درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 11:09   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  چند نکته مهم در پرامپت‌نویسی
  کمپین‌های داده
  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد
  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 26388صفحه نخست » تبلیغات و بازاریابیسه شنبه، 4 آبان 1395 - 08:16
ارتباط بین روابط عمومی و بازاریابی و تاثیرات ناشی از آن
اگرچه، علی رغم رشد و توسعه روابط عمومی هم در بعد بازاریابی و هم در مفهوم صنفی آن ، بحث در خصوص مرزهای موجود بین دو اصل یاد شده مطرح است. موضوعات مهم متعددی هنوز نامفهوم ، تشریح نشده و حل نشدنی باقی مانده اند.
  

مقدمه        
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- روابط عمومی در چه زمینه ای برای دستیابی به اهداف بازاریابی مشارکت دارد؟ مرز بین فعالیت های روابط عمومی و بازاریابی درکجا واقع شده است ؟ آیا آن را به راستی می توان (( مرز )) نامید؟ آیا مرز مورد نظر ناشی از تفاوت در فعالیت های تخصصی بازاریابی و روابط عمومی است یا مربوط به بحث دانشگاهی است ؟ این مطالب به کشف رابطه بین روابط عمومی و بازاریابی و اثرات ناشی از آن می پردازد . اگر بگوئیم که رابطه بین روابط عمومی و بازاریابی همواره مبهم و نامشخص بوده است؛ دروغ نگفته ایم.

 

تضاد اصلی مربوط به تشریح نقش ها و مرزهای موجود بین دو عملکرد مذکور است. متخصصان حرفه ای و اندیشه مندان بازاریابی هر دو تمایل داشتند که با روابط عمومی به عنوان یک زیر مجموعه بازاریابی رفتار کنند؛ زیر مجموعه ای که تمامی نقش آن تنها به ارائه تبلیغات در حمایت از اهداف بازاریابی محدود می شود . این دیدگاه تا حد زیادی نسبت به نقش راهبردی روابط عمومی بی تفاوت است و با دیدگاه دست اندرکاران و صاحبنظران روابط عمومی در تضاد است که روابط عمومی را دارای نقش میانجیگرانه بین سازمان و گروههای سرمایه گذار کلیدی موجود در محیط می بینند . ( گرونیگ وهانت -1984؛ گرونیگ و گرونیگ –1992، کیچن و موس –1995).

روابط عمومی
تعریف ارائه شده ازسوی انستیتو روابط عمومی؛(( تلاشی طراحی و حمایت شده در استقرار و نگهداری نیتی نیکو و فهمی دو جانبه بین یک سازمان و گروههای اجتماعی مرتبط با آن.)


 روابط عمومی در فرآیند فعلی فعالیت های خود یک وظیفه مدیریتی، مرتبط با مدیریت کسب وجهه و شهرت است .
 
بازاریابی
تعریف ارائه شده از سوی انستیتو طراحی بازاریابی: بازاریابی فرآیند مدیریتی است که مسئولیت شناسایی ، پیش بینی و تامین نیازها و خواسته های مشتریان را برعهده دارد .

نقش و وجهه و شهرت در بازاریابی
حسن شهرت یک سازمان ، مرکز تجاری ، نام تجاری یا خدمات آن صد البته بر بازاریابی سازمان یا مؤسسه متبوع تاثیر می گذارد . بنابراین ، روابط عمومی بر بازاریابی تاثیر گذار است .
شهرت یک سازمان یا نام تجاری آن در زمینه یک فن آوری ضعیف از بازاریابی کالای یک فن آوری قوی حمایت به عمل نمی آورد و به این نکته توجهی ندارد که محصول مورد نظر تا چه اندازه خوب است. اگر تصویر دقیق و روشنی از فن آوری و محصولات مرتبط ارائه نشود، مشتری سرگردان خواهد شد.

نقش روابط عمومی در بازاریابی
 روابط عمومی تنها به ایجاد زمینه مناسب در ارائه تصویری مطلوب از شرکت یا حسن شهرت بالا و فراهم آوردن بستری مناسب برای انجام فعالیت های حرفه ای بازاریابی محدود نمی شود، روابط عمومی با استفاده از تکنیک هایی که از قابلیت فراوانی برخوردارند ضمن ایجاد زمینه ارتباط با مراکز تجاری و بازرگانی و مصرف کنندگان نهایی  امکان مشارکت با ارزشی را برای بازاریابی در فرآیند برنامه های شرکت فراهم می آورد . به عنوان مثال :
·      چاپ آگهی تبلیغاتی و انتشار آن از طریق رسانه های گروهی ؛
·      سازماندهی رخدادادها ( نمایشگاهها ، گردهمایی ها )؛
·      عناصر ارتباطات ( چاپ ، تصاویر و نوارهای سمعی و بصری )؛
·      ضمانت .
روابط عمومی با مشارکت در برنامه های ارتقای سطح میزان فروش به عنوان یکی از عناصر کلیدی بازاریابی ( اطمینان از این نکته که مشتریان از قواید محصول ویژه خدمات ، نام تجاری یا سازمان آگاهی دارند ) نقش مهم و مؤثری را در ترکیب فعالیت ها و عناصر بازاریابی ایفا می کند

روابط عمومی در پس بازاریابی
 روابط عمومی زمینه مشارکت مشابهی را برای سایر بخش های یک سازمان با استفاده از تکنیک های مشابه ایجاد می کند .
·      مالی ( روابط با گروههای سرمایه گذار )؛
·      منابع انسانی ( ارتباطات داخلی )؛
·      برنامه ریزی ( ارائه اطلاعات و ایجاد زمینه آگاهی از مسائل وامور مجلس )؛
·      مدیریت صنفی ( روابط دولتی ، معرفی شرکت ، مدیریت امور و ارتباطات بحران).
روابط عمومی در سطوح بالا مسئولیت هدایت فعالیت ها و راهبردهای اجتماعی سازمان متبوع را بر عهده می گیرد . مسئولیت مذکور بیانگر این نکته است که چرا روابط عمومی بدون توجه به اینکه واژه مشتری در تعریف بازاریابی تا چه حد گسترده است ، یک وظیفه یا عملکرد بازاریابی نیست .
 اگر چه روابط عمومی یک وظیفه ضروری برای مدیریت در یک سازمان است اما ابزار بسیار مفید بازاریابی نیز محسوب می شود .

طرح بحث بین روابط عمومی و بازاریابی
 روابط عمومی و بازاریابی به نوعی با موضوع ارتباطات با گروههای اجتماعی ، مخاطبان و بازار در درون و بیرون ازسازمان ضرورتاً ارتباط می یابند . روابط عمومی همانگونه که " هیل برونر " ( Heil broner - 1985) اظهار تاسف کرده است به نوبه خود از تعاریف بسیار زیادی برخوردار است که اصل مشترک تمامی این تعاریف ، حرفه روابط عمومی است و غم یا محبت تمامی تعاریف ارائه شده این است که حتی دو نمونه از تعاریف مذکور در خصوص این نکته که حرفه روابط عمومی چیست ، با هم توافق ندارند.

 

مفیدترین تعریفی که در این بخش مورد استفاده قرار گرفته است تعریفی است که توسط " کاتلیپ" و سایرین در سال 1985 ارائه شده است و بر اساس آن (( روابط عمومی یک وظیفه مدیریتی است که روابط سودمند دو جانبه را بین یک سازمان و گروههای متفاوتی که موفقیت یا شکست سازمان به آنها وابسته است ، شناسایی می کند ، زمینه ایجاد روابط مذکور را فراهم می آورد و در حفظ آن می کوشد .)) 

 

این نکته : الف ) انتخاب گروههای اجتماعی موردنظر ب ) طراحی پیام ها یا ارتباطات مناسب  ج) انتخاب ابزار مناسب رسانه های گروهی برای انتقال و ارائه پیام ها را در بر می گیرد. کلمه مدیریت ، ضرورت مهارت های مربوط به ، تجزیه و تحلیل برنامه ریزی ، کنترل و اجرا را مطرح می سازد .

 

بازاریابی حاوی نوع دیگری از مدیریت است که اتحادیه بازاریابی امریکا آن را اینگونه تعریف می کند : (( فرآیند برنامه ریزی و اجرای توجیه ، قیمت گذاری ، افزایش و توزیع ایده ها ، کالاها و خدمات ، برای ایجاد مبادلاتی است که دستیابی به اهداف فردی و سازمانی را ممکن می سازد .)) ( اخبار بازاریابی - 1985)

 

بر اساس تعریف یاد شده ، بازاریابی مسئول ایجاد مبادلات به منظور تامین نیازهای ( فردی یا سازمانی ) است . اینگونه نیازها به شکلی ثابت در طی ارتباطات انجام شده با گروههای اجتماعی یافت می شود که این کار نیز به نوبه خود از سوی مدیریت هدایت می شود و به تجزیه وتحلیل ، برنامه ریزی کنترل و اجرا نیاز دارد . تاکنون همه چیز خوب بوده است هر دو وظیفه مورد نیاز هستند . به هر دو باید با گروههای اجتماعی یا مخاطبان مورد نظر به گونه ای مفید و مؤثر ارتباط بر قرار کنند و هر دو به منابع کلیدی هر سازمان نیازمند هستند .


اگرچه، بیش از10 تا 15 سال از بحث مستدل و مهمی در خصوص مرزهای فرضی بین روابط عمومی و بازاریابی از سوی " فیلیپ کوتلر " (1989)طی مقاله ای که در اجلاس روابط عمومی در"سان دیه گو " ارائه شد ، مطرح شد و موضوع اجلاس (( روابط عمومی و بازاریابی )) نام گرفت ، می گذرد .

 

در این مقاله " کوتلر " نظر ما را به این نکته جلب می کند که شاید قضیه ای اشتباه این نکته را بیان کرده است که روابط عمومی و بازاریابی با هم در تضاد و تباین هستند . کلمه (تقسیم)) یا (( تقسیم بندی )) مؤید تصمیمات یکبار برای همیشه است که بر اساس آنها ابزار ، تکنیک ها ، اصول و روند فعالیت ها به روابط عمومی و بازاریابی تعلق می گیرند .      

 

    " کوتلر " معتقد است که روابط عمومی و بازاریابی به عنوان متحدان صنفی بهتر از مخالفان مورد توجه قرار می گیرند ، دیدگاهی که توسط " کیچن " در سال 1993 مورد حمایت قرار گرفت ، تلاش می کرد نقاط مشترک بین دو حوزه ارتباطات را به تصویر کشد و بر ابهام و آشفتگی موجود بین نقش های روابط عمومی و بازاریابی در سازمانهایی تجاری متمرکز شود. علی رغم اینگونه مقالاتو دیدگاهها و با پذیرش آنچه که ممکن است به عنوان پایه و اساس دیدگاه بازاریابی مورد توجه قرار گیرد ، دست اندرکاران و صاحبنظران روابط عمومی به شدت 

 

با پذیرفتن این نظر که بازاریابی نقش مهمی را در روابط عمومی ایفا می کنند به مقاومت می پردازند که مقاومت مذکور به ویژه مخالف با حرکتی است که اخیراً در قالب ارائه واژه ((روابط عمومی بازاریابی )) و مبحث مرتبطصورت گرفته است . اینگونه مقاومت ها غالباً از دیدگاه سنتی بازاریابی در خصوص این نکته که روابط عمومی چیست یا چه باید باشد، ناشی می شود .


دیدگاه سنتی بازاریابی در خصوص روابط عمومی از دانش بازاریابی نشات می گیرد . به عنوان مثال |" شیمپ " و " دلوزیر " -(1986) روابط عمومی و تبلیغات را به مثابه فعالیتهایی می دیدند که نقش مکمل را برای تبلیغات رسانه ای ، فروش و افزایش سطح فروش بازی می کردند . " شوارتز " -1982) معتقد بود که روابط عمومی در حقیقت همان فعالیتهای تبلیغاتی در راستای افزایش سطح فروش کالا است و نه بیشتر و " کوتلر " اگر چه معترف بود که روابط عمومی و بازاریابی دو مقوله و دو اصل جدای از هم هستند ، اما به تلاش خود در راستای القای این نکته که روابط عمومی زیر مجموعه بازاریابی است ، در خلال بسیاری از نوشته های خود ادامه داد. به عنوان مثال " کوتلر" در سال 1986 در مقاله ای این دیدگاه را ارائه کرد که روابط عمومی یک عنصر اضافی در تر کیب عناصر بازاریابی است . به اعتقاد وی روابط عمومی اساساً به عنوان یک وظیفه در امر ارتباطات مطرح است و به این ترتیب در تشریح و ستیابی به اهداف تجاری ، نقش نزدیکتری را نسبت به بازاریابی ایفا می کند .


دیدگاه مذکور را که از ارزش های روابط عمومی می کاهد و آن را به عنوان زیر مجموعه ای از فعالیت های بازاریابی مطرح می سازد . می توان صریحاً در دانش بازاریابی  نیز یافت . (برن اشتاین Bernstein - 1998 ، گیچ Gage - 1981؛ کرتیزمن Kreitzman -1986) . ایجاد تمایز بین روابط عمومی و بازاریابی در دانش روابط عمومی حرفه ای - جایی که برخی از مقالات حاوی نقطه نظراتی هستند که بر اساس آنها روابط عمومی و فعالیت های آن زیر مجموعه بازاریابی محسوب می شوند - بسیار بدیهی است . ( گلدمن -1988، نوولی Novelli -1988 .

 

هنگامی که تمرکز اینگونه مقالات متوجه نقش روابط عمومی در حمایت از بازاریابی است ، نشانگر گرایش شدید نویسندگان نسبت به طرح موضوع زیر مجموعه بودن روابط عمومی است. ( کیچن - 1993) . بدیهی ترین اثر گرایش مذکور ، ظهور واژه  (( روابط عمومی و بازاریابی )) در فرهنگ لغت بازاریابی و روابط عمومی بوده است .


