درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 07:25   

ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات

  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است

  لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  هفته‌ای برای گفتگو، تبادل نظر و تقویت روابط‌عمومی
  انتخاب رییس و نایب رییس جدید انجمن متخصصان روابط‌عمومی
  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر
  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی
  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران
  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟
  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت
  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی
  چگونه از رسانه‌های اجتماعی برای بهینه‌سازی موفقیت روابط‌عمومی و افزایش آگاهی از برند خود استفاده کنید
  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 25584صفحه نخست » جمعه، 5 شهریور 1395 - 23:55
نقد آثار و تالیفات پدر مطبوعات فارس
سیزدهمین نشست از سلسله نشست‌های روزنامه‌نگار در زوم به نقد آثار و تالیفات و بیش از نیم قرن فعالیت روزنامه‌نگاری سیروس رومی که به‌عنوان پدر مطبوعات فارس شناخته می‌شود، اختصاص داشت.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- سیزدهمین نشست از سلسله نشست‌های روزنامه نگار در زوم به نقد آثار و تالیفات و بیش از نیم قرن فعالیت روزنامه‌نگاری سیروس رومی که به‌عنوان پدر مطبوعات فارس شناخته می‌شود، اختصاص داشت.


به گزارش ایسنا منطقه فارس به نقل از روابط عمومی مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس، شامگاه پنجشنبه 5 شهریور معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس در نشست نقد آثار و تالیفات سیروس رومی بر این نکته تاکید کرد که در تاریخ مطبوعات فارس تا قبل از سیروس رومی سردبیری روزنامه ها یک شکل تشریفاتی داشت و به ویژه پس از انقلاب او بود که به سردبیری نشریات فارس هویت بخشید.


محمدرضا خالصی شناخت عصر حاضر و پدیده‌های نوین رسانه‌ای را از ملزومات روزنامه‌نگاری امروز دانست و گفت: سیروس رومی در زمانه‌ای که روز به روز با گستردگی امواج مواجه هستیم عکس‌العمل‌هایش نسبت به سن خودش خوب است و آشنایی با زمانه به او کمک کرده است که تا امروز هم با نشاط بماند.


خالصی تعامل با قدرت را یک شمشیر دو لبه برای رسانه‌ها دانست و گفت: در زمینه تعامل با قدرت، پرونده سیروس رومی روشن و خوب نیست. او خطر نمی‌کند و این خطر نکردن هرچند بعضی جاها خوب است اما روحیه محافظه کارانه رومی فضایی را برای او فراهم کرد تا بتواند با همه کسانی که در دولت‌های مختلف آمدند کار کند. شاید از این حیث رومی شبیه همشهری خود "عرفی شیرازی" است آنجا که می‌سراید:


"چنان با نیک و بد سر کن که بعد از مردنت عُرفی          مسلمانت به زمزم شوید و هندو بسوزاند"


این روزنامه‌نگار با سابقه شیرازی در بیان ویژگی‌های یک سردبیر خوب به استقلال در تصمیم‌گیری، مردمگرایی و مهربانی و خلاقیت و مقاومت در برابر فشارهای دولت‌ها اشاره و اضافه کرد: در پازل شخصیت سردبیری سیروس رومی، مردم گرایی او از سایر ویژگی هایش پر رنگ‌تر است.


این شاعر و نویسنده در بیان خصوصیات یک سردبیر خوب همچنین گفت: یک سردبیر خوب اولین ویژگی‌اش توانایی مدیریت است. اینکه دید او باید وسیعتر از فضای واقعی جامعه باشد. یک سردبیر باید برای تیم خود یک ارنجی آماده کند و هرچه این ارنج آگاهانه‌تر باشد او در مقام سردبیر قدرتمندتر ظاهر می‌شود.


این مدرس دانشگاه در ادامه گفت: سردبیر خوب کارش را بلد است. توانایی خلق سوژه دارد و نقشه راه ارائه می‌دهد و تدوین استراتژی می‌کند و بازی‌های روزنامه نگاری را با قوت شکل می‌دهد.


به اعتقاد سردبیر سابق روزنامه‌های عصرمردم و نیم‌نگاه هندسه سردبیری در سه ضلع شکل می‌گیرد؛ زبان،افراد و مجرای نمایش، که اگر این سه ضلع با هم شکل بگیرد یک مثلث خوب و زیبا بوجود می‌آید اما هرکدام از این اضلاع نباشد طبیعتا مثلثی هم ایجاد نخواهد شد.


جانشین سرپرست خبرگزاری ایسنا در استان فارس بر این باور است که ژورنالیسم منطقا شرایطی فراهم می‌کند تا شهروندان هویت و مقهوریت خودشان را بفهمند و این نکته مهمترین حرکت روزنامه نگاری در قدرت است.


وی همچنین آثار پژوهشی رومی در حوزه مطبوعات فارس را کاری بکر و نو دانست و گفت: در زمینه مطبوعات فارس کاری مثل پژوهش‌های سیروس رومی در این زمینه نداریم اما با اینکه کار پژوهشی او عظیم و فاخر است، اما نمی‌دانم چرا در کتاب‌های خود به تجزیه و تحلیل داده‌ها نمی‌پردازد و تفسیر را بر عهده خواننده می‌گذارد. مثلا در کتاب او متوجه می‌شویم که از سال ۱۳۲۹ تا سال ۱۳۳۰ روزنامه‌های زیادی منتشر می‌شود و رشد می‌کنند اما رومی علت آن را به ما نمی‌گوید و پاسخ چرایی این سئوال را نمی‌دهد. به اعتقاد من او باید وارد تاریخ تحلیلی مطبوعات فارس شود و با تربیت یک گروه پژوهشی بسیاری از چراهای تاریخ مطبوعات فارس را پاسخ گوید و ابهامات موجود در این زمینه را روشن کند.


به اعتقاد این پژوهشگر، رومی در استفاده از رفرنس‌ها در کارهای پژوهشی خود دست و دل باز است در صورتی که یک محقق در این زمینه بر خود سخت می‌گیرد و هیچگاه از رفرنس‌های درجه سه استفاده نمی‌کند. او باید از فضای تذکره نویسی بیرون بیاید و به تحلیل گر تاریخی تغییر ماهیت دهد.


معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان فارس با اشاره به فضای فرا مدرن رسانه‌ای در عصر حاضر گفت: با وجود شبکه‌های مجازی فراوان و اطلاع رسانی لحظه ای این رسانه های مدرن که حتا جای احزاب و اصناف را نیز گرفته اند،اگر به تحلیل نرسیم،قافیه را باخته ایم.


معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس نیز در سخنان کوتاهی سیروس رومی را یک شخصیت فرهنگی با قابلیت‌های ادبی و هنری فراوان دانست که البته چهره مطبوعاتی او در نزد اهالی فرهنگ بیشتر شناخته شده است.


صابر سهرابی با اشاره به حجم بالای پژوهش‌های انجام شده در حوزه شعر یا ابنیه تاریخی و مقایسه آن به پژوهش‌های حوزه مطبوعات گفت: اگر نبود تلاش‌های شبانه روزی سیروس رومی در حوزه مطبوعات، همین مقدار آثار ارزشمند در زمینه پژوهش مطبوعاتی استان نیز موجود نبود و اینگونه است که قدر و منزلت این روزنامه نگار پژوهشگر بیشتر و بیشتر می‌شود.


سیروس رومی؛ روزنامه نگار پیشکسوت شیرازی نیز از مدیران مسئوول روزنامه‌های خبر جنوب، عصر و نیم نگاه که سابقه نویسندگی و سردبیری را در آنها دارد تشکر کرد و گفت: از آقایان واحدی پور، عسلی و شفاعتیان به دلیل اعتمادی که به من داشتند و فضایی که برای رشد من به وجود آوردند سپاسگزارم و قدرشناس اعتمادشان هستم.


وی در بیان خصوصیات یک خبرنگار خوب گفت: یک خبرنگار خوب باید شهامت و جسارت داشته باشد که من ندارم و به همین دلیل هم بود که خبرنگار نشدم اما به نظر خودم در بحث سردبیری و مدیریت روزنامه موفق عمل کردم چرا که نوع مدیریت من یک مدیریت فرهنگی و ملایم مبتنی بر احترام و آرامش و نظم و صداقت بود البته ضرر این نوع مدیریت را هم دیدم اما دست بردارش نبودم با این وجود وقتی احساس کردم در سردبیری روزنامه دیگر نمی توانم موفق باشم سراغ حوزه پژوهش رفتم.


وی کار کردن به مدت ۱۶ سال در روزنامه خبر جنوب را مثل یک دوره دانشگاهی دانست و گفت: در روزنامه خبر از خیلی‌ها بسیار آموختم، نظم و ترتیب را از عبدالامیر عطایی و گرافیک را از عبدالامین عطایی آموختم و اگر در حوزه مطبوعات شیراز کسی یا چیزی شدم به خاطر وجود همکاران خوب و با دانش در این حوزه بود و اگر چیزی نشدم به دلیل کمبودهای وجودی خودم بود.


این پژوهشگر حوزه مطبوعات فارس تالیف ده کتاب در حوزه مطبوعات و ۱۰ کتاب سایر حوزه‌ها را نتیجه همراهی و صبوری همسرش دانست و گفت: اگر همراهی او نبود هرگز نمی‌توانستم کتابی تالیف کنم. هر زمان به او نیاز داشتم دقیقا کنارم بود و سپاسگزار مهرش هستم و امروز هم کتاب‌هایم متعلق به اوست.


رومی از کوروش کمالی سروستانی مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس قدردانی و اضافه کرد: پس از سال‌ها کار تالیف و پژوهش قرار گرفتن در کنار کمالی سروستانی در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس به تکاملم در حوزه کمک می‌کند و تازه دارم  متوجه برخی از اشتباهاتم در حوزه پژوهشگری پی می برم.


مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس نیز در این نشست، سیروس رومی را مردی به رنگ صبح توصیف و خاطرنشان کرد: در بحث تاریخ مطبوعات فارس منبع مسقل نداریم و اولین مولف تاریخ مطبوعات فارس بدون تردید استاد سیروس رومی است و به همین دلیل پدر تاریخ مطبوعات فارس زیبنده ایشان است.


کوروش کمالی سروستانی نوع نگارش مجموعه کتاب‌های تاریخ مطبوعات فارس نوشته سیروس رومی را تذکره‌ای دانست و گفت: اگر کوشش ۱۰ ساله ایشان برای تدوین این تاریخ نبود امروز از یک منبع مستقل برای مطبوعات فارس محروم بودیم.


به گفته مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس هیچ استانی به اندازه فارس راجع به تاریخ مطبوعاتش کار نکرده و همه این تلاش نتیجه زحمت‌های سیروس رومی روزنامه نگار پیشکسوت شیرازی است. امروز حتی تهران بزرگ هم کتابی برای تاریخ مطبوعاتش ندارد هرچند شاید دلیلش این است که همواره به نشریات چاپ شده در تهران به عنوان نشریات کشوری و نه استانی نگاه کرده‌ایم
 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  مفهوم اقیانوس آبی در روابط‌عمومی


  کنار آمدن با شخصیت‌های مشکل‌دار در محیط کار


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  چگونه روانشناسی به روابط‌عمومی کمک می‌کند؟


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  آینده ما در دست ماست


  دیدگاه‌هایی قابل تأمل برای تهیه گزارش از گذار سبز


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد