درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 2 مهر 1399 - 13:27   

انتصاب سرپرست اداره کل روابط عمومی سازمان تعزیرات

  انتصاب سرپرست اداره کل روابط عمومی سازمان تعزیرات


ادامه ادامه مطلب یک

فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی

  فراخوان پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب دو

افزایش سودآوری و کیفیت خدمات و محصولات هر سازمان، از وظایف روابط عمومی های دانش محور است

  افزایش سودآوری و کیفیت خدمات و محصولات هر سازمان، از وظایف روابط عمومی های دانش محور است


ادامه ادامه مطلب سه

وبینارهای آموزشی روابط عمومی

  وبینارهای آموزشی روابط عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ورود روزنامه همشهری به بورس با فوریت!
  خبرنگار زن افغان چگونه با وجود تهدیدها و مخالفت خانواده به کار ادامه می‌دهد؟
  پایگاه داده مایکروسافت، پس از دو سال از زیر آب بیرون کشیده شد
  9 درس برتر روابط عمومی
  تمدید اعتبار کارت های آمایش (14) و هویت (13) اتباع خارجی
  آقای غلامعباس افشار عزادار شد
  انتصاب سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی
  انتصاب سرپرست اداره کل روابط عمومی سازمان تعزیرات
  افزایش سودآوری و کیفیت خدمات و محصولات هر سازمان، از وظایف روابط عمومی های دانش محور است
  انتصاب مسئول روابط عمومی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه گلستان
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 2510صفحه نخست » تازه های شبکه روابط عمومیدوشنبه، 16 بهمن 1391 - 08:10
رادیو کتاب
حجت الاسلام علی جعفری
  

تبدیل شدن «کتاب» به موضوع یک رادیو، فارغ از اهمیت و کارکرد آن برای خیل عظیمی از کتابخوان‌های کشور پدیده‌ای متعالی است.


۱) «رادیو کتاب» یکی از موالید مبارک صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در تاریخ تطورات پساانقلابی آن است. تبدیل شدن «کتاب» به موضوع و مسأله یک رادیو، فارغ از اهمیت و کارکرد آن برای خیل عظیمی از کتابخوان‌های حرفه‌ای و شبه حرفه‌ای کشور ‌فی نفسه پدیده‌ای متعالی و پیشرفته است. اینکه «کتاب» هم در کنار «ورزش»، «سلامت»، «تجارت»، «گفتگو»، «فرهنگ» و «آوا» ظرفیت و حیثیت در اختیار گرفتن یک شبکه رادیویی را دارا باشد نوعی ارزشگذاری مثبت و برجسته سازی هوشمندانه از رسانه فاخر «کتاب» است.

۲) «کتاب» در مقام توازن رسانه‌ای میان رادیو، تلویزیون، ‌مطبوعات و سینما، رسانه «اصیل»‌تر است. «اصالت» متنی است که ناظر به میزان عمق یک رسانه در محتوا و مضمون معنی می‌شود. در این نظرگاه آنچه واجد محتوای عمیق‌تر است «اصیل‌تر» و آنچه دارای محتوای نازل‌تر است، «سطحی‌تر» محسوب می‌گردد. تجربه رنسانس تاریخی بشر نشان داده که «کتاب» به نسبت سایر ابزارهای انتقال پیام تجربه شده حاصلخیز‌ترین بستر جهت بیانات عمیق و مفاهیم دقیق است.

بدین جهت در آناتومی ارتباطات جمعی یک بوم زیست فرهنگی، کتاب به مثابه رأس بدن، سینما و مطبوعات به مثابه دست‌ها و رادیو و تلویزیون به مثابه پا‌ها شبیه‌سازی می‌شود. کتاب نه تنها خود اصیل‌ترین رسانه است؛ بلکه اصالت منش و حرکت دست‌ها و پاهای نظام رسانه‌ای وابستگی تامی به در رأس بودن کتاب دارد. بنابراین تولد رادیو کتاب فارغ از برجسته‌سازی کتاب به مثابه یک مسأله و دغدغه رادیویی تراز اول مشابه آنچه از رادیو معارف یا رادیو ورزش رخ می‌دهد مبتنی بر دنباله روی رسانه رادیو از رسانه کتاب یک رسانه منحصر به فرد است که به صورت نمادین همواره اولویت و اصالت «کتاب» را متبادر می‌کند.

۳) از چشم انداز نظریه هنجاری و رسانه‌ای «رادیو کتاب» یکی از قالبهای رسانش جمعی پیام است که با ایده بنیادین «صدا سیما به مثابه دانشگاه عمومی» همگرایی تامی دارد. بدین ترتیب مزیت‌های رادیو کتاب فقط در تبارزی معنای فرهنگی ناظر به «اصالت کتاب» نیست، بلکه بیش از آن یک کلیشه رادیویی متأخر است که می‌خواهد به «فرم» یا «شبه فرم» متناسبی با ایده بنیادین «دانشگاه عمومی» تبدیل شود. «رادیو کتاب» می‌تواند به عنوان یکی از نشانه‌های مقاومت فرهنگی برای تحقق آرمان اصلی انقلاب اسلامی ر حوزه رادیو و تلویزیون درک شود.

در شرایطی که به دلیل فقدان سواد هنجاری و حرفه‌ای متناسب و نیز اعتماد به نفس انقلابی مکفی در برخی صاحب منصبان رسانه ملی، ‌جریانات تجدید نظرطلب بیش از پیش بر کوس ارتجاع از ایده‌ها و آرمان‌های پسا انقلابی می‌کوبد و صداو سیمای انقلاب را هر روز بیش از دیروز به‌دنبال خود می‌کشند، بدیهی است که حتی تولد بی‌سر و صدا و در حاشیه یک «رادیو کتاب» برای اهالی رسانه، هنر و فرهنگ انقلاب اسلامی غنیمت بزرگی است.

۴) «رادیو کتاب» هرگز نباید در دام تلقی‌های حداقلی از خود به مثابه رادیویی تخصصی با مباحثات و موضوعاتی در خصوص انتشارات و کتاب بیفتد.

«کتاب» در تلقی حداکثری نماد «محتوا» و «مضمون» فاخر و نابی است که قرار است از ورای همه جذابیت‌های کلامی و غیر کلامی صوت و تصویر یک رسانه نهایتاً مخاطبان آن را یک قدم بیش از گذشته به معنا و منش انسان تراز و اصیل نزدیک کند. در رهیافت حداکثری، ‌ تمرکز و توجه به «کتاب» بهانه‌ای برای سوق دادن شنوندگان به‌سوی معنا و محتواست چه اینکه کتاب اصالتاً بیش از سایر رسانه‌ها واجد معنا و محتوا است. در این منظر «رادیو کتاب»، رادیویی در کنار سایر رادیوهای تخصصی نیست بلکه آزمایشگاهی رادیویی است که به مدد «کتاب» ‌ قرار است سایه روشن‌های جدیدی برای جلوه و ارتقاء‌ایده دانشگاه عمومی بزند.

۵) «رادیو کتاب» می‌تواند نوعی «مرجعیت رادیویی» ‌را برای خود وجود بیاورد به نحوی که کار‌شناسان و گویندگان آن در مواقع مقتضی از آنتن شبکه رادیویی خود بر روی آنتن شبکه‌های رادیویی وقتی تلویزیونی دیگر حاضر شوند و به مثابه صاحبنظران اهل مطالعه و حکیم، نقطه نظرات تمام کننده و مشکل‌گشای خود را در اختیار انواع برنامه‌های رادیویی- تلویزیونی قرار دهند.

به عبارت دیگر رادیو کتاب به کانونی تبدیل شود که از آن اصیل‌ترین و حکیمانه‌ترین دیدگاههای کار‌شناسی در ساحت‌های مختلف و موضوعات مختلف ارائه شود به نحوی که خود شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی برخی خلاءهای کار‌شناسی و نظری را از آن طریق جبران کنند. در این شرایط «رادیو کتاب» فقط یک شبکه در کنار سایر شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی نیست بلکه شبکه شبکه‌ها و رادیویی است که مخاطب آن در درجه اول خود شبکه‌های رادیو و تلویزیون ایران هستند. به نظر می‌رسد رسانه ملی برای تبدیل شدن به «دانشگاه عمومی» برای مخاطبان و معرف‌کنندگان بیرون از فضای جام جم، ‌لازم است که برای ارتقاء شبکه‌های جام جمی خود یک دانشگاه داشته باشد؛ شاید «رادیو کتاب»‌‌ همان دانشگاه باشد. (*)
 

منبع: سایت خبری رجانیوز

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  9 درس برتر روابط عمومی


  جمع‌آوری بازخورد‌ها و نظرات مشتریان


  انتصاب مسئول روابط عمومی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه گلستان


  «سنگاپور»، برترین شهر هوشمند جهان در مقابله با کرونا


  گزارش دومین جلسه از سری وبینارهای روابط‌عمومی حرفه‌ای


  ترامپ: اگر کنترل تیک‌تاک به هر نحوی دست چین باشد، آمریکا قرارداد خرید آن را تأیید نمی‌کند


  انتصاب مدیرکل حوزه دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور و سخنگوی دولت


  هفت اولویت کلیدی واکنش به کووید-19


  جایگاه رسانه‌ها در آموزش‌های کرونایی به جامعه


  برگزاری گردهمایی مسئولان روابط عمومی واحدهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی گلستان


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: دعوت دبیرخانه پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی برای حضور در این رویداد علمی