درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 20:40   

متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد

  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند

  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  هفته کاری ۴ روزه در ترکیه: مزایا و چالش‌ها
  ده‌ها مدیر صنعت تبلیغات و روابط‌عمومی با صنایع بسیار آلوده کننده ارتباط دارند
  بیلبورد معطر مک دونالد: نبوغی در بازاریابی
  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  دانشگاه‌ها به دنبال متخصصان ارتباطات استراتژیک در بحبوحه افزایش انتقادات عمومی هستند
  تبعیض در استخدام: یافته‌های یک مطالعه جدید
  کارشناس روابط‌عمومی: واکنش بوئینگ پس از حوادث اخیر رضایت‌بخش نبود
  ۱۰مهارت گفتگو که همه ما باید یاد بگیریم
  50 مدیر ارشد بازاریابی کارآفرین فوربس
  نوشتن کتاب: راهی برای تبدیل شدن به یک رهبر فکری
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 254صفحه نخست » فناوری نو و هوش مصنوعییکشنبه، 20 فروردین 1391 - 14:12
سواد اطلاعاتی: گامی به سوی روابط عمومی نوین
دکتر علیرضا اسفندیاری مقدم و مهدی صفرزاده - دست اندرکاران روابط عمومی ها می توانند در ساختن جامعه ای که در آن همگان توان دسترسی و اشتراک اطلاعات را داشته باشند، ایفای نقش کنند
  

سواد اطلاعاتی: گامی به سوی روابط عمومی نوین
 

نکاتی در مورد منبع خبر:  ذکر منبع حتما باید در بازانتشار مطالب و اخبار اختصاصی رسانه‌ها و پایگاه های اینترنتی رعایت شود؛ چون حاصل تلاش و کار افراد دیگری است. ذکر منبع یک امر معمول است و ایرادی ندارد که رسانه‌ها با ذکر منبع، اخبار و مطالب همدیگر را نقل کنند. اما متاسفانه تعداد زیادی از همکاران رسانه ای مطالب و خبرهای سایر رسانه ها را کپی کرده و از ذکر منبع آن خودداری می کنند. شارا در صورتی اجازه باز انتشار مطالب خود را می دهد که منبع آن به طور کامل ذکر شود.

 

افناوری های نو - شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا):
چکیده
از جمله حرفه هایی که با پیدایش فناوری اطلاعات و پیامدهای وابسته آن بویژه جامعه اطلاعاتی، دستخوش تغییر شده است، روابط عمومی می باشد به طوری که این حرفه در حال گذر از سنتی به نوین مشاهده می شود. از این رو، مقاله حاضر، ضمن اشاره به جامعه اطلاعاتی به عنوان یکی از پیامدهای انکارناپذیر فناوری اطلاعات، مفروض می دارد که دست اندرکاران روابط عمومی ها می توانند در تقلیل چالش جهانی هزاره سوم یعنی "ساختن جامعه ای که در آن همگان توان دسترسی و اشتراک اطلاعات را داشته باشند"، ایفای نقش کنند، مشروط بر آنکه ملزومات مقابله با این چالش و ادبیات مرتبط با آن از جمله مقوله شکاف دیجیتال را بشناسند. در ادامه، به سواد اطلاعاتی به مثابه یک راهکار نوین برای روابط عمومی نوین پرداخته می شود و در این رهگذر، به منظور تحقق کارکردهای روابط عمومی-ها در جامعه اطلاعاتی، عملیاتی کردن مولفه های سواد اطلاعاتی و در واقع، باسواد اطلاعاتی شدن در مسیر روابط عمومی نوین، برخی مهارت ها و دانش مورد نیاز هر یک از آنها مورد اشاره قرار می گیرند.
 

واژه های کلیدی: روابط عمومی نوین؛ روابط عمومی الکترونیک؛ فناوری اطلاعات؛ جامعه اطلاعاتی؛ شکاف دیجیتال؛ سواد اطلاعاتی

آغاز سخن و طرح مسأله
به زعم مارتین هایدگر (Heidegger, 1977a)، فناوری، بی رحمانه و بی امان، بر ما می تازد؛ و به تازگی، فناوری اطلاعات، به عنوان یکی از شناخته شده ترین جلوه های فناوری، چگونگی تبادل و اشاعه اطلاعات، چگونگی تعامل افراد، سازمان ها و حتی دولت ها با یکدیگر، و اساسا راه و رسم زندگی بشر را دستخوش دگرگونی و رویارو با یک پارادایم جدید ساخته است. در سایه چنین دگرگونی ناشی از فناوری اطلاعات است که این روزها به دفعات، شاهد و شنوای اصطلاحاتی همچون دولت الکترونیک، طب الکترونیک، تجارت الکترونیک، کاهش فاصله ها، افزایش تولید اطلاعات، افزایش تبادل اطلاعات، ارتباطات الکترونیک، علم الکترونیک، روابط عمومی الکترونیک و نظایر آنها هستیم. شاید اغراق نباشد اگر بگوییم که مشاغل مدرن و در این مقاله، روابط عمومی ها، بدون استفاده از فناوری اطلاعات، تقریبا غیر قابل تصور به نظر می رسند.
به طور مشخص، فناوری، فراگیر شده است به طوری که اغلب سازمان ها و موسسات به طور قابل توجه، به زیرساختار فناوری اطلاعات متکی شده اند. در واقع، به فناوری اطلاعات، به عنوان یک راه مقرون به صرفه و کارآمد برای حل مشکلات رویارو با جامعه معاصر پیچیده پیرامون انسان، نگریسته می شود. به بیان دیگر، فناوری اطلاعات و ارتباطات به منزله سلاحی مهم در جنگ علیه چالش های جهان گستر قلمداد می شود.
اگر از این فناوری به طور موثر، بهره برداری شود تا حد زیادی می توان مسایل موجود در کشورهای کم برخوردار و در حال توسعه و چه بسا جهان مترقی غرب را کاهش داد و به نوعی، با رواج و تسهیل جریان اطلاعات، تحقق جامعه اطلاعاتی واقعی را به نظاره نشست. در اجلاس جهانی سران جامعه اطلاعاتی (;WSIS, 2003 and 2005 نقل شده در Rosalia et al., 2006)، مقرر شد که چالش جهانی هزاره سوم، ساختن جامعه ای است که در آن همگان توان دسترسی و اشتراک اطلاعات را داشته باشند.
بنابراین، مقاله حاضر، ضمن اشاره به جامعه اطلاعاتی به عنوان یکی از پیامدهای انکارناپذیر فناوری اطلاعات، مفروض می دارد که دست اندرکاران روابط عمومی ها می توانند دوشادوش سایر نهادهای تاثیرگذار مثل آرشیویست ها، کتابداران، اصحاب رسانه و جز اینها، در تقلیل چالش جهانی هزاره سوم یعنی "ساختن جامعه ای که در آن همگان توان دسترسی و اشتراک اطلاعات را داشته باشند"، ایفای نقش کنند، مشروط بر آنکه ملزومات مقابله با این چالش را بشناسند. در مورد عنصر شناخت، روژه گارودی (نقل شده در خانی جزنی، 1385: 125) این گونه اظهار می کند:
"انسان، برده بود نه از جهتی که تابع ضرورت بود بلکه از آن جهت که کورکورانه از آن پیروی کرده است. زمانی که انسان به شناخت قانونمندی های طبیعت، جامعه و تفکر خویش  و در این گفتار، شناخت مهارت های مورد نیاز تعامل با فناوری اطلاعات در بطن جامعه اطلاعاتی دست یابد و بتواند با دستیابی به دستاوردهای انقلاب انفورماتیک، تعادلی هدفدار و رشد یابنده میان جرم، انرژی و اطلاعات برقرار سازد".

روابط عمومی در گذر جامعه اطلاعاتی
با نیم نگاهی به سه مرحله اصلی تاریخ تکوین روابط عمومی در جهان (Slater, 2002) یعنی مرحله اول: عاملیت مطبوعاتی، مرحله دوم: عناصر تبلیغاتی و مرحله سوم: مشاوره در باب روابط عمومی، و تاکید بر حرکت از دوران انتشار یک طرفه اطلاعات به سمت جریان دو طرفه ارتباطی در دهه 1920، می توان گفت از آن به بعد، روابط عمومی نقش اطلاع رسانی و اطلاع‌یابی، هر دو را عهده‌دار می‌شود. به عبارتی، آنها تبدیل به Proconsumerها شدند یعنی کسانی که باید می توانستند و اکنون، بتوانند هم مولد اطلاعات (producer) باشند و هم مصرف کننده آن (consumer).
بدنبال ورود چنین نگرشی در چگونگی عملکرد روابط عمومی ها از یک سو، و ترکیب و همگرایی فناوری‌های نوین ارتباطی و تجدید ساختار نظام سرمایه‌داری و گشایش مرحله تازه‌ای در جوامع بشری بنام جامعه اطلاعاتی، از سوی دیگر، رفته رفته، روابط عمومی سازمان ها، به عنوان یکی از تخصصی‌ترین نهادها در امر جامعه اطلاعاتی با گردآوری نظام مند و درست اطلاعات،‌ نقش مؤثر و غیرقابل انکاری در جامعه اطلاعاتی ایفا نموده و می‌کند. در واقع، همانگونه که آلوین تافلر (1984) در کتاب موج سوم ، تمدن بشر را متأثر از سه موج عمده دانسته است که با هر موج تاریخ تمدن وارد فصل نوینی می‌شود، اکنون، با شکوفایی صنعت الکترونیک و رایانه، بشر وارد عصر اطلاعات و جامعه اطلاعاتی شده است، که به نوبه خود، روابط عمومی ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
بنا به تعریف، جامعه اطلاعاتی عبارتست از "جامعه‌ای را که در آن کیفیت زندگی، گستره دگرگونی اجتماعی، و توسعه اقتصادی به‌گونه‌ای روزافزون، به اطلاعات و بهره‌وری از آن متکی است". در این جامعه، استانداردهای زندگی و الگوهای کار و فراغت، نظام آموزشی، و فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی از پیشرفت اطلاعات و دانش فنی تأثیر می‌پذیرد. نشانه این امر، تولید رو به گسترش کالاها و خدمات مرتبط با اطلاعات و اشاعه آنها از طریق حلقه گسترده‌ای از رسانه‌ها، به‌ویژه فناوری‌های چندرسانه‌ای الکترونیکی، و به‌طور کلی، غلبه فناوری اطلاعات در امر ذخیره، پردازش، و انتقال اطلاعات است. جامعه اطلاعاتی جامعه‌ای وابسته به خدمات اطلاعاتی رسانه‌های همگانی است و با آهنگی سریع‌تر از دیگر جوامع و با سلطه بیشتر بر اندوخته‌های علمی و تجربی پیش می‌رود. در چنین جامعه‌ای، ارتباطات عامل واقعی انتقال برای ایجاد تحول در افراد به‌منظور دستیابی به اطلاعات است و ارزش‌های اطلاعاتی عامل تعیین‌کننده در توسعه جامعه محسوب می‌شود (نشاط، 1385). بنابراین، می توان گفت جامعه اطلاعاتی ناظر بر ویژگی های زیر است:
1. بازگو کننده توسعه فناوری های نوین اطلاعاتی و دگرگونی ساختار جامعه، پیرامون جریان اطلاعات است؛
2. اتکای روزافزون بر فعالیت‌هایی است که به طور مستقیم، با تولید، توزیع و کاربرد اطلاعات، ارتباط دارند؛ و
3. جامعة صنعتی برای افزایش کار بدنی انسان ها به نیروی درونی موتورها نیازمند بود، اما جامعة اطلاعاتی برای افزایش کار ذهنی، نیازمند فناوری رایانه است .
در این راستا، نشاط (1385) اظهار می دارد که "دنیای امروز، هماهنگی ساخت و تولید در سطح جهان، برنامه‌ریزی درون دولت‌ها و میان دولت‌های مستقل، و بازاریابی در همه قاره‌ها را می‌طلبد. اطلاعات برای این‌گونه فعالیت‌ها جنبه محوری دارد و، در نتیجه، مدیریت اطلاعات نیز تبدیل به ضرورتی اجتناب‌ناپذیر می‌گردد". از این رو، می توان برای روابط عمومی ها نقش ممتاز و تعیین کننده ای در فرایند مدیریت اطلاعات در جامعه اطلاعاتی که در آن، اطلاعات، گرانبهاترین کالا و به منزله ثروت است (Mohammadi and Isfandyari-Moghaddam, 2008)،‌ قائل شد. در چنین جامعه ای، روابط عمومی ها را می توان به فکرسالارهایی تشبیه کرد که همزمان در زمره اطلاع‌سازها، اطلاع‌پردازها و اطلاع‌خواه‌ها قرار می گیرند.
در کنار مهمترین نقش روابط عمومی در جامعه اطلاعاتی که همانا مدیریت اطلاعات و رویارویی با هجمه سنگین اطلاعاتی است (جایگاه روابط عمومی در جامعه اطلاعاتی، 1387)، در اینجا، به کارکردهای سه گانه روابط عمومی در جامعة اطلاعاتی اشاره می شود:

1. به رسمیت شناختن حق دسترسی شهروندان به اطلاعات
در بیانیة اجلاس جهانی سران جامعة اطلاعاتی (دسامبر2003 و نوامبر 2005) تصریح شده است که باید موانع دسترسی برابر به اطلاعات برای فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی،‌ سیاسی،‌ بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و علمی با استفاده از فناوری های نوین کاهش یابد (به نقل از Aqili and Isfandyari-Moghaddam, 2008). در واقع، تحقق آرمان هایی مثل جامعه دانش مبنا ، توسعه پایدار و نظایر آنها بستگی معنی داری به تامین مناسب و عادلانه فناوری اطلاعات و ارتباطات دارد که به دنبال آن، انتظار می رود زیرساخت و الفبای دسترسی شهروندان به اطلاعات فراهم شود. بر این اساس، هرگاه زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات به طور نسبی مهیا شده باشد، روابط عمومی ها، با به رسمیت شناختن حق دسترسی شهروندان به اطلاعات، می توانند در افزایش میزان استفاده شهروندان از اطلاعات ایفای نقش کنند.

2. شفافیت و پاسخگویی
روابط عمومی در جامعة اطلاعاتی بیشترین نقش را در تحقق این دو اصل اساسی جوامع دموکراتیک (مردم سالار) به عهده دارد. به تعبیری، تحقق کارکرد شفافیت و پاسخگویی، وابستگی زیادی به کارکرد نخست روابط عمومی در جامعه اطلاعاتی، یعنی "به رسمیت شناختن حق دسترسی شهروندان به اطلاعات" و کارکرد سوم آن در جامعه اطلاعاتی، یعنی "بکارگیری فناوری های ارتباطات و اطلاعات" دارد (اسفندیاری مقدم، 1387).

3. بکارگیری فناوری های ارتباطات و اطلاعات
روابط عمومی‌ها بنا بر ماهیت،‌ مسؤولیت‌ها و وظایفی که در سازمان ها بر عهده دارند، اساس کارشان بر اطلاع‌یابی و اطلاع‌رسانی، پردازش و انتقال اطلاعات به مخاطبان به کمک روش‌ها و شیوه‌های مختلف از جمله شیوه‌ها و ابزارهای نوین است. "اهمیت و ضرورت اطلاع‌یابی و اطلاع‌رسانی در جامعة امروز تا آنجاست که روابط عمومی نوین را یک روابط عمومی اطلاع‌مدار می‌نامند". بر همین اساس، روابط عمومی در دنیای کنونی سعی دارد با استفاده از فناوری های نوین ارتباطات و اطلاعات به اطلاع‌یابی سریع از مخاطبان و اطلاع‌رسانی به آنها بپردازد (اسفندیاری مقدم، 1387). به عنوان کارکرد سوم روابط عمومی در جامعه اطلاعاتی، استفاده از فناوری های ارتباطات و اطلاعات مطرح می شود، اما باید گفت که شکاف دیجیتال، استفاده بهینه از فناوری اطلاعات و ارتباطات و منافع تابعی آن را دشوار ساخته است. حال، در اینجا، به منظور انتقال بهتر ایده مقاله حاضر، زدن گریزی به پدیده شکاف دیجیتال خالی از فایده نخواهد بود.

شکاف دیجیتال
با توجه به کثرت تعاریف ارایه شده برای شکاف دیجیتال، در اینجا به سه نمونه مرتبط با بحث مقاله بسنده می شود:
• کمبود دسترسی بخش هایی از جامعه به فناوری های اطلاعات و ارتباطات؛
• شکاف بین توان دستیابی به اطلاعات و استفاده موثر از فناوری اطلاعات برای افراد و جوامع مختلف؛ و
• شکاف فزاینده بین کشورهایی که از طریق فناوری، به دانش، اطلاعات، ایده¬ها و آثار اطلاعاتی، دسترسی آسان دارند و کشورهایی که ندارند (به نقل از Aqili and Isfandyari-Moghaddam, 2008).
با توجه به تعاریف بالا، محور بحث شکاف دیجیتال، از یک سو، دسترسی به اطلاعات (کارکرد نخست روابط عمومی در جامعه اطلاعاتی)، منابع اطلاعاتی (کارکرد دوم) و بکارگیری فناوری های اطلاعات و ارتباطات (کارکرد سوم) و از سوی دیگر، داشتن دانش و مهارت های کافی برای استفاده بهینه از این امکانات است (در ادامه، بحث خواهد شد).
پیترز (Peters, 2003) در بحثی راجع به کاهش شکاف دیجیتال، به "ارتقاء استفاده نوآورانه از فناوری اطلاعات" اشاره می کند. در همین راستا، وی با مطرح ساختن این پرسش "به چه چیزی، بیشتر نیاز است؟" و پاسخ "دسترسی واقعی"، خاطرنشان می سازد که تامین دسترسی به فناوری، مهم است، اما اهمیت آن، چیزی فراتر از صرفا دسترسی فیزیکی می باشد. رایانه ها و اتصالات، ناکافی خواهند بود اگر از فناوری آنطور که باید به طور موثر، استفاده نشود، افراد (و در این مقاله، روابط عمومی ها) با چگونگی استفاده از فناوری آشنا نباشند و از خود تمایلی به استفاده از آن بروز ندهند. قابل ذکر است اونو و زاودنی (Ono and Zavodny, 2006) قویا از نگرش پیترز که اعلام می دارد "دسترسی به فناوری اطلاعات، الزاما، به استفاده نمی¬انجامد"، دفاع می کند. بنابراین، ضرورت و اهمیت نقش آفرینی قابل ملاحظه روابط عمومی ها در افزایش ایجاد شرایط برای افزایش استفاده کیفی از فناوری های ارتباطات و اطلاعات همچون اینترنت و تسهیلات فناورانه موجود، نمایان تر می شود.
 

چه باید کرد؟ سواد اطلاعاتی به مثابه یک راهکار نوین برای روابط عمومی نوین
افزون بر سه دهه پیش، هایدگر (Heidegger, 1977b)، با زبان هستی شناسانه خود، چنین گفت: "فناوری، نظام فرهنگی نوینی را رقم زده که کل دنیای اجتماعی را مورد بازساختاربندی قرار داده و در واقع، آن را تحت سیطره خود قرار داده است". وی در آخرین مصاحبه اش، خاطرنشان می شود که "تنها خدا می تواند انسان را از بلای پیشرفت ناشی از فناوری نجات دهد". فولجر (Foulger, 2001) با تاکید بر اینکه شکاف دیجیتال، متاثر از دغدغه های روانشناختی و اجتماعی و نه صرفا اقتصادی است، اعلام می¬دارد:
"برخی افراد از منابع دیجیتال بسیار استفاده می کنند، عده ای تمایل چندانی به استفاده از این منابع نوظهور نشان نمی دهند. اما، بیشتر افراد در این بین حداکثر و حداقل قرار می گیرند... افراد چندمهارته ]یا به تعبیری، باسواد اطلاعاتی  می توانند به گونه¬ای موثرتر، با منابع دیجیتال کار کنند و در واقع، دچار هراس فناورانه کمتری هستند".
مقاله حاضر، روابط عمومی ها را از قاعده مورد اشاره توسط فولجر مستثنی نمی داند و در این خصوص، از سواد اطلاعاتی به مثابه یک راهکار نوین برای روابط عمومی نوین یاد می کند. سواد اطلاعاتی، مفهومی است که در نتیجه تحولات و تغییرات سریع در فناوری‌های اطلاعاتی پیدا شده است. بنا به تعریف عام، به مهارت‌هایی که فرد به ‌منظور ادامه حیات در جامعه اطلاعاتی به آنها نیازمند است، سواد اطلاعاتی گفته می‌شود. امروزه، وجود رایانه‌ها و منابع الکترونیکی و استفاده از آنها توسط کاربران، باعث شده سواد اطلاعاتی را "سواد اطلاعاتی دیجیتالی" نیز بنامند. سواد اطلاعاتی دیجیتالی توانایی ارزیابی، مکان‌یابی، ترکیب، و استفاده بهینه از اطلاعات و شبکه‌های ارتباطی و منابع الکترونیکی است (طباطبایی، 1385).
اهمیت سواد اطلاعاتی تا بدانجاست که از آن به عنوان "ضرورت قرن بیست و یکم" و "یک اولویت نوظهور جهانی" (اسفندیاری مقدم، 1387) نام می برند. بنا بر یکی از انتشارات اخیر یونسکو (Catts, Lau, 2008)، سواد اطلاعاتی را می توان در قالب هفت مؤلفه اصلی به شرح زیر مقوله بندی کرد:
1. تشخیص نیاز اطلاعاتی؛
2. یادگیری شیوه های اطلاع یابی؛
3. ارزیابی کیفیت منابع اطلاعاتی؛
4. ذخیره اطلاعات؛
5. استفاده موثر و اخلاقی از اطلاعات ؛
6. تولید اطلاعات؛ و
7. انتشار اطلاعات
به منظور تحقق کارکردهای یاد شده در بالا، عملیاتی کردن مولفه های سواد اطلاعاتی و در واقع، باسواد اطلاعاتی شدن، که در مسیر روابط عمومی نوین حرفه مندان روابط عمومی باید در آنها ماهر شوند و مهارت ها و دانش مورد نیاز هر یک را فراگیرند تا بتوانند موثرتر، به خود، سازمان متبوع خود، همقطاران خود و کاربران کمک کنند و در عینیت بخشی به ایده اصلی این مقاله مفید فایده باشند، سودمند به نظر می¬رسد (جدول ۱).

جدول (۱): وظایف، دانش و مهارت های مورد نیاز در ۵ حوزه پیشنهادی
حوزه وظایف دانش و مهارت های مورد نیاز
کاربران  شناخت کاربران
 شناسایی و تحلیل نیازهای کاربران  آشنایی با مباحث نظری مطالعات کاربران
 روش های پژوهش کیفی
 روش های پژوهش کمی
 ابزارهای روانشناختی
 راهبرد جستجو
منابع اطلاعاتی  شناسایی
 ارزیابی
 انتخاب  انواع: چاپی و الکترونیکی
 ماهیت و ویژگی¬ها
 فرامنابع
 جستجو و ابزارهای جستجو
 اصول، تکنیک ها و رویه های ارزیابی
فرآیندهای افزایش ارزش  تدوین کتابشناسی ها و پایگاه ها
 توسعه روابط عمومی های مجازی و دیجیتال
 طراحی رابط های کاربر و توسعه آنها
 سازماندهی منابع اطلاعاتی (تجزیه و ترکیب اطلاعات)
 طراحی و توسعه محتوای الکترونیکی  بنیان های نظری (منطقی، زبانشناختی، روانشناختی) سازماندهی دانش
 سازماندهی منابع خبری و اطلاعاتی اینترنتی
 زبان های برنامه نویسی، پایگاه های مدیریت داده ها
 چندرسانه ای ها و ابزارهای فرارسانه ای
 نشر الکترونیکی:
DHTML, XML, PDF, SGML, HTML,
 تکنیک های دیجیتالی کردن
ادامه جدول (۱): وظایف، دانش و مهارت های مورد نیاز در ۵ حوزه پیشنهادی
حوزه وظایف دانش و مهارت های مورد نیاز

فناوری اطلاعات
 مطالعه و تحلیل سیستم ها/ تحلیل ملزومات
 بازارپژوهی در خصوص فناوری اطلاعات
 شناسایی و انتخاب سخت افزارها و نرم-افزارهای مناسب برای خودکارسازی، شبکه های محلی، اینترنت و اینترانت ها و …
 راه اندازی سیستم ها
 تبدیل داده ها
 توسعه و ثبت وب سایت ها
 آشنایی با سخت افزارهای ICT: رایانه، ارتباطات از راه دور، شبکه سازی و فناوری های ذخیره
 مسیریاب ها و پردازشگرهای شبکه، دروازه ها و پل ها و …
 سیستم های عامل:WINDOWS UNIX, LINUX
 سیستم عامل های شبکه
 خودکارسازی اداری
 توپولوژی ها و پروتکل های شبکه
 آشنایی با Java, ASP, C, C++ Visual Basic, API, PHP و ...
 زبان های طراحی رابط ها مثل جاوا و پرل
 مدیریت وب سایت
 تولید مدارک دیجیتال: فایل ها و فرمت ها
 تکنیک¬های حفاظت: امضاهای دیجیتال و نظایر آنها
مدیریت  برنامه ریزی: راهبردی و تاکتیکی
 مدیریت منابع: مالی و منابع انسانی
 توسعه سیستم های پشتیبان تصمیم گیری
 بازمهندسی سازمانی
 مدیریت دانش: مدیریت جریان اطلاعات
 مدیریت (روند) جریان کار
 مدیریت پروژه
 بازارپژوهی
 قیمت گذاری و بازاریابی
 ارزیابی
 تایید کیفیت  نظریه ها و مکاتب مدیریت
 اقتصاد اطلاعات
 روانشناسی مصرف کنندگان
 اصول و تکنیک های مدیریت
 روش های پیش بینی
 اصول بازاریابی
 تکنیک ها و ابزارهای بازارپژوهی
 راهبردها و روش های بازاریابی
 ابزارهای مدیریت پروژه
 تکنیک های تخصیص بودجه (بودجه بندی)
 ارزیابی عملکرد: تکنیک های سنجش
 مدیریت کیفیت فراگیر (TQM): از گروه ایزو ۹۰۰۰ و سایر استانداردها همچون EFQM
 حقوق مالکیت معنوی


نتیجه گیری
با توجه به آنچه گذشت، برای گذر از روش های سنتی و حرکت به سمت الگوهای نوین، روابط عمومی ها باید فهرست خدمات شان را بر اساس تفکر کارکردی، بازطراحی کنند. تحت شرایط کنونی که در آن، اینترنت مجرای متداولی برای هر کس جهت دستیابی به اطلاعات شده است، تمرکز بر ارائه خدمات نوین، حائز اهمیت می باشد. اکنون، بستر به لحاظ سخت افزاری مهیاست. فقط کافیست در سایه فراگیری مهارت ها و ملزومات سواد اطلاعاتی، ابزارهای فناورانه گوناگون و خدمات اطلاع رسانی موجود با نگاهی مبتنی بر روابط عمومی نوین بازنگری و بررسی شوند. همچنین، سیاستگذاران باید به نقش حیاتی که روابط عمومی ها می توانند در تحقق جامعه دانش محور و توسعه پایدار ایفا نمایند، توجه کنند. در خانمه، تاکید می شود که فارغ از نقش اصحاب روابط عمومی، همکاری و تشریک مساعی بین تمام نهادهای وابسته اعم از ملی و بین المللی، کلید کاهش موانع موجود بر سر راه دسترسی به اطلاعات و تحقق واقعی روابط عمومی نوین خواهد بود.

منابع و مآخذ
اسفندیاری مقدم، علیرضا. (1387)، "روابط عمومی در پرتو جامعه اطلاعاتی: برخی مباحث و ملاحظات"، سخنرانی ارائه شده در هشتمین همایش مدیران روابط عمومی ادارات، سازمان ها و نهادهای استان همدان، 21 آبان ماه، همدان.
جایگاه روابط عمومی در جامعه اطلاعاتی (1378)، دسترس پذیر در:
http://novin.eprsoft.com/archives/2007/03/post_15.html (accessed 13 June 2010).
خانی جزنی، جمال. (1385). اخلاق و فناوری اطلاعات. تهران: نشر بقعه.
طباطبایی، فاطمه ناهید. (1385)، "سواد اطلاعاتی"، در دایرة‌المعارف‌ کتابداری‌ و اطلاع‌رسانی‌ (ج 2، س-ی)،
سرویراستار ابراهیم‌ افشار، تهران‌: کتابخانه‌ ملی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌.
نشاط، نرگس. (1385)، "جامعه اطلاعاتی"، در دایرة‌المعارف‌ کتابداری‌ و اطلاع‌رسانی‌ (ج 1، الف-ژ)، سرویراستار عباس‌ حُرّی‌، تهران‌: کتابخانه‌ ملی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌.



Aqili, S.V. and Isfandyari-Moghaddam, A. (2008), "Bridging the digital divide: the role of librarians and information professionals in the third millennium", The Electronic Library, Vol. 26, No. 2, pp. 226-237.
Catts, R. and Lau, J. (2008). Towards Information Literacy Indicators. UNESCO Institute for Statistics, UNESCO: Paris.

Foulger, D. (2001), "The cliff and the continuum: defining the digital divide", Discuss IAMCR & ICA Symposium on Digital Divide: November, 2001. Available at: http://pages.prodigy.net/davis_foulger/articles/cliffAndContinuum.htm (accessed 13 June 2010).
Heidegger, M. (1977a). The question concerning technology. Translated by W. Lovitt, New York: Harper and Row.
Heidegger, M. (1977b), "Only a God can save us now", Translated by D. Schendler. Graduate Faculty Philosophy Journal, 6 (1).
Mohammadi, M. and Isfandyari-Moghaddam, A. (2008), "Some issues on impacts and characteristics of information as wealth in the new economy", International Journal of Information Science and Technology (IJIST), Vol.2.
Ono, H. and Zavodny, M. (2006), "Digital inequality: A five country comparison using microdata", Social Science Research, Vol. 36 No. 3, pp. 1135-1155.
Peters, T. (2003), "Bridging the digital divide", available at: http://www.ciaonet.org/olj/gli/gli_nov2003/gli_nov2003h.pdf (accessed 13 June 2010).
Rosalia, M. et al. (2006), "A multivariate framework for the analysis of the digital divide: Evidence for the European Union-15", Information & Management, Vol. 43, pp. 756–766.
Slater, J. (2002), "Modern Public Relations: Pierre de Coubertin and the Birth of the Modern Olympic Games", Sixth International Symposium for Olympic Research, pp. 149-160.
Toffler, A. (1984), The third wave, Bantam, New York.

 


استادیار گروه کتابداری و اطلاع¬ رسانی و مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج و کارشناس روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان


منبع:
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید


  انواع مختلف شهرت


  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


  چگونه می‌توان کارمندان را به سفیران برند تبدیل کرد


  ۱۰مهارت گفتگو که همه ما باید یاد بگیریم


  ارتباط موثر، کلید محافظت از مردم و جامعه در برابر بحران‌های محیطی


  تحول دیجیتال، راهکارهایی برای بهره‌مندی روابط‌عمومی


  نوشتن کتاب: راهی برای تبدیل شدن به یک رهبر فکری


  10 نکته برای ایجاد خبرنامه‌های تاثیرگذارتر


  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد