شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، بحث آموزش علمی و عملی روابط عمومی ها در شرایط کنونی از اهمیت خاصی برخوردار است، بطوریکه تثبیت جایگاه روابط عمومی در گرو آموزش علمی(تئوریک)، شناخت مولفه های این حرفه و نقش اساسی آن در راه توسعه های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است.
از این رو نه تنها این رشته باید در سراسر کشور تقویت شود، بلکه نیاز است دانشگاه ها نیز دروس مقدماتی روابط عمومی و ارتباطات را جزء دروس پایه قرار داده و انگیزه گرایش دانشجویان را به این رشته و حرفه افزایش دهند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) برای تبیین اهمیت موضوع آموزش در روابط عمومی در نشستی، میزبان حمید شکری خانقاه و سیدشهاب سید محسنی از اساتید دانشگاه و صاحبنظر در حوزه روابط عمومی بود که خلاصه ای از گفته های آنها در این نشست در پی می آید:
** نظام آموزش روابط عمومی و ارتباطات مشکلات فراوانی دارد
استاد دانشکده خبر در این میزگرد گفت: آموزش های لازم ارائه و اجرا می شود اما فردی که به عنوان فراگیر در قالب آموزش های ضمن خدمت یا تحصیلات دانشگاهی این آموزش ها را می بیند، هیچ بازخوردی ندارد.
حمید شکری خانقاه با بیان اینکه نظام آموزش روابط عمومی و ارتباطات در ایران مشکلات بسیاری دارد، افزود: 60 درصد از بحث های مربوط به رشته روابط عمومی باید عملیاتی و فقط 40 درصد آن باید تئوری باشد اما در دانشگاه ها بیشتر به جنبه نظری پرداخته می شود.
این کارشناس علوم ارتباطات ادامه داد: رشته های روابط عمومی با گرایش های مختلف در دانشگاه ها تدریس می شود و سازمان ها نیز با برگزاری کارگاه های آموزشی برنامه هایی را اجرا می کنند اما یک نگاه انتقادی در این زمینه وجود دارد که بسیاری از اساتید نسبت به دانش علمی روابط عمومی در جهان «به روز» نیستند.
وی تصریح کرد: رشته هایی در حوزه روابط عمومی، قارچ گونه در کشور رشد می کند، در حالیکه این رشته نیازمند کار و عمل است و جنبه های نظری بخشی از این رشته را تشکیل می دهد.
** آموزش در روابط عمومی نهادینه شود
دیگر استاد دانشگاه مدعو در این نشست نیز عامل نیروی انسانی و آموزش را در حرفه روابط عمومی یک موضوع کلیدی دانست و تاکید کرد: آموزش باید در روابط عمومی نهادینه شده و به بعد علمی و هنری این حرفه نیز توجه بیشتری شود.
سیدشهاب سید محسنی همچنین گفت: البته با توجه به برگزاری سمینارها، همایش ها، کارگاه های آموزشی، سمپوزیوم های بین المللی، رضایت نسبی کنونی از حوره روابط عمومی مدیون اینگونه مراسم ها است.
به گفته عضو موسس خانه روابط عمومی ایران، متولیان روابط عمومی در کشور دارای یک برنامه مدون نیستند.
وی تصریح کرد: براساس آمارهای موجود فقط 30 درصد افراد حاضر و شاغل در روابط عمومی های کشور دارای تحصیلات مرتبط هستند و بقیه براساس نیاز سازمانی، کاری و شغلی به بخش روابط عمومی منتقل شده اند.
منبع: ایرنا
|