" هریس " (1991) ، در متنی که این تحول و توسعه را مورد بررسی قرار  می دهد ، اظهار می دارد که در سالهای 1980 شاهد بروز (( روابط عمومی بازاریابی )) به عنوان یک اصل مترقی جدید بوده که حاوی کاربرد ویژه تکنیک های روابط عمومی در حمایت از فعالیتهای بازاریابی است .


 به باور وی که این شکل ویژه روابط عمومی یقیناً با (( روابط عمومی )) در کل و با روابط عمومی صنفی به شکل اخص متفوت است . با یک نتیجه منطقی از گفته های " هریس " می توان گفت که (( روابط عمومی بازاریابی )) را باید به عنوان بخشی از ترکیب ارتباطات بازاریابی در نظر گرفت.


 " کیچن " (1991، 1993 ، 1995) در مجموعه ای از مقالات که در زمینه تحول و توسعه روابط عمومی نگاشته است،اینگونه اظهار می دارد که روابط عمومی مؤسسات تولید کننده کالاهای مصرفی بریتانیا شاهد تحول و توسعه شگرفی بوده است که تحول مذکور هم بازاریابی را در بر می گیرد و هم ارتباطات صنفی را عوامل توسعه و تحول یاد شده را می توان به ویژه در سال های 1980 دید از دید بازاریابی ، تغییرات به وجود آمده در روند توسعه و پیشرفت محیطی ، باعث ایجاد تغییر در ترکیب عناصر ارتقای سطح فروش به همراه بودجه و برنامه های مرتبط شده و مجموعاً کاهش سطح فروش را به همراه داشتهاست . یکی از مدیران روابط عمومی اینگونه می گوید ( نقل قول توسط کیچن ، 1993):


(( تبلیغات رسانه ای در تلویزیون بسیار آشفته و به هم ریخته شد ؛ طی سه دهه گذشته مقرری خالص تغییر نکرده است ، که این موضوع بر قیمت ها فشار قابل ملاحظه ای را وارد می کند. اگر نتوانید هزینه بازاریابی را از طریق تبلیغات کلاسیک پرداخت کنید ، بی تردید فروش کاهش می یابد .تنها راه حل مؤثر برای رفع این مشکل ، روابط عمومی است ، اما دلایل استفاده از این ابزار مبتنی بر اصول اقتصادی مادی است .))


کاملاً بدیهی است که بازاریابان مجبورند تا به کاربرد و کارآیی روابط عمومی در بازاریابی محصولات، مارک ها و خدمات توجه کنند ، چرا ؟ هزینه های تبلیغات رو به افزایش است ،فعالیت های مربوط به رشد میزان فروش زیر سئوال است و از توان قدرت های فروش به تدریج کاسته می شود. روشن است که بازاریابان باید فرصت های جدیدی را برای افزایش میزان فروش محصولات به شیوه ای مؤثر جستجو کنند. در سطح صنفی تعداد ابزار روابط عمومی همانگونه توسط یکی از مدیران روابط عمومی بیان شده است ، تغییر و افزایش یافته است. (نقل قول شده در کیچن ، 1993) :


(( در بازار فعلی که از نظر جغرافیایی بسیار گسترده و وسیع است و رقابت در آن حرف اول را می زند ، تصویر یا وجهه شرکت و هویت صنفی در فرایند ارتباطات از عناصر حیاتی محسوب می شوند . این نکته که دید مردم نسبت به یک شرکت چگونه است و اینکه شرکت چگونه خود را معرفی کند، می تواند بر موفقیت تجاری تاثیر بسزایی داشته باشد . ))


 اگر چه، علی رغم رشد و توسعه روابط عمومی هم در بعد بازاریابی و هم در مفهوم صنفی آن ، بحث در خصوص مرزهای موجود بین دو اصل یاد شده مطرح است. موضوعات مهم متعددی هنوز نامفهوم ، تشریح نشده و حل نشدنی باقی مانده اند. پرسش های زیر مهم به نظر می آیند:


·   بر اساس دیدگاه مدیران بازاریابی ، مؤسسات تجاری ، چه رابطه ای بین روابط عمومی و بازاریابی وجود دارد ؟
·      چه رابطی بین روابط عمومی صنفی و روابط عمومی بازاریابی وجود دارد ؟
·   از دید مدیران اجرایی روابط عمومی و بازاریابی در مؤسسات تولیدی مواد مصرفی روابط عمومی و بازاریابی دارای چه مفهومی است ؟
·   از دید مدیران اجرایی روابط عمومی و بازاریابی ارتباطات بازاریابی تمام عیار و بی نقص دارای چه مفهومی است؟
 


 

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  رسانه سمی


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  رزومه خلاقانه‌ای که به شغل دلخواه در گوگل انجامید


  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد