درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 05:31   

حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد

  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت

  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  جوایز، مسئولیت اجتماعی شرکتی و جنجال به عنوان آهن‌ربای رسانه‌ای
  عکس ریش فتوشاپ شده مارک زاکربرگ در فضای مجازی وایرال شد
  فراتر از تبلیغات: بن‌بست پایداری در تبلیغات دیجیتال
  روابط‌عمومی و ارتباطات در روز زمین 2024: مسئولیت‌ها، کارکردها و نقش‌ها
  پیش‌بینی 2024: هفت روند روابط‌عمومی که امسال اهمیت خواهند داشت
  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی
  دنیای روابط‌عمومی فراتر از کنفرانس‌های مطبوعاتی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 25610صفحه نخست » یکشنبه، 7 شهریور 1395 - 11:12
چگونگی اخراج کارکنان با رعایت اصول حرفه‌ای
بسیاری از مدیران تازه کاری که بر صندلی مدیریت یک سازمان یا شرکت تکیه می‌زنند و کارشان را به‌عنوان مدیر آغاز می‌کنند دست به تغییراتی در سطح نیروی انسانی فعال در شرکت می‌زنند و ضمن جابه‌جایی برخی افراد در پست‌های گوناگون، آن دسته از افرادی را که فاقد صلاحیت یا کارآمدی کافی می‌دانند از شرکت یا سازمان اخراج می‌کنند،
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، بسیاری از مدیران تازه کاری که بر صندلی مدیریت یک سازمان یا شرکت تکیه می‌زنند و کارشان را به‌عنوان مدیر آغاز می‌کنند دست به تغییراتی در سطح نیروی انسانی فعال در شرکت می‌زنند و ضمن جابه‌جایی برخی افراد در پست‌های گوناگون، آن دسته از افرادی را که فاقد صلاحیت یا کارآمدی کافی می‌دانند از شرکت یا سازمان اخراج می‌کنند، اما به‌دلیل بی تجربگی و عدم آگاهی در این زمینه معمولا این اقدام را به بدترین شکل ممکن انجام می‌دهند و در نتیجه هزینه‌های مادی و معنوی سنگینی را به شرکت تحمیل می‌کنند. در هر شرکت یا سازمانی موقعیت‌هایی پیش می‌آید که به دلایل مختلفی همچون نیاز به تعدیل نیرو یا عملکرد ضعیف و نامطلوب افراد، مدیریت تصمیم به اخراج نیروها می‌گیرد.

این فرآیند چه برای مدیریت و سازمان خوشایند باشد و چه ناخوشایند، باید در اسرع وقت و به محترمانه‌ترین شکل ممکن صورت پذیرد به‌گونه‌ای که هم کارفرما و هم کارمند کمترین صدمه مادی و معنوی را از آن ببینند. برای این کار لازم است که در گام اول، فردی را که قرار است اخراج شود با عزت و احترام به دفتر مدیریت دعوت کنید و پس از پذیرایی از او سر صحبت را با او باز کنید. شروع مکالمه شما با او باید به گونه‌ای باشد که او به روشنی دریابد که برای یک امر جدی و احتمالا ناخوشایند فراخوانده شده است.

پس از کمی مقدمه چینی باید سر اصل موضوع رفت و علت احضار آن فرد برای او با شفافیت و آرامی توضیح داده شود. این گفت‌وگو می‌تواند چیزی شبیه به این باشد: «جیم، ما تصمیم گرفتیم که فعلا رابطه کاریمون رو با تو متوقف کنیم، هرچند که گرفتن این تصمیم برای ما خیلی سخت بود، اما خیلی راجع به این موضوع فکر کردیم و در نهایت این تصمیم رو گرفتیم چون فکر می‌کنیم هم به نفع ماست و هم به نفع تو.» این گفت‌وگو هم باید بسیار کوتاه و مختصر باشد و هم در عین حالی که مودبانه و دوستانه باشد باید قاطعانه بوده و جای هیچ‌گونه چانه‌زنی و التماس را برای فرد در معرض اخراج باقی نگذارد.پس از پایان این گفت‌وگو مرحله بعد آغاز می‌شود که شامل تسکین درد و کاهش پیامدهای شوک‌آور این تصمیم برای فرد اخراج شده است.

ناگفته پیدا است که فردی که از محل کارش اخراج شده و از آن لحظه بیکار محسوب می‌شود با انبوهی از نگرانی‌ها و ابهامات روبه‌رو می‌شود و به شدت نیازمند توجه و حمایت است. معمولا از چنین فردی خواسته می‌شود تا در اولین فرصت وسایلش را در محل کار جمع کند و برای تسویه حساب به حسابداری شرکت مراجعه کند. تمام این کارها باید با احترام کامل و رعایت تمام حقوق فرد اخراج شده صورت پذیرد. یکی از اقدامات انسان دوستانه در این میان می‌تواند معرفی فرصت‌های شغلی جدید به فرد اخراج شده و کمک به او در پیدا کردن شغل جایگزین باشد.

این اقدام هم می‌تواند از بروز واکنش‌های منفی و قهریه از سوی کارکنان اخراجی جلوگیری کند و هم وجهه شرکت را در حمایت از نیروهای جدا شده از آن در سطح جامعه بهبود دهد. در تمام مراحل روند اخراج شدن از شرکت چنانچه سوالی ازطرف فرد اخراج شده مطرح شد باید با شفافیت و دقت به آن پاسخ داد و فرد اخراج شده را متقاعد ساخت که اخراج شدن او از شرکت کاملا بجا و توجیه‌پذیر بوده و وجود فرصت‌های دیگر را به او یادآوری کرد.

یکی از اشتباهات متداول در میان مدیران به‌ویژه مدیران کم تجربه این است که یا با حالتی دیکتاتور مابانه با فرد اخراج‌شده برخورد کرده و با بی احترامی او را از شرکت یا سازمان بیرون می‌اندازند یا اینکه بیش از حد احساسی می‌شوند و سعی می‌کنند تا با برشمردن نقاط ضعف و عملکردهای نامطلوب فرد به او بقبولانند که اخراج شدن حق او بوده است. چنین افراط و تفریط‌هایی نه‌تنها کمکی به بهتر شدن شرایط نمی‌کند، بلکه پیامدهایی چون درگیر شدن کارکنان اخراجی با مسوولان شرکت یا دادخواهی آنها از اتحادیه‌های کارگری یا مجامع قضایی می‌شود که مسائل و چالش‌های خاص خود را به دنبال خواهد داشت.

حال سوال اینجاست که چرا نباید در زمان اخراج کردن کارکنان از شرکت یا سازمان به ضعف‌های عملکردی آنها به‌طور مستقیم و همراه با جزئیات اشاره کرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که چنین کاری تا حد زیادی باعث زیر سوال رفتن عملکرد خود مدیریت سازمان می‌شود که نتوانستند همان موقع که این عملکرد نامطلوب را از کارکنان دیدند آن را به شکل مطلوبی مدیریت و برطرف کنند و نگذارند کار به اخراج کارکنان کشیده شود. علاوه‌بر این مدیران تازه‌کاری که به محض شروع دوران مدیریت شان با اشتیاق زیاد به دنبال اخراج نیروهای قبلی و جایگزین کردن آنها با نیروهای جدید و دلخواه خود هستند باید بدانند و به یاد داشته باشند که برای تربیت و آماده سازی نیروهای قبلی هزینه‌های بسیار زیادی صرف شده است که با حذف آنها تمام آن هزینه‌ها بر باد خواهد رفت و علاوه‌بر آن باید متحمل هزینه‌های سنگینی برای آموزش و آماده سازی نیروهای جایگزین آنها شد.

لذا به مدیرانی که به‌تازگی به مدیریت یک سازمان یا شرکت منصوب می‌شوند توصیه می‌شود در مورد جابه‌جایی‌های گسترده و سریع در سطح نیروی انسانی شرکت آگاهانه و عاقلانه گام بردارند و از سویی دیگر چنانچه ناگزیر به اخراج افراد شدند این کار را با رعایت اصول و توصیه‌های ارائه شده در بالا و کاملا حساب شده انجام دهند.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد – شماره 3849

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی


  ارتباطات ترکیبی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد