شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، حسن نصیری قیداری اظهار کرد: باید بینش و نگرش مدیران روابط عمومی و سازمانها به مردم و جامعه تغییر کرده و برای مخاطبان حق و احترام قائل شوند.
به گفته وی، تدوین یک ماموریت، یعنی اینکه روابط عمومی بداند چه مسئولیتی برای پاسخگویی در قبال جامعه دارد و ایجاد انگیزه، ترغیب و ایجاد نشاط در میان مخاطبان از وظایف روابط عمومی است.
** بهبود نظام پاسخگویی افزایش اعتبار برند را در پی دارد
این مدرس دانشگاه، در تشریح پاسخگو بودن روابط عمومی ها گفت: اگر اقتصاد فعلی را مطالعه کنیم، از دید پاسخگو بودن، به دو نوع شرکت بر می خوریم؛ یکی شرکت های سنتی که فلسفه وجودی آن ها مبتنی بر خواست بنیان گذاران آنها است.
نصیری قیداری افزود: روابط عمومی این شرکت ها رفته رفته و براساس انتقادها و پیشنهادها و نیاز مخاطبان کار پاسخگویی را انجام داده اند. دسته دیگر، شرکت های دارای نگرش سیستمی است که در آن ها، پاسخگویی به نیاز مخاطبان، جزو فلسفه وجودی روابط عمومی ها است.
وی در تعریف «پاسخگویی» گفت: پاسخگویی عبارت است از درک نیاز مخاطب، پاسخ یابی و تنظیم پیام و فرستادن آن از کانال های درست و اطمینان از اقناع مخاطب. هدف های نظام پاسخگویی نیز رفع ابهام، توانمندسازی داخلی و بیرونی سازمان و ارتقای سطح کارکنان و فنّاوری سازمان است.
نصیری افزود: این نظام پاسخگویی همچنین افکار عمومی و رسانه ها را هم دگرگون خواهد کرد. افزون بر این، بهبود نظام پاسخگویی می تواند افزایش اعتبار برند، افزایش سهم از بازار و همکاری با عامه مردم را در پی داشته باشد.
این استاد دانشگاه در توضیح علت پاسخگو نبودن روابط عمومی ها گفت: مالکیت عمده شرکت های ما دولتی است، که این نوع مالکیت را می توان بی صاحب نامید و به همین دلیل نمی توان از آن انتظاری داشت؛ از این رو، کم تر شاهد پاسخگویی این دسته از روابط عمومی ها هستیم.
وی ادامه داد: اما این را باید در نظر داشت که دولت در قبال اعتبار و امکاناتی که از مردم می گیرد، ملزم به دادن خدمات و پاسخگویی است، اما ما در این عرصه با مشکل مواجه هستیم. به همین ترتیب روابط عمومی های ما نیز تا حدّ بسیاری پاسخگو نیستند، که این، با فلسفه روابط عمومی ها، که همانا پاسخگو بودن است، تضاد دارد.
این مدرس دانشگاه در توضیح لازمه های پاسخگو بودن روابط عمومی ها گفت: برای اینکه روابط عمومی ها پاسخگو باشند، باید سه نکته را در نظر گرفت: نخست این که نگرش عمومی مدیران روابط عمومی و مدیران سازمان ها نسبت به مردم و حقوق آنان باید تغییر کند. دوم اینکه، باید برای روابط عمومی ها مأموریت تدوین شود تا بدانند چه مسئولیتی برای پاسخگویی در قبال جامعه دارند؛ و این مأموریت دارای چهار مرحله است.
وی در تشریح این چهار مرحله گفت: الف) درک نیاز مخاطبان، از طریق مطالعه رفتار، گرایش ها و سبک زندگی آنان؛ ب) پاسخ یابی؛ ج) فرستادن پیامِ پاسخ یابی شده به مخاطب تا بتوان بین مخاطبان و سازمان همسویی پدید آورد؛ د) بررسی بازخوردها و ارزشیابی رفتار روابط عمومی نسبت به برنامه کاری اش.
این مدرس دانشگاه در توضیح سومین نکته مهم در پاسخگویی روابط عمومی ها گفت: ایجاد انگیزه، سومین نکته ای است که در پاسخگو بودن روابط عمومی ها نقش دارد. باید انگیزه ای عمومی پدید آید تا هم مخاطب روحیه خواهندگی و پرسندگی داشته باشد و هم روابط عمومی ها با رغبت و میل و نشاط پاسخگوی مخاطبان باشند.
وی درباره وضعیت امروز روابط عمومی های ایران گفت: روابط عمومی های ما یا خبر و گزارش تولید می کنند و یا با مدیران به سفر می روند؛ در حالیکه در دنیای امروز، روابط عمومی ها با تولید اطلاعات، تبدیل به سند و مرجعی معتبر شده اند.
نصیری ادامه داد: مدیران شرکت ها و سازمان ها نیز باید خود را در برابر شهروندان مسئول و پاسخگو بدانند. افزون بر این، کیفیت کالا یا خدمات، خود گویای صداقت و درستی شرکت و سازمان تولیدکننده یا عرضه کننده آن است و در کنار این، همه کارکنان یک سازمان نیز باید با عملکرد خود به نوعی نقش روابط عمومی را ایفا کنند و پاسخگو باشند.
منبع: ایرنا
|