درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 15:17   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  روابط‌عمومی سنتی را فراموش کنید
  6 استراتژی دگرگون کننده برای آزادسازی پتانسیل رهبری شما
  چند نکته مهم در پرامپت‌نویسی
  کمپین‌های داده
  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 26049صفحه نخست » جمعه، 9 مهر 1395 - 10:36
تاریخچه پست الکترونیکی (E-Mail)
یاور قاسمی - تاریخچه استفاده از پست الکترونیکی یا ایمیل (Electronic Mail) به پیش از ابداع و استفاده از آرپانت (ARPANet) یا پدرخوانده اینترنت امروزی باز می گردد. سالها بود که تنها راه رساندن پیام به دیگران استفاده از سیستم انتقال فیزیکی کاغذ از طریف راه های مواصلاتی مرسوم بود.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- تاریخچه استفاده از پست الکترونیکی یا ایمیل (Electronic Mail) به پیش از ابداع و استفاده از آرپانت (ARPANet) یا پدرخوانده اینترنت امروزی باز می گردد. سالها بود که تنها راه رساندن پیام به دیگران استفاده از سیستم انتقال فیزیکی کاغذ از طریف راه های مواصلاتی مرسوم بود. در دوران قدیم با استفاده از اسب و کبوتران نامه بر و در دوران مدرن به وسیله  قطار و هواپیما.


تاریخچه پست الکترونیکی – شروع راه
با ساخت کامپیوترهای اولیه در دهه ۶۰ میلادی روش جدیدی برای رساندن پیغامها به دیگران ابداع شد. در این روش که در واقع بر پایه ساختار درختی پوشه ها یا File Directory بود برای رساندن پیغام به شخص موردنظر محتویات پیغام در قسمت فایل های شخص موردنظر کپی می شد و هر وقت که گیرنده پیام به دستگاه دسترسی پیدا می کرد محتویات پیغام به نمایش در می آمد. این نمونه ابتدایی در واقع اولین سیستم پیغام رسانی الکترونیکی بود.

 اولین بار در میانه دهه ۱۹۶۰ میلادی و در دانشگاه تکنولوژی ماساچوست کشور ایالات متحده آمریکا (Massachusetts Institute of Technology) از سیستمی به نام MAILBOX استفاده شد. همچنین نرم افزار ساده ای به نام SNDMSG نیز نوشته شده بود که به تبادل پیغام ها می پرداخت.


مشکل اصلی این سیستم این بود که تنها امکان تبادل پیغام بین کاربران یک دستگاه کامپیوتر مشترک وجود داشت و هنوز راهی برای ارتباط پیدا کردن با کاربران کامپیوترهای دیگر وجود نداشت.


آرپانت (ARPANet)
 در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا به منظور متصل کردن دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کل کشور اولین شبکه کامپیوتری را که بر اساس سیستم جابجایی بسته های اطلاعاتی بین دو دستگاه کامپیوتر کار می کرد را معرفی نمود. این سیستم  که توسط  دونالد داویس (Donald Davies) دانشمند و محقق علوم کامپیوتری بریتانیایی و لارنس رابرتس (Lawrence G. Robert) دانشمند آمریکایی طراحی و اجرا شد آرپانت (ARPANet یا Advanced Research Project Agency Network) نام داشت.


ابتدا قرار بود از این سیستم فقط برای همان منظور اولیه یعنی اتصال مراکز علمی به همدیگر استفاده شود اما با مشاهده قابلیت ها و ویژگی های قابل توجه آن آرپانت بستری شد برای تشکیل اینترنت امروزی و استفاده از پروتکل HTTP. با متصل شدن دستگاه های کامپیوتری به همدیگر بوسیله شبکه بزرگ آرپانت مشکل انتقال پیغام ها که در گذشته فقط به کاربران یک کامپیوتر خاص محدود بود از بین رفت. بطوریکه در اواسط دهه ۷۰ میلادی بیش از ۷۵ درصد حجم ترافیک آرپانت توسط پست الکترونیکی یا ایمیل اشغال شده بود. همچنین هزاران نفر از کاربران این شبکه نیز از کارکنان وزارت دفاع و همچنین اعضای ارتش ایالات متحده آمریکا بودند.


ابداع آدرس پست الکترونیکی
از اینجا به بعد بود که همراه با سیر تکامل کامپیوترها و ارائه کامپیوترهای خانگی سرعت پیشرفت این سیستم پیغام رسانی نیز بسیار زیاد شد. در سال ۱۹۷۲ محققی به نام ریمنوند تامیلسون (Raymond Samule Tamilson) برنامه نویس جوان آمریکایی که جزو سرویس دهندگان شبکه آرپانت بود سیستم استاندارد ایمیل امروزی را ابداع نمود.
همانطور که برای ارسال یک نامه فیزیکی به آدرس گیرنده نیاز بود و با توجه به زیاد شدن تعداد کاربرانی که از این سیستم استفاده می کردند  لازم بود تا هر شخصی بطور خاص با یک نام شناسایی خاص و ساده مشخص شده و دارای یک آدرس منحصر بفرد باشد. ریموند تامیلسون با انتخاب کاراکتر at بر روی کیبورد کامپیوتر با نشانه @ و اختصاص بخش سمت چپ نشانه به نام کاربر و بخش راست به نام کامپیوتر مورد استفاده کاربر سیستمی را برای نامگذاری انتخاب نمود که تا به امروز نیز ادامه دارد. به این ترتیب بود که آدرس پست اکترونیکی با استانداردی که امروز می شناسیم بوجود آمد.

دهه نود – سالهای طلایی
 با راه یافتن کامپیوترهای شخصی به داخل خانه ها و همه گیر شدن شبکه آرپانت که حال با استفاده از پروتکل HTTP برای صفحات گرافیکی وب و استاندارد SMTP برای سرویسهای پست الکترونیکی به شبکه جهانی اینترنت تبدیل شده بود‚ واسطه سریع و کم هزینه ای به نام پست الکترونیکی برای رساندن پیغامها به دیگران بوجود آمد. این مدیوم جدید در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی تقریبا بطور کامل سیستم قبلی انتقال پیام و ارسال پیغام از طریق نامه های کاغذی را از گردونه خارج کرد و با توجه به تقریبا آنی بودن و مقایسه آن با ارسال در کسری از ثانیه پست الکترونیکی لقب پست حلزونی (Snail Mail) را به آن نسبت داد.

شرکت های بزرگ مخابراتی آمریکا از جمله شرکت ای. تی. اند. تی AT&T و آمریکن آن لاین AOL که همگی سرویس های اتصال به شبکه جهانی اینترنت را ارائه می دادند علاوه بر ارائه سرویس های تلفنی خود به کاربران آدرس پست الکترونیکی با نام انتخابی را ارائه میدادند و آدرس پست الکترونیکی به بخشی جدا ناپذیر از نوشته های بر روی کارتهای ویزیت اشخاص و شرکتها و همچنین سریع ترین و مطمئن ترین پل ارتباطی بین افراد تبدیل شد.

نرم افزارهای گوناگونی نیز برای استفاده ساده تر از پست الکترونیکی طراحی شدند. برنامه هایی برای مدیریت نامه ها و مرتب کردن و یا نرم افزارهایی برای دسترسی خارج از شبکه یا آف لاین (Offline) به صندوقهای پست الکترونیکی با ظاهر ها مختلف و چذاب تر و کاربر پسند تر.
با ورود شرکتهایی همانند بخش سرویس های اینترنتی شرکت مایکروسافت (Microsoft) یعنی ام. اس. ان (MSN) و یاهو! (YAHOO) در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی به حوزه خدمات پست الکترونیکی و ارائه صندوقهای پستی رایگان به کاربران‚ رقابت بر سر تعداد کاربران نیز شروع شد. این شرکتها با ارائه خدماتی از قبیل فضای بیشتر برای ذخیره تعداد بیشتری نامه الکترونیکی و یا امکان پیوست نمودن فایل های کامپیوتری با حجم های محدود و مشخص هر روز بیش از روز قبل قابلیتهایی را به کاربر ارائه می کردند.

در انتهال دهه ۱۹۹۰ میلادی شرکت گوگل (Google) که درحال حاضر از بزرگترین شرکتها در حوزه اینترنت و فن آوری است با ارائه سرویس پست الکترونیکی خود به نام جی. میل (GMail) انقلابی در عرصه سرویس های پست الکترونیکی بوجود آورد. اختصاص فضای فوق العاده زیاد ۱۰۰ مگابایت در دورانی که حجیم ترین هارد دیسک کامپیوتریهای خانگی نهایتا قابلیت نگهداری ۱ گیگا بایت اطلاعات را داشت قدمی فراتر از تصور و بسیار اغوا کننده بود. با همین ترفند بود که شرکت گوگل توانست البته این سرویس در ابتها کاملا” قابل دسترسی نبود و برای عضویت در آن می بایست ابتدا کسی که نام کاربری و پست الکترونیکی شرکت گوگل را دارد کاربر جدبد را دعوت کند.


ورود اینترنت و پست الکترونیکی به ایران
اواسط دهه ۱۳۷۰ هجری شمسی ایران نیز با این موج عظیم جهانی همراه شد و پای شبکه جهانی اینترنت و پست الکترونیکی نیز به داخل کشور راه یافت. اگرچه همیشه سرعت و قابلیتهای اینترنت در ایران چندین سال عقب تر از کشورهای حتی متوسط بود. در ایران شرکتهایی مثل شرکت ندا رایانه و شرکت پارس آن لاین از پایه گذاران نسل جدید ارتباطاط جهانی با ارائه سرویس اینترنی تلفنی یا Dial-Up و اینترنت آفلاین‚ سرویس پست الکترونیکی را به کاربران معرفی کردند. هرچند قیمت استفاده از این سرویس ها نسبت به در آمد متوسط جامعه بسیار زیاد بود و اغلب افرادی که از امکانات مالی خوبی بهره مند بودند توانایی استفاده از این سرویسها را داشتند.


کاربران مجبور بودند با استفاده از مودم های عموما اکسترنال (External) شماره سرویس دهنده مورد نظر را با استفاده از برنامه های اتصال شبکه ای از جمله نرم افزار پی. سی. انی ور (PCAnywhere) شماره گیری نموده و پس شنیدن بوقهای گوشخراش به شبکه محلی خود متصل بشوند. محیط کاربری با توجه به نبود سیستم عامل گرافیکی ویندوز(Windows)  تحت سیستم عامل داس (DOS) شرکت مایکروسافت اچرا می شد. گرافیک صفحه متنی و معمولا در سایز ۳۲۰ پیکسل در ۲۴۰ پیکسل با تعداد رنگ ۱۶ تا ۲۵۶ رنگ بود.

کاربران بطور آف لاین به سرویس پست الکترونیکی خود دسترسی داشتند. به این صورت که پست الکترونیکی توسط کاربر و در محیط شبکه محلی نوشته می شد. سپس شبکه محلی جداکانه به شبکه جهانی اینترنت متصل شده و نامه های الکترونیکی را ارسال می کرد. در مورد دریافت ایمیل نیز پروسه به همین صورت بود. کاربر به شبکه محصلی متصل می شد و در صورتیکه نامه الکترونیک دریافت شده بود از طریق شبکه محلی خود آن را به حساب خود انتقال داده و به صورت آف لاین به مشاهده آن می پرداخت.


در واقع این شبکه های محلی تلفنی اولین شبکه های اجتماعی کاربران بودند که برای اولین بار باعث شدند کاربران بدون اینکه شناخت فیزیکی از همدیگر داشته باشد به تبادل اطلاعات و تجربیات بین همدیگر بپردازند.


با وجود سختی و کند بودن سرعت اینترنت (حداکثر ۱.۵ کیلوبایت در ثانیه در سال ۱۳۷۵) راه کاربران خانگی به اینترنت باز شد. طی چند سال پس از آن و با تاسیس شرکتهای مختلف و عمومی تر شدن و در نتیجه ارزان تر شدن هزینه استفاده از خدمات اینترنت و تبدیل شدن کامپیوتر خانگی از یک دستگاه گرانقیمت به یکی از ملزومات خانگی دسترسی کاربران به اینترنت و استاندارد http ساده تر شد.


با معرفی مودم های ۵۶K که قابلیت دریافت اطلاعات تا حداکثر ۶ کیلو بایت در ثانیه را داشتند اینترنت به یکی از پر مصرف ترین خدمات مخابراتی تبدیل شد. در سالهای اخیر نیز با همه گیر شدن سرویسهای در حال حاضر قدیمی ADSL کاربران ایرانی در کنار ۱ میلیارد کاربر دیگر پست الکترونیکی در حال استفاده از این بزرگترین سرویس اینترنتی جهان یعنی پست الکترونیک (E-Mail) هستند.


البته در چند سال اخیر شرکتهای ارائه خدمات اینترنتی مثل شاتل با ارائه سرویسهایی با سرعت خوب و قابل قبول حتی در سطح جهانی و ارائه خدمات بی سیم برای کاربران خانگی مشکل عدم وجود زیر ساخت مناسب در سیستمها مخابراتی دولتی و نظامی را بر طرف کرده اند. اما هنوز برای دریافت یک سرویس مناسب در سطح جهانی باید مبلغی در حدود ۱ میلیون تومان در سال پرداخت کرد.


در مطلب بعدی به معرفی تعدادی از بزرگترین و محبوب ترین سرویس دهندگان رایگان پست الکترونیک در سطح جهان و ایران خواهیم پرداخت.
منبع : تکرا
 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 1 نظر (فعال: 1 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
رضا اصغرزاده
| 1395/7/10 - 16:25 |     3     2     |
سلام دوستان، اگر لینک به مطلب اصلی هم داده شود بنده بی نهایت سپاسگزار خواهم بود، زیرا نویسنده برای نگارش این گونه مطالب اختصاصی، انرژی و زمان بسیار زیادی را صرف می کند و با این کار، علاوه بر احترام به نویسنده، از رسانه ای که از این گونه نویسندگان عزیز حمایت می کند نیز قدردانی خواهد شد.

باتشکر،
رضا اصغرزاده


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روابط‌عمومی سنتی را فراموش کنید


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  6 استراتژی دگرگون کننده برای آزادسازی پتانسیل رهبری شما


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر


  رزومه خلاقانه‌ای که به شغل دلخواه در گوگل انجامید


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد