7 دیگر تکرار نخواهد شد، بلکه باید سرمایه‌گذاران را نیز تسکین دهد و اعتماد آنها را بازیابد. اگر سامسونگ جدول زمانی پیش‌بینی شده خود را دنبال کند، گوشی هوشمند گلکسی S8 تا پنج ماه آینده رونمایی خواهد شد. این می‌تواند اولین شانس شرکت برای اثبات کردن خود باشد. همچنین اولین فرصت برای تشخیص این خواهد بود که نوت 7 تاکنون چقدر به اعتبار سامسونگ ضربه وارد کرده است.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره 3897

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  6 استراتژی دگرگون کننده برای آزادسازی پتانسیل رهبری شما


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر


  رزومه خلاقانه‌ای که به شغل دلخواه در گوگل انجامید


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد