شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، «اکبر نصراللهی » استاد دانشگاه و نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه های حرفه ای در این کارگاه آموزشی با تشریح اهمیت و نقش رسانه در بحران گفت: هرجا بحران وجود دارد به ابزار مدیریت آن یعنی رسانه نیاز است و به دلیل همین اهمیت است که امروز حتی کم هوش ترین مدیران و حکمرانان هم ، خود را از مهمترین ابزار مدیریت بحران یعنی رسانه محروم نمی کنند .
نصراللهی نقش رسانه ها را در بحران، متناسب با نوع رویکردها، راهبردها، مالکیت و تفکرات سیاسی و وابستگی هایی که دارند، دوگانه و چندگانه دانست گفت: تحت تاثیر متغیرهای مختلف، رسانه ها در بحران های مختلف، بحران افزایی یا بحران زدایی، امید زایی یا امیدزدایی می کنند و به کوچک نمایی، بزرگنمایی یا واقع نمایی می پردازند .
این استاد دانشگاه با انتقاد از برخی رسانه ها تصریح کرد: آتش سوزی های اخیر در پتروشیمی خوزستان یک موضوع ملی بود و برخی رسانه ها در اوج بحران دیدگاه های سیاسی خود را در پوشش خبری این بحران ملی پیگیری کردند .
به گفته نصراللهی رسانه ها نباید در موضوع های ملی، تمایلات سیاسی را مبنی قرار داد .
نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه های حرفه ای،همچنین با تشریح مراحل مختلف بحران و بایسته های رسانه ها در هر یک مراحل، مدل بومی خود در خصوص مدیریت بحران ها را تبیین و تصریح کرد: اگر رسانه های داخلی در بحران های ملی ملاحظات جناحی را اولویت قرار دهند و در انتشار خبرها و تامین نیازهای مردم بی توجه یا کم توجهی کنند خود دچار بحران خواهند شد .
نصراللهی انتقاد را حق و وظیفه رسانه ها دانست و گفت: رسانه ها باید در 24 ساعت اول بحران و تا زمانی که بحران مهار نشده است،چینش توصیفی و مسئولانه یعنی گفتن آنچه که در حال اتفاق است، را داشته باشند اما بعد از مهار بحران به ترسیم چشم انداز آینده و انتقاد از اهمال کاری های احتمالی و پیگیری علل دقیق بپردازند و مطالبات حادثه دیدگان را درخواست کنند .
نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری، یکی از مشکلات سازمان ها ، وزراتخانه ها و موسسات را کم توجهی به مباحث مدیریت رسانه ای بحران در شرایط عادی دانست و گفت: اگر در شرایط عادی به آموزش اصول مدیریت بحران توجه شود ، قدرت مانور روابط عمومی ها و مدیران این موسسات و سازمان ها در شرایط بحران بیشتر و تبعات منفی بحران کم خواهد شد .
وی، تعارض در برخی اظهارات، فقدان یا ضعف در پاسخ مستند و تصویری درمورد برخی شایعات، غافلگیری نسبی و توجه ناکافی به آرایش جدید رسانه ای و دست کم گرفتن شبکه های اجتماعی را از دیگر آسیب های مدیریت رسانه ای بحران اخیر پتروشیمی عنوان و ابراز امیدواری کرد: با ایجاد آمادگی و آموزش های لازم در شرایط عادی، تبعات بحران ها احتمالی به حداقل برسد .
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز با تاکید بر نقش روابط عمومی ها در شرایط بحران گفت: جایگاه روابط عمومی در شرکت ها و سازمان ها نیازمند بازنگری است و از ظرفیت های موجود در این بخش باید به بهترین شکل ممکن استفاده کرد .
مهدوی ابهری رئیس انجمن کارفرمائی پتروشیمی نیز در این کارگاه آموزشی با تاکید بر نقش روابط عمومی ها به هنگام بحران اظهار کرد: باید انقلاب اخلاقی در کشور بوجود آید و هرفردی با احساس مسئولیت فعالیت کند .
نخستین کارگاه آموزشی مدیریت رسانه در شرایط بحران امروز با حضور روسای روابط عمومی های صنعت پتروشیمی، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و رئیس انجمن صنفی کارفرمائی پتروشیمی در تهران برگزار شد
منبع: ایرنا
|