شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، بازار تلویزیون دیجیتال و ویدئوی آنلاین روز به روز گرمتر میشود و کشورهای اروپایی رقابتی سرسختانه برای رسیدن به بازار 6/ 14میلیارد دلاری این حوزه انجام میدهند. برای بررسی وضعیت حاکم بر جهان، سیمون مورای یکی از تحلیلگران ارشد تحقیقات تلویزیون دیجیتال با اشاره به گزارشهای مخابره شده از سوی مراکز بینالمللی گفته است که درآمدهای تلویزیون تعاملی و ویدئو بر حسب تقاضا (VOD) در اروپای غربی ظرف سالهای 2015 تا 2021 به دو برابر میرسد.
با وجود اینکه در حال حاضر رسانههای تعاملی از جایگاه خاصی در اسکاندیناوی، هلند و انگلستان برخوردار هستند اما در کشورهایی نظیر فرانسه، اسپانیا و پرتغال چندان هیاهویی ندارند. درآمدهای این حوزه طبق پیشبینیها به 64/ 14 میلیارد دلار در سال 2021 خواهد رسید، در حالی که طی سال 2015 حدود 40/ 6 میلیارد دلار بود. از این میزان رشد 25/ 8 میلیارد دلاری، براساس برآوردها 30/ 2 میلیارد دلار مربوط به انگلستان، 34/ 1 میلیارد دلار مربوط به آلمان، 13/ 1 میلیارد دلار مربوط به فرانسه و 99/ 0 میلیارد دلار نیز مربوط به ایتالیا خواهد بود. این آمار به وضوح نشان میدهد انگلستان جایگاه پیشتازی در حوزه رسانههای تعاملی و تلویزیون دیجیتال طی سالهای آتی خواهد داشت. قطعا مشترکان رسانههای تعاملی و ویدئو بر حسب تقاضا بزرگترین سرمایه و منبع درآمدی بازیگران این عرصه در سال 2018 خواهند بود و بعد از آن رفتهرفته منابع درآمدی به سمت تبلیغات در این بسترها کشیده میشود.
پیشبینیها گویای این است که تا سال 2020 بیشتر درآمدهای تلویزیون دیجیتال به سمت تبلیغات در بسترهای VOD کشیده میشود. قطعا گسترش فضای تبلیغات در موبایل به این فضا کمک شایانی خواهد کرد. مراکز تحقیقاتی در حوزه تلویزیون دیجیتال معتقدند که درآمدهای تبلیغاتی بر بستر VOD به 5/ 79 میلیارد دلار در سال 2021 خواهد رسید و بالغ بر 2330 میلیون دلار درآمدها از جانب انگلستان و 904 میلیون دلار هم از طرف فرانسه خواهد بود. درآمد از محل جذب مشترکان VOD در سال 2015 حدود 2098 میلیون دلار بوده که در سال 2021 به 5632 میلیون دلار میرسد که از این میزان رشد، چیزی حدود یک میلیارد دلار تنها مربوط به سال 2016 خواهد بود. سهم انگلستان هم از این بازار در سال 2015 حدود 800میلیون دلار بوده که تا سال 2021 به 1507 میلیون دلار میرسد و این کشور را همچنان بهعنوان پیشتاز در عرصه مشترکان جلو خواهد برد. آلمان و فرانسه نیز به ترتیب در ردههای بعدی طی این بازه زمانی قرار خواهند گرفت.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد – شماره 3819
|