عباس مسیبی مدیر کل روابط عمومی دانشکده صنعت هواپیمایی کشور در گفتگو با خبرنگار انجمن روابط عمومی ایران اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر روابط عمومی های کشوراز وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و می توان به صراحت این امر را عنوان کرد که روند رو به رشد روابط عمومی ها به کندی صورت می گیرد و با استانداردهای جهانی فاصله زیادی مشاهده می شود.
وی ادامه داد: مشکلات موجود در عرصه روابط عمومی زنجیروار بوده و به وضوح دیده می شود که کتب دانشگاهی روابط عمومی های کشوذ نیز با نمونه های جهانی فاصله دارد و هنوز هم اکثر مدیران ارشد اعتقادی بر روابط عمومی فعال ندارند و یا مدیران بر وظایف خود آگاه نیستند و به عنوان یک نیروی اجرایی دسته پایین نگاه می شود. همچنین در وهله بعدی دیده می شود که مدیران روابط عمومی ها از نیروهای متخصص استفاده نمی کنند و در اکثر مواقع به جای بهره گیری از افراد دارای سابقه و تحصیلات از نیروهای مازاد ادارات که فاقد علم کافی برای این هنر می باشند استفاده می کنند که این امر خود ضربه ای مهلک به روابط عمومی ها می زند.
مسیبی ادامه داد: در حال حاضر در روابط عمومی ها دیده می شود که به افراد نوآور و خلاق ارج داده نمی شود و اقدامات اساسی در جهت بهره گیری از کارشناسان واقعی صورت نمی گیرد به همین منظور به نظر می رسد اگر روابط عمومی ها را در جهت تخصصی شدن هدایت کنیم به یقین می توانیم شاهد پیامدهای مناسب آن در تمامی بخشها ،ادارات ، سازمانها و صنایع باشیم.
وی در ادامه بیان کرد: ضعف دیگر موجود در روابط عمومی ها عدم آشنایی با تکنولوژی های جدید است زیرا آنچه که در روابط عمومی حائز اهمیت است استفاده از فناورهای نو برای تعامل هر چه بهتر و تطبیق با دنیای ارتباطات است بدین منظور در بدو امر باید مدیران روابط عمومی با به روز رسانی خود در زمینه فناورهای جدید و وسایل ارتباطی بهترین راهها را رای تعامل خود با دنیای ارتباطات انتخاب کنند.
وی در ادامه اذعان داشت: در برخی موارد دیده می شود که در روابط عمومی ها از انتصابات سیاسی استفاده می شود یعنی برخی از افراد سیاسی تنها به پشتوانه پیشینه سیاسی خود به مدیریت روابط عمومی هاد منصوب می شوند که این امر خود ضربه سنگینی را به بدنه روابط عمومی ها زده است که باید اینگونه موارد را از علم و هنر روابط عمومی دور کرد.
مسیبی در یک جمع بندی کلی بیان کرد : به طور کلی مشکلات عمده روابط عمومی را می توان عدم استفاده از متخصصین کارآمد، عدم آموزش های مکرر و آشنایی با علم روز، نبود آموزش و توجیه مدیران در راستای فعالیت های روابط عمومی ، معرفی نشدن دانش روابط عمومی در جامعه، استفاده نکردن از روشهای نوین و نبود ساختار تشکیلاتی مناسب در روابط عمومی ها است.
وی در خصوص راهکارهای اساسی رفع مشکلات موجود در عرصه روابط عمومی کشور بیان کرد: تطبیق دروس دانشگاهی داخل کشور با استانداردهای بین المللی و یا تعریف استانداردهایی برای این علم در کشور و ارایه نظریه های علمی مطلوب به منطور ارزیابی مناسب از فعالیت روابط عمومی ها ، کمک به ایجاد روابط عمومی های خصوصی و تعیین یک استراتژی مناسب می تواند گامی موثر در جهت بهبود وضعیت روابط عموی های کشور باشد.
مسیبی ادامه داد: مصوب نمودن انتخاب کارشناسان روابط عمومی منطبق بارشته تحصیلی ، مصوب کردن و قراردادن روابط عمومی در چارت های سازمانی و نظارت بر آن ، مشخص کردن بودجه خاص و در خور توجه برای روابط عمومی ها، جدا کردن روابط عمومی ها از حوزه مدیران کل و قرار دادن روابط عمومی در نهادها در حد پست مدیریتی می تواند مفید باشد.
ساره نیک قدم منش
91/11/16 |