درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 10:39   

روابط‌عمومی: افزایش اعتماد به رسانه‌ها و پیامدهای آن

  روابط‌عمومی: افزایش اعتماد به رسانه‌ها و پیامدهای آن


ادامه ادامه مطلب یک

ادغام ابزارهای دیجیتال در هر مرحله از استراتژی فروش

  ادغام ابزارهای دیجیتال در هر مرحله از استراتژی فروش


ادامه ادامه مطلب دو

روابط‌عمومی را هسته اصلی استراتژی رشد خود قرار دهید

  روابط‌عمومی را هسته اصلی استراتژی رشد خود قرار دهید


ادامه ادامه مطلب سه

هوش مصنوعی در دادگاه: توهمات و خطرات

  هوش مصنوعی در دادگاه: توهمات و خطرات


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  نوروز ۱۴۰۳، گامی نو در مسیر تحول روابط‌عمومی با هوش مصنوعی
  شکاف همدلی بین کارگران و شرکت‌ها: چالشی بزرگ برای مدیران عامل
  روابط‌عمومی مبتنی بر داده: ضرورتی برای حرفه‌ای شدن
  پنج نکته از بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  پنج درس از بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران
  هوش مصنوعی و آینده زنجیره تامین: تحولات کلیدی و گام‌های عملی
  12 گام برای ارتقای برنامه‌ها و فعالیت‌های روابط‌عمومی در سال جدید
  روابط‌عمومی را هسته اصلی استراتژی رشد خود قرار دهید
  ادغام ابزارهای دیجیتال در هر مرحله از استراتژی فروش
  هوش مصنوعی در دادگاه: توهمات و خطرات
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 25080صفحه نخست » آخرین رویدادهای روابط عمومیشنبه، 13 مرداد 1397 - 08:17
خاطره شنیدنی از داستان تصمیم شرکت ملی نفت ایران به تاسیس یک خبر گزاری
در مرداد 1340 (ماه اوت 1961) شرکت ملی نفت ایران به صرافت افتاده بود که یک خبرگزاری دایر کند که در آن زمان موفق نشد. شنیدن ماجرا خالی از فایده نیست مخصوصا از این نظر که اخیرا تهران ـ شهری که به باور نگارنده فاقد روزنامه حرفه ای تمام عیار است ـ زادگاه خبرگزاری های متعدد (بیش از 20 خبرگزاری!) شده است.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- در مرداد 1340 (ماه اوت 1961) شرکت ملی نفت ایران به صرافت افتاده بود که یک خبرگزاری دایر کند که در آن زمان موفق نشد. شنیدن ماجرا خالی از فایده نیست مخصوصا از این نظر که اخیرا تهران ـ شهری که به باور نگارنده فاقد روزنامه حرفه ای تمام عیار است ـ زادگاه خبرگزاری های متعدد (بیش از 20 خبرگزاری!) شده است.


در آن زمان، یک روز سناتور مسعودی ناشر روزنامه اطلاعات این نگارنده (مولف این سایت؛ نوشیروان کیهانی زاده) را که در بیست و پنجمین سال عمر خود بود فرا خواند و گفت شرکت نفت می خواهد خبرگزاری دایر کند و از من خواسته است در جلسه ای که در تاریخ ... تشکیل می شود شرکت کنم و من شما را که در خبرگزاری پارس (ایرنا) هم کار می کنید، یک سردبیر هستید و آشنایی به این کار دارید به جای خودم به آن جلسه می فرستم که مطمئن هستم اشخاص مهمی شرکت خواهند کرد.


قبول کردم. جلسه در زمان مقرر تشکیل شد. پس از انجام مقدمات، اصل موضوع مطرح و سپس نظر یکایک شرکت کنندگان در جلسه در باره تاسیس خبرگزاری استعلام شد. از مطالبی که هر یک از حاضران در جلسه بیان داشتند، فهمیدم که شرکت نفت و شرکت کنندگان در جلسه سر از «خبر گزاری» در نمی آورند و آن را هزار بار بزرگتر از آن چه که هست وانمود می کنند، با بودجه ای در حد یک وزارتخانه.


وقتی نوبت صحبت به نگارنده رسید گفتم که برایم روشن نشد که هدف و برنامه چیست. اگر شرکت نفت می خواهد وارد جزئیات صنعت نفت شود و احیانا برای کار خود هم تبلیغ کند و راه را برای اجرای برنامه های آتی اش هموار سازد، انتشار یک ماهنامه (مجله تخصصی) کفایت می کند و این مجله می تواند منبع خبر برای رسانه های عمومی باشد و مطالبش را نقل کنند. تا کنون که مشکلی در کار انتشار اخبار و اطلاعیه های شرکت نفت در رسانه ها مشاهده نشده است و چنانچه هدف، انتشار متن اطلاعیه ها است؛ شرکت نفت می تواند آنها را به صورت خبر پولی (آگهی خبری) به روزنامه ها بدهد تا چاپ کنند. اگر قصد دیگری از تاسیس خبرگزاری دارد باید آن را صریحا بیان دارد تا راه حل مقتضی ارائه شود.


رئیس جلسه گفت که چون خبر گزاری پارس( تاسیس شده در سال 1313 خورشیدی = 1934) برای پخش مطالب ما ناز می کند می خواهیم از محل کمکهای فرهنگی شرکت نفت یک خبرگزاری تمام عیار تاسیس کنیم. گفتم برای راه اندازی خبرگزاری، « آدم این کاره » می خواهید و این آدمها را با پول نمی توانید به دست آورید زیرا که کشور فعلا چند تایی بیش، از این آدمها ندارد.

 

رئیس جلسه گفت: ما خبرگزاری را دایر می کنیم تا آدم پرورش دهد. گفتم اگر این طور است و تصمیم شرکت نفت قطعی است؛ برای اخبار خارجی، از میان چهار خبرگزاری معروف به « بیگ فور »، انتخاب یکی از آنها کافی است زیرا که اخبارشان به دلیل رقابت با یکدیگر مشابه است و چیزی از هم کم ندارند، یکی را آبونه شوید و سه مترجم برای سه شیفت استخدام کنید و یک مترجم هم به عنوان جانشین در نظر بگیرید برای روز مبادا ( می دانیم که امروزه در ارسال اخبار از اینترنت استفاده می شود و مانند آن زمان تلکسی نیست و اخبار در حافظه باقی می مانند، و لذا نیاز به چهار مترجم شیفتی نیست، یک مترجم هم کفایت می کند ، ولی کار خبرگزاری ترجمه یعنی نشخوار مواد دیگران نیست باید خودش از دست اول خبر تولید کند).

 

در مورد اخبار داخلی هم، ادارات روابط عمومی سازمانهای دولتی مطالب را تایپ شده با موتور سوار می فرستند (در آن زمان ای ـ میل و فاکس و تلکس داخلی نبود، لذا امروزه به پیک و موتور سوار هم نیاز نیست) یک نفر را می خواهید که این اطلاعیه ها را تنظیم کند، دو نفر یکی به مجلس برود و دیگری برای حضور در مصاحبه ها و شنیدن نطق ها در مراسم باشد و یک نفر هم آماده برای کارهای فوری. یک تلفن نویس( امروزه بازدیدگر سایت های داخلی و ادارات روابط عمومی)، چند تایپیست و تکثیر کن با دو ـ سه موتور سوار ( به اینها هم امروزه نیاز نیست) ، دو منشی ( امروزه یک منشی کافیست ) و یک مسئول اداری نیز لازم است و همه اینها می تواننددر یک اطاق پنج در شش متر مستقر شوند ،در همین ساختمان شرکت نفت ( در آن زمان مقابل موزه ایران باستان که اینک وزارت امور خارجه از آن استفاده می کند ) و کل بودجه اش می شود در ماه حدود صدهزار تومان ولی این کار یک دوباره کاری و رقابت با دولت تلقی می شود و رشته ای است که سر دراز خواهد داشت.


حرف نگارنده از زمین تا آسمان با حرفهای دیگران فرق داشت (که می خواستند خرج تراشی کنند و احیانا از آن نمد برای خود نیز کلاهی بردوزند). بنابراین، ادامه مذاکرات به روزی دیگر (بدون حضور من) موکول شد.


روز بعد سناتور مسعودی مرا خواست و گفت همه اهل جلسه از جمله شرکت نفت از حرفهای تو دلخور بودند و .... این را که شنیدم دست به عمل متقابل زدم و هر مقام دولتی را که دیدم درباره آن جلسه و تصمیم شرکت گفتم، زیرا که جلسه علنی بود و محرمانه نبود. (لازم به دانستن است که در آن زمان در پی هر جلسه شورای وزیران، خبرنگاران خبر جلسه را از وزیران می گرفتند و تلفن کردن به منازل وزیران کاری آسان بود و تلفن را بر می داشتند، لذا ضمن صحبت با آنها که با خبرنگاران خودمانی رفتار می کردند، کشاندن بحث به تصمیم شرکت نفت زحمت نداشت) . مطلب را از رئیس انتشارات و رادیو و مدیر وقت خبر گزاری پارس هم پنهان نکردم که شرکت نفت می خواهد دولتی در داخل دولت تشکیل دهد و ....


از آن زمان بیش از چهار دهه سال می گذرد و اینک در دهه 1380 (دهه یکم قرن 21) هر وقت در روزنامه های تهران چشمم به مطلبی به نقل از این خبرگزاری های نوپای می افتد می بینم که محصولشان همان است که در آن جلسه گفته بودم؛ ترجمه از خبرگزاری های خارجی بدون این که بدانند هر خبر آنها در اصل، بر پایه چه برنامه و سیاستی تنظیم و ارسال شده است، و بقیه مطالب خبرگزاری های داخلی هم عمدتا اطلاعیه های سازمانهای دولتی (که عمدتا تبلیغ تصمیمات و برنامه هاست) و نطق ها و اظهارات رسمی مقامات است ( بدون افزودن نظر مخاطبان و اصحاب نظر درباره مفاد آنها که یافتن و کسب نظرشان بسیار آسان است).

 

 این خبرگزاری های داخلی که شمارشان دارد از تعداد روزنامه ها (یومیه) بیشتر می شود باعث کاهش و سرانجام توقف تولید خبر از سوی تحریریه روزنامه ها می شود و در نتیجه روزنامه ها می شوند المثنای یکدیگر و رقابت میان آنها از میان می رود و افت می کنند.

 

بنابراین و بنظر این نگارنده با بیش از نیم قرن تجربه روزنامه نگاری، تاسیس انبوه خبرگزاری (مگر خبرگزاری تخصصی) به ژورنالیسم ایران کمک نخواهد کرد. اگر روزنامه های تهران را مرور کنیم می بینیم که تولید مستقل داخلی آنها عمدتا در حوزه های اخبار ورزشی، سینمایی، و برخی استثنائات دیگر است.

مولف این سایت (نوشیروان کیهانی زاده) در 1961

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  هوش مصنوعی و آینده زنجیره تامین: تحولات کلیدی و گام‌های عملی


  پنج درس از بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران


  روابط‌عمومی مبتنی بر داده: ضرورتی برای حرفه‌ای شدن


  پنج نکته از بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران


  شکاف همدلی بین کارگران و شرکت‌ها: چالشی بزرگ برای مدیران عامل


  نوروز ۱۴۰۳، گامی نو در مسیر تحول روابط‌عمومی با هوش مصنوعی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد