شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، فیروز خدایی، مدیرعامل شرکت ملی گاز استان اردبیل، با حضور در جلسه خیرمقدم شورا , عصر حاضر را بخاطر حضور ارتباطات رسانه ای و سرعت عمل شبکه ها و فضاهای مجازی در دسترس روابط عمومیها حایز شرایط ویژه خواند و گفت : « با این فرایند دسترسی سریع و بدون محدودیت به اطلاعات بموقع و درست از رموز موفقیت روابط عمومیهاست » .
مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل نقش روابط عمومی های الکترونیک در تبادل اخبار و اطلاع رسانی به مخاطبین را بسیار مهم و غیرقابل انکار عنوان کرد وافزود: « آنچه باعث شناخت بیش از پیش و موثر جامعه و افکار عمومی ازسازمانهاست در گرو تلاش این قشر کوشاست . که رسالت اصلی اطلاع رسانی آن را به مردم به عنوان ولی نعمتان ما روابط عمومیها بر عهده دارند »
مریم پورنصراله , رئیس شورای هماهنگی روابط عمومیهای منطقه 5 صنعت نفت از تلاش اعضای این شورا برای تغییر نگرش , تعاریف و کارکردهای روابط عمومیها در بستر جامعه مدرن صحبت کرد .
وی با بیان اینکه برای ایجاد تحول باید شرایط را مهیا نمود اذعان کرد که با تعاریف و کارکردهای سنتی مشکلات مبتلا به روابط عمومیها حل نخواهدشد .
رئیس روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه گیلان بر استانداردسازی و لزوم تعریف شاخصهای متناسب نیازهای روز سازمانها در مقوله روابط عمومی تاکید کرد و گفت :« تازمانیکه مشکلات روابط عمومیها از ریشه بررسی , و حل نشود نگاه سلیقه ای و موضعی تنها روی شاخه ها و برگها متمرکز خواهد بود و تا جایگاه واقعی روابط عمومی فاصله خواهیم داشت . »
وی تغییرات در حوزه عملکردی روابط عمومی از حیث کیفی و کمی را غیر قابل انکار بیان کرد و افزود :« علیرغم این تغییرات , در ساختار و بدنه روابط عمومی تغییر مشهودی حاصل نشده است و هنوز شرح وظایف کلیشه , کهنه , غیرعلمی و غیر کارشناسی ودر بسیاری موارد تحمیلی و سلیقه ای بر این واحد ارزشمند و حیاتی حاکم است که همچون وزنه هایی مانع پویایی عملکردی آن است .»
رئیس شورای هماهنگی مدیران روابط عمومی های منطقه 5 صنعت نفت حداقل حرکت و کار شورا های روابط عمومیها را بازتعریف حوزه کاری روابط عمومی ، شرح وظایف استاندارد و ایجاد بستر برای ثمر بخشی روابط عمومیها در آینده دانست و گفت : « گرچه لازم است نگاه ساختاری از بالا اتفاق بیفتد اما روابط عمومیها بخاطر درگیری بیشتر و قابل لمس تر با جامعه , افکار عمومی , نیاز مخاطب و شرح وظایف موثر در سازمان میتوانند نسبت به درخواست بازنگری بر حوزه عملکردی خود تلاش کنند و با حذف وظایفی که بدلایل ناآگاهی و انجام غیر تخصصی امور بر پیکر روابط عمومیهاوارد امده نقش موثر و فعال خود را در سازمان ایفا کنند . »
وی تفکیک کمیته ها و ستادها و بخش گسترده ای از فعالیتهای فرهنگی غیرمرتبط در سازمان را که باید متولیان مشخص و تعریف شده ای داشته باشند از این واحد الزامی دانست و گفت : « حجم عظیمی از فعالیتهای تحمیل شده بر روابط عمومیهای حال حاضر نه تنها نیاز به تخصص و دانش روز ندارد بلکه با خودجوشی افراد علاقمند سازمان به نحو شایسته تری نیز قابل اجراست که متاسفانه جزو شرح وظایف روابط عمومی قرار گرفته است ... درحالیکه شناخت و سیاست خبری و رسانه ای , افکارسنجی و تحلیل محتوای پیام و مخاطب ، چگونگی اطلاع رسانی و شناخت رسانه های نوین و همراهی و همگامی با دنیای ارتباطات روز و ... از جمله مواردی است که باید در راس امور روابط عمومی متخصص قرار گیرد »
در ادامه نشست دکتر رسولی , رئیس دانشگاه خبر و رسانه استان اردبیل به نقش مهم رسانه های حقیقی و مجازی در جامعه و لزوم مدیریت صحیح رسانه ها و تعامل سازنده با آنها اشاره کرد و گفت: روابط عمومی های هر سازمان باید در وهله نخست ضمن شناخت صحیح جامعه هدف با رسانه ها ارتباط سازنده ای برقرار نمایند.
دکترای مدیریت فرهنگی ورسانه دانشگاه به انواع رسانه های موجود در جامعه اشاره و بر لزوم ارتباط هوشمندانه با رسانه ها به خصوص رسانه های مجازی تاکید کرد.
در ادامه اعضای حاضر در این نشست به بیان دیدگاه ها و نظرات و چالشهای پیش رو پرداخته و در پایان دیدگاه و موارد مطروحه اعضا جهت پیگیری های بعدی جمع بندی گردید.
شورای روابط عمومیهای - منطقه 5 قبلا پنج جلسه را در استانهای آذربایجان شرقی , همدان , گیلان کردستان و زنجان برگزار کرده است .
منبع: قدس آنلاین
|