درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 31 فروردین 1403 - 17:37   

متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد

  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند

  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  کثرت‌گرایی رسانه‌ای و حق آگاهی مردم
  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید
  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد
  ابزار هوش مصنوعی جدید مایکروسافت یک ماشین کابوس عمیق است
  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!
  کارولین هاید، مجری بلومبرگ، می‌گوید سابقه روابط‌عمومی به او کمک کرده است
  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان
  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!
  اپل به دستور دولت چین، واتس‌اپ و تردز را از اپ استور چین حذف کرد
  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 24827صفحه نخست » سه شنبه، 29 تیر 1395 - 10:35
انتخابی شایسته به کمک مدل شایستگی
سوال: مشاور محترم یکی از دغدغه‌های مدیران ارشد سازمان ما زمانی است که یکی از پست‌های مدیریتی و کلیدی سازمان به‌دلیل بازنشستگی، ترک شغل، جابه‌جایی و دیگر موارد خالی می‌شود و باید فردی مناسب برای آن پست انتخاب شود.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، سوال: مشاور محترم یکی از دغدغه‌های مدیران ارشد سازمان ما زمانی است که یکی از پست‌های مدیریتی و کلیدی سازمان به‌ دلیل بازنشستگی، ترک شغل، جابه‌جایی و دیگر موارد خالی می‌شود و باید فردی مناسب برای آن پست انتخاب شود. در این مواقع معمولا انتخاب‌ها بر اساس نظر شخصی مدیران انجام شده و روال مشخصی برای این کار وجود ندارد. تجربه ثابت کرده در برخی موارد حتی افرادی که در پست قبلی خود موفق بوده یا از سطح تحصیلات مناسبی برخوردار هستند، در انجام وظایف پست جدید عملکرد قابل قبولی نداشته‌اند. چگونه و بر اساس چه معیارهایی می‌توان فرد مناسب را انتخاب کرد تا از هزینه‌های بسیاری که انتخاب نامناسب افراد در پی دارد، جلوگیری شود؟

پاسخ: یکی از اشتباهات مدیران این است که پس از آنکه پستی در سازمان خالی شد به فکر انتخاب فرد جایگزین می‌افتند. در شرایط خوش‌بینانه‌تر وقتی مدیر مطلع می‌شود که احتمالا پستی خالی خواهد شد برای شناسایی گزینه‌ها و انتخاب فرد مناسب دست به‌کار می‌شود. البته مدیران کارآزموده همواره برای پست‌های کلیدی، گزینه‌هایی در سر دارند و عملکرد آنها را در طول زمان زیر نظر می‌گیرند. این کار در سازمان‌های بزرگ دشوارتر خواهد بود و بنابراین به سیستمی نیاز است که بر اساس آن بتوان افراد شایسته را شناسایی و حتی آنها را برای تصدی پست‌های کلیدی پرورش داد.

کمتر سازمانی را می‌توان یافت که از ضرورت این مساله غافل باشد و به همین دلیل است که اقدام به طراحی نظام جانشین‌پروری کرده‌اند. مزیتی که نظام جانشین‌پروری دارد این است که مهارت‌ها و توانایی‌های افراد را شناسایی کرده و افراد را برای پیشرفت در مسیر شغلی و تصدی پست‌های سازمان پرورش می‌دهد. سازمان با این کار عدم اطمینان ناشی از خالی شدن پست‌های کلیدی را کاهش داده و برنامه‌ای هدفمند در جهت توسعه منابع انسانی خود تدوین می‌کند. تصور غلطی که در خصوص برنامه جانشین‌پروری وجود دارد این است که این برنامه‌ها تنها مختص مدیران ارشد سازمان است، درحالی‌که سازمان‌های موفق با شناسایی پست‌های کلیدی سازمان و اجرای برنامه جانشین‌پروری، احتمال انتخاب افراد نامناسب برای این پست‌ها را کاهش می‌دهند.

در اینجا این سوال پیش می‌آید که بر اساس چه معیاری باید افراد را شناسایی و آنها را برای تصدی پست‌های بالاتر پرورش داد؟ مطالعات انجام شده در این حوزه نشان می‌دهد آی‌کیو (IQ) یا هوش ریاضی-منطقی و همچنین سطح تحصیلات نمی‌تواند معیار مناسبی برای انتخاب افراد باشد. در مطالعات انجام شده مشخص شد بهترین پیش‌بینی‌کننده برای عملکرد شغلی افراد، شایستگی‌ها (competencies) هستند. منظور از شایستگی‌ها، دانش، مهارت‌ها، توانایی‌ها و مجموعه‌ای از صفات و ویژ‌گی‌های رفتاری و خصوصیات شخصیتی است که عملکرد شغلی فرد را تعیین می‌کند. به همین دلیل است که اکثر سازمان‌های موفق در جهان اقدام به طراحی مدل شایستگی‌ها در سازمان خود کرده‌اند. جالب است که نخستین بار مفهوم شایستگی در مباحث نظامی و انتخاب افراد مناسب برای سازمان‌های امنیتی مطرح شد. در آن زمان به این نتیجه رسیدند به جای اینکه افرادی باهوش و با سطح تحصیلات بالا را برای جاسوسی انتخاب کنند باید افرادی را انتخاب کنند که دارای شایستگی‌های متناسب این کار هستند. پس از آن این مفهوم در سازمان‌ها نیز مورد توجه قرار گرفت و نخستین بار شرکت مخابراتی AT&T آن را در حوزه سازمانی به‌کار برد. در حقیقت سازمان‌ها با شناسایی شایستگی‌های کلیدی مورد نیاز هر شغل یا گروه شغلی، و مقایسه آن با شایستگی‌های فرد، بهترین فرد را برای تصدی هر شغل انتخاب می‌کنند. مدل شایستگی علاوه‌بر اینکه به عنوان راهنمایی برای سازمان عمل می‌کند به فرد هم کمک می‌کند تا با توسعه شایستگی‌های خود در راستای مدل شایستگی بتواند خود را برای تصدی پستی بالاتر آماده کند.

بر اساس مدل شایستگی می‌توان وضع موجود شایستگی‌ها را با وضع مطلوب (که بر اساس اهداف و برنامه‌های استراتژیک حاصل می‌شود) مقایسه کرد و بر این اساس نقشه راهی برای توسعه منابع انسانی سازمان به دست آورد. البته باید متذکر شد که در اینجا تنها به یکی از کاربردهای مدل شایستگی (برنامه جانشین‌پروری) اشاره شد که از دیگر کاربردهای آن در سازمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مدیریت عملکرد

آموزش و توسعه

تغییر فرهنگ سازمانی

سیستم جبران خدمات

استخدام و انتخاب

اهداف تجاری و رقابتی

تجزیه‌وتحلیل شغل

در پیشینه تجربی شایستگی تاکید شده که مدیریت شایستگی‌ها در سازمان می‌تواند به یک مزیت رقابتی پایدار برای سازمان تبدیل شود. برای مدل شایستگی‌ مزیت‌های بسیاری ذکر شد که در اینجا به آنها پرداخته نمی‌شود. شناسایی شایستگی‌ها و تدوین مدل شایستگی‌ها کار چندان ساده‌ای نخواهد بود و نیازمند یک کار کارشناسی و دقیق است که باید به کمک افراد خبره در این حوزه صورت گیرد. علت این امر آن است که مدل شایستگی باید به گونه‌ای طراحی شود که اولا تمامی شایستگی‌های مورد نیاز هر شغل یا گروه شغلی را در بر داشته و ثانیا با اهداف و استراتژی‌های کلیدی سازمان همسو باشد. با این حال یکی از راه‌هایی که می‌توان به وسیله آن شایستگی‌ها را شناسایی کرد، بررسی افراد با عملکرد بالا در سازمان است. باید بررسی کرد افرادی با عملکرد ممتاز دارای چه شایستگی‌هایی هستند که افراد با عملکرد ضعیف و متوسط از آن بی‌بهره‌اند. البته شناسایی شایستگی تنها شروع کار است و پس از آن باید سعی شود برنامه‌ها و استراتژی‌های منابع انسانی به گونه‌ای تنظیم شود که این شایستگی‌ها به بهترین نحو توسعه پیدا کنند. این کار علاوه‌بر اینکه در جهت منافع سازمان است، موجب افزایش سطح رشدیافتگی کارکنان نیز می‌شود. پرورش هر یک از این شایستگی‌ها راه و روش خاص خود را می‌طلبد. به عنوان مثال یکی از اصلی‌ترین این استراتژی‌ها آموزش است که خود می‌تواند از طرق مختلف صورت گیرد. نهایتا با توجه به آنچه به آن اشاره شد، به نظر می‌رسد الگوی شایستگی برای موفقیت هر سازمانی ضروری است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد – شماره 3816

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه


  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید


  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید


  انواع مختلف شهرت


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  رازهای روابط‌عمومی


  ارتباط موثر، کلید محافظت از مردم و جامعه در برابر بحران‌های محیطی


  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم


  روابط‌عمومی و عجز در تهیه خبر


  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